BMW 118d - Prehľad základných parametrov | |
Cena od / verzia od (eur) | 34 360 / 35 360 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 4,8 / 5,4 |
Objem batožinového priestoru (l) | 380 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2670; 4361; 2072; 1459 |
Kompaktné BMW radu 1 sa v ponuke objavilo už pred dvadsiatimi rokmi. Prišlo ako nástupca radu 3 vo verzii Compact, čím sa stalo vstupnou bránou do sveta BMW.
Počas dvoch desaťročí si model získal priaznivcov hlavne vďaka neobvyklej kombinácii karosérie hatchback a zadného pohonu. Najvýkonnejšie verzie kedysi dokonca poháňal radový šesťvalec.
Dnes má najmenšie BMW omnoho bližšie k štandardným hatchbackom. S minulou generáciou prišiel prechod na pohon prednej nápravy, prípadne všetkých kolies vo výkonnej verzii M135i xDrive.
V rámci svojej triedy však stále išlo o jedno z najlepšie jazdiacich áut. Aj keď majú autá bavorskej automobilky tradične pohon zadných kolies, od začiatku milénia nabrali množstvo skúseností s autami ako Mini alebo podceňovaný konkurent Golfu GTI s označením 128ti.
Facelift alebo nový model?
Tretia generácia vydržala v predaji len päť rokov a už tu máme jej nástupcu. A hoci ide prakticky o výraznú modernizáciu vychádzajúcu z predošlej generácie F40, zmeny boli také výrazné, že BMW ju vyhlásilo za novú generáciu aj s vlastným interným označením F70.
Hatchback sa pekne zaoblil, dizajn novej generácie pôsobí čistejšie a modernejšie. Mnohí však hlavne prednú časť auta prirovnávajú k istému hatchbacku kórejskej značky a z istých uhlov je veľmi jednoduché pochopiť prečo.
Nová maska ide proti trendu moderných BMW a medzigeneračne prichádza s menšou mriežkou, ktorá už nemá iba zvislé rebrovanie, ale aj šikmé lamely po stranách, podobne ako nová X3.
S cenami začínajúcimi na sume 34 360 eur za základný model ide o najdostupnejšie BMW, no lacno rozhodne nepôsobí. Zvonku zaujme napríklad prepracovaným dizajnom príplatkových adaptívnych LED svetiel, ale aj čiernym lakovaním strechy, ktoré sa v ponuke modelu objavuje po prvý raz.
Atraktívnejšie pôsobí vďaka balíku M Sport, ktorý dáva modelu agresívnejši vzhľad pomocou nových nárazníkov či bočných prahov. Súčasťou je aj adaptívny podvozok, s ktorým hatchback sedí bližšie k vozovke.

Interiér omladol najviac
Odlišný je tiež interiér so športovými sedadlami, ktoré boli v prípade testovaného auta čalúnené efektnou kombináciou čiernej a červenej syntetickej náhrady kože. Vďaka výraznému tvarovaniu poskytujú dobrú oporu, ale sú pohodlné aj pri dlhých výletoch.
Úplne nová je palubná doska, ktorú pri testovanom aute ozvláštňuje prešívanie v typických farbách BMW M. Efektné sú tiež hliníkové detaily so skrytými výduchmi a podsvietením, ktoré je efektné, ale aj funkčné. Dokáže napríklad varovať pred blížiacim sa autom či cyklistom, keď sa chystáte otvoriť dvere.

Modernejšie pôsobí vďaka novému nenápadnejšiemu voliču prevodovky, zmizol tiež typický okrúhly ovládač palubného systému iDrive. Aj rad 1 ako posledný model prešiel na jeho najnovšiu generáciu, ktorá využíva zakrivený zdvojený displej a viac sa spolieha na dotykové ovládanie.
Celkový dojem z interiéru testovaného auta nás prekvapil, rozhodne nepôsobí ako najdostupnejšie auto v ponuke. Kvalitou spracovania, použitými materiálmi, ale aj dizajnom sa môže porovnávať s drahšími modelmi, akurát v kompaktnejšom balení.
Hoci hatchback medzigeneračne mierne narástol, vo vnútri to príliš nepocítite. Atmosféra na zadných sedadlách je rovnako prémiová ako vpredu, s priestorom sa však treba trochu uskromniť. Kufor stále ponúka 380 litrov objemu, čo je porovnateľné napríklad s Volkswagenom Golf.

Prémiovo pôsobí aj moderná výbava. Štandardom sú LED svetlá vpredu aj vzadu, automatická klimatizácia s výduchmi aj pre zadné sedadlá, nechýba ani tempomat s automatickým brzdením.
Testovaný kus však patrí na opačný koniec ponuky a rozhodol sa dokázať, ako prémiovo naozaj môže pôsobiť kompaktný hatchback. Okrem spomínaného balíka M Sport, si môžete priplatiť aj za panoramatické okno či prémiové audio.
Pre priaznivcov moderných technológii má BMW balík Innovation za 3308 eur, ktorý obsahuje napríklad adaptívne LED svetlá, head-up displej premietaný na čelné sklo, bezdrôtovú nabíjačku alebo parkovací asistent.
Nechýba ani balík Driving Assistant Professional, ktorý spríjemňuje hlavne dlhé cesty pomocou moderných asistenčných systémov. Aj nenápadný hatchback s ním sám zvládne manévre, ako zmenu jazdného pruhu či automatickú jazdu v zápche.

Nafta v ponuke zatiaľ zostáva
Na dlhšie trasy je vhodný aj pohon testovanej verzie 118d, ktorú poháňa naftový štvorvalec s výkonom 110 kW. O niečo drahšia je verzia 120d, ktorá využíva rovnaký vznetový dvojliter, tentoraz s asistenciou od 15 kW elektromotora.
Zvyšok ponuky tvoria benzínové verzie. Základná verzia 120 kombinuje benzínový motor s elektromotorom pre 125 kW, vrchol tvorí športová verzia M135 xDrive s výkonom až 221 kW a pohonom všetkých kolies.
Ak sa vám zdá, že v označení modelov niečo chýba, skutočne je to tak. Z benzínových verzii sa po dlhých rokoch vytratilo písmeno "i", ktoré bude po novom vyhradené len pre elektrické modely.

Naftový štvorvalec sa ku kompaktnému autu hodí prekvapivo dobre, hoci musíme priznať, že trochu kazí prémiový dojem z inak veľmi kultivovaného auta. Pri bežnej premávke pracuje hladko, no fungovanie štart-stop systému sprevádzajú nepríjemné vibrácie a pomalé štartovanie. Ak by sme chceli diesel, volili by sme radšej verziu 120d s mild-hybridom.
Celkom úsporne však dokáže naftový hatchback jazdiť aj bez elektrifikácie. Počas nášho testu sa kombinovaná spotreba ustálila na hodnote 5,4 litra na sto kilometrov, no musíme podotknúť, že auto bolo úplne nové a motor ešte nebol poriadne zabehnutý.
Napriek kompaktným rozmerom hmotnosť prekračuje 1,5 tony, no skrýva ju veľmi dobre. Testovaný diesel s krútiacim momentom 360 Nm sa s autom vôbec netrápil, práve naopak, bolo príjemne živé a zrýchľovalo ochotne aj na diaľnici.
Práve tu nás hatchback prekvapil, keďže ide o typ auta spájaný skôr s mestskou premávkou. Na diaľnici však boduje naftový motor, ale aj veľmi dobré odhlučnenie kabíny.
Jazdné vlastnosti na úkor komfortu
Jediné, čo by sme novému najmenšiemu BMW vyčítali po stránke komfortu, je podvozok verzie M Sport. Je síce adaptívny, no stále je ladený pomerne tuho a prenáša do kabíny nepríjemne nárazy, hlavne pri 19-palcových kolesách s nízkym profilom pneumatík.

Kompenzuje to však skvelým správaním v zákrutách, kde auto drží krásne vyrovnané a stabilné aj pri rýchlej jazde. Pohon predných kolies dáva autu pochopiteľne iný charakter, stále však jazdí tak, ako sa na BMW patrí.
Ani základný diesel nie je vôbec slabý, predná náprava však nemá žiadny problém preniesť jeho výkon na cestu. Iba keď ho skutočne tlačíte, začne mať tendencie správať sa trochu nedotáčavo, no stále ich krotí oveľa lepšie ako mnohí konkurenti.
Páči sa nám tiež nastavenie riadenia, ktoré je príjemne tuhé a presné, s prekvapivým množstvom spätnej väzby od kolies. Športový pocit z jazdy umocňuje aj hrubý veniec volantu verzie M Sport.

Aj keď je nové BMW radu 1 len skutočne dôkladnou modernizáciou, zmien je toľko a takých výrazných, že si rozhodne zaslúži byť nazývané novou generáciou. Hlavne v interiéri pôsobí oveľa modernejšie a v mnohom nezaostáva ani za väčšími súrodencami.
Vo svojej triede ide určite o jedno z najlepšie jazdiacich áut, ktoré v menšom balení perfektne sprostredkuje pocit prémie, ale aj výborné jazdné vlastnosti typické pre značku. A to aj napriek "nesprávnej" koncepcii pohonu.
Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | BMW radu 1 |
Verzia | 118d |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 34 360 / 35 360 / 51 349 |
Motor | naftový štvorvalec s turbom, 1 995 cm3 |
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 110 (150) / 3750 - 4000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 360 / 1500 - 2500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 7 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 8,3 |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100 km) | 4,8 / 5,4 |
Objem palivovej nádrže (l) | 49 |
Rozmer pneumatík | 225/40 R19 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 540 |
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l) | 380 / 1 200 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2670; 4361; 2072; 1459 |