SME

Ford Kuga Hybrid je ešte rýchlejší a úspornejší ako predtým

Cenou dáva konkurencií zabrať.

Ford Kuga HybridFord Kuga Hybrid (Zdroj: Marek Čepa)
Ford Kuga ST-Line 2.5 Duratec HEV 183k eCVT AWD
Cena od / verzia od (eur)25 990 / 35 090
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,7 - 6,4 / 5,9
Objem batožinového priestoru (l)553
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2711; 4615; 1882; 1651

Pri dnešných autách je celkom bežné, že aj do väčších SUV sa pod kapotu montuje malé trojvalcové turbo a že majú pohon už len predných kolies. K nám sa však na test dostal vynovený Ford Kuga, ktorý ide úplne opačnou cestou.

Vieme, reč je o tej istej značke, ktorá v minulosti spravila veľký prechod na prepĺňané trojvalce EcoBoost a nájdeme ich aj pri dnešných modeloch. Lenže nie sú povinnou jazdou a tiež neplatí, že by sa Ford bezhlavo pustil do elektromobilov a zabudol na spaľovacie agregáty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V ponuke Kugy sa totiž objavuje full-hybrid (HEV), ktorý v niektorých ohľadoch môže byť ešte zaujímavejšou voľbou ako v prípade Toyoty.

SkryťVypnúť reklamu

Najpredávanejší model Fordu sa po piatich rokoch od uvedenia dočkal novej tváre. Zmeny na karosérii sú v duchu modernizovaného Focusu. Maska získala prísnejší výraz a logo značky sa presunulo z kapoty na mriežku chladiča.

Ani Kuga sa nevyhla svetelnému pásu medzi reflektormi. Tento módny doplnok zároveň prezrádza, že auto je vybavené matrixovými full-LED svetlami. Halogény už nenájdete ani pri základnej výbave.

Vzadu sa nám páčili skutočné koncovky výfuku, žiadne falošné imitácie a športový charakter dotvárajú lakované lemy blatníkov alebo červené brzdové strmene.

Zmeny v interiéri až tak nepotešia

Novinky sú aj v interiéri, kde hneď udrie do očí veľká 13-palcová obrazovka infotainmentu Sync4. Zároveň z Kugy ubudli niektoré tlačidlá, bohužiaľ aj panel klimatizácie. Teplota aj intenzita fúkania či vyhrievanie sedadiel sa teraz nastavujú dotykovo cez obrazovku. Všetko okolo klímy ostáva našťastie dostupné v spodnej lište.

SkryťVypnúť reklamu

Horšie je to už s vypínaním asistenčných systémov, napríklad akustické upozornenie prekročenej rýchlosti (ISA) je skryté v menu. Keď v dnešných autách tieto systémy chceme vypínať pred každou jazdou, ocenili by sme aj trochu rýchlejšiu odozvu obrazovky. Inak je však menu prehľadné a ľahko sa v ňom zorientujete.

Súvisiaci článok Ford S-Max Hybrid je auto, aké nikto iný neponúka (test) Čítajte 

Výhrady sme nemali ani k priestoru na zadných sedadlách, ktorých variabilitu neovplyvňuje trakčná 1,1 kWh batéria hybridného pohonu. Umiestnená je totiž odspodu podvozka.

Sedadlá sa tak dajú posúvať a majú nastaviteľný sklon operadiel. Tie za jazdy v inak tichom aute občas vydávali pazvuky, prispelo k ním aj ľahké krycie plátno batožinového priestoru s objemom 553 litrov. Kto si chce možné nepríjemnosti na cestách poistiť rezervným kolesom, musí počítať, že sa objem kufra zmenší na 412 litrov.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledok dávnejších spoluprác

Keď automobilky investujú do vývoja nových technológií, často sa dohodnú na vzájomnej spolupráci, ktorá im šetrí náklady. Napríklad súčasné elektromobily Ford Explorer aj Capri využívajú technický základ platformy MEB koncernu Volkswagen.

V prípade Kugy síce nie je žiadna spojitosť s Volkswagenom, no začiatky 2,5-litrového štvorvalca Duratec 25 treba hľadať ešte v dávnej spolupráci s Mazdou. Pri nej používal označenie MZR L5. Na hybridnom pohone potom Ford spolupracoval s Toyotou, no nakoniec šli obe značky vlastnou cestou.

Ešte živší motor

Výsledok spolupráce s japonskými značkami aj z dnešného pohľadu stál za to. Srdce tvorí motor s nepriamym vstrekovaním, pracujúci s vyšším expanzným pomerom v Atkinsonovom cykle a s reťazovým rozvodom. Celkom dobré predpoklady, aby motor vydržal aj keď robíte krátke mestské jazdy a nestíha sa zahriať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spaľovaciemu motoru pomáha elektromotor, ktorý dostal s faceliftom vyšší výkon, a tak zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu kleslo z 9,5 sekundy na 8,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 196 km/h.

Súvisiaci článok Toyota RAV4 GR Sport dokázala, že aj úsporný hybrid môže byť ladený športovo (test) Čítajte 

Systémový výkon sa paradoxne znížil, teraz má pri pohone všetkých kolies 134 kW (183 koní) a krútiaci moment až 430 Nm. Môžete tak s autom ťahať aj 2,1-tonový príves.

Oproti hybridnej Toyote RAV4, ktorá má vzadu druhý elektromotor, je pohon zadných kolies v Kuge riešený mechanicky s kardanom. Je však odpojiteľný, čo znižuje v mestskej prevádzke spotrebu auta. V režime Sport je pohon všetkých kolies vždy aktívny.

S výbornou spotrebou

Samozrejme sme boli zvedaví, aká bude reálna spotreba. Výrobca pre hybridnú štvorkolku udáva 5,7 až 6,4 litra, no predsa len, ide o vyše 4,6-metrové plne vybavené SUV s hmotnosťou vyše 1,7 tony.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotreba v meste nás najviac prekvapila. Jazdili sme za 4,7 litra. Podobné hodnoty boli aj na okreskách, kde nebol problém jazdiť za 5 litrov. Kde benzínový hybrid oproti zrušeným naftovým motorom pre Kugu už tak nevynikal, bola spotreba pri diaľničnom tempe, vtedy auto spotrebovalo 8,1 litra.

V priemere sme teda jazdili za 5,9 litra. S verziou pred faceliftom testovanou v roku 2021 sme mali spotrebu 6,4 litra.

Súvisiaci článok Hyundai Tucson po facelifte: najzásadnejšie zmeny sa udiali v interiéri Čítajte 

Vie simulovať radenie rýchlostí

Oproti prvým skúsenostiam s hybridným Fordom pred piatimi rokmi, ktorým bolo dvojlitrové Mondeo, sa dynamika výrazne zlepšila.

Vôbec sa netreba báť monotónneho hučania alebo ak chcete, vysávačového efektu e-CVT prevodovky. Pomoc silnejšieho elektromotora je značná a pokiaľ nezadupnete vyslovene plyn, systém vie simulovať radenie rýchlostí. S niečím podobným sme sa stretli aj v hybridoch od Hondy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Športovo ladená verzia ST-line má okrem 19-palcových kolies aj tvrdšie nastavený podvozok, čo negatívne vplýva na každodenné jazdenie v meste, na druhej strane viac si užijete zakrútené okresky, keďže sa Kuga v zákrutách nenakláňa. Dali by sme predsa len prednosť verzii Titanium alebo novej outdoorovej Active, ktorá v ponuke nahradila aj luxusnejšiu výbavu Vignale.

Za rozumnú cenu

Hoci naftové motory z ponuky vypadli, Kuga stále ponúka zaujímavé alternatívy. Okrem testovaného hybridu ju môžete mať so základným 1,5-litrovým trojvalcom EcoBoost s výkonom 150 alebo pri automate 186 koní, no tiež sa ponúka ako v Európe najpredávanejší plug-in hybrid s výkonom 243 koní.

Na záver nás nesklamala ani cena hybridnej Kugy, minimálne v porovnaní so súčasnou konkurenciou. S predným pohonom je od 32 490 eur, čo je menej ako za Hyundai Tucson Hybrid a samozrejme aj Toyota RAV4 Hybrid. Dnes už základná výbava Titanium by nám pritom bohato stačila a veľmi nevidíme dôvod ísť do vyšších stupňov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ostáva teda len dúfať, že full-hybridná Kuga bude mať dlhšiu kariéru ako rovnaký pohon v rodinnom S-Maxe Hybrid, čo bola pred pár rokmi ešte zaujímavejšia kombinácia.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelFord Kuga
VerziaST-Line 2.5 Duratec HEV
183k eCVT AWD
Cena modelu od / verzie od / testovaný model25 990 / 35 090 / 47 120
Motor

atmosférický benzínový
štvorvalec, 2488 cm3 + elektromotor

Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min)134 (183) / 5500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)430
Typ prevodovkybezstupňová e-CVT
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)8,3
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km)5,7 - 6,4 / 5,9
Objem palivovej nádrže (l)54
Pohotovostná hmotnosť (kg)1765
Rozmer pneumatík225/55 R19
Objem batožinového priestoru (l)553
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2711; 4615; 1882; 1651
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 201
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 935
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 431
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 318
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 988
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 101
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 588
  8. Ísť do kúpeľov je IN 4 002
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  2. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  3. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  4. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  5. Andrea Školudová: Vankúše v spálni
  6. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete z pohľadu historického vývoja ľudstva
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Ján Karas: 1. apríl v kabarete: Keď sa smiech stáva poslednou odpoveďou
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 027
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 963
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 870
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 10 138
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 288
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 218
  7. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 7 090
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 878
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu