SME

Škoda Octavia Drive dobre jazdí a je za rozumnú cenu

Nesklame výbavou ani priestorom.

Škoda Octavia Drive v základnej modrej farbe Energy.Škoda Octavia Drive v základnej modrej farbe Energy. (Zdroj: Peter Kálmán)
Škoda Octavia Drive 1,5 TSI 85 kW 6MT - Prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)20 990
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,2 – 5,7 / 5,4
Objem batožinového priestoru (l)600
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2686; 4698; 1829; 1470

Octaviu štvrtej generácie po facelifte si zapamätáme ako tú, ktorá sa zbavila litrového trojvalcového motora a dopriala lepšiu výbavu za dobrú cenu.

Po všetkých zaujímavých, ale väčšinou najvyšších výbavách Octavie, sa k nám konečne dostal prakticky úplný základ, k akému je dnes už náročné sa dopracovať. Škoda Octavia v akčnej výbave Drive s najslabším motorom a manuálnou prevodovkou. Aká je a či už znamená priveľa kompromisov, sme zisťovali v redakčnom teste.

Keď si sadáte do siedmej verzie Octavie štvrtej generácie, už ste presvedčení, že vás nemá čím prekvapiť. A predsa sa jej to aj tentokrát podarí.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý dojem z auta vzbudzuje asi podobné emócie, ako keď vám v práci dajú kľúče od služobného auta na pracovnú cestu. Príklad je to pritom ideálny, pretože je dosť pravdepodobné, že to budú kľúče od Octavie. Na Slovensku je najpredávanejším autom a pri novo predaných vozidlách značky Škoda tvoria firemní zákazníci až 75-percentný podiel.

Súvisiaci článok Škoda Octavia má 65 rokov. Previezli sme sa autom, ktoré stavalo domy a zažilo povodne Čítajte 

Očarí skôr výbavou než dizajnom

Auto dostávame v modrej farbe Energy ktorá je bez príplatku. Škoda ju z nejakého dôvodu ponúka na svojich autách už roky, ba priam desaťročia. V kombinácii so 16-palcovými kolesami sa s takýmto autom ľahko stratíte v dave, čo však mnohým zjavne vyhovuje. A hlavne pri výške bočnice gumy s rozmerom 205/60 nehrozí, že oškriete disk o obrubník.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Drive má totiž štandardne hliníkové disky Matar, ktoré sú inak bežne dostupné až od druhého výbavového stupňa Selection. Zdarma dostanete aj zimné kolesá. Detaily, ako nelakované kľučky a kryty spätných zrkadiel, sú, našťastie, už dávnejšou minulosťou, ale rovnako aj halogénové svetlá.

SkryťVypnúť reklamu

Dokonca sa s tohtoročnou modernizáciou stali štandardom full-LED svetlá, a to vrátane smeroviek ako súčasti denného svietenia. Trochu nedomyslene však vyzerá prázdny priestor v kútoch svetiel, kde boli pred faceliftom žiarovky smeroviek. Okrem nich sú minulosťou aj hmlové svetlá v nárazníkoch, ich funkciu zastúpili hlavné LEDky.

Úplne inak potom vyzerá optika výkonnejších matrixových svetiel, pričom každé jedno tvorí 36 adaptívnych svetelných segmentov a nechýba prisvietenie do zákrut. Vtedy sa už musíme baviť o úplne inej cene, keďže bez príplatku ich ponúka až tretí stupeň výbavy Top Selection.

Súvisiaci článok Na Škodu Octaviu so silným motorom sa oplatilo čakať (test) Čítajte 

Vráťme sa však k Octavii Drive a jej interiéru. Až na poťahy na nás pôsobil hodnotným dojmom a nemáte z neho pocit, že by sa niekde príliš šetrilo.

Napríklad lakťová opierka medzi sedadlami je posuvná aj výškovo nastaviteľná, sedadlá sú pohodlné a odkladacie priestory vo dverách sú pekne vystlané kobercom, aby vám v nich nič nehrkotalo. Možno len detaily, ale pri každodennom súžití s autom sú aj tie podstatné.

SkryťVypnúť reklamu

Pridajme dvojzónovú automatickú klimatizáciu, dve 10-palcové obrazovky, bezkľúčové štartovanie, tempomat, elektronickú parkovaciu brzdu s funkciou auto hold a vlastne čo viac potrebujete?

Miesto troch valcov štyri, ale občas len dva

Až do faceliftu štvrtej generácie Octavie sa ako základný motor pod kapotou objavoval trojvalec 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 koní), ktorý sa istý čas ponúkal aj vo verzii e-TEC so 48-voltovým mild-hybridom a schopnosťou plachtenia s vypnutým motorom.

Do menších modelov sa litrový e-TEC nerozšíril, pre výrobcu šlo o drahé a zrejme aj málo efektívne riešenie. Litrový motor v Octavii neprežil ani bez mild-hybridu, údajne pre jednoduchšiu výrobu.

Súvisiaci článok Prečo nás nová Škoda Octavia okamžite zaujala (prvá jazda) Čítajte 

Novým základným motorom sa stal štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 85 kW (116 koní) a krútiacim momentom 220 Nm. Ide o motor z generácie evo2 s priamym vstrekovaním a s turbom s variabilnou geometriou lopatiek. Jednoduchšia výroba spočíva v tom, že väčšina komponentov je rovnaká so silnejšou verziou, ktorá má 110 kW (150 koní).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oba motory 1,5 TSI majú veľmi účinný systém ACT+, ktorý pri nízkej záťaži vypne prostrednú dvojicu valcov, takže Octavia ide vtedy na dva valce, čím sa znižujú emisie aj spotreba paliva. Štandardne sú oba motory pri 6-stupňovej manuálnej prevodovke bez najnižšej formy elektrifikácie, pri kombinácii so 7-stupňovým automatom DSG si už pomáhajú k nižším emisiám 48-voltovým mild-hybridom e-TEC.

Jeden z najlepších motorov

A ako Octavia so základným motorom jazdí? Jedným slovom: výborne. V našom prípade šlo o verziu s manuálnou prevodovkou bez mild-hybridu, a tak, ako pri silnejšej 150-koňovej verzii nám ostáva konštatovať, že ide o jeden z najlepších benzínových motorov na trhu. Aspoň teda mimo prémie.

S francúzskou konkurenciou ho už, žiaľ, veľmi nie je s čím porovnávať, zrejme len s dožívajúcim motorom 1,3 TCe od Renaultu, čo je podarený štvorvalec vyvinutý v spolupráci s Mercedesom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oproti kórejskému 1,5 T-GDi, ktorý využíva Hyundai a Kia, je 1,5 TSI úspornejším a aj živším agregátom. Zaujímavé je, že s rovnakým výkonom 116 koní je aj upravený motor 1,0 TSI, ktorý však Škoda dodáva už len do Fabie, Kamiqu a Scaly.

Treba mať samozrejme na pamäti, že ide o základný motor Octavie a že zrýchlenie z nuly na sto trvá 10,4 sekundy, kým so silnejším výkonom motoru 150 koní ho zvládnete za 8,5 sekundy.

Sadne ako uliata

Stále je v hre aj naftový dvojliter TDI s výkonom 116 koní, ktorý sme skúšali hneď po uvedení Octavie na trh pred piatimi rokmi. Má síce vyšší krútiaci moment 300 Nm, no subjektívne nám viac vyhovovala nová benzínová verzia aj za cenu horšej dynamiky. Pre udržiavanie mestskej päťdesiatky alebo okreskovej deväťdesiatky je motor lepšie zladený s prevodovkou a nemáte dilemu, čo zaradiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najviac nás prekvapilo, ako rýchlo sa dá zžiť s Octaviou. Vôbec sme si nemuseli zvykať na záber pedálov alebo chod radiacej páky, auto jednoducho vodičovi sadne ako uliate.

Oproti starším kusom pred faceliftom sa nám riadenie zdalo tuhšie aj presnejšie, výhrady sme nemali ani k filtrovaniu nerovností, hoci vzadu je len náprava s vlečnými ramenami a s torznou priečkou. Príplatkový adaptívny podvozok sme tentokrát nemali, ale ani nám nechýbal.

Octaviu, samozrejme, stále viete kúpiť aj so silnejšími motormi alebo pohonom všetkých kolies, nie však pri akčnej výbave Drive, no k dispozícii sú pri nej obe karosárske verzie.

Súvisiaci článok Škoda Octavia RS zostala v predaji už len s benzínom, ľutovať však netreba (test) Čítajte 

Nízka spotreba aj bez hybridu

V meste sme pri dodržiavaní päťdesiatkilometrovej rýchlosti jazdili so zaradenou štvorkou, keď motor točí 1500 otáčok za minútu. Okrem jazdného štýlu tu spotrebu ovplyvňuje hustota premávky, s ktorou súvisia možnosti plachtenia na dva valce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počas nášho merania bolo na cestách v Bratislave pomenej áut a spotreba sa držala na úrovni 6 litrov. Pokiaľ však jazdíte krátke trasy a v hustej premávke, kde sa motor nestíha zohriať, spotreba môže vyskočiť aj na 8 litrov.

Na okreskách pri deväťdesiatkilometrovej rýchlosti a so zaradenou šestkou motor točil 1600 otáčok za minútu a najviac sa tu osvedčil systém odpájania valcov ACT+. Spotreba tak bola príjemných 4,8 litra.

Ani pri diaľničnom tempe nemá základný motor problém krotiť svoj apetít. Pri rýchlosti 130 km/h točil 2250 ot./min. a jazdili sme za 5,3 litra.

Celková priemerná spotreba 5,4 litra je teda pre Octaviu veľmi dobrý výsledok a ponúka zamyslenie, či ešte treba trvať na dieselovom TDI.

Súvisiaci článok Za koľko jazdí modernizovaná Octavia s novým základným štvorvalcom? Čítajte 

Podarený základ

Dôvody pre diesel sa ešte stále nájdu, no pokiaľ nejazdíte pravidelne po diaľniciach a s nezaťaženým autom, 116-koňové TSI môže byť rozumnou voľbou. Najmä ak cenový rozdiel 2400 eur za silnejšiu 150-koňovú verziu považujete už za priveľký.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Škoda Octavia Drive so základným motorom ponúka zrejme najlepší pomer ceny a hodnoty aký sa pri tejto generácii zatiaľ naskytol.

Kto iný vám dnes totiž ponúkne takmer 4,7-metrový liftback s množstvom priestoru na zadných sedadlách aj v kufri, celkom dobrou výbavou a cenou vrátane niekoľkých príplatkov do 22-tisíc eur?

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelŠkoda Octavia
VerziaDrive 1,5 TSI 85 kW 6MT
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)20 990 / 20 990 / 21 867
Motorbenzínový štvorvalec s turbom, 1498 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)85 (116) / 5000 - 6000
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)220 / 1500 - 3000
Typ prevodovky / počet stupňovmanuálna / 6
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)10,4
Spotreba - výrobca / test (l)5,2 - 5,7 / 5,4
Objem palivovej nádrže (l)45
Rozmer pneumatík205/60 R16
Pohotovostná hmotnosť (kg)1351
Objem batožinového priestoru (l)600 / 1555
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2686; 4698; 1829; 1470

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 011
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 437
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 644
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 585
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 127
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 509
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 838
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  2. Štefan Šturdzík: Robo
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  4. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  5. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  6. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  7. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 622
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 313
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 155
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 916
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 305
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 806
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 7 246
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 165
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu