Ford Kuga ST-Line 2.5 Duratec HEV 183k eCVT AWD | |
Cena od / verzia od (eur) | 25 990 / 35 090 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 5,7 - 6,4 / 5,9 |
Objem batožinového priestoru (l) | 553 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2711; 4615; 1882; 1651 |
Pri dnešných autách je celkom bežné, že aj do väčších SUV sa pod kapotu montuje malé trojvalcové turbo a že majú pohon už len predných kolies. K nám sa však na test dostal vynovený Ford Kuga, ktorý ide úplne opačnou cestou.
Vieme, reč je o tej istej značke, ktorá v minulosti spravila veľký prechod na prepĺňané trojvalce EcoBoost a nájdeme ich aj pri dnešných modeloch. Lenže nie sú povinnou jazdou a tiež neplatí, že by sa Ford bezhlavo pustil do elektromobilov a zabudol na spaľovacie agregáty.
V ponuke Kugy sa totiž objavuje full-hybrid (HEV), ktorý v niektorých ohľadoch môže byť ešte zaujímavejšou voľbou ako v prípade Toyoty.
Najpredávanejší model Fordu sa po piatich rokoch od uvedenia dočkal novej tváre. Zmeny na karosérii sú v duchu modernizovaného Focusu. Maska získala prísnejší výraz a logo značky sa presunulo z kapoty na mriežku chladiča.

Ani Kuga sa nevyhla svetelnému pásu medzi reflektormi. Tento módny doplnok zároveň prezrádza, že auto je vybavené matrixovými full-LED svetlami. Halogény už nenájdete ani pri základnej výbave.
Vzadu sa nám páčili skutočné koncovky výfuku, žiadne falošné imitácie a športový charakter dotvárajú lakované lemy blatníkov alebo červené brzdové strmene.
Zmeny v interiéri až tak nepotešia
Novinky sú aj v interiéri, kde hneď udrie do očí veľká 13-palcová obrazovka infotainmentu Sync4. Zároveň z Kugy ubudli niektoré tlačidlá, bohužiaľ aj panel klimatizácie. Teplota aj intenzita fúkania či vyhrievanie sedadiel sa teraz nastavujú dotykovo cez obrazovku. Všetko okolo klímy ostáva našťastie dostupné v spodnej lište.

Horšie je to už s vypínaním asistenčných systémov, napríklad akustické upozornenie prekročenej rýchlosti (ISA) je skryté v menu. Keď v dnešných autách tieto systémy chceme vypínať pred každou jazdou, ocenili by sme aj trochu rýchlejšiu odozvu obrazovky. Inak je však menu prehľadné a ľahko sa v ňom zorientujete.

Výhrady sme nemali ani k priestoru na zadných sedadlách, ktorých variabilitu neovplyvňuje trakčná 1,1 kWh batéria hybridného pohonu. Umiestnená je totiž odspodu podvozka.
Sedadlá sa tak dajú posúvať a majú nastaviteľný sklon operadiel. Tie za jazdy v inak tichom aute občas vydávali pazvuky, prispelo k ním aj ľahké krycie plátno batožinového priestoru s objemom 553 litrov. Kto si chce možné nepríjemnosti na cestách poistiť rezervným kolesom, musí počítať, že sa objem kufra zmenší na 412 litrov.
Výsledok dávnejších spoluprác
Keď automobilky investujú do vývoja nových technológií, často sa dohodnú na vzájomnej spolupráci, ktorá im šetrí náklady. Napríklad súčasné elektromobily Ford Explorer aj Capri využívajú technický základ platformy MEB koncernu Volkswagen.

V prípade Kugy síce nie je žiadna spojitosť s Volkswagenom, no začiatky 2,5-litrového štvorvalca Duratec 25 treba hľadať ešte v dávnej spolupráci s Mazdou. Pri nej používal označenie MZR L5. Na hybridnom pohone potom Ford spolupracoval s Toyotou, no nakoniec šli obe značky vlastnou cestou.
Ešte živší motor
Výsledok spolupráce s japonskými značkami aj z dnešného pohľadu stál za to. Srdce tvorí motor s nepriamym vstrekovaním, pracujúci s vyšším expanzným pomerom v Atkinsonovom cykle a s reťazovým rozvodom. Celkom dobré predpoklady, aby motor vydržal aj keď robíte krátke mestské jazdy a nestíha sa zahriať.
Spaľovaciemu motoru pomáha elektromotor, ktorý dostal s faceliftom vyšší výkon, a tak zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu kleslo z 9,5 sekundy na 8,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 196 km/h.

Systémový výkon sa paradoxne znížil, teraz má pri pohone všetkých kolies 134 kW (183 koní) a krútiaci moment až 430 Nm. Môžete tak s autom ťahať aj 2,1-tonový príves.
Oproti hybridnej Toyote RAV4, ktorá má vzadu druhý elektromotor, je pohon zadných kolies v Kuge riešený mechanicky s kardanom. Je však odpojiteľný, čo znižuje v mestskej prevádzke spotrebu auta. V režime Sport je pohon všetkých kolies vždy aktívny.
S výbornou spotrebou
Samozrejme sme boli zvedaví, aká bude reálna spotreba. Výrobca pre hybridnú štvorkolku udáva 5,7 až 6,4 litra, no predsa len, ide o vyše 4,6-metrové plne vybavené SUV s hmotnosťou vyše 1,7 tony.

Spotreba v meste nás najviac prekvapila. Jazdili sme za 4,7 litra. Podobné hodnoty boli aj na okreskách, kde nebol problém jazdiť za 5 litrov. Kde benzínový hybrid oproti zrušeným naftovým motorom pre Kugu už tak nevynikal, bola spotreba pri diaľničnom tempe, vtedy auto spotrebovalo 8,1 litra.
V priemere sme teda jazdili za 5,9 litra. S verziou pred faceliftom testovanou v roku 2021 sme mali spotrebu 6,4 litra.

Vie simulovať radenie rýchlostí
Oproti prvým skúsenostiam s hybridným Fordom pred piatimi rokmi, ktorým bolo dvojlitrové Mondeo, sa dynamika výrazne zlepšila.
Vôbec sa netreba báť monotónneho hučania alebo ak chcete, vysávačového efektu e-CVT prevodovky. Pomoc silnejšieho elektromotora je značná a pokiaľ nezadupnete vyslovene plyn, systém vie simulovať radenie rýchlostí. S niečím podobným sme sa stretli aj v hybridoch od Hondy.
Športovo ladená verzia ST-line má okrem 19-palcových kolies aj tvrdšie nastavený podvozok, čo negatívne vplýva na každodenné jazdenie v meste, na druhej strane viac si užijete zakrútené okresky, keďže sa Kuga v zákrutách nenakláňa. Dali by sme predsa len prednosť verzii Titanium alebo novej outdoorovej Active, ktorá v ponuke nahradila aj luxusnejšiu výbavu Vignale.

Za rozumnú cenu
Hoci naftové motory z ponuky vypadli, Kuga stále ponúka zaujímavé alternatívy. Okrem testovaného hybridu ju môžete mať so základným 1,5-litrovým trojvalcom EcoBoost s výkonom 150 alebo pri automate 186 koní, no tiež sa ponúka ako v Európe najpredávanejší plug-in hybrid s výkonom 243 koní.
Na záver nás nesklamala ani cena hybridnej Kugy, minimálne v porovnaní so súčasnou konkurenciou. S predným pohonom je od 32 490 eur, čo je menej ako za Hyundai Tucson Hybrid a samozrejme aj Toyota RAV4 Hybrid. Dnes už základná výbava Titanium by nám pritom bohato stačila a veľmi nevidíme dôvod ísť do vyšších stupňov.
Ostáva teda len dúfať, že full-hybridná Kuga bude mať dlhšiu kariéru ako rovnaký pohon v rodinnom S-Maxe Hybrid, čo bola pred pár rokmi ešte zaujímavejšia kombinácia.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Ford Kuga |
Verzia | ST-Line 2.5 Duratec HEV 183k eCVT AWD |
Cena modelu od / verzie od / testovaný model | 25 990 / 35 090 / 47 120 |
Motor | atmosférický benzínový |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min) | 134 (183) / 5500 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 430 |
Typ prevodovky | bezstupňová e-CVT |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s) | 8,3 |
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km) | 5,7 - 6,4 / 5,9 |
Objem palivovej nádrže (l) | 54 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1765 |
Rozmer pneumatík | 225/55 R19 |
Objem batožinového priestoru (l) | 553 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2711; 4615; 1882; 1651 |