BMW XM 50e - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od a verzia od (eur) | 128 310 |
Kombinovaná spotreba na 100 km – výrobca | 1,4 – 1,7 l a 31,7 – 32,2 kWh |
Objem batožinového priestoru (l) | 527 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 3105; 5110; 2005; 1755 |
Iba máloktoré auto dokáže vyvolávať také reakcie ako kontroverzné BMW XM. Niekto sa nedokáže vyrovnať s jeho dizajnom a považuje ho za vulgárny, inému sa jeho okázalý exteriér zase páči.
Bez ohľadu na názor si mníchovská automobilka zaslúži uznanie. Iba máloktorý výrobca nájde odvahu vypustiť do sveta auto s podobne kontroverzným dizajnom.
Aj ten však môže byť dôvodom, prečo predaje tohto modelu výrazne zaostávajú za očakávaniami. Zopár kusov sa udomácnilo aj na slovenských cestách, stále však ide skôr o ojedinelý úkaz.
Druhou príčinou môže byť jeho vysoká cenovka, ktorá je pri obrovskom prémiovom SUV celkom pochopiteľná. Obzvlášť keď je základnou motorizáciou plug-in hybrid s osemvalcom pod kapotou.
To sa však mení s príchodom novej dostupnejšej verzie 50e, ktorá sa predáva len vo vybraných krajinách. Slovensko medzi ne patrí, a tak sme si mohli nový základ otestovať na vlastnej koži.
Samozrejme, kto by očakával ľudové vozidlo s úsporným dieslom, ten zostane sklamaný. Vďaka radovému šesťvalcu pod kapotou dosahuje systémový výkon 350 kW (476 koní), takže písmeno M v názve je aj naďalej opodstatnené.
Dizajn polarizuje
Základnú verziu zdobia lišty pod oknami v lesklej čiernej farbe. Výkonnejšie XM ich má štandardne v zlatej farbe a najsilnejšiu verziu XM Label odlišujú červené lišty, na želanie sa však dajú všetky modely objednať s čiernymi.
Tie kontrastujú s krikľavou farbou Sao Paulo, ktorá zaručuje, že sa s týmto autom v premávke nestratíte. No aj keď nám na M4 táto farba sedela, pri už tak neprehliadnuteľnom XM sa nám to zdalo trochu príliš.
Páčili sa nám však obrovské 23-palcové disky v dvojfarebnom prevedení. Obuté sú v širokých pneumatikách s rozmermi 275/35 vpredu a až 315/30 vzadu.

Verzia so základným pohonom sa navonok takmer vôbec nelíši od ostatných, bez zmeny zostali aj typické koncovky výfuku s vertikálnym usporiadaním. Tie sú aj v tejto verzii vybavené aktívnymi klapkami.
Aj pri výkonných autách sme si už zvykli na utlmený zvuk, zatiaľ čo vodič v kabíne si môže užiť jeho prikrášlenú formu z reproduktorov. Pri XM 50e ide o kombináciu. Okrem reproduktoru dáva s otvorenými klapkami o svojom výkone vedieť aj okoliu.
Radový šesťvalec pod kapotou má znieť v tomto aute skutočne vynikajúco. Hlboké dunenie osemvalca vystriedal rezavý zvuk, ktorý dopĺňa občasná streľba a praskanie do výfuku.

Interiérom boduje
Hoci znie ako športové auto, stále ide o masívne SUV s hmotnosťou 2,7 tony, ktoré je v prvom rade luxusným presúvadlom. To je jasné aj pri pohľade do interiéru, ktorému dodáva športový nádych čierne kožené čalúnenie, tmavý strop a lišty z pravého karbónu.
XM sa nedá kúpiť s panoramatickým strešným oknom, na jeho mieste nájdeme zvnútra iba zaujímavý štruktúrovaný strop. Ten je našou obľúbenou časťou interiéru a hlavne v kombinácii s ambientným osvetlením pôsobí naozaj efektne. Pekným detailom je jeho uvítacie osvetlenie vo farbách divízie M po odomknutí auta.
Luxusný interiér sme už dávnejšie chválili za kvalitu spracovania – a platí to opäť. V tomto aute sa zaujímavým spôsobom spája luxus s výkonom, a krásne sa to odráža aj na kabíne.

Skvelým príkladom sú napríklad aj predné športové sedadlá. Sedí sa v nich pohodlne ako v kresle, no výrazné bočnice dokážu tiež krásne podržať v zákrutách. Vybavené sú dokonca aj masážnymi funkciami.
Toto auto sme si však nepožičali aby sme ospevovali jeho výbavu, ale aby sme zistili ako sa jeho základná verzia správa na ceste. A rovnako ako naposledy, aj tentokrát si odnášame trochu zmiešané pocity.

Hoci sme sa mohli viackrát presvedčiť, že moderné technológie dokážu dostať aj poriadny kus auta zdanlivo za hranice toho, čo je fyzicky možné, tento kolos jednoducho nedokáže skryť hmotnosť 2,7 tony.
Napriek tomu podvozok dokáže toto výkonné SUV skrotiť celkom dobre, no za cenu tuhšieho pruženia. Pri vývoji modelu primárne pre americký trh asi nepočítali so stavom našich ciest, a tak hlavne na 23-palcových kolesách dokáže byť XM až nepríjemne tvrdé.
Šesťvalec patrí k najlepším motorom
Naopak novú motorizáciu môžeme jedine chváliť. Už sme ospevovali jej zvukový prejav, no nezaostáva ani výkonom.
Radový šesťvalec B58 totiž patrí k tomu najlepšiemu, čo má BMW v ponuke. Poháňa podarené modely ako M340i, M240i, montuje sa aj do Z4 či Toyoty Supra. Konštrukčne z neho vychádza aj motor S58, ktorý poháňa plnokrvné „emkové“ modely.

Narozdiel od neho však využíva iba jedno turbo, hoci mnohí si kvôli označeniu TwinPower myslia, že ide o biturbo. V skutočnosti však ide o jedno turbodúchadlo typu „twin-scroll“, teda s delenou komorou na výfukovej strane.
Tým vznikajú dva kanály pre lepšie prúdenie výfukových plynov, čo vedie k efektívnejšiemu roztáčaniu turba a zníženému oneskoreniu výkonu. BMW v minulosti tiež používalo dvojicu dúchadiel, no toto riešenie vraj znížilo spotrebu a komplexnosť motora, pričom zachovalo rovnaký výkon aj krútiaci moment.
Trojliter v tejto konkrétnej aplikácii dosahuje výkon 230 kW (313 koní) a krútiaci moment 450 Nm. Už to by pod kapotou väčšiny áut stačilo na poriadne zábavnú jazdu.
Ako však naznačuje písmenko e v označení tohto modelu, popasovať sa s vysokou hmotnosťou luxusného SUV mu aj v tejto verzii pomáha plug-in hybridný systém.
Táto časť pohonu je totožná ako v prípade osemvalcových modelov. Elektromotor integrovaný do automatickej osemstupňovej prevodovky teda ponúka 145 kW (197 koní) a 280 Nm. XM je vďaka nemu schopné jazdy na elektrinu až do rýchlosti 140 km/h.
Energiu mu poskytuje 48-voltová batéria s kapacitou 25,7 kWh, čo by podľa výrobcu malo postačiť asi na 80 kilometrov čisto elektrickej jazdy. Pre skrátené trvanie testu sa nám to však nepodarilo overiť.

Základ stále prekvapuje výkonom
Čo sme si však overiť mohli je dynamika pohonného systému, ktorá aj v tejto verzii dokáže prekvapiť. S celkovým systémovým výkonom 350 kW (476 koní) a krútiacim momentom výborných 700 Nm dokáže auto napriek hmotnosti vystreliť na stovku už za 5,1 sekundy.
Dopomáha k tomu aj pohon všetkých kolies, ktorý v prípade BMW už tradične preferuje zadnú nápravu. To dáva autu zábavnejší charakter aj pri prejazdoch zákrutami, aj keď je jasné, že najlepšie sa cíti na rovnej a hladkej ceste.
Žiaľ, nemali sme možnosť poriadne zmerať ani spotrebu, keďže auto sme dostali s vybitou batériou. V zásade však stále platí, že plug-hybrid je ekonomický tak, ako si ho svojou jazdou spravíte. Elektrický dojazd postačí na väčšinu každodenného jazdenia, bola by však škoda nezapojiť aj výkonný šesťvalec.

V prípade tohto auta totiž rozhodne netreba ohŕňať nos ani nad základnou motorizáciou. Stále má výkonu na rozdávanie, no ceny za túto verziu začínajú už od 128 310 eur, čo je takmer o 50-tisíc menej ako za verziu s motorom V8.
K jeho cene sa nepriblížime ani po započítaní všetkých príplatkových prvkov testovacieho auta, ktoré navýšili cenu na 142 121. Výrazne nižšia cena za šesťvalcovú verziu by mohla pomôcť aj slabým predajom.
Aj keď BMW XM určite nie je autom pre každého, ide o skutočne zaujímavý kúsok a oceňujeme snahu ísť vlastnou cestou. A po jazde s podarenou verziou 50e len nerozumieme, prečo sa ju automobilka rozhodla predávať iba na vybraných trhoch.

Značka a model | BMW XM |
---|---|
Cena od / testovací model (eur) | 128 310 / 142 121 |
Motor | Preplňovaný benzínový šesťvalec 2 998 cm3 + elektromotor |
Prevodovka / počet stupňov | Automatická / 8 |
Výkon benzínového motora (kW(k)) / pri otáčkach (ot./min) | 230 (313) / 5000 – 6500 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 450 / 1750 – 4700 |
Výkon elektromotora (kW(k)) | 145 (197) |
Systémový výkon (kW(k)) / Krút. moment (Nm) | 350 (476) / 700 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h – výrobca (s) | 5,1 |
Spotreba (WLTP) – výrobca (l/100 km) | 1,4 - 1,7 l a 31,7 – 32,2 kWh |
Objem palivovej nádrže (l) | 69 |
Rozmer pneumatík | 275/35 R23 vpredu, 315/30 R23 vzadu |
Objem batožinového priestoru (l) | 527 – 1 820 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 695 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 3105; 5110; 2005; 1755 |