Ľudia sa v impozantnom výstavnom pavilóne Grand Palais v centre Paríža tlačia k zábradliu, aby si pozreli auto nevšedných tvarov, ktoré má svetovú premiéru. Jeho vzhľad, ale aj spôsob prezentácie zmenia vnímanie auta. Už nejde len o dopravný prostriedok, stáva sa z neho módna ikona aj umelecké dielo.
Je 6. október 1955 a na parížskom autosalóne sa predstavuje Citroën DS 19 - avantgardná limuzína strednej triedy s pokrokovou technológiou.

Novinka nie je v klasickej čiernej, miesto toho je vystavená v nevšednej farebnej kombinácii, maslovo žltú karosériu dopĺňa fialová strecha. Len za prvý deň výstavy Citroën napočíta 12-tisíc objednávok, do konca podujatia je ich vyše 80-tisíc.
O takmer sedemdesiat rokov neskôr sa na parížskom výstavisku Porte de Versailles v rámci výstavy Retromobile opäť skloňovalo legendárne déesko. Z neho pochádza aj francúzska prezývka la déesse, teda bohyňa. Podujatie si za štyri dni pozrelo vyše 150-tisíc návštevníkov a my sme boli pritom.
Citroën DS sa považuje za jedno z najkrajších automobilových klasík. Jeho vývoj trval dlhých osemnásť rokov, a to aj kvôli druhej svetovej vojne.
Aerodynamickú karosériu, ktorá sa dozadu zužuje, navrhol taliansky dizajnér Flaminio Bertoni. Pre francúzsku značku už predtým vytvoril známu kačicu 2CV či veľký Traction Avant, po ktorom prišlo výrazne odlišná DS.
Zo začiatku musel stačiť 1,9-litrový štvorvalec s výkonom 55 kW (75 koní), ktorý poháňal predné kolesá. Zdvihový objem motora sa postupne menil, ku koncu produkcie už mal 2,3 litra a výkon 96 kW (131 koní).

Na stánku dnes už samostatnej značky DS Automobiles stoja oproti sebe dve autá v strieborno-čiernom sfarbení. Luxusná DS 21 z roku 1969 a úplne nová elektrická DS No.8. Svojho predka až na farbu nijak nenapodobňuje, ide si vlastnou cestou dizajnu.
Viac nás však láka pohľad do minulosti, teda ďalšie exponáty naaranžované ako v expozícii múzea.
Prvé kusy sú najvzácnejšie
Pri zelenej DS 19 nás čaká Denis Huile, špecialista na francúzsku klasiku z L'Aventure DS, centra, ktoré sa stará o rozsiahlu kolekciu historických vozidiel.
„Najstarším exemplárom, ktorý sme vystavili, je DS 19 z roku 1956 v zelenej farbe Spring, ktorá sa používala len krátky čas. Okrem pôvodného laku je auto vzácne tým, že pochádza z prvého roku výroby, kedy vzniklo len desaťtisíc kusov. Dodnes prežilo iba zopár exemplárov,“ spomína Huile.