SME

Škoda Fabia má 25 rokov, z ceny najvyššej výbavy sa zakrúti hlava aj dnes

Najkvalitnejšia generácia z ciest nemizne.

Škoda Fabia štvrtej a prvej generácie. Škoda Fabia štvrtej a prvej generácie. (Zdroj: Marek Čepa)

Chvíľu čakáme na dohodnutom mieste a už k „našej“ Fabii v oranžovej farbe Pheonix prichádza takmer 25-ročná bordová Fabia, ktorá ešte stále žiari novotou.

Jej majiteľom je Tomáš Meňuš, s ktorým sme sa stretli pri reportáži k 30. výročiu Felicie.

Že má škodovky z 90. rokov v oku, je nám hneď jasné, do svojej zbierky si vybral veľmi ojedinelú špecifikáciu, akú rozhodne len tak nestretnete. A to sa z Fabie prvej generácie za deväť rokov vyrobilo takmer 1,8 milióna kusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Zaujímalo ma, akú najkrajšiu alebo najhodnotnejšiu Fabiu by som dokázal v inzerátoch nájsť. Napriek veku si ceny stále držia, hlavne v porovnaní s konkurentmi z rovnakého obdobia,“ začína o svojej kúpe hovoriť Tomáš a vyberá z auta dobové prospekty, vrátane reklamných kľúčeniek Škoda.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažké hľadanie

Pri väčšine áut platí, že zberateľský potenciál majú modely z prvých rokov výroby a platí to aj o Fabii. Čiastočne tiež preto, že neskôr sa výbava osekávala, aby výrobca dokázal znížiť cenu.

„Na Slovensku boli ľudia zvyknutí, že Škoda im vie ponúknuť cenovo dostupné autá, lenže s Fabiou prišiel cenový skok. Väčšina si kupovala základnú výbavu Classic a bola ochotná ju obohatiť len o niekoľko príplatkov. Ja som však hľadal Fabiu, ktorá by sa ukázala v čo najlepšom svetle, ako nadčasové a dobre vybavené auto.“

Tomáš nakoniec našiel ideálnu Fabiu až v Nemecku a v dosť ojedinelej farebnej kombinácii.

„Bordovú metalízu Hot Chilli používala Škoda pri Felicii pred aj po facelifte, ale pri Fabii ju mali už len autá vyrobené v prvej polovici roka 2000, medzi ktoré patrí aj môj exemplár. Celkovo Fabií v tejto farbe vzniklo len 342, jeden kus má v zbierke aj múzeum Škoda v Mladej Boleslavi. Nemajú ju však v najvyššej výbave Elegance a so svetlým béžovým interiérom,“ vysvetľuje s hrdosťou Tomáš.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Škoda Felicia stále žije a slávi tridsať rokov. Našli sme aj unikátny model Fun Čítajte 

Po presadnutí z novej do starej Fabie nás prekvapí perfektné spracovanie interiéru.

Veľké čisté plochy plastov pôsobia fádne, ale aj nadčasovo. Zaujalo nás, aké sú plasty robustné a že vrchná časť prístrojovej dosky je z mäkčeného materiálu. Takýto kokpit vodiča nemohol uraziť ani pri presadnutí z väčšej Octavie.

Najkrajší interiér

Výrazným oživením je práve svetlá časť interiéru Libra, vrátane poťahov sedadiel, ktoré boli náchylnejšie na zašpinenie. Kým v autoškole alebo v taxíku ste sa mohli väčšinou stretnúť len s „holou a bosou“ Fabiou, tu naplno vidieť pôvodný zámer a potenciál.

Napríklad dve prázdne poličky uprostred prístrojovej dosky tu vypĺňa originál kazetové rádio a uzatvárateľná schránka. Pod ňou je panel poloautomatickej klimatizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Nechýbajú ani vyhrievané sedadlá s nastaviteľnou intenzitou, elektrické ovládanie predných aj zadných okien, diaľkové centrálne zamykanie, štyri airbagy či ABS.

Pri pohľade do dobového cenníku je nám jasné, prečo takto vybavené Fabie sme málokedy stretli. Auto stálo 522 229 slovenských korún, čo by dnes bolo 43 828 eur. Áno, za Fabiu.

Okrem troch troch výbav sa dal komfort vylepšiť ešte množstvom príplatkov, Fabia časom mohla mať napríklad navigáciu, xenónové svetlá s ostrekovačmi, parkovacie senzory, kožené čalúnenie alebo CD menič.

S lepším motorom

Už prvý príchod auta dával podľa zvuku tušiť, že pod kapotou nebude dobre známy trojvalec 1,2 HTP, ale niečo lepšie. A veru sme sa nemýlili.

Tomášova Fabia má pod kapotou najsilnejšiu verziu 1,4-litrového štvorvalca so 16-ventilovou technológiou s výkonom 74 kW (101 koní) a krútiacim momentom 126 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V časoch, keď malé benzínové turbo motory ešte neboli rozšírené pritom nešlo o najvýkonnejšiu Fabiu prvej generácie. Tá mohla byť aj s benzínovým dvojlitrom MPI od Audi a vrcholom od jari 2003 bola verzia RS naftovým motorom 1,9 TDI, ktorý mal 96 kW (131 koní) a 310 Nm.

„Najsilnejšia 1,4-ka vo Fabii nepatrila k najrozšírenejšej verzii, no dá sa s ňou užiť na okreskách dynamická jazda. Motor ide pekne do otáčok a sú tu kratšie prevody,“ hovorí majiteľ. Tiež dodáva, že s autom sa dá jazdiť za 5 litrov, hoci v dobových testoch strašili aj so spotrebou 8 litrov.

Porovnanie s novou Fabiou

Aj nová oranžová Fabia vie byť čiperná, hoci táto generácia už rozhodne neponúka 9 rôznych motorov v 15 výkonnostných verziách.

Vyberať sa dá momentálne už len z troch motorov, respektíve štyroch výkonnostných verzií. V našom prípade je to najžiadanejšia v podobe litrového trojvalca TSI s turbom a výkonom 85 kW (116 koní) a krútiacim momentom 200 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na naše malé stretnutie so starou Fabiou sme si požičali úplne novú s nájazdom len 11 kilometrov a prakticky v najvyššej výbave Top Selection za 20 630 eur.

Keďže importér nemal momentálne Fabiu medzi novinárskymi vozidlami, vyskúšali sme si auto zohnať cez požičovňu Škoda Go. Je to jednoduchý a zaujímavý spôsob, ako sa môžete dostať k novému autu na pár dní a napríklad zistiť, či by vám vyhovovalo mať také doma.

Kvalitná ale nezaujímavá

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom GB66H na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 731
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 444
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 424
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 176
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 895
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 111
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 594
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Adriana Boysová: Život po živote
  2. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  3. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  4. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  5. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  6. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  7. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  8. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 233
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 090
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 985
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 010
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 762
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 323
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 6 710
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 449
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu