SME

Citroën DS oslavuje 70 rokov, bohyňa priniesla neobvyklý technický pokrok

Pozreli sme si históriu značky DS.

Citroën DS 21 Pallas z roku 1969.Citroën DS 21 Pallas z roku 1969. (Zdroj: Peter Kálmán)

Ľudia sa v impozantnom výstavnom pavilóne Grand Palais v centre Paríža tlačia k zábradliu, aby si pozreli auto nevšedných tvarov, ktoré má svetovú premiéru. Jeho vzhľad, ale aj spôsob prezentácie zmenia vnímanie auta. Už nejde len o dopravný prostriedok, stáva sa z neho módna ikona aj umelecké dielo.

Je 6. október 1955 a na parížskom autosalóne sa predstavuje Citroën DS 19 - avantgardná limuzína strednej triedy s pokrokovou technológiou.

Súvisiaci článok Vlajková loď DS No.8 sa predstavila verejnosti, čím chce zaujať? Čítajte 

Novinka nie je v klasickej čiernej, miesto toho je vystavená v nevšednej farebnej kombinácii, maslovo žltú karosériu dopĺňa fialová strecha. Len za prvý deň výstavy Citroën napočíta 12-tisíc objednávok, do konca podujatia je ich vyše 80-tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

O takmer sedemdesiat rokov neskôr sa na parížskom výstavisku Porte de Versailles v rámci výstavy Retromobile opäť skloňovalo legendárne déesko. Z neho pochádza aj francúzska prezývka la déesse, teda bohyňa. Podujatie si za štyri dni pozrelo vyše 150-tisíc návštevníkov a my sme boli pritom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Citroën DS sa považuje za jedno z najkrajších automobilových klasík. Jeho vývoj trval dlhých osemnásť rokov, a to aj kvôli druhej svetovej vojne.

Aerodynamickú karosériu, ktorá sa dozadu zužuje, navrhol taliansky dizajnér Flaminio Bertoni. Pre francúzsku značku už predtým vytvoril známu kačicu 2CV či veľký Traction Avant, po ktorom prišlo výrazne odlišná DS.

Zo začiatku musel stačiť 1,9-litrový štvorvalec s výkonom 55 kW (75 koní), ktorý poháňal predné kolesá. Zdvihový objem motora sa postupne menil, ku koncu produkcie už mal 2,3 litra a výkon 96 kW (131 koní).

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Od Citroënu po Rolls-Royce. Pozrite si desať áut Jamesa Bonda, ktoré sa dali kúpiť Čítajte 

Na stánku dnes už samostatnej značky DS Automobiles stoja oproti sebe dve autá v strieborno-čiernom sfarbení. Luxusná DS 21 z roku 1969 a úplne nová elektrická DS No.8. Svojho predka až na farbu nijak nenapodobňuje, ide si vlastnou cestou dizajnu.

Viac nás však láka pohľad do minulosti, teda ďalšie exponáty naaranžované ako v expozícii múzea.

Prvé kusy sú najvzácnejšie

Pri zelenej DS 19 nás čaká Denis Huile, špecialista na francúzsku klasiku z L'Aventure DS, centra, ktoré sa stará o rozsiahlu kolekciu historických vozidiel.

„Najstarším exemplárom, ktorý sme vystavili, je DS 19 z roku 1956 v zelenej farbe Spring, ktorá sa používala len krátky čas. Okrem pôvodného laku je auto vzácne tým, že pochádza z prvého roku výroby, kedy vzniklo len desaťtisíc kusov. Dodnes prežilo iba zopár exemplárov,“ spomína Huile.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB7TR na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 398
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 251
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 571
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 863
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 839
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 795
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 573
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 432
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  2. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  3. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  6. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  7. Roland Vizner: Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
  8. Štefan Šturdzík: Šialenstvo menom zbrojenie.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 777
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 343
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 22 109
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 384
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 884
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 255
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 706
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 111
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu