SME

Seat Leon po modernizácii ponúka hneď niekoľko presvedčivých argumentov

Dobré kombi nemusí stáť veľa.

Seat Leon SportstourerSeat Leon Sportstourer (Zdroj: Marek Čepa)
Seat Leon Sportstourer Style Family 1,5 TSI 85 kW 6MT
Cena od / verzia od (eur)21 990
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,7 - 6,3 / 5,8
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2672; 4642; 1799; 1450

Na jedno kombi, ktoré sme skúšali uplynulý rok, sme takmer zabudli. Bola by však chyba nespomenúť ho. Išlo totiž o auto, ktoré vzhľadom na jeho cenu ašpirovalo na najlepšiu kúpu roka.

Hneď vás s ním aj zoznámime - Seat Leon Sportstourer v akčnej výbave Style Family.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Španielska značka žije zvláštne obdobie. Na jednej strane sa objavujú správy o jej konci a úplne sa prestali objavovať nové modely.

Na druhej je stále tu, stále vie v Európe ročne predať vyše 300-tisíc áut a existujúcu ponuku priebežne modernizuje. Platí to aj o kompaktnom Leone štvrtej generácie, ktorý v januári oslavuje piate narodeniny.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny sú skôr pod povrchom

Podobne ako jeho športovejšie dvojča Cupra, dostal Seat Leon v polovici životného cyklu modernizáciu, no v oveľa skromnejšom rozsahu. Aj tá však priniesla jednu zásadnú technickú zmenu, akú sme už spomínali pri Škode Octavia.

Z ponuky odišiel litrový benzínový trojvalec TSI. Vystriedala ho štvorvalcová 1,5 s výkonom 85 kW (116 koní) a s krútiacim momentom 220 Nm. A aby nedošlo k predraženiu, pri základnej cene Leonu je motor bez pomoci 48-voltovej mild-hybridnej technológie a s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Pri súčasnej situácii v automobilovom priemysle nám niečo napovedá, že takáto ponuka sa už nebude opakovať. Pri konkurentoch ako Peugeot 308 SW alebo Opel Astra Sports Tourer by ste obdobný benzínový štvorvalec hľadali márne. Dôvod poznáte, sú za tým emisie.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho môžete mať Leona aj so silnejším 110 kW (150-koňovým) benzínovým motorom ako diesel 2,0 TDI a tiež v novej generácii plug-in hybridu s elektrickým dojazdom 100 kilometrov a s výkonom 150 kW (204 koní). Je to zároveň jediná verzia s viacprvkovou zadnou nápravou. Silnejšie benzínové motory alebo pohon všetkých kolies sú už len výsadou športovejšej Cupry Leon.

Súvisiaci článok Cupra Leon prichádza s radikálnou zmenou imidžu. Šliape na päty prémii (test) Čítajte 

Keď v základe nič nechýba

Pripomeňme, že oproti technicky identickému Volkswagenu Golf má Leon výhodu v dlhšom rázvore už pri verzii hatchback. Kombi Sportstourer má dĺžku medzi kolesami 2672 milimetrov a kufor s objemom 620 litrov. Pri celkovej dĺžke 4642 mm je tak dostatok priestoru pre pasažierov vzadu a aj pre batožinu.

A čo vlastne decentný facelift zmenil na výbave?

Nový je 10,4-palcový displej infotainmentu, ktorý dostanete už v základnej výbave. Ponúka jednoduchšie a celkom prehľadné menu a tiež rýchlejšiu reakciu.

SkryťVypnúť reklamu

Stále nám však chýbalo tlačidlo na návrat o úroveň späť alebo rýchle zapnutie vnútornej cirkulácie vzduchu, keď nechcete nasať zápachy zvonka. Musíte ju loviť v menu klimatizácie. Tá sa teda stále ovláda dotykovo a teplotu nastavujete pomocou lišty pod obrazovkou. Dostala však podsvietenie, takže ju už v tme netreba hľadať.

Druhá 10,25-palcová obrazovka je pred vodičom a obsahuje všetky potrebné informácie o prehľade jazdy. Na takúto samozrejmosť dnes mnohí výrobcovia celkom nepochopiteľne zabúdajú a radšej sa snažia osloviť grafikou.

Oproti Škode nám viac vyhovuje aj ovládanie tlačidiel na volante a to vrátane tempomatu.

Súvisiaci článok Cupra Terramar už má aj slovenské ceny, čo ponúkne športové SUV a za koľko? Čítajte 

V rámci balíka výbavy Style Family je dosť zaujímavá výbava v hodnote 1602 eur zadarmo. Vďaka nej mal testovaný Leon adaptívny tempomat, trojzónovú klimatizáciu, posuvnú lakťovú opierku, automatické diaľkové svetlá, cúvaciu kameru aj vyhrievané sedadlá a volant. Čo viac ešte chcieť? Azda len bezkľúčové odomykanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Auto sme dostali v tmavomodrej farbe Fjord Blue, ktorá v šedi dnešných áut ľahko zanikne. Viditeľne sa s modernizáciou nemenila ani predná maska, takže nový Leon ozaj ľahko prehliadnete. Oproti Cupre s úplne inou tvárou, sa nám tá pôvodná, ktorá ostala Seatu, pozdáva viac.

Novinkou je možnosť priplatiť si za matrixové LED svetlá, ktoré stoja aj pri najvyššej výbave 1149 eur. V našom prípade stačili aj základné LED. Zďaleka nemajú také efektné denné svietenie a smerovky sú dosť malé, no v tme sa rozhodne nestratíte. Oproti faceliftu Octavie tu ostali hmlovky samostatné v nárazníku.

Slabšia dynamika s dobrou spotrebou

Príjemným prekvapením je dostatočná dynamika základného motora. Do mestskej premávky je 116-koňové turbo celkom ideálne, ak často vozíte rodinu a podnikáte spoločné výlety či dovolenky, zvážili by sme príplatok za silnejšiu 150-koňovú verziu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri štvorčlennej posádke na trase Bratislava - Viedeň mimo diaľnice sme mali spotrebu 6,2 litra, potom sme ešte s nezaťaženým autom absolvovali tradičný mix na okruhu tvorenom mestom, diaľnicou a okreskami. Tam priemerná spotreba klesla na 5,8 litra.

Najnižšia spotreba bola na okreskách, kde nebol problém jazdiť za 4,7 litra. Tam sa najviac uplatňovala technológia plachtenia a vypínania dvoch valcov. Naopak, najvyššiu spotrebu 6,6 litra sme zaznamenali na diaľnici, v meste sme jazdili za 6 litrov.

Subjektívne nám kvalita radenia rýchlostí, ako aj samotný tvar radiacej páky pripadal lepší v Octavii s rovnakým motorom. Podvozkovo sa nám však viac pozdával Leon, ktorý športové gény nezaprie. Do väčších ako 17-palcových kolies by sme nešli, a to aj pre absenciu viacprvkovej zadnej nápravy či adaptívneho podvozka základných verzií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Prvá elektrická Cupra jazdou nesklame, no hot hatch nečakajte (test) Čítajte 

Odmenou, že sa uskromníte, je, samozrejme, cena tesne pod 22-tisíc eurami. Za kombi C-segmentu s nemeckou technológiou a dobrou výbavou je to viac než férová ponuka, najmä ak patríte k tým, ktorí chcú dizajnovo niečo emotívnejšie, ako sú Octavia či Golf.

O to, dokedy bude značka Seat žiť, sa netreba strachovať. Ďalšej modernizácie sa má čoskoro dočkať aj dvojica menších modelov Ibiza a Arona. Vôbec by nás teda neprekvapilo, ak by Leon vydržal v ponuke až do roku 2030. Nič mu totiž nechýba.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelSeat Leon Sportstourer
VerziaStyle Family 1,5 TSI 85 kW 6MT
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)21 990
Motorbenzínový štvorvalec s turbom, 1498 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)85 (116) / 5000 - 6000
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)220 / 1500 - 3000
Typ prevodovky / počet stupňovmanuálna / 6
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)10,7
Spotreba - výrobca / test (l)5,7 - 6,3 / 5,8
Objem palivovej nádrže (l)45
Rozmer pneumatík225/45 R17
Pohotovostná hmotnosť (kg)1392
Objem batožinového priestoru (l)620
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2672; 4642; 1799; 1450

Kombi

Súvisiace témy: Kompaktné autá, Seat, Seat Leon
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 403
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 938
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 347
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 064
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 106
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 946
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  2. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  4. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  5. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  6. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  7. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  8. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 114
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 020
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 932
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 467
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 521
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 917
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 153
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu