Krátko po zverejnení slovenského cenníka Renaultu 5 prichádza ďalšia správa o tomto aute, tentoraz z autosalóna v Bruseli. Stal sa totiž víťazom ankety Európske auto roka 2025.
Malý elektrický Renault sa do finále dostal spoločne s ďalšími šiestimi autami, ktoré v minulom roku prišli na trh.
Z nich mal Renault 5 a jeho športovejšia dvojička Alpine A290 s prehľadom náskok, porota francúzskej novinke dala dokopy 353 hlasov. Druhé miesto s 291 hlasmi získala Kia EV3, a na treťom mieste skončil Citroën C3 a jeho elektrická verzia ë-C3 s 215 hlasmi. Najmenej z finalistov porotu zaujalo Alfa Romeo Junior, ktoré dostalo 136 hlasov.
Až päť modelov z finalistov môže mať plne elektrický pohon, z nich tri sú postavené na výlučne elektrických platformách, štyri počítajú ešte aj so spaľovacími motormi. Najlacnejším je Citroën C3 od 14 490 eur a naopak najdrahším autom je rodinné SUV Cupra Terramar od 37 460 eur.
Poradie finalistov Európske auto roka 2025 | |||
Poradie | Značka a model | Počet bodov | Cena od |
1. | Renault 5/Alpine A290 | 353 | 27 500 € |
2. | Kia EV3 | 291 | 37 690 € |
3. | Citroën C3/ë-C3 | 215 | 14 490 € |
4. | Hyundai Inster | 172 | 23 250 € |
5. | Dacia Duster | 168 | 18 200 € |
6. | Cupra Terramar | 165 | 37 460 € |
7. | Alfa Romeo Junior | 136 | 27 690 € |
Porota sa skladala zo 60 novinárov z 23 krajín a po dlhých rokoch sa vyhlasovanie víťaza nekonalo na ženevskom autosalóne, keďže vlani po vyše sto rokoch ohlásil koniec svojej existencie.
Pri bodovaní porota prihliada na inovácie, dizajn, výbavu, jazdné vlastnosti a aj na cenu. Najväčšie európske krajiny ako Nemecko, Francúzsko, Španielsko, Taliansko a Veľká Británia majú v porote ankety viac novinárov, čím sa zvyšuje šanca na bodové ovplyvnenie výsledkov. Slovensko svojho zástupcu v ankete stále nemá.

Renault 5 môže byť vo verzii s výkonom 90 kW (122 koní) alebo 110 kW (150 koní) a pri väčšej 52 kWh kWh batérii hovorí výrobca o dojazde 410 kilometrov.
Druhýkrát v 62-ročnej histórii prestížnej ankety sa stalo, že rovnaká značka vyhrala dvakrát po sebe. Vlani sa totiž Európskym autom roka stal tiež elektrický Renault Scenic. Podobná situácia nastala v rokoch 1995 a 1996, keď po Fiate Punto vyhral aj Fiat Bravo. Keď prišiel pôvodný Renault 5, tak v roku 1973 mu titul vyfúklo Audi 80. Na záver dodajme, že celkovo ide pre Renault o ôsme víťazstvo v ankete.