SME

Citroën DS oslavuje 70 rokov, bohyňa priniesla neobvyklý technický pokrok

Pozreli sme si históriu značky DS.

Citroën DS 21 Pallas z roku 1969.Citroën DS 21 Pallas z roku 1969. (Zdroj: Peter Kálmán)

Ľudia sa v impozantnom výstavnom pavilóne Grand Palais v centre Paríža tlačia k zábradliu, aby si pozreli auto nevšedných tvarov, ktoré má svetovú premiéru. Jeho vzhľad, ale aj spôsob prezentácie zmenia vnímanie auta. Už nejde len o dopravný prostriedok, stáva sa z neho módna ikona aj umelecké dielo.

Je 6. október 1955 a na parížskom autosalóne sa predstavuje Citroën DS 19 - avantgardná limuzína strednej triedy s pokrokovou technológiou.

Súvisiaci článok Vlajková loď DS No.8 sa predstavila verejnosti, čím chce zaujať? Čítajte 

Novinka nie je v klasickej čiernej, miesto toho je vystavená v nevšednej farebnej kombinácii, maslovo žltú karosériu dopĺňa fialová strecha. Len za prvý deň výstavy Citroën napočíta 12-tisíc objednávok, do konca podujatia je ich vyše 80-tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

O takmer sedemdesiat rokov neskôr sa na parížskom výstavisku Porte de Versailles v rámci výstavy Retromobile opäť skloňovalo legendárne déesko. Z neho pochádza aj francúzska prezývka la déesse, teda bohyňa. Podujatie si za štyri dni pozrelo vyše 150-tisíc návštevníkov a my sme boli pritom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Citroën DS sa považuje za jedno z najkrajších automobilových klasík. Jeho vývoj trval dlhých osemnásť rokov, a to aj kvôli druhej svetovej vojne.

Aerodynamickú karosériu, ktorá sa dozadu zužuje, navrhol taliansky dizajnér Flaminio Bertoni. Pre francúzsku značku už predtým vytvoril známu kačicu 2CV či veľký Traction Avant, po ktorom prišlo výrazne odlišná DS.

Zo začiatku musel stačiť 1,9-litrový štvorvalec s výkonom 55 kW (75 koní), ktorý poháňal predné kolesá. Zdvihový objem motora sa postupne menil, ku koncu produkcie už mal 2,3 litra a výkon 96 kW (131 koní).

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Od Citroënu po Rolls-Royce. Pozrite si desať áut Jamesa Bonda, ktoré sa dali kúpiť Čítajte 

Na stánku dnes už samostatnej značky DS Automobiles stoja oproti sebe dve autá v strieborno-čiernom sfarbení. Luxusná DS 21 z roku 1969 a úplne nová elektrická DS No.8. Svojho predka až na farbu nijak nenapodobňuje, ide si vlastnou cestou dizajnu.

Viac nás však láka pohľad do minulosti, teda ďalšie exponáty naaranžované ako v expozícii múzea.

Prvé kusy sú najvzácnejšie

Pri zelenej DS 19 nás čaká Denis Huile, špecialista na francúzsku klasiku z L'Aventure DS, centra, ktoré sa stará o rozsiahlu kolekciu historických vozidiel.

„Najstarším exemplárom, ktorý sme vystavili, je DS 19 z roku 1956 v zelenej farbe Spring, ktorá sa používala len krátky čas. Okrem pôvodného laku je auto vzácne tým, že pochádza z prvého roku výroby, kedy vzniklo len desaťtisíc kusov. Dodnes prežilo iba zopár exemplárov,“ spomína Huile.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB7TR na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 797
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 376
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 948
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 640
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 252
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 063
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 016
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 1 801
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Zrkadlo doby, kde statočnosť Viktora a tých, čo nezabudli hovoriť, nezapadá
  2. Tomas Hlavaty: Zachrania nas mimozemstania.
  3. Martin Bača: Franciscvs PP.
  4. Branko Štefanatný: Dávajte si pozor, čo púšťate dnu
  5. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXVII
  6. Vladimír Krátky: Ctrl-C - Ctrl-V a mám napísaný blog .
  7. Jozef Varga: Jeden rok ...
  8. Viktor Pamula: Program novej STVR.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 18 835
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 254
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 848
  4. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 10 417
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 473
  6. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 457
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 022
  8. Rastislav Puchala: Nie, toto nebolo oslobodenie 4 950
  1. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  2. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  3. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  4. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  5. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  6. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  7. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  8. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
SkryťZatvoriť reklamu