SME

BMW XM dostalo šesťvalec a cenovku nižšiu o 50-tisíc (test)

Pod kapotou pracuje jeden z najlepších motorov BMW.

BMW XM 50eBMW XM 50e (Zdroj: Marek Čepa)
BMW XM 50e - prehľad základných parametrov
Cena od a verzia od (eur)128 310
Kombinovaná spotreba na 100 km – výrobca1,4 – 1,7 l a 31,7 – 32,2 kWh
Objem batožinového priestoru (l)527
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)3105; 5110; 2005; 1755

Iba máloktoré auto dokáže vyvolávať také reakcie ako kontroverzné BMW XM. Niekto sa nedokáže vyrovnať s jeho dizajnom a považuje ho za vulgárny, inému sa jeho okázalý exteriér zase páči.

Bez ohľadu na názor si mníchovská automobilka zaslúži uznanie. Iba máloktorý výrobca nájde odvahu vypustiť do sveta auto s podobne kontroverzným dizajnom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj ten však môže byť dôvodom, prečo predaje tohto modelu výrazne zaostávajú za očakávaniami. Zopár kusov sa udomácnilo aj na slovenských cestách, stále však ide skôr o ojedinelý úkaz.

SkryťVypnúť reklamu

Druhou príčinou môže byť jeho vysoká cenovka, ktorá je pri obrovskom prémiovom SUV celkom pochopiteľná. Obzvlášť keď je základnou motorizáciou plug-in hybrid s osemvalcom pod kapotou.

To sa však mení s príchodom novej dostupnejšej verzie 50e, ktorá sa predáva len vo vybraných krajinách. Slovensko medzi ne patrí, a tak sme si mohli nový základ otestovať na vlastnej koži.

Samozrejme, kto by očakával ľudové vozidlo s úsporným dieslom, ten zostane sklamaný. Vďaka radovému šesťvalcu pod kapotou dosahuje systémový výkon 350 kW (476 koní), takže písmeno M v názve je aj naďalej opodstatnené.

Dizajn polarizuje

Základnú verziu zdobia lišty pod oknami v lesklej čiernej farbe. Výkonnejšie XM ich má štandardne v zlatej farbe a najsilnejšiu verziu XM Label odlišujú červené lišty, na želanie sa však dajú všetky modely objednať s čiernymi.

SkryťVypnúť reklamu

Tie kontrastujú s krikľavou farbou Sao Paulo, ktorá zaručuje, že sa s týmto autom v premávke nestratíte. No aj keď nám na M4 táto farba sedela, pri už tak neprehliadnuteľnom XM sa nám to zdalo trochu príliš.

Páčili sa nám však obrovské 23-palcové disky v dvojfarebnom prevedení. Obuté sú v širokých pneumatikách s rozmermi 275/35 vpredu a až 315/30 vzadu.

Verzia so základným pohonom sa navonok takmer vôbec nelíši od ostatných, bez zmeny zostali aj typické koncovky výfuku s vertikálnym usporiadaním. Tie sú aj v tejto verzii vybavené aktívnymi klapkami.

Aj pri výkonných autách sme si už zvykli na utlmený zvuk, zatiaľ čo vodič v kabíne si môže užiť jeho prikrášlenú formu z reproduktorov. Pri XM 50e ide o kombináciu. Okrem reproduktoru dáva s otvorenými klapkami o svojom výkone vedieť aj okoliu.

SkryťVypnúť reklamu

Radový šesťvalec pod kapotou má znieť v tomto aute skutočne vynikajúco. Hlboké dunenie osemvalca vystriedal rezavý zvuk, ktorý dopĺňa občasná streľba a praskanie do výfuku.

Súvisiaci článok Všetci sa za ním otáčajú. Vyskúšali sme najkontroverznejšie BMW (prvá jazda) Čítajte 

Interiérom boduje

Hoci znie ako športové auto, stále ide o masívne SUV s hmotnosťou 2,7 tony, ktoré je v prvom rade luxusným presúvadlom. To je jasné aj pri pohľade do interiéru, ktorému dodáva športový nádych čierne kožené čalúnenie, tmavý strop a lišty z pravého karbónu.

XM sa nedá kúpiť s panoramatickým strešným oknom, na jeho mieste nájdeme zvnútra iba zaujímavý štruktúrovaný strop. Ten je našou obľúbenou časťou interiéru a hlavne v kombinácii s ambientným osvetlením pôsobí naozaj efektne. Pekným detailom je jeho uvítacie osvetlenie vo farbách divízie M po odomknutí auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Luxusný interiér sme už dávnejšie chválili za kvalitu spracovania – a platí to opäť. V tomto aute sa zaujímavým spôsobom spája luxus s výkonom, a krásne sa to odráža aj na kabíne.

Skvelým príkladom sú napríklad aj predné športové sedadlá. Sedí sa v nich pohodlne ako v kresle, no výrazné bočnice dokážu tiež krásne podržať v zákrutách. Vybavené sú dokonca aj masážnymi funkciami.

Toto auto sme si však nepožičali aby sme ospevovali jeho výbavu, ale aby sme zistili ako sa jeho základná verzia správa na ceste. A rovnako ako naposledy, aj tentokrát si odnášame trochu zmiešané pocity.

Súvisiaci článok Mercedes-AMG G 63 vyráža dych schopnosťami aj cenou (test) Čítajte 

Hoci sme sa mohli viackrát presvedčiť, že moderné technológie dokážu dostať aj poriadny kus auta zdanlivo za hranice toho, čo je fyzicky možné, tento kolos jednoducho nedokáže skryť hmotnosť 2,7 tony.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek tomu podvozok dokáže toto výkonné SUV skrotiť celkom dobre, no za cenu tuhšieho pruženia. Pri vývoji modelu primárne pre americký trh asi nepočítali so stavom našich ciest, a tak hlavne na 23-palcových kolesách dokáže byť XM až nepríjemne tvrdé.

Šesťvalec patrí k najlepším motorom

Naopak novú motorizáciu môžeme jedine chváliť. Už sme ospevovali jej zvukový prejav, no nezaostáva ani výkonom.

Radový šesťvalec B58 totiž patrí k tomu najlepšiemu, čo má BMW v ponuke. Poháňa podarené modely ako M340i, M240i, montuje sa aj do Z4 či Toyoty Supra. Konštrukčne z neho vychádza aj motor S58, ktorý poháňa plnokrvné „emkové“ modely.

Narozdiel od neho však využíva iba jedno turbo, hoci mnohí si kvôli označeniu TwinPower myslia, že ide o biturbo. V skutočnosti však ide o jedno turbodúchadlo typu „twin-scroll“, teda s delenou komorou na výfukovej strane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tým vznikajú dva kanály pre lepšie prúdenie výfukových plynov, čo vedie k efektívnejšiemu roztáčaniu turba a zníženému oneskoreniu výkonu. BMW v minulosti tiež používalo dvojicu dúchadiel, no toto riešenie vraj znížilo spotrebu a komplexnosť motora, pričom zachovalo rovnaký výkon aj krútiaci moment.

Trojliter v tejto konkrétnej aplikácii dosahuje výkon 230 kW (313 koní) a krútiaci moment 450 Nm. Už to by pod kapotou väčšiny áut stačilo na poriadne zábavnú jazdu.

Ako však naznačuje písmenko e v označení tohto modelu, popasovať sa s vysokou hmotnosťou luxusného SUV mu aj v tejto verzii pomáha plug-in hybridný systém.

Táto časť pohonu je totožná ako v prípade osemvalcových modelov. Elektromotor integrovaný do automatickej osemstupňovej prevodovky teda ponúka 145 kW (197 koní) a 280 Nm. XM je vďaka nemu schopné jazdy na elektrinu až do rýchlosti 140 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Energiu mu poskytuje 48-voltová batéria s kapacitou 25,7 kWh, čo by podľa výrobcu malo postačiť asi na 80 kilometrov čisto elektrickej jazdy. Pre skrátené trvanie testu sa nám to však nepodarilo overiť.

Základ stále prekvapuje výkonom

Čo sme si však overiť mohli je dynamika pohonného systému, ktorá aj v tejto verzii dokáže prekvapiť. S celkovým systémovým výkonom 350 kW (476 koní) a krútiacim momentom výborných 700 Nm dokáže auto napriek hmotnosti vystreliť na stovku už za 5,1 sekundy.

Dopomáha k tomu aj pohon všetkých kolies, ktorý v prípade BMW už tradične preferuje zadnú nápravu. To dáva autu zábavnejší charakter aj pri prejazdoch zákrutami, aj keď je jasné, že najlepšie sa cíti na rovnej a hladkej ceste.

Žiaľ, nemali sme možnosť poriadne zmerať ani spotrebu, keďže auto sme dostali s vybitou batériou. V zásade však stále platí, že plug-hybrid je ekonomický tak, ako si ho svojou jazdou spravíte. Elektrický dojazd postačí na väčšinu každodenného jazdenia, bola by však škoda nezapojiť aj výkonný šesťvalec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Nové BMW M5 je dôkazom, že netreba veriť diskusným klebetám (test) Čítajte 

V prípade tohto auta totiž rozhodne netreba ohŕňať nos ani nad základnou motorizáciou. Stále má výkonu na rozdávanie, no ceny za túto verziu začínajú už od 128 310 eur, čo je takmer o 50-tisíc menej ako za verziu s motorom V8.

K jeho cene sa nepriblížime ani po započítaní všetkých príplatkových prvkov testovacieho auta, ktoré navýšili cenu na 142 121. Výrazne nižšia cena za šesťvalcovú verziu by mohla pomôcť aj slabým predajom.

Aj keď BMW XM určite nie je autom pre každého, ide o skutočne zaujímavý kúsok a oceňujeme snahu ísť vlastnou cestou. A po jazde s podarenou verziou 50e len nerozumieme, prečo sa ju automobilka rozhodla predávať iba na vybraných trhoch.

Značka a modelBMW XM
Cena od / testovací model (eur)

128 310 / 142 121

MotorPreplňovaný benzínový šesťvalec 2 998 cm3 + elektromotor
Prevodovka / počet stupňovAutomatická / 8
Výkon benzínového motora (kW(k)) / pri otáčkach (ot./min)230 (313) / 5000 – 6500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot./min)450 / 1750 – 4700
Výkon elektromotora (kW(k))145 (197)
Systémový výkon (kW(k)) / Krút. moment (Nm)350 (476) / 700
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h – výrobca (s)5,1
Spotreba (WLTP) – výrobca (l/100 km)1,4 - 1,7 l a 31,7 – 32,2 kWh
Objem palivovej nádrže (l)69
Rozmer pneumatík275/35 R23 vpredu, 315/30 R23 vzadu
Objem batožinového priestoru (l)527 – 1 820
Pohotovostná hmotnosť (kg)2 695
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)3105; 5110; 2005; 1755

BMW

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 801
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 757
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 346
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 291
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 013
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 885
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 690
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 112
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  2. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  3. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  4. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  5. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  6. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  7. Tomas Hlavaty: Lev XIV. vidi budúcnost
  8. Milan Srnka: S Matovičom sa vládnuť nedá, no bez neho to zrejme nepôjde
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 546
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 13 654
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 897
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 666
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 064
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 891
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 709
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 6 691
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu