Audi A5 Limousine 2,0 TFSI 150 kW | |
---|---|
Cena od / testovaný model (eur) | 43 730 / 48 960 |
Spotreba výrobca / test (l) | 6,7 / 7,7 |
Objem batožinového priestoru (l) | 445 / 1 299 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 892; 4 829; 1 860; 1 444 |
Po tridsiatich rokoch sa Audi rozlúčilo s modelom A4. Nie navždy, len kým nepríde nová plne elektrická generácia. Doterajšiu úlohu limuzíny a kombi so spaľovacími motormi prenieslo na nové Audi A5. Nepárne čísla naprieč modelovým radom ostanú spaľovákom, párne už sú len pre elektromobily.
Novinku sme si vyskúšali krátko po tom, čo sa prvé A5-ky novej generácie objavili na slovenských cestách. Importér novinárom rozdal 11 áut, každé inak nakonfigurované, s trochu odlišným charakterom.
Našej redakcii sa ušiel benzínový čierno-čierny liftback s motorom 2,0 TSFI s výkonom 150 kW (204 koní) a pohonom všetkých kolies quattro ultra.
Akú sú teda naše dojmy z nového Audi A5?

Je dosť možné, že druhú generáciu A5, ktorá sa predstavila ešte v roku 2016, ste ani nezaregistrovali, respektíve vizuálne splynula s prvou ponúkanou od 2007. Vtedy šlo skôr o doplnenie dvoch základných karosárskych verzii A4 o atraktívnejšie ako kupé, kabriolet a sportback. Na podobnú taktiku neskôr prešlo aj BMW, keď rad 3 doplnilo o rad 4.
Pokiaľ nepočítame SUV, tak Audi si v strednej triede ponechalo len dve karosárske verzie a prekvapivo nie sedan, ale liftback s veľkým nakladacím otvorom kufra a tiež kombi známe ako Avant.
Podobnou cestou šli aj mainstreamové značky, napríklad Škoda Superb, Peugeot 508 a niekdajší Volkswagen Arteon. Tých, čo v strednej triede nepodľahli móde SUV, dnes zrátame na jednej ruke, čo je trochu škoda. Na druhej strane bolo o to príjemnejšie presadnúť z SUV do Audi A5.
V kontexte niekdajšej A4 už nemáte pocit, že sadáte do nudného sedanu. Dizajn je atraktívnejší, viac vynikajú široké blatníky, ktoré navodzujú atmosféru štvordverového kupé a dobre maskujú aj fakt, že A5 opäť narástla, na dĺžku má už 4829 mm a rázvor kolies je 2892 mm.

Lepšia aerodynamika, ale aj komplikované kľučky
Tak, ako aj ďalšie nové modely z koncernu Volkswagen, aj Audi A5 sa mierne zaoblilo. Vysvetlením je snaha o čo najlepšiu aerodynamiku, koeficient odporu vzdychu je pri liftbacku na úrovni 0,25 Cx.
Najvýraznejšou novinkou, ktorá prispieva k lepšej aerodynamike, sú zapustené kľučky dverí. Tie sa nijak nevysúvajú, ale ani mechanicky neťahajú ako pri nových BMW. Použité je elektronické dotykové otváranie a v prípade nehody vyskočí mechanické tiahlo pre záchranárov.

Komplikáciu je aj vybitie batérie, vtedy treba v prednom nárazníku vybrať krytku na ťažné oko. Na nej cez pripravené drôtiky pripojiť zdroj, ktorý oživí riadiacu jednotku a auto sa v prípade blízkosti kľúča odomkne. Ako tieto záložné riešenia vyzerajú, nám ukázali technici počas prezentácie k novej A5.
Ďalším výraznejším prvkom, ktorý je pre Audi už typický, sú matrixové predné svetlá, ktoré fungujú vynikajúco. Navyše je tu možnosť meniť dizajn denného svietenia, na výber je osem rôznych vzorov.
Väčší zmysel to má pri zadných svetlách, ktoré môžu byť s OLED technológiou, ktorá už vie vytvárať piktogramy. Napríklad stredný segment sa pri automatickom parkovaní zmení a rozbliká v tvare trojuholníkov, aby varoval ostatných účastníkov premávky. Ide však o súčasť najvyššieho príplatkového balíka výbavy Tech Pro, pri Tech Plus, ako v našom prípade, šlo upravovať len svetelný podpis vpredu.
Po priestorovej stránke A5 nesklame, napriek klesajúcej línii strechy sa vzadu bez problémov odvezie dvojica dospelých s výškou do 180 cm. Treba však počítať, že napriek veľkorysému rázvoru nebudú mať toľko miesta pred kolenami ako v Škode Superb.

Pri liftbacku musí stačiť 445-litrový kufor, pričom započítaný je už aj priestor pod podlahou. Ten nemajú všetky verzie, pri pohone všetkých kolies quattro alebo mild-hybride plus klesá objem na 417 litrov.
Kombi Avant je tradične praktickejšou voľbou, má kufor s objemom 476 litrov, respektíve 448 l pri quattre a mild-hybride. Okrem toho ponúka kombi možnosť sklopiť zadné operadlá priamo z kufra a kryt batožinového priestoru sa automaticky odsúva.

Interiér hodný prémie
Príjemným prekvapením je kvalitné spracovanie interiéru novej A5. Nie že by sme ho od prémiovej značky neočakávali, no v posledných rokoch sme pri konkurenčných značkách svedkami neraz až priveľkého šetrenia.
Dominantné sú ako inak obrazovky, pričom pred vodičom a v strede sú prepojené do jedného celku a pred spolujazdcom môže byť ešte tretia príplatková. Keď sa nepoužíva, svojou prítomnosťou vodiča nijak neruší a tvári sa ako digitálna dekorácia.
Spojené obrazovky majú až zbytočne hrubý rám, ktorý sa má tvarom podobať na prednú masku Audi. Keďže obrazovka pred vodičom je oproti strednej 14,5-palcovej menšia a má 11,9 palca, vytvára nevyužitú plochu.
Asi je už jasné, že panel klimatizácie s klasickými tlačidlami v A5 nenájdete, všetko sa ovláda cez stredovú obrazovku. Nie je to zas taká novinka, samostatnú obrazovku klimatizácie malo už predošlé Audi A6. V tomto prípade musí stačiť hlavná obrazovka a najčastejšie používané funkcie sú na lište úplne naspodku. Keďže obrazovka je v prístrojovej doske mierne utopená, nastavovanie teploty alebo zapínania výhrevu sedadiel je trochu nešikovné.

Samotné ovládanie infotainmentu a jeho menu nie je najprehľadnejšie a ani v prípade Audi sme sa nevedeli zbaviť pocitu, že tvorcovia celkom nenašli využitie pre veľké obrazovky. Vždy však ide o vec zvyku, no vieme si predstaviť aj jednoduchšie hľadanie niektorých funkcií.
Okrem toho je na pracovisku vodiča veľa kapacitných tlačidiel, ktoré fungujú polodotykovo. Nájdeme ich na dverách, na volante aj na stredovej konzole. S nimi už problém nie je, reakcie na stlačenie sú lepšie ako v minulosti, no aj tak by sme dali prednosť klasickým tlačidlám. Volkswagen sa k nim vrátil na volantoch.
Príjemné šoférske auto
Dobrou správou je, že nič z ovládania v aute nám zásadne neprekážalo, prístup k asistenčným systémom si viete nastaviť ako skratku na volante alebo sa k nim dostanete cez polodotykové tlačidlo na stredovej konzole. Podobné je to aj v prípade voľby jazdných režimov.
K tomu sa pridáva výborný šoférsky dojem. Netýka sa len skvelého posedu za volantom s dobrého výhľadu či solídneho spracovania, ale napríklad aj príkladného odhlučnenia interiéru a dobre hrajúcej audio sústavy značky Bang & Olufsen.

V prípade adaptívneho tempomatu sa Audi drží používania páčky vľavo za volantom, sledovanie jazdných pruhov sa vypína na špičke druhej páčky určenej primárne pre svetlá a smerovky.
Správanie jazdných asistentov fungovalo bezchybne, či už ide o prispôsobovanie rýchlosti adaptívneho tempomatu alebo udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu. Aj pri vypnutom automatickom spomaľovaní podľa dopravných značiek je systém natoľko inteligentný, že rozpozná blížiaci sa kruhový objazd a bezpečne auto spomalí.

S novou platformou aj účinnejším mild-hybridom
Nová generácia A5 je prvým Audi na novej podvozkovej platforme PPC. Jedným z technických riešení, ktoré sa v budúcnosti zrejme prenesie aj na ďalšie koncernové značky, je použitie nového 48-voltového mild-hybridného systému MHEV Plus.
Generátor hnacieho ústrojenstva (TSG) sa v takom prípade skladá z elektromotora s výkonom 18 kW (24 koní) a 65 Nm, plus dvojstupňovej redukčnej prevodovky.
Pripojený je k nej priamo v spoločnej skrini. Je to hlavný rozdiel oproti predošlému mild-hybridu, kde je štartovací generátor RSG pripojený drážkovaným remeňom.
Technológia umožňuje jazdiť pri nízkej rýchlosti alebo záťaži na elektrinu, čím sa znižujú emisie aj spotreba. Ako systém funguje v praxi, sme si zatiaľ nevyskúšali. Audi nasadzuje systém MHEV Plus len pri naftových motoroch TDI a benzínovom šesťvalci. Ani jedno z toho nebol náš prípad.

Pod kapotou sme mali pozdĺžne uložený benzínový dvojliter TFSI s výkonom 150 kW (204 koní) a s krútiacim momentom 340 Nm. Motor sa podobne ako ostatné kombinuje so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou S-tronic.
Zrýchlenie z nuly na sto trvá 7,8 sekundy, pri štvorkolke quattro ultra je to o dve desatiny menej. Postupne sme zisťovali, že nášmu testovaciemu autu napriek atraktívnemu vzhľadu chýbala väčšina technických noviniek. Okrem mild-hybridu bolo aj bez pohonu všetkých kolies.

Ten napriek tomu spomeňme aspoň v krátkosti, zaujímavosťou pohonu quattro ultra je použitie dvoch elektronicky ovládaných spojok, vďaka čomu sa nemusí stále točiť kardan a klesá spotreba. Podobné riešenie sme nedávno zažili aj pri hybridnom Forde Kuga.
Spotrebou neurazí, ale ani nenadchne
Audi sme dostali sotva zabehnuté, čo prispelo k vyššej spotrebe. Výrobca udáva 6,7 litra na sto kilometrov. V meste sme jazdili za 9,6 litra, pri diaľničnej 130-ke za 7 litrov a na okreskách za 6,6 litra.
Vzhľadom na hmotnosť auta skoro 1,8 tony, výkon motora a absenciu elektrifikácie nie je nameraná priemerná spotreba 7,7 litra zlý výsledok. No diesel s mild-hybridom sľubuje výrazne nižšiu spotrebu, len 4,8 litra. Otázne je, či sa k nej reálne približuje.

Aj príplatkový športový podvozok so znížením o 20 mm vie byť komfortne naladený v kombinácii s 19-palcovými kolesami s rozmerom pneumatík 245/40. Riadenie v režime Sport stuhne, ale s tvrdosťou podvozka sa veľa neudeje, adaptívne tlmiče sú až pre športovú verziu S5.
Vzadu má A5 štandardne 5-prvkovú nápravu s nezávislým zavesením, ktorá vychádza z Audi A6, vpredu sú použité komponenty z modelu Q7. Cítiť, že s naladením si konštruktéri dali záležať, auto sa správa príjemne neutrálne.
Spokojnosť aj bez najzásadnejších noviniek
Nové Audi A5 sa podarilo. Nenahrádza len model A4, ale pre tých, čo nechcú elektromobil, bude aj kompenzáciou za model A6, v ktorom skončili spaľovacie motory.
Technické inovácie ako sa na značku patrí tretia generácia A5 prináša, či už ide o podvozkovú platformu PPC alebo systém MHEV Plus.
Popri svetelnej technike by sa Audi ešte mohlo povenovať lepšej využiteľnosti veľkých obrazoviek a prehodnotiť používanie dotykových tlačidiel. Tiež pozor na príplatky, aj bez zaškrtnutie technických inovácií sa ľahko dostanete na 70-tisíc eur. Efekt a aj dobrý dojem z auta napriek tomu zaručené.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Audi A5 Limousine |
Verzia | TFSI 150 kW S tronic |
Cena modelu od / verzie od / testovací model (eur) | 43 730 / 48 960 / 70 651 |
Motor | Benzínový štvorvalec s turbom, 1984 cm3 |
Výkon - kW (k) / pri otáčkach (ot./min.) | 150 (204) / 4300 - 6000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min.) | 340 / 2000 - 4000 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická dvojspojková / 7 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 7,8 |
Spotreba - výrobca / test (l/100km) | 6,7 / 7,7 |
Objem palivovej nádrže (l) | 56 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 770 |
Typ a rozmer pneumatík | 245/40 R19 |
Objem batožinového priestoru (l) | 445 / 1 299 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 892; 4 829; 1 860; 1 444 |