SME

Vyskúšali sme nové Audi A5, spaľovacích motorov sa nevzdáva

Lepšiu spotrebu sľubuje dieselový mild-hybrid.

Audi A5 LimousineAudi A5 Limousine (Zdroj: Marek Čepa)
Audi A5 Limousine 2,0 TFSI 150 kW
Cena od / testovaný model (eur)43 730 / 48 960
Spotreba výrobca / test (l)6,7 / 7,7
Objem batožinového priestoru (l)445 / 1 299
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 892; 4 829; 1 860; 1 444

Po tridsiatich rokoch sa Audi rozlúčilo s modelom A4. Nie navždy, len kým nepríde nová plne elektrická generácia. Doterajšiu úlohu limuzíny a kombi so spaľovacími motormi prenieslo na nové Audi A5. Nepárne čísla naprieč modelovým radom ostanú spaľovákom, párne už sú len pre elektromobily.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novinku sme si vyskúšali krátko po tom, čo sa prvé A5-ky novej generácie objavili na slovenských cestách. Importér novinárom rozdal 11 áut, každé inak nakonfigurované, s trochu odlišným charakterom.

Našej redakcii sa ušiel benzínový čierno-čierny liftback s motorom 2,0 TSFI s výkonom 150 kW (204 koní) a pohonom všetkých kolies quattro ultra.

SkryťVypnúť reklamu

Akú sú teda naše dojmy z nového Audi A5?

Súvisiaci článok Nové Audi A5 prišlo na Slovensko, má silnejší mild-hybrid aj šesťvalec Čítajte 

Je dosť možné, že druhú generáciu A5, ktorá sa predstavila ešte v roku 2016, ste ani nezaregistrovali, respektíve vizuálne splynula s prvou ponúkanou od 2007. Vtedy šlo skôr o doplnenie dvoch základných karosárskych verzii A4 o atraktívnejšie ako kupé, kabriolet a sportback. Na podobnú taktiku neskôr prešlo aj BMW, keď rad 3 doplnilo o rad 4.

Pokiaľ nepočítame SUV, tak Audi si v strednej triede ponechalo len dve karosárske verzie a prekvapivo nie sedan, ale liftback s veľkým nakladacím otvorom kufra a tiež kombi známe ako Avant.

Podobnou cestou šli aj mainstreamové značky, napríklad Škoda Superb, Peugeot 508 a niekdajší Volkswagen Arteon. Tých, čo v strednej triede nepodľahli móde SUV, dnes zrátame na jednej ruke, čo je trochu škoda. Na druhej strane bolo o to príjemnejšie presadnúť z SUV do Audi A5.

SkryťVypnúť reklamu

V kontexte niekdajšej A4 už nemáte pocit, že sadáte do nudného sedanu. Dizajn je atraktívnejší, viac vynikajú široké blatníky, ktoré navodzujú atmosféru štvordverového kupé a dobre maskujú aj fakt, že A5 opäť narástla, na dĺžku má už 4829 mm a rázvor kolies je 2892 mm.

Súvisiaci článok Elektrické SUV Audi Q6 e-tron je v predaji, novinka zaujme dojazdom aj technikou Čítajte 

Lepšia aerodynamika, ale aj komplikované kľučky

Tak, ako aj ďalšie nové modely z koncernu Volkswagen, aj Audi A5 sa mierne zaoblilo. Vysvetlením je snaha o čo najlepšiu aerodynamiku, koeficient odporu vzdychu je pri liftbacku na úrovni 0,25 Cx.

Najvýraznejšou novinkou, ktorá prispieva k lepšej aerodynamike, sú zapustené kľučky dverí. Tie sa nijak nevysúvajú, ale ani mechanicky neťahajú ako pri nových BMW. Použité je elektronické dotykové otváranie a v prípade nehody vyskočí mechanické tiahlo pre záchranárov.

SkryťVypnúť reklamu

Komplikáciu je aj vybitie batérie, vtedy treba v prednom nárazníku vybrať krytku na ťažné oko. Na nej cez pripravené drôtiky pripojiť zdroj, ktorý oživí riadiacu jednotku a auto sa v prípade blízkosti kľúča odomkne. Ako tieto záložné riešenia vyzerajú, nám ukázali technici počas prezentácie k novej A5.

Ďalším výraznejším prvkom, ktorý je pre Audi už typický, sú matrixové predné svetlá, ktoré fungujú vynikajúco. Navyše je tu možnosť meniť dizajn denného svietenia, na výber je osem rôznych vzorov.

Väčší zmysel to má pri zadných svetlách, ktoré môžu byť s OLED technológiou, ktorá už vie vytvárať piktogramy. Napríklad stredný segment sa pri automatickom parkovaní zmení a rozbliká v tvare trojuholníkov, aby varoval ostatných účastníkov premávky. Ide však o súčasť najvyššieho príplatkového balíka výbavy Tech Pro, pri Tech Plus, ako v našom prípade, šlo upravovať len svetelný podpis vpredu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po priestorovej stránke A5 nesklame, napriek klesajúcej línii strechy sa vzadu bez problémov odvezie dvojica dospelých s výškou do 180 cm. Treba však počítať, že napriek veľkorysému rázvoru nebudú mať toľko miesta pred kolenami ako v Škode Superb.

Súvisiaci článok Audi A3 Sportback je len také dobré, ako si ho spravíte (test) Čítajte 

Pri liftbacku musí stačiť 445-litrový kufor, pričom započítaný je už aj priestor pod podlahou. Ten nemajú všetky verzie, pri pohone všetkých kolies quattro alebo mild-hybride plus klesá objem na 417 litrov.

Kombi Avant je tradične praktickejšou voľbou, má kufor s objemom 476 litrov, respektíve 448 l pri quattre a mild-hybride. Okrem toho ponúka kombi možnosť sklopiť zadné operadlá priamo z kufra a kryt batožinového priestoru sa automaticky odsúva.

Interiér hodný prémie

Príjemným prekvapením je kvalitné spracovanie interiéru novej A5. Nie že by sme ho od prémiovej značky neočakávali, no v posledných rokoch sme pri konkurenčných značkách svedkami neraz až priveľkého šetrenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dominantné sú ako inak obrazovky, pričom pred vodičom a v strede sú prepojené do jedného celku a pred spolujazdcom môže byť ešte tretia príplatková. Keď sa nepoužíva, svojou prítomnosťou vodiča nijak neruší a tvári sa ako digitálna dekorácia.

Spojené obrazovky majú až zbytočne hrubý rám, ktorý sa má tvarom podobať na prednú masku Audi. Keďže obrazovka pred vodičom je oproti strednej 14,5-palcovej menšia a má 11,9 palca, vytvára nevyužitú plochu.

Asi je už jasné, že panel klimatizácie s klasickými tlačidlami v A5 nenájdete, všetko sa ovláda cez stredovú obrazovku. Nie je to zas taká novinka, samostatnú obrazovku klimatizácie malo už predošlé Audi A6. V tomto prípade musí stačiť hlavná obrazovka a najčastejšie používané funkcie sú na lište úplne naspodku. Keďže obrazovka je v prístrojovej doske mierne utopená, nastavovanie teploty alebo zapínania výhrevu sedadiel je trochu nešikovné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samotné ovládanie infotainmentu a jeho menu nie je najprehľadnejšie a ani v prípade Audi sme sa nevedeli zbaviť pocitu, že tvorcovia celkom nenašli využitie pre veľké obrazovky. Vždy však ide o vec zvyku, no vieme si predstaviť aj jednoduchšie hľadanie niektorých funkcií.

Okrem toho je na pracovisku vodiča veľa kapacitných tlačidiel, ktoré fungujú polodotykovo. Nájdeme ich na dverách, na volante aj na stredovej konzole. S nimi už problém nie je, reakcie na stlačenie sú lepšie ako v minulosti, no aj tak by sme dali prednosť klasickým tlačidlám. Volkswagen sa k nim vrátil na volantoch.

Príjemné šoférske auto

Dobrou správou je, že nič z ovládania v aute nám zásadne neprekážalo, prístup k asistenčným systémom si viete nastaviť ako skratku na volante alebo sa k nim dostanete cez polodotykové tlačidlo na stredovej konzole. Podobné je to aj v prípade voľby jazdných režimov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K tomu sa pridáva výborný šoférsky dojem. Netýka sa len skvelého posedu za volantom s dobrého výhľadu či solídneho spracovania, ale napríklad aj príkladného odhlučnenia interiéru a dobre hrajúcej audio sústavy značky Bang & Olufsen.

Súvisiaci článok Audi A6 v novej generácii pribralo a bude už len elektrické Čítajte 

V prípade adaptívneho tempomatu sa Audi drží používania páčky vľavo za volantom, sledovanie jazdných pruhov sa vypína na špičke druhej páčky určenej primárne pre svetlá a smerovky.

Správanie jazdných asistentov fungovalo bezchybne, či už ide o prispôsobovanie rýchlosti adaptívneho tempomatu alebo udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu. Aj pri vypnutom automatickom spomaľovaní podľa dopravných značiek je systém natoľko inteligentný, že rozpozná blížiaci sa kruhový objazd a bezpečne auto spomalí.

S novou platformou aj účinnejším mild-hybridom

Nová generácia A5 je prvým Audi na novej podvozkovej platforme PPC. Jedným z technických riešení, ktoré sa v budúcnosti zrejme prenesie aj na ďalšie koncernové značky, je použitie nového 48-voltového mild-hybridného systému MHEV Plus.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Generátor hnacieho ústrojenstva (TSG) sa v takom prípade skladá z elektromotora s výkonom 18 kW (24 koní) a 65 Nm, plus dvojstupňovej redukčnej prevodovky.

Pripojený je k nej priamo v spoločnej skrini. Je to hlavný rozdiel oproti predošlému mild-hybridu, kde je štartovací generátor RSG pripojený drážkovaným remeňom.

Technológia umožňuje jazdiť pri nízkej rýchlosti alebo záťaži na elektrinu, čím sa znižujú emisie aj spotreba. Ako systém funguje v praxi, sme si zatiaľ nevyskúšali. Audi nasadzuje systém MHEV Plus len pri naftových motoroch TDI a benzínovom šesťvalci. Ani jedno z toho nebol náš prípad.

Súvisiaci článok Nové Audi Q5 má aj naďalej spaľovacie motory, hoci už naposledy Čítajte 

Pod kapotou sme mali pozdĺžne uložený benzínový dvojliter TFSI s výkonom 150 kW (204 koní) a s krútiacim momentom 340 Nm. Motor sa podobne ako ostatné kombinuje so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou S-tronic.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrýchlenie z nuly na sto trvá 7,8 sekundy, pri štvorkolke quattro ultra je to o dve desatiny menej. Postupne sme zisťovali, že nášmu testovaciemu autu napriek atraktívnemu vzhľadu chýbala väčšina technických noviniek. Okrem mild-hybridu bolo aj bez pohonu všetkých kolies.

Ten napriek tomu spomeňme aspoň v krátkosti, zaujímavosťou pohonu quattro ultra je použitie dvoch elektronicky ovládaných spojok, vďaka čomu sa nemusí stále točiť kardan a klesá spotreba. Podobné riešenie sme nedávno zažili aj pri hybridnom Forde Kuga.

Spotrebou neurazí, ale ani nenadchne

Audi sme dostali sotva zabehnuté, čo prispelo k vyššej spotrebe. Výrobca udáva 6,7 litra na sto kilometrov. V meste sme jazdili za 9,6 litra, pri diaľničnej 130-ke za 7 litrov a na okreskách za 6,6 litra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzhľadom na hmotnosť auta skoro 1,8 tony, výkon motora a absenciu elektrifikácie nie je nameraná priemerná spotreba 7,7 litra zlý výsledok. No diesel s mild-hybridom sľubuje výrazne nižšiu spotrebu, len 4,8 litra. Otázne je, či sa k nej reálne približuje.

Súvisiaci článok Audi Q4 e-tron prekonáva svojich súrodencov komfortom (test) Čítajte 

Aj príplatkový športový podvozok so znížením o 20 mm vie byť komfortne naladený v kombinácii s 19-palcovými kolesami s rozmerom pneumatík 245/40. Riadenie v režime Sport stuhne, ale s tvrdosťou podvozka sa veľa neudeje, adaptívne tlmiče sú až pre športovú verziu S5.

Vzadu má A5 štandardne 5-prvkovú nápravu s nezávislým zavesením, ktorá vychádza z Audi A6, vpredu sú použité komponenty z modelu Q7. Cítiť, že s naladením si konštruktéri dali záležať, auto sa správa príjemne neutrálne.

Spokojnosť aj bez najzásadnejších noviniek

Nové Audi A5 sa podarilo. Nenahrádza len model A4, ale pre tých, čo nechcú elektromobil, bude aj kompenzáciou za model A6, v ktorom skončili spaľovacie motory.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické inovácie ako sa na značku patrí tretia generácia A5 prináša, či už ide o podvozkovú platformu PPC alebo systém MHEV Plus.

Popri svetelnej technike by sa Audi ešte mohlo povenovať lepšej využiteľnosti veľkých obrazoviek a prehodnotiť používanie dotykových tlačidiel. Tiež pozor na príplatky, aj bez zaškrtnutie technických inovácií sa ľahko dostanete na 70-tisíc eur. Efekt a aj dobrý dojem z auta napriek tomu zaručené.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelAudi A5 Limousine
VerziaTFSI 150 kW S tronic
Cena modelu od / verzie od / testovací model (eur)43 730 / 48 960 / 70 651
MotorBenzínový štvorvalec s turbom, 1984 cm3
Výkon - kW (k) / pri otáčkach (ot./min.)150 (204) / 4300 - 6000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min.)340 / 2000 - 4000
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická dvojspojková / 7
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)7,8
Spotreba - výrobca / test (l/100km)6,7 / 7,7
Objem palivovej nádrže (l)56
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 770
Typ a rozmer pneumatík245/40 R19
Objem batožinového priestoru (l)445 / 1 299
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2 892; 4 829; 1 860; 1 444

Audi

Logo Volkswagenu.

Cieľom je vyhnúť sa vysokým americkým clám.


TASR 2
Ilustračné foto

Dôvodom je zavedenie nového cla.


TASR 1
Súvisiace témy: Sedany, Limuzíny
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 058
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 511
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 267
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 981
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 715
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 947
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 203
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 095
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  2. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  3. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  4. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  5. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  6. Ondřej Havelka: Unikum arabského křesťanství. Fascinující teologické směry i stanoví biskupové
  7. Martin Pollák: Machalatello
  8. Dagmar Szabó: Prípad krivého obvinenia zo sexuálneho zneužívania: Keď pravda vyjde najavo neskoro
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 430
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 309
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 635
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 374
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 513
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 506
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 243
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 777
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu