SME

BMW XM dostalo šesťvalec a cenovku nižšiu o 50-tisíc (test)

Pod kapotou pracuje jeden z najlepších motorov BMW.

BMW XM 50eBMW XM 50e (Zdroj: Marek Čepa)
BMW XM 50e - prehľad základných parametrov
Cena od a verzia od (eur)128 310
Kombinovaná spotreba na 100 km – výrobca1,4 – 1,7 l a 31,7 – 32,2 kWh
Objem batožinového priestoru (l)527
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)3105; 5110; 2005; 1755

Iba máloktoré auto dokáže vyvolávať také reakcie ako kontroverzné BMW XM. Niekto sa nedokáže vyrovnať s jeho dizajnom a považuje ho za vulgárny, inému sa jeho okázalý exteriér zase páči.

Bez ohľadu na názor si mníchovská automobilka zaslúži uznanie. Iba máloktorý výrobca nájde odvahu vypustiť do sveta auto s podobne kontroverzným dizajnom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj ten však môže byť dôvodom, prečo predaje tohto modelu výrazne zaostávajú za očakávaniami. Zopár kusov sa udomácnilo aj na slovenských cestách, stále však ide skôr o ojedinelý úkaz.

SkryťVypnúť reklamu

Druhou príčinou môže byť jeho vysoká cenovka, ktorá je pri obrovskom prémiovom SUV celkom pochopiteľná. Obzvlášť keď je základnou motorizáciou plug-in hybrid s osemvalcom pod kapotou.

To sa však mení s príchodom novej dostupnejšej verzie 50e, ktorá sa predáva len vo vybraných krajinách. Slovensko medzi ne patrí, a tak sme si mohli nový základ otestovať na vlastnej koži.

Samozrejme, kto by očakával ľudové vozidlo s úsporným dieslom, ten zostane sklamaný. Vďaka radovému šesťvalcu pod kapotou dosahuje systémový výkon 350 kW (476 koní), takže písmeno M v názve je aj naďalej opodstatnené.

Dizajn polarizuje

Základnú verziu zdobia lišty pod oknami v lesklej čiernej farbe. Výkonnejšie XM ich má štandardne v zlatej farbe a najsilnejšiu verziu XM Label odlišujú červené lišty, na želanie sa však dajú všetky modely objednať s čiernymi.

SkryťVypnúť reklamu

Tie kontrastujú s krikľavou farbou Sao Paulo, ktorá zaručuje, že sa s týmto autom v premávke nestratíte. No aj keď nám na M4 táto farba sedela, pri už tak neprehliadnuteľnom XM sa nám to zdalo trochu príliš.

Páčili sa nám však obrovské 23-palcové disky v dvojfarebnom prevedení. Obuté sú v širokých pneumatikách s rozmermi 275/35 vpredu a až 315/30 vzadu.

Verzia so základným pohonom sa navonok takmer vôbec nelíši od ostatných, bez zmeny zostali aj typické koncovky výfuku s vertikálnym usporiadaním. Tie sú aj v tejto verzii vybavené aktívnymi klapkami.

Aj pri výkonných autách sme si už zvykli na utlmený zvuk, zatiaľ čo vodič v kabíne si môže užiť jeho prikrášlenú formu z reproduktorov. Pri XM 50e ide o kombináciu. Okrem reproduktoru dáva s otvorenými klapkami o svojom výkone vedieť aj okoliu.

SkryťVypnúť reklamu

Radový šesťvalec pod kapotou má znieť v tomto aute skutočne vynikajúco. Hlboké dunenie osemvalca vystriedal rezavý zvuk, ktorý dopĺňa občasná streľba a praskanie do výfuku.

Súvisiaci článok Všetci sa za ním otáčajú. Vyskúšali sme najkontroverznejšie BMW (prvá jazda) Čítajte 

Interiérom boduje

Hoci znie ako športové auto, stále ide o masívne SUV s hmotnosťou 2,7 tony, ktoré je v prvom rade luxusným presúvadlom. To je jasné aj pri pohľade do interiéru, ktorému dodáva športový nádych čierne kožené čalúnenie, tmavý strop a lišty z pravého karbónu.

XM sa nedá kúpiť s panoramatickým strešným oknom, na jeho mieste nájdeme zvnútra iba zaujímavý štruktúrovaný strop. Ten je našou obľúbenou časťou interiéru a hlavne v kombinácii s ambientným osvetlením pôsobí naozaj efektne. Pekným detailom je jeho uvítacie osvetlenie vo farbách divízie M po odomknutí auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Luxusný interiér sme už dávnejšie chválili za kvalitu spracovania – a platí to opäť. V tomto aute sa zaujímavým spôsobom spája luxus s výkonom, a krásne sa to odráža aj na kabíne.

Skvelým príkladom sú napríklad aj predné športové sedadlá. Sedí sa v nich pohodlne ako v kresle, no výrazné bočnice dokážu tiež krásne podržať v zákrutách. Vybavené sú dokonca aj masážnymi funkciami.

Toto auto sme si však nepožičali aby sme ospevovali jeho výbavu, ale aby sme zistili ako sa jeho základná verzia správa na ceste. A rovnako ako naposledy, aj tentokrát si odnášame trochu zmiešané pocity.

Súvisiaci článok Mercedes-AMG G 63 vyráža dych schopnosťami aj cenou (test) Čítajte 

Hoci sme sa mohli viackrát presvedčiť, že moderné technológie dokážu dostať aj poriadny kus auta zdanlivo za hranice toho, čo je fyzicky možné, tento kolos jednoducho nedokáže skryť hmotnosť 2,7 tony.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek tomu podvozok dokáže toto výkonné SUV skrotiť celkom dobre, no za cenu tuhšieho pruženia. Pri vývoji modelu primárne pre americký trh asi nepočítali so stavom našich ciest, a tak hlavne na 23-palcových kolesách dokáže byť XM až nepríjemne tvrdé.

Šesťvalec patrí k najlepším motorom

Naopak novú motorizáciu môžeme jedine chváliť. Už sme ospevovali jej zvukový prejav, no nezaostáva ani výkonom.

Radový šesťvalec B58 totiž patrí k tomu najlepšiemu, čo má BMW v ponuke. Poháňa podarené modely ako M340i, M240i, montuje sa aj do Z4 či Toyoty Supra. Konštrukčne z neho vychádza aj motor S58, ktorý poháňa plnokrvné „emkové“ modely.

Narozdiel od neho však využíva iba jedno turbo, hoci mnohí si kvôli označeniu TwinPower myslia, že ide o biturbo. V skutočnosti však ide o jedno turbodúchadlo typu „twin-scroll“, teda s delenou komorou na výfukovej strane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tým vznikajú dva kanály pre lepšie prúdenie výfukových plynov, čo vedie k efektívnejšiemu roztáčaniu turba a zníženému oneskoreniu výkonu. BMW v minulosti tiež používalo dvojicu dúchadiel, no toto riešenie vraj znížilo spotrebu a komplexnosť motora, pričom zachovalo rovnaký výkon aj krútiaci moment.

Trojliter v tejto konkrétnej aplikácii dosahuje výkon 230 kW (313 koní) a krútiaci moment 450 Nm. Už to by pod kapotou väčšiny áut stačilo na poriadne zábavnú jazdu.

Ako však naznačuje písmenko e v označení tohto modelu, popasovať sa s vysokou hmotnosťou luxusného SUV mu aj v tejto verzii pomáha plug-in hybridný systém.

Táto časť pohonu je totožná ako v prípade osemvalcových modelov. Elektromotor integrovaný do automatickej osemstupňovej prevodovky teda ponúka 145 kW (197 koní) a 280 Nm. XM je vďaka nemu schopné jazdy na elektrinu až do rýchlosti 140 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Energiu mu poskytuje 48-voltová batéria s kapacitou 25,7 kWh, čo by podľa výrobcu malo postačiť asi na 80 kilometrov čisto elektrickej jazdy. Pre skrátené trvanie testu sa nám to však nepodarilo overiť.

Základ stále prekvapuje výkonom

Čo sme si však overiť mohli je dynamika pohonného systému, ktorá aj v tejto verzii dokáže prekvapiť. S celkovým systémovým výkonom 350 kW (476 koní) a krútiacim momentom výborných 700 Nm dokáže auto napriek hmotnosti vystreliť na stovku už za 5,1 sekundy.

Dopomáha k tomu aj pohon všetkých kolies, ktorý v prípade BMW už tradične preferuje zadnú nápravu. To dáva autu zábavnejší charakter aj pri prejazdoch zákrutami, aj keď je jasné, že najlepšie sa cíti na rovnej a hladkej ceste.

Žiaľ, nemali sme možnosť poriadne zmerať ani spotrebu, keďže auto sme dostali s vybitou batériou. V zásade však stále platí, že plug-hybrid je ekonomický tak, ako si ho svojou jazdou spravíte. Elektrický dojazd postačí na väčšinu každodenného jazdenia, bola by však škoda nezapojiť aj výkonný šesťvalec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Nové BMW M5 je dôkazom, že netreba veriť diskusným klebetám (test) Čítajte 

V prípade tohto auta totiž rozhodne netreba ohŕňať nos ani nad základnou motorizáciou. Stále má výkonu na rozdávanie, no ceny za túto verziu začínajú už od 128 310 eur, čo je takmer o 50-tisíc menej ako za verziu s motorom V8.

K jeho cene sa nepriblížime ani po započítaní všetkých príplatkových prvkov testovacieho auta, ktoré navýšili cenu na 142 121. Výrazne nižšia cena za šesťvalcovú verziu by mohla pomôcť aj slabým predajom.

Aj keď BMW XM určite nie je autom pre každého, ide o skutočne zaujímavý kúsok a oceňujeme snahu ísť vlastnou cestou. A po jazde s podarenou verziou 50e len nerozumieme, prečo sa ju automobilka rozhodla predávať iba na vybraných trhoch.

Značka a modelBMW XM
Cena od / testovací model (eur)

128 310 / 142 121

MotorPreplňovaný benzínový šesťvalec 2 998 cm3 + elektromotor
Prevodovka / počet stupňovAutomatická / 8
Výkon benzínového motora (kW(k)) / pri otáčkach (ot./min)230 (313) / 5000 – 6500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot./min)450 / 1750 – 4700
Výkon elektromotora (kW(k))145 (197)
Systémový výkon (kW(k)) / Krút. moment (Nm)350 (476) / 700
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h – výrobca (s)5,1
Spotreba (WLTP) – výrobca (l/100 km)1,4 - 1,7 l a 31,7 – 32,2 kWh
Objem palivovej nádrže (l)69
Rozmer pneumatík275/35 R23 vpredu, 315/30 R23 vzadu
Objem batožinového priestoru (l)527 – 1 820
Pohotovostná hmotnosť (kg)2 695
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)3105; 5110; 2005; 1755

BMW

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 731
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 444
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 424
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 176
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 895
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 111
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 594
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Adriana Boysová: Život po živote
  2. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  3. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  4. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  5. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  6. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  7. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  8. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 233
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 090
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 985
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 010
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 762
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 323
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 6 710
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 449
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu