SME

Seat Leon po modernizácii ponúka hneď niekoľko presvedčivých argumentov

Dobré kombi nemusí stáť veľa.

Seat Leon SportstourerSeat Leon Sportstourer (Zdroj: Marek Čepa)
Seat Leon Sportstourer Style Family 1,5 TSI 85 kW 6MT
Cena od / verzia od (eur)21 990
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,7 - 6,3 / 5,8
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2672; 4642; 1799; 1450

Na jedno kombi, ktoré sme skúšali uplynulý rok, sme takmer zabudli. Bola by však chyba nespomenúť ho. Išlo totiž o auto, ktoré vzhľadom na jeho cenu ašpirovalo na najlepšiu kúpu roka.

Hneď vás s ním aj zoznámime - Seat Leon Sportstourer v akčnej výbave Style Family.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Španielska značka žije zvláštne obdobie. Na jednej strane sa objavujú správy o jej konci a úplne sa prestali objavovať nové modely.

Na druhej je stále tu, stále vie v Európe ročne predať vyše 300-tisíc áut a existujúcu ponuku priebežne modernizuje. Platí to aj o kompaktnom Leone štvrtej generácie, ktorý v januári oslavuje piate narodeniny.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny sú skôr pod povrchom

Podobne ako jeho športovejšie dvojča Cupra, dostal Seat Leon v polovici životného cyklu modernizáciu, no v oveľa skromnejšom rozsahu. Aj tá však priniesla jednu zásadnú technickú zmenu, akú sme už spomínali pri Škode Octavia.

Z ponuky odišiel litrový benzínový trojvalec TSI. Vystriedala ho štvorvalcová 1,5 s výkonom 85 kW (116 koní) a s krútiacim momentom 220 Nm. A aby nedošlo k predraženiu, pri základnej cene Leonu je motor bez pomoci 48-voltovej mild-hybridnej technológie a s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Pri súčasnej situácii v automobilovom priemysle nám niečo napovedá, že takáto ponuka sa už nebude opakovať. Pri konkurentoch ako Peugeot 308 SW alebo Opel Astra Sports Tourer by ste obdobný benzínový štvorvalec hľadali márne. Dôvod poznáte, sú za tým emisie.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho môžete mať Leona aj so silnejším 110 kW (150-koňovým) benzínovým motorom ako diesel 2,0 TDI a tiež v novej generácii plug-in hybridu s elektrickým dojazdom 100 kilometrov a s výkonom 150 kW (204 koní). Je to zároveň jediná verzia s viacprvkovou zadnou nápravou. Silnejšie benzínové motory alebo pohon všetkých kolies sú už len výsadou športovejšej Cupry Leon.

Súvisiaci článok Cupra Leon prichádza s radikálnou zmenou imidžu. Šliape na päty prémii (test) Čítajte 

Keď v základe nič nechýba

Pripomeňme, že oproti technicky identickému Volkswagenu Golf má Leon výhodu v dlhšom rázvore už pri verzii hatchback. Kombi Sportstourer má dĺžku medzi kolesami 2672 milimetrov a kufor s objemom 620 litrov. Pri celkovej dĺžke 4642 mm je tak dostatok priestoru pre pasažierov vzadu a aj pre batožinu.

A čo vlastne decentný facelift zmenil na výbave?

Nový je 10,4-palcový displej infotainmentu, ktorý dostanete už v základnej výbave. Ponúka jednoduchšie a celkom prehľadné menu a tiež rýchlejšiu reakciu.

SkryťVypnúť reklamu

Stále nám však chýbalo tlačidlo na návrat o úroveň späť alebo rýchle zapnutie vnútornej cirkulácie vzduchu, keď nechcete nasať zápachy zvonka. Musíte ju loviť v menu klimatizácie. Tá sa teda stále ovláda dotykovo a teplotu nastavujete pomocou lišty pod obrazovkou. Dostala však podsvietenie, takže ju už v tme netreba hľadať.

Druhá 10,25-palcová obrazovka je pred vodičom a obsahuje všetky potrebné informácie o prehľade jazdy. Na takúto samozrejmosť dnes mnohí výrobcovia celkom nepochopiteľne zabúdajú a radšej sa snažia osloviť grafikou.

Oproti Škode nám viac vyhovuje aj ovládanie tlačidiel na volante a to vrátane tempomatu.

Súvisiaci článok Cupra Terramar už má aj slovenské ceny, čo ponúkne športové SUV a za koľko? Čítajte 

V rámci balíka výbavy Style Family je dosť zaujímavá výbava v hodnote 1602 eur zadarmo. Vďaka nej mal testovaný Leon adaptívny tempomat, trojzónovú klimatizáciu, posuvnú lakťovú opierku, automatické diaľkové svetlá, cúvaciu kameru aj vyhrievané sedadlá a volant. Čo viac ešte chcieť? Azda len bezkľúčové odomykanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Auto sme dostali v tmavomodrej farbe Fjord Blue, ktorá v šedi dnešných áut ľahko zanikne. Viditeľne sa s modernizáciou nemenila ani predná maska, takže nový Leon ozaj ľahko prehliadnete. Oproti Cupre s úplne inou tvárou, sa nám tá pôvodná, ktorá ostala Seatu, pozdáva viac.

Novinkou je možnosť priplatiť si za matrixové LED svetlá, ktoré stoja aj pri najvyššej výbave 1149 eur. V našom prípade stačili aj základné LED. Zďaleka nemajú také efektné denné svietenie a smerovky sú dosť malé, no v tme sa rozhodne nestratíte. Oproti faceliftu Octavie tu ostali hmlovky samostatné v nárazníku.

Slabšia dynamika s dobrou spotrebou

Príjemným prekvapením je dostatočná dynamika základného motora. Do mestskej premávky je 116-koňové turbo celkom ideálne, ak často vozíte rodinu a podnikáte spoločné výlety či dovolenky, zvážili by sme príplatok za silnejšiu 150-koňovú verziu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri štvorčlennej posádke na trase Bratislava - Viedeň mimo diaľnice sme mali spotrebu 6,2 litra, potom sme ešte s nezaťaženým autom absolvovali tradičný mix na okruhu tvorenom mestom, diaľnicou a okreskami. Tam priemerná spotreba klesla na 5,8 litra.

Najnižšia spotreba bola na okreskách, kde nebol problém jazdiť za 4,7 litra. Tam sa najviac uplatňovala technológia plachtenia a vypínania dvoch valcov. Naopak, najvyššiu spotrebu 6,6 litra sme zaznamenali na diaľnici, v meste sme jazdili za 6 litrov.

Subjektívne nám kvalita radenia rýchlostí, ako aj samotný tvar radiacej páky pripadal lepší v Octavii s rovnakým motorom. Podvozkovo sa nám však viac pozdával Leon, ktorý športové gény nezaprie. Do väčších ako 17-palcových kolies by sme nešli, a to aj pre absenciu viacprvkovej zadnej nápravy či adaptívneho podvozka základných verzií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Prvá elektrická Cupra jazdou nesklame, no hot hatch nečakajte (test) Čítajte 

Odmenou, že sa uskromníte, je, samozrejme, cena tesne pod 22-tisíc eurami. Za kombi C-segmentu s nemeckou technológiou a dobrou výbavou je to viac než férová ponuka, najmä ak patríte k tým, ktorí chcú dizajnovo niečo emotívnejšie, ako sú Octavia či Golf.

O to, dokedy bude značka Seat žiť, sa netreba strachovať. Ďalšej modernizácie sa má čoskoro dočkať aj dvojica menších modelov Ibiza a Arona. Vôbec by nás teda neprekvapilo, ak by Leon vydržal v ponuke až do roku 2030. Nič mu totiž nechýba.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelSeat Leon Sportstourer
VerziaStyle Family 1,5 TSI 85 kW 6MT
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)21 990
Motorbenzínový štvorvalec s turbom, 1498 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)85 (116) / 5000 - 6000
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)220 / 1500 - 3000
Typ prevodovky / počet stupňovmanuálna / 6
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)10,7
Spotreba - výrobca / test (l)5,7 - 6,3 / 5,8
Objem palivovej nádrže (l)45
Rozmer pneumatík225/45 R17
Pohotovostná hmotnosť (kg)1392
Objem batožinového priestoru (l)620
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2672; 4642; 1799; 1450

Kombi

Súvisiace témy: Kompaktné autá, Seat, Seat Leon
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 854
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 687
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 487
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 326
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 037
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 753
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 690
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 144
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  2. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  3. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  4. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  5. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  6. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  8. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 16 406
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 564
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 908
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 670
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 104
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 910
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 371
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 5 869
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu