Seat Leon Sportstourer Style Family 1,5 TSI 85 kW 6MT | |
Cena od / verzia od (eur) | 21 990 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 5,7 - 6,3 / 5,8 |
Objem batožinového priestoru (l) | 620 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2672; 4642; 1799; 1450 |
Na jedno kombi, ktoré sme skúšali uplynulý rok, sme takmer zabudli. Bola by však chyba nespomenúť ho. Išlo totiž o auto, ktoré vzhľadom na jeho cenu ašpirovalo na najlepšiu kúpu roka.
Hneď vás s ním aj zoznámime - Seat Leon Sportstourer v akčnej výbave Style Family.
Španielska značka žije zvláštne obdobie. Na jednej strane sa objavujú správy o jej konci a úplne sa prestali objavovať nové modely.
Na druhej je stále tu, stále vie v Európe ročne predať vyše 300-tisíc áut a existujúcu ponuku priebežne modernizuje. Platí to aj o kompaktnom Leone štvrtej generácie, ktorý v januári oslavuje piate narodeniny.
Zmeny sú skôr pod povrchom
Podobne ako jeho športovejšie dvojča Cupra, dostal Seat Leon v polovici životného cyklu modernizáciu, no v oveľa skromnejšom rozsahu. Aj tá však priniesla jednu zásadnú technickú zmenu, akú sme už spomínali pri Škode Octavia.
Z ponuky odišiel litrový benzínový trojvalec TSI. Vystriedala ho štvorvalcová 1,5 s výkonom 85 kW (116 koní) a s krútiacim momentom 220 Nm. A aby nedošlo k predraženiu, pri základnej cene Leonu je motor bez pomoci 48-voltovej mild-hybridnej technológie a s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Pri súčasnej situácii v automobilovom priemysle nám niečo napovedá, že takáto ponuka sa už nebude opakovať. Pri konkurentoch ako Peugeot 308 SW alebo Opel Astra Sports Tourer by ste obdobný benzínový štvorvalec hľadali márne. Dôvod poznáte, sú za tým emisie.
Okrem toho môžete mať Leona aj so silnejším 110 kW (150-koňovým) benzínovým motorom ako diesel 2,0 TDI a tiež v novej generácii plug-in hybridu s elektrickým dojazdom 100 kilometrov a s výkonom 150 kW (204 koní). Je to zároveň jediná verzia s viacprvkovou zadnou nápravou. Silnejšie benzínové motory alebo pohon všetkých kolies sú už len výsadou športovejšej Cupry Leon.

Keď v základe nič nechýba
Pripomeňme, že oproti technicky identickému Volkswagenu Golf má Leon výhodu v dlhšom rázvore už pri verzii hatchback. Kombi Sportstourer má dĺžku medzi kolesami 2672 milimetrov a kufor s objemom 620 litrov. Pri celkovej dĺžke 4642 mm je tak dostatok priestoru pre pasažierov vzadu a aj pre batožinu.
A čo vlastne decentný facelift zmenil na výbave?
Nový je 10,4-palcový displej infotainmentu, ktorý dostanete už v základnej výbave. Ponúka jednoduchšie a celkom prehľadné menu a tiež rýchlejšiu reakciu.

Stále nám však chýbalo tlačidlo na návrat o úroveň späť alebo rýchle zapnutie vnútornej cirkulácie vzduchu, keď nechcete nasať zápachy zvonka. Musíte ju loviť v menu klimatizácie. Tá sa teda stále ovláda dotykovo a teplotu nastavujete pomocou lišty pod obrazovkou. Dostala však podsvietenie, takže ju už v tme netreba hľadať.
Druhá 10,25-palcová obrazovka je pred vodičom a obsahuje všetky potrebné informácie o prehľade jazdy. Na takúto samozrejmosť dnes mnohí výrobcovia celkom nepochopiteľne zabúdajú a radšej sa snažia osloviť grafikou.
Oproti Škode nám viac vyhovuje aj ovládanie tlačidiel na volante a to vrátane tempomatu.

V rámci balíka výbavy Style Family je dosť zaujímavá výbava v hodnote 1602 eur zadarmo. Vďaka nej mal testovaný Leon adaptívny tempomat, trojzónovú klimatizáciu, posuvnú lakťovú opierku, automatické diaľkové svetlá, cúvaciu kameru aj vyhrievané sedadlá a volant. Čo viac ešte chcieť? Azda len bezkľúčové odomykanie.
Auto sme dostali v tmavomodrej farbe Fjord Blue, ktorá v šedi dnešných áut ľahko zanikne. Viditeľne sa s modernizáciou nemenila ani predná maska, takže nový Leon ozaj ľahko prehliadnete. Oproti Cupre s úplne inou tvárou, sa nám tá pôvodná, ktorá ostala Seatu, pozdáva viac.

Novinkou je možnosť priplatiť si za matrixové LED svetlá, ktoré stoja aj pri najvyššej výbave 1149 eur. V našom prípade stačili aj základné LED. Zďaleka nemajú také efektné denné svietenie a smerovky sú dosť malé, no v tme sa rozhodne nestratíte. Oproti faceliftu Octavie tu ostali hmlovky samostatné v nárazníku.
Slabšia dynamika s dobrou spotrebou
Príjemným prekvapením je dostatočná dynamika základného motora. Do mestskej premávky je 116-koňové turbo celkom ideálne, ak často vozíte rodinu a podnikáte spoločné výlety či dovolenky, zvážili by sme príplatok za silnejšiu 150-koňovú verziu.
Pri štvorčlennej posádke na trase Bratislava - Viedeň mimo diaľnice sme mali spotrebu 6,2 litra, potom sme ešte s nezaťaženým autom absolvovali tradičný mix na okruhu tvorenom mestom, diaľnicou a okreskami. Tam priemerná spotreba klesla na 5,8 litra.

Najnižšia spotreba bola na okreskách, kde nebol problém jazdiť za 4,7 litra. Tam sa najviac uplatňovala technológia plachtenia a vypínania dvoch valcov. Naopak, najvyššiu spotrebu 6,6 litra sme zaznamenali na diaľnici, v meste sme jazdili za 6 litrov.
Subjektívne nám kvalita radenia rýchlostí, ako aj samotný tvar radiacej páky pripadal lepší v Octavii s rovnakým motorom. Podvozkovo sa nám však viac pozdával Leon, ktorý športové gény nezaprie. Do väčších ako 17-palcových kolies by sme nešli, a to aj pre absenciu viacprvkovej zadnej nápravy či adaptívneho podvozka základných verzií.

Odmenou, že sa uskromníte, je, samozrejme, cena tesne pod 22-tisíc eurami. Za kombi C-segmentu s nemeckou technológiou a dobrou výbavou je to viac než férová ponuka, najmä ak patríte k tým, ktorí chcú dizajnovo niečo emotívnejšie, ako sú Octavia či Golf.
O to, dokedy bude značka Seat žiť, sa netreba strachovať. Ďalšej modernizácie sa má čoskoro dočkať aj dvojica menších modelov Ibiza a Arona. Vôbec by nás teda neprekvapilo, ak by Leon vydržal v ponuke až do roku 2030. Nič mu totiž nechýba.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Seat Leon Sportstourer |
Verzia | Style Family 1,5 TSI 85 kW 6MT |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 21 990 |
Motor | benzínový štvorvalec s turbom, 1498 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 85 (116) / 5000 - 6000 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 220 / 1500 - 3000 |
Typ prevodovky / počet stupňov | manuálna / 6 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 10,7 |
Spotreba - výrobca / test (l) | 5,7 - 6,3 / 5,8 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Rozmer pneumatík | 225/45 R17 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1392 |
Objem batožinového priestoru (l) | 620 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2672; 4642; 1799; 1450 |