SME

Citroën DS oslavuje 70 rokov, bohyňa priniesla neobvyklý technický pokrok

Pozreli sme si históriu značky DS.

Citroën DS 21 Pallas z roku 1969.Citroën DS 21 Pallas z roku 1969. (Zdroj: Peter Kálmán)

Ľudia sa v impozantnom výstavnom pavilóne Grand Palais v centre Paríža tlačia k zábradliu, aby si pozreli auto nevšedných tvarov, ktoré má svetovú premiéru. Jeho vzhľad, ale aj spôsob prezentácie zmenia vnímanie auta. Už nejde len o dopravný prostriedok, stáva sa z neho módna ikona aj umelecké dielo.

Je 6. október 1955 a na parížskom autosalóne sa predstavuje Citroën DS 19 - avantgardná limuzína strednej triedy s pokrokovou technológiou.

Súvisiaci článok Vlajková loď DS No.8 sa predstavila verejnosti, čím chce zaujať? Čítajte 

Novinka nie je v klasickej čiernej, miesto toho je vystavená v nevšednej farebnej kombinácii, maslovo žltú karosériu dopĺňa fialová strecha. Len za prvý deň výstavy Citroën napočíta 12-tisíc objednávok, do konca podujatia je ich vyše 80-tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

O takmer sedemdesiat rokov neskôr sa na parížskom výstavisku Porte de Versailles v rámci výstavy Retromobile opäť skloňovalo legendárne déesko. Z neho pochádza aj francúzska prezývka la déesse, teda bohyňa. Podujatie si za štyri dni pozrelo vyše 150-tisíc návštevníkov a my sme boli pritom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Citroën DS sa považuje za jedno z najkrajších automobilových klasík. Jeho vývoj trval dlhých osemnásť rokov, a to aj kvôli druhej svetovej vojne.

Aerodynamickú karosériu, ktorá sa dozadu zužuje, navrhol taliansky dizajnér Flaminio Bertoni. Pre francúzsku značku už predtým vytvoril známu kačicu 2CV či veľký Traction Avant, po ktorom prišlo výrazne odlišná DS.

Zo začiatku musel stačiť 1,9-litrový štvorvalec s výkonom 55 kW (75 koní), ktorý poháňal predné kolesá. Zdvihový objem motora sa postupne menil, ku koncu produkcie už mal 2,3 litra a výkon 96 kW (131 koní).

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Od Citroënu po Rolls-Royce. Pozrite si desať áut Jamesa Bonda, ktoré sa dali kúpiť Čítajte 

Na stánku dnes už samostatnej značky DS Automobiles stoja oproti sebe dve autá v strieborno-čiernom sfarbení. Luxusná DS 21 z roku 1969 a úplne nová elektrická DS No.8. Svojho predka až na farbu nijak nenapodobňuje, ide si vlastnou cestou dizajnu.

Viac nás však láka pohľad do minulosti, teda ďalšie exponáty naaranžované ako v expozícii múzea.

Prvé kusy sú najvzácnejšie

Pri zelenej DS 19 nás čaká Denis Huile, špecialista na francúzsku klasiku z L'Aventure DS, centra, ktoré sa stará o rozsiahlu kolekciu historických vozidiel.

„Najstarším exemplárom, ktorý sme vystavili, je DS 19 z roku 1956 v zelenej farbe Spring, ktorá sa používala len krátky čas. Okrem pôvodného laku je auto vzácne tým, že pochádza z prvého roku výroby, kedy vzniklo len desaťtisíc kusov. Dodnes prežilo iba zopár exemplárov,“ spomína Huile.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB7TR na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 403
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 523
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 350
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 955
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 081
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 686
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 558
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 552
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso 1925-1938, druhá časť.
  2. Ernest Klotton: Mierotvorcovia
  3. Zora Horská: Čo sa môžu muži naučiť od žien
  4. Martin Fronk: Szentendre – umelecký poklad neďaleko Budapešti, ktorý si zamilujete na prvý pohľad
  5. Irena Šimuneková: Chátrajúce pamiatky Spiša
  6. Ján Valchár: Nanovo nahraný blog
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LI.
  8. Irena Šimuneková: Kvetnica
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 888
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 18 311
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 14 610
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 828
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 798
  6. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 9 360
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 722
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 084
  1. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  2. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  3. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  4. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  5. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  6. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  7. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  8. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
SkryťZatvoriť reklamu