Škoda Octavia Drive 1,5 TSI 85 kW 6MT - Prehľad základných parametrov | |
Cena od / verzia od (eur) | 20 990 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 5,2 – 5,7 / 5,4 |
Objem batožinového priestoru (l) | 600 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2686; 4698; 1829; 1470 |
Octaviu štvrtej generácie po facelifte si zapamätáme ako tú, ktorá sa zbavila litrového trojvalcového motora a dopriala lepšiu výbavu za dobrú cenu.
Po všetkých zaujímavých, ale väčšinou najvyšších výbavách Octavie, sa k nám konečne dostal prakticky úplný základ, k akému je dnes už náročné sa dopracovať. Škoda Octavia v akčnej výbave Drive s najslabším motorom a manuálnou prevodovkou. Aká je a či už znamená priveľa kompromisov, sme zisťovali v redakčnom teste.
Keď si sadáte do siedmej verzie Octavie štvrtej generácie, už ste presvedčení, že vás nemá čím prekvapiť. A predsa sa jej to aj tentokrát podarí.
Prvý dojem z auta vzbudzuje asi podobné emócie, ako keď vám v práci dajú kľúče od služobného auta na pracovnú cestu. Príklad je to pritom ideálny, pretože je dosť pravdepodobné, že to budú kľúče od Octavie. Na Slovensku je najpredávanejším autom a pri novo predaných vozidlách značky Škoda tvoria firemní zákazníci až 75-percentný podiel.

Očarí skôr výbavou než dizajnom
Auto dostávame v modrej farbe Energy ktorá je bez príplatku. Škoda ju z nejakého dôvodu ponúka na svojich autách už roky, ba priam desaťročia. V kombinácii so 16-palcovými kolesami sa s takýmto autom ľahko stratíte v dave, čo však mnohým zjavne vyhovuje. A hlavne pri výške bočnice gumy s rozmerom 205/60 nehrozí, že oškriete disk o obrubník.
Drive má totiž štandardne hliníkové disky Matar, ktoré sú inak bežne dostupné až od druhého výbavového stupňa Selection. Zdarma dostanete aj zimné kolesá. Detaily, ako nelakované kľučky a kryty spätných zrkadiel, sú, našťastie, už dávnejšou minulosťou, ale rovnako aj halogénové svetlá.

Dokonca sa s tohtoročnou modernizáciou stali štandardom full-LED svetlá, a to vrátane smeroviek ako súčasti denného svietenia. Trochu nedomyslene však vyzerá prázdny priestor v kútoch svetiel, kde boli pred faceliftom žiarovky smeroviek. Okrem nich sú minulosťou aj hmlové svetlá v nárazníkoch, ich funkciu zastúpili hlavné LEDky.
Úplne inak potom vyzerá optika výkonnejších matrixových svetiel, pričom každé jedno tvorí 36 adaptívnych svetelných segmentov a nechýba prisvietenie do zákrut. Vtedy sa už musíme baviť o úplne inej cene, keďže bez príplatku ich ponúka až tretí stupeň výbavy Top Selection.

Vráťme sa však k Octavii Drive a jej interiéru. Až na poťahy na nás pôsobil hodnotným dojmom a nemáte z neho pocit, že by sa niekde príliš šetrilo.
Napríklad lakťová opierka medzi sedadlami je posuvná aj výškovo nastaviteľná, sedadlá sú pohodlné a odkladacie priestory vo dverách sú pekne vystlané kobercom, aby vám v nich nič nehrkotalo. Možno len detaily, ale pri každodennom súžití s autom sú aj tie podstatné.
Pridajme dvojzónovú automatickú klimatizáciu, dve 10-palcové obrazovky, bezkľúčové štartovanie, tempomat, elektronickú parkovaciu brzdu s funkciou auto hold a vlastne čo viac potrebujete?

Miesto troch valcov štyri, ale občas len dva
Až do faceliftu štvrtej generácie Octavie sa ako základný motor pod kapotou objavoval trojvalec 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 koní), ktorý sa istý čas ponúkal aj vo verzii e-TEC so 48-voltovým mild-hybridom a schopnosťou plachtenia s vypnutým motorom.
Do menších modelov sa litrový e-TEC nerozšíril, pre výrobcu šlo o drahé a zrejme aj málo efektívne riešenie. Litrový motor v Octavii neprežil ani bez mild-hybridu, údajne pre jednoduchšiu výrobu.

Novým základným motorom sa stal štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 85 kW (116 koní) a krútiacim momentom 220 Nm. Ide o motor z generácie evo2 s priamym vstrekovaním a s turbom s variabilnou geometriou lopatiek. Jednoduchšia výroba spočíva v tom, že väčšina komponentov je rovnaká so silnejšou verziou, ktorá má 110 kW (150 koní).

Oba motory 1,5 TSI majú veľmi účinný systém ACT+, ktorý pri nízkej záťaži vypne prostrednú dvojicu valcov, takže Octavia ide vtedy na dva valce, čím sa znižujú emisie aj spotreba paliva. Štandardne sú oba motory pri 6-stupňovej manuálnej prevodovke bez najnižšej formy elektrifikácie, pri kombinácii so 7-stupňovým automatom DSG si už pomáhajú k nižším emisiám 48-voltovým mild-hybridom e-TEC.
Jeden z najlepších motorov
A ako Octavia so základným motorom jazdí? Jedným slovom: výborne. V našom prípade šlo o verziu s manuálnou prevodovkou bez mild-hybridu, a tak, ako pri silnejšej 150-koňovej verzii nám ostáva konštatovať, že ide o jeden z najlepších benzínových motorov na trhu. Aspoň teda mimo prémie.
S francúzskou konkurenciou ho už, žiaľ, veľmi nie je s čím porovnávať, zrejme len s dožívajúcim motorom 1,3 TCe od Renaultu, čo je podarený štvorvalec vyvinutý v spolupráci s Mercedesom.

Oproti kórejskému 1,5 T-GDi, ktorý využíva Hyundai a Kia, je 1,5 TSI úspornejším a aj živším agregátom. Zaujímavé je, že s rovnakým výkonom 116 koní je aj upravený motor 1,0 TSI, ktorý však Škoda dodáva už len do Fabie, Kamiqu a Scaly.
Treba mať samozrejme na pamäti, že ide o základný motor Octavie a že zrýchlenie z nuly na sto trvá 10,4 sekundy, kým so silnejším výkonom motoru 150 koní ho zvládnete za 8,5 sekundy.
Sadne ako uliata
Stále je v hre aj naftový dvojliter TDI s výkonom 116 koní, ktorý sme skúšali hneď po uvedení Octavie na trh pred piatimi rokmi. Má síce vyšší krútiaci moment 300 Nm, no subjektívne nám viac vyhovovala nová benzínová verzia aj za cenu horšej dynamiky. Pre udržiavanie mestskej päťdesiatky alebo okreskovej deväťdesiatky je motor lepšie zladený s prevodovkou a nemáte dilemu, čo zaradiť.
Najviac nás prekvapilo, ako rýchlo sa dá zžiť s Octaviou. Vôbec sme si nemuseli zvykať na záber pedálov alebo chod radiacej páky, auto jednoducho vodičovi sadne ako uliate.

Oproti starším kusom pred faceliftom sa nám riadenie zdalo tuhšie aj presnejšie, výhrady sme nemali ani k filtrovaniu nerovností, hoci vzadu je len náprava s vlečnými ramenami a s torznou priečkou. Príplatkový adaptívny podvozok sme tentokrát nemali, ale ani nám nechýbal.
Octaviu, samozrejme, stále viete kúpiť aj so silnejšími motormi alebo pohonom všetkých kolies, nie však pri akčnej výbave Drive, no k dispozícii sú pri nej obe karosárske verzie.

Nízka spotreba aj bez hybridu
V meste sme pri dodržiavaní päťdesiatkilometrovej rýchlosti jazdili so zaradenou štvorkou, keď motor točí 1500 otáčok za minútu. Okrem jazdného štýlu tu spotrebu ovplyvňuje hustota premávky, s ktorou súvisia možnosti plachtenia na dva valce.
Počas nášho merania bolo na cestách v Bratislave pomenej áut a spotreba sa držala na úrovni 6 litrov. Pokiaľ však jazdíte krátke trasy a v hustej premávke, kde sa motor nestíha zohriať, spotreba môže vyskočiť aj na 8 litrov.

Na okreskách pri deväťdesiatkilometrovej rýchlosti a so zaradenou šestkou motor točil 1600 otáčok za minútu a najviac sa tu osvedčil systém odpájania valcov ACT+. Spotreba tak bola príjemných 4,8 litra.
Ani pri diaľničnom tempe nemá základný motor problém krotiť svoj apetít. Pri rýchlosti 130 km/h točil 2250 ot./min. a jazdili sme za 5,3 litra.
Celková priemerná spotreba 5,4 litra je teda pre Octaviu veľmi dobrý výsledok a ponúka zamyslenie, či ešte treba trvať na dieselovom TDI.

Podarený základ
Dôvody pre diesel sa ešte stále nájdu, no pokiaľ nejazdíte pravidelne po diaľniciach a s nezaťaženým autom, 116-koňové TSI môže byť rozumnou voľbou. Najmä ak cenový rozdiel 2400 eur za silnejšiu 150-koňovú verziu považujete už za priveľký.
Škoda Octavia Drive so základným motorom ponúka zrejme najlepší pomer ceny a hodnoty aký sa pri tejto generácii zatiaľ naskytol.
Kto iný vám dnes totiž ponúkne takmer 4,7-metrový liftback s množstvom priestoru na zadných sedadlách aj v kufri, celkom dobrou výbavou a cenou vrátane niekoľkých príplatkov do 22-tisíc eur?

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Škoda Octavia |
Verzia | Drive 1,5 TSI 85 kW 6MT |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 20 990 / 20 990 / 21 867 |
Motor | benzínový štvorvalec s turbom, 1498 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 85 (116) / 5000 - 6000 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 220 / 1500 - 3000 |
Typ prevodovky / počet stupňov | manuálna / 6 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 10,4 |
Spotreba - výrobca / test (l) | 5,2 - 5,7 / 5,4 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Rozmer pneumatík | 205/60 R16 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1351 |
Objem batožinového priestoru (l) | 600 / 1555 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2686; 4698; 1829; 1470 |