SME

Škoda Fabia má 25 rokov, z ceny najvyššej výbavy sa zakrúti hlava aj dnes

Najkvalitnejšia generácia z ciest nemizne.

Škoda Fabia štvrtej a prvej generácie. Škoda Fabia štvrtej a prvej generácie. (Zdroj: Marek Čepa)

Chvíľu čakáme na dohodnutom mieste a už k „našej“ Fabii v oranžovej farbe Pheonix prichádza takmer 25-ročná bordová Fabia, ktorá ešte stále žiari novotou.

Jej majiteľom je Tomáš Meňuš, s ktorým sme sa stretli pri reportáži k 30. výročiu Felicie.

Že má škodovky z 90. rokov v oku, je nám hneď jasné, do svojej zbierky si vybral veľmi ojedinelú špecifikáciu, akú rozhodne len tak nestretnete. A to sa z Fabie prvej generácie za deväť rokov vyrobilo takmer 1,8 milióna kusov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Zaujímalo ma, akú najkrajšiu alebo najhodnotnejšiu Fabiu by som dokázal v inzerátoch nájsť. Napriek veku si ceny stále držia, hlavne v porovnaní s konkurentmi z rovnakého obdobia,“ začína o svojej kúpe hovoriť Tomáš a vyberá z auta dobové prospekty, vrátane reklamných kľúčeniek Škoda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ťažké hľadanie

Pri väčšine áut platí, že zberateľský potenciál majú modely z prvých rokov výroby a platí to aj o Fabii. Čiastočne tiež preto, že neskôr sa výbava osekávala, aby výrobca dokázal znížiť cenu.

„Na Slovensku boli ľudia zvyknutí, že Škoda im vie ponúknuť cenovo dostupné autá, lenže s Fabiou prišiel cenový skok. Väčšina si kupovala základnú výbavu Classic a bola ochotná ju obohatiť len o niekoľko príplatkov. Ja som však hľadal Fabiu, ktorá by sa ukázala v čo najlepšom svetle, ako nadčasové a dobre vybavené auto.“

Tomáš nakoniec našiel ideálnu Fabiu až v Nemecku a v dosť ojedinelej farebnej kombinácii.

„Bordovú metalízu Hot Chilli používala Škoda pri Felicii pred aj po facelifte, ale pri Fabii ju mali už len autá vyrobené v prvej polovici roka 2000, medzi ktoré patrí aj môj exemplár. Celkovo Fabií v tejto farbe vzniklo len 342, jeden kus má v zbierke aj múzeum Škoda v Mladej Boleslavi. Nemajú ju však v najvyššej výbave Elegance a so svetlým béžovým interiérom,“ vysvetľuje s hrdosťou Tomáš.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Škoda Felicia stále žije a slávi tridsať rokov. Našli sme aj unikátny model Fun Čítajte 

Po presadnutí z novej do starej Fabie nás prekvapí perfektné spracovanie interiéru.

Veľké čisté plochy plastov pôsobia fádne, ale aj nadčasovo. Zaujalo nás, aké sú plasty robustné a že vrchná časť prístrojovej dosky je z mäkčeného materiálu. Takýto kokpit vodiča nemohol uraziť ani pri presadnutí z väčšej Octavie.

Najkrajší interiér

Výrazným oživením je práve svetlá časť interiéru Libra, vrátane poťahov sedadiel, ktoré boli náchylnejšie na zašpinenie. Kým v autoškole alebo v taxíku ste sa mohli väčšinou stretnúť len s „holou a bosou“ Fabiou, tu naplno vidieť pôvodný zámer a potenciál.

Napríklad dve prázdne poličky uprostred prístrojovej dosky tu vypĺňa originál kazetové rádio a uzatvárateľná schránka. Pod ňou je panel poloautomatickej klimatizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Nechýbajú ani vyhrievané sedadlá s nastaviteľnou intenzitou, elektrické ovládanie predných aj zadných okien, diaľkové centrálne zamykanie, štyri airbagy či ABS.

Pri pohľade do dobového cenníku je nám jasné, prečo takto vybavené Fabie sme málokedy stretli. Auto stálo 522 229 slovenských korún, čo by dnes bolo 43 828 eur. Áno, za Fabiu.

Okrem troch troch výbav sa dal komfort vylepšiť ešte množstvom príplatkov, Fabia časom mohla mať napríklad navigáciu, xenónové svetlá s ostrekovačmi, parkovacie senzory, kožené čalúnenie alebo CD menič.

S lepším motorom

Už prvý príchod auta dával podľa zvuku tušiť, že pod kapotou nebude dobre známy trojvalec 1,2 HTP, ale niečo lepšie. A veru sme sa nemýlili.

Tomášova Fabia má pod kapotou najsilnejšiu verziu 1,4-litrového štvorvalca so 16-ventilovou technológiou s výkonom 74 kW (101 koní) a krútiacim momentom 126 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V časoch, keď malé benzínové turbo motory ešte neboli rozšírené pritom nešlo o najvýkonnejšiu Fabiu prvej generácie. Tá mohla byť aj s benzínovým dvojlitrom MPI od Audi a vrcholom od jari 2003 bola verzia RS naftovým motorom 1,9 TDI, ktorý mal 96 kW (131 koní) a 310 Nm.

„Najsilnejšia 1,4-ka vo Fabii nepatrila k najrozšírenejšej verzii, no dá sa s ňou užiť na okreskách dynamická jazda. Motor ide pekne do otáčok a sú tu kratšie prevody,“ hovorí majiteľ. Tiež dodáva, že s autom sa dá jazdiť za 5 litrov, hoci v dobových testoch strašili aj so spotrebou 8 litrov.

Porovnanie s novou Fabiou

Aj nová oranžová Fabia vie byť čiperná, hoci táto generácia už rozhodne neponúka 9 rôznych motorov v 15 výkonnostných verziách.

Vyberať sa dá momentálne už len z troch motorov, respektíve štyroch výkonnostných verzií. V našom prípade je to najžiadanejšia v podobe litrového trojvalca TSI s turbom a výkonom 85 kW (116 koní) a krútiacim momentom 200 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na naše malé stretnutie so starou Fabiou sme si požičali úplne novú s nájazdom len 11 kilometrov a prakticky v najvyššej výbave Top Selection za 20 630 eur.

Keďže importér nemal momentálne Fabiu medzi novinárskymi vozidlami, vyskúšali sme si auto zohnať cez požičovňu Škoda Go. Je to jednoduchý a zaujímavý spôsob, ako sa môžete dostať k novému autu na pár dní a napríklad zistiť, či by vám vyhovovalo mať také doma.

Kvalitná ale nezaujímavá

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB66H na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Škoda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 766
  2. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 600
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 369
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 069
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 722
  6. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 034
  7. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 631
  8. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 1 955
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Hroško: Tvoje telo si pamätá všetko
  2. Gustáv Murín: Čítanie na nedeľu: Španielsko vzdialené i blízke
  3. Marian Letko: Z denníka chrapúňa
  4. Andrea Podešvová: Mnohí hľadajú senzáciu o Elene Podzámskej, nie to, čo jej príbeh hovorí o nás...
  5. Monika Albertiová: A zasa o p*či. Matovičov diabolský plán
  6. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH
  7. Tomáš Csicsó: Dosť bolo Matoviča!
  8. Ján Komrska: Štít Handies, Colorado
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 27 263
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 761
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 632
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 12 129
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 459
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 165
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 412
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 199
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  5. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  6. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  7. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  8. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
SkryťZatvoriť reklamu