Chvíľu čakáme na dohodnutom mieste a už k „našej“ Fabii v oranžovej farbe Pheonix prichádza takmer 25-ročná bordová Fabia, ktorá ešte stále žiari novotou.
Jej majiteľom je Tomáš Meňuš, s ktorým sme sa stretli pri reportáži k 30. výročiu Felicie.
Že má škodovky z 90. rokov v oku, je nám hneď jasné, do svojej zbierky si vybral veľmi ojedinelú špecifikáciu, akú rozhodne len tak nestretnete. A to sa z Fabie prvej generácie za deväť rokov vyrobilo takmer 1,8 milióna kusov.
„Zaujímalo ma, akú najkrajšiu alebo najhodnotnejšiu Fabiu by som dokázal v inzerátoch nájsť. Napriek veku si ceny stále držia, hlavne v porovnaní s konkurentmi z rovnakého obdobia,“ začína o svojej kúpe hovoriť Tomáš a vyberá z auta dobové prospekty, vrátane reklamných kľúčeniek Škoda.
Ťažké hľadanie
Pri väčšine áut platí, že zberateľský potenciál majú modely z prvých rokov výroby a platí to aj o Fabii. Čiastočne tiež preto, že neskôr sa výbava osekávala, aby výrobca dokázal znížiť cenu.
„Na Slovensku boli ľudia zvyknutí, že Škoda im vie ponúknuť cenovo dostupné autá, lenže s Fabiou prišiel cenový skok. Väčšina si kupovala základnú výbavu Classic a bola ochotná ju obohatiť len o niekoľko príplatkov. Ja som však hľadal Fabiu, ktorá by sa ukázala v čo najlepšom svetle, ako nadčasové a dobre vybavené auto.“

Tomáš nakoniec našiel ideálnu Fabiu až v Nemecku a v dosť ojedinelej farebnej kombinácii.
„Bordovú metalízu Hot Chilli používala Škoda pri Felicii pred aj po facelifte, ale pri Fabii ju mali už len autá vyrobené v prvej polovici roka 2000, medzi ktoré patrí aj môj exemplár. Celkovo Fabií v tejto farbe vzniklo len 342, jeden kus má v zbierke aj múzeum Škoda v Mladej Boleslavi. Nemajú ju však v najvyššej výbave Elegance a so svetlým béžovým interiérom,“ vysvetľuje s hrdosťou Tomáš.

Po presadnutí z novej do starej Fabie nás prekvapí perfektné spracovanie interiéru.
Veľké čisté plochy plastov pôsobia fádne, ale aj nadčasovo. Zaujalo nás, aké sú plasty robustné a že vrchná časť prístrojovej dosky je z mäkčeného materiálu. Takýto kokpit vodiča nemohol uraziť ani pri presadnutí z väčšej Octavie.
Najkrajší interiér
Výrazným oživením je práve svetlá časť interiéru Libra, vrátane poťahov sedadiel, ktoré boli náchylnejšie na zašpinenie. Kým v autoškole alebo v taxíku ste sa mohli väčšinou stretnúť len s „holou a bosou“ Fabiou, tu naplno vidieť pôvodný zámer a potenciál.
Napríklad dve prázdne poličky uprostred prístrojovej dosky tu vypĺňa originál kazetové rádio a uzatvárateľná schránka. Pod ňou je panel poloautomatickej klimatizácie.
Nechýbajú ani vyhrievané sedadlá s nastaviteľnou intenzitou, elektrické ovládanie predných aj zadných okien, diaľkové centrálne zamykanie, štyri airbagy či ABS.

Pri pohľade do dobového cenníku je nám jasné, prečo takto vybavené Fabie sme málokedy stretli. Auto stálo 522 229 slovenských korún, čo by dnes bolo 43 828 eur. Áno, za Fabiu.
Okrem troch troch výbav sa dal komfort vylepšiť ešte množstvom príplatkov, Fabia časom mohla mať napríklad navigáciu, xenónové svetlá s ostrekovačmi, parkovacie senzory, kožené čalúnenie alebo CD menič.
S lepším motorom
Už prvý príchod auta dával podľa zvuku tušiť, že pod kapotou nebude dobre známy trojvalec 1,2 HTP, ale niečo lepšie. A veru sme sa nemýlili.
Tomášova Fabia má pod kapotou najsilnejšiu verziu 1,4-litrového štvorvalca so 16-ventilovou technológiou s výkonom 74 kW (101 koní) a krútiacim momentom 126 Nm.
V časoch, keď malé benzínové turbo motory ešte neboli rozšírené pritom nešlo o najvýkonnejšiu Fabiu prvej generácie. Tá mohla byť aj s benzínovým dvojlitrom MPI od Audi a vrcholom od jari 2003 bola verzia RS naftovým motorom 1,9 TDI, ktorý mal 96 kW (131 koní) a 310 Nm.
„Najsilnejšia 1,4-ka vo Fabii nepatrila k najrozšírenejšej verzii, no dá sa s ňou užiť na okreskách dynamická jazda. Motor ide pekne do otáčok a sú tu kratšie prevody,“ hovorí majiteľ. Tiež dodáva, že s autom sa dá jazdiť za 5 litrov, hoci v dobových testoch strašili aj so spotrebou 8 litrov.

Porovnanie s novou Fabiou
Aj nová oranžová Fabia vie byť čiperná, hoci táto generácia už rozhodne neponúka 9 rôznych motorov v 15 výkonnostných verziách.
Vyberať sa dá momentálne už len z troch motorov, respektíve štyroch výkonnostných verzií. V našom prípade je to najžiadanejšia v podobe litrového trojvalca TSI s turbom a výkonom 85 kW (116 koní) a krútiacim momentom 200 Nm.
Na naše malé stretnutie so starou Fabiou sme si požičali úplne novú s nájazdom len 11 kilometrov a prakticky v najvyššej výbave Top Selection za 20 630 eur.
Keďže importér nemal momentálne Fabiu medzi novinárskymi vozidlami, vyskúšali sme si auto zohnať cez požičovňu Škoda Go. Je to jednoduchý a zaujímavý spôsob, ako sa môžete dostať k novému autu na pár dní a napríklad zistiť, či by vám vyhovovalo mať také doma.