Porsche Macan Turbo Electric - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 87 051 / 124 843 |
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km) | 18,9 – 20,7 / 18,3 - 24,8 |
Objem batožinového priestoru (l) | 480 + 84 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2893; 4784; 1938; 1621 |
Pri vyslovení značky Porsche sa väčšine vybaví ikonický model 911 Turbo. Svetu sa predstavil pred vyše 50 rokmi a odvtedy prišlo jeho osem generácií.
Lenže čo ak na aute nájdeme logo Porsche aj hrdý nápis Turbo, ale namiesto kupé ide o SUV a ešte k tomu elektrické? Bola by škoda ďalej čítať? Škoda by bola prestať čítať. Vyskúšali sme nové Porsche Macan Turbo, teda najvýkonnejšiu verziu v ponuke tohto modelu.
V ideálnom svete by možno bolo pekné, ak by Porsche vyrábalo len 911-ku. Realita je však už niekoľko dekád taká, že značke pomáhajú ikonický model držať v ponuke praktickejšie Porsche, ktoré sa lepšie predávajú.
V minulom roku SUV Cayenne spravil vyše 100-tisícové predaje vo svete, z menšieho Macanu sa predalo tiež vyše 80-tisíc áut a 911 má na konte cez 50-tisíc predajov.
Od benzínu k elektrine
Po veľkom sedane Taycan prešla na elektrický pohon aj druhá generácia Macanu a rovnaký scenár tento rok čaká na Cayenne vyrábaný v Bratislave. A elektrina týmto autám veru pristane.
Nový Macan je postavený na platforme PPE, ktorú najprv dostalo Audi Q6 e-tron. Využíva 800-voltovú architektúru a pohon zadných alebo ako v tomto prípade všetkých kolies.

S dĺžkou 4784 mm je Macan trochu väčší ako prémioví konkurenti v rovnakom SUV-D segmente, najbližšie má rozmerovo k Tesle Modelu Y, k chystanému BMW iX3 a, samozrejme, príbuznému Audi Q6 e-tron.
Šikovnejší pri každodennom jazdení
Priestorovo je Macan vzadu podobný hatchbackom C segmentu, pohodlne sa usadia dvaja dospelí, ale veľké priestorové rezervy sa nekonajú. Kufor má pri verzii Turbo objem 480 litrov, po sklopení zadných operadiel vzniká rovná plocha a objem narastie na 1348 litrov. Ďalších 84 litrov sa skrýva pod prednou kapotou.
Predné svetlá zasahujúce do kapoty sú hranatejšie a už slúžia len na denné svietenie a smerovky, hlavné matrixové s 84 LED segmentami v každom svetlomete sú teraz nižšie v nárazníku a na prvý pohľad si ich sotva všimnete.

Vzadu svetlá tvoria jeden súvislý pás, všeobecne Porsche uplatnilo dizajnové prvky z Taycanu. Oproti predošlej generácii Macanu vidieť snahu o SUV-kupé línie. Napríklad vzadu zmizol strešný spojler, aktívny s automatickým vysúvaním je na dverách kufra.
Tiež pekný detail je nepriznaný stĺpik druhého páru dverí, plynulo nadväzuje na malé bočné okná. Oproti predošlej generácii sú bočné okná bezrámové, čo dodalo autu väčšiu prémiovosť aj spomínaný charakter kupé. Mimochodom koeficient odporu vzduchu je na úrovni len 0,25, teda rovnaký ako pri limuzíne Audi A5.
Indíciou sú čiernobiele znaky
Verziu Turbo spoznáte podľa predného nárazníka s väčšími otvormi, malé, ale falošné výduchy sú aj na bokoch v zadnom nárazníku. Úplné najspoľahlivejší rozpoznávací detail je však samotný znak Porsche, ktorý je pri Turbe čiernobiely.
V našom prípade bolo auto v čiernej metalickej farbe Jet Black a kontrast robili 22-palcové príplatkové disky Porsche Exclusive v šampaň farbe Neodyme. Drobným úletom je potom detail predných svetiel aj zadný nápis v modrej Glacier Blue.
Vo vnútri už žiadne výstrelky, len nadčasový kokpit vodiča bez zbytočného experimentovania. Možno až na obrazovku pred spolujazdcom, ktorá sa však dá nastaviť tak, aby ju vodič nevidel zapnutú. Charakteristické prvky nesmú chýbať, napríklad analógové hodiny v strede na vrchu a štartovacie tlačidlo vľavo od volantu.
Výborné sú športové sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou, ktoré sa dajú nastaviť v 18 smeroch s prifúknutím bočných častí. Popri vyhrievaní a chladení chýbali pri Turbe už len masážne funkcie. Ideálnu polohu za volantom si rýchlo nájdete, pomôže aj jeho elektrické nastavenie.

Volanty Porsche patria k najkrajším, no pri verzii Turbo sme očakávali trochu hrubší veniec, rovnaký už mala minulá generácia po facelifte.
Jediné, na čo si pri ovládaní auta treba chvíľu zvykať, je umiestnenie voliča smeru jazdy, ktorý je na prístrojovej doske a popravde, pripomenul nám mikrobus Volkswagen Multivan. Radšej by sme ostali pri klasike na stredovom tuneli alebo páčkou za volantom.

Tichá beštia
Napriek názvu verzie tohto modelu je jasné, že žiadne turbodúchadlo pod kapotou nenájdeme, ide jednoducho o označenie najsilnejších verzií, ktoré sú zároveň technicky najpokrokovejšie. Aj elektromobily sa predsa ďalej vyvíjajú.
Najprv tie najzaujímavejšie parametre. Macan Turbo má systémový krátkodobý výkon až 470 kW (639 koní) a krútiaci moment 1130 Nm.
K dispozícii je batéria s kapacitou 100 kWh (95 kWh netto) a možnosť nabíjať výkonom až do 270 kW, keď sa aj takáto veľká batéria nabije na 80 percent za 21 minút. Pre pomalé AC nabíjanie sú 11 kW porty na oboch stranách auta.
Stačí si zmeniť režim jazdy na Sport Plus a z komfortného SUV je zrazu rýchla beštia. Z nuly na sto vystrelí za 3,3 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví pri 260 kilometrov za hodinu.

S prémiovými technológiami
Prvý deň strávený s autom bol len o jazdení po meste, kde sa elektrický Macan ukazuje ako veľmi komfortný spoločník, s ktorým sa navyše ľahko parkuje či manévruje v podzemných garážach. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo Porsche pred desiatimi rokmi prišlo s prvou generáciou Macanu, z ktorej sa predalo vyše 850-tisíc kusov. Na prémiové SUV dobrý výsledok.

S manévrovaním pomáha natáčanie zadných kolies o 5 stupňov a komfort aj na veľkých 22-palcových kolesách zabezpečuje adaptívny podvozok so vzduchovým pružením. Podľa rýchlosti a režimu jazdy sa svetlá výška mení v rozmedzí 8 centimetrov.
Riadenie je ostré a presné, v zákrutách so stabilitou a trakciou pomáha systém Porsche Torque Vectoring Plus, teda elektronicky riadená uzávierka diferenciálu zadnej nápravy. Zjednodušene, vôbec nemáte pocit, že by ste sa do zákrut vrhali s nie práve najľahším SUV.
Ukážkový výkon, ale aj efektivita
Napriek výkonu nás prekvapila efektivita pohonu, ktorá tiež vypovedá o prémiovosti značky. V meste sme s týmto 2,4-tonovým SUV vedeli jazdiť so spotrebou 14 kWh/100 km. Podobnú spotrebu mal u nás v tejto disciplíne Renault Megane E-Tech.
Na medzimestských okreskách bola spotreba Macanu Turbo 18 kWh a na diaľnici 24 kWh. V priemere sme teda testovací okruh s rôznymi podmienkami zvládli so spotrebou 18,3 kWh. Vzhľadom k výkonu auta je to až neuveriteľný výsledok.
Ak by sme vydržali jazdiť bez zbytočných zrýchlení a predpisovo, tak vyše 500-kilometrový dojazd by bol reálny. Výrobca udáva kombinovaný dojazd 518 až 590 kilometrov. Lenže my sme nevydržali.

Reálny dojazd predvádzacieho auta, ktoré sme dostali do rúk, bol na základe predošlých vodičov síce 385 kilometrov, ale zodpovedal realite, keď každý skúša, čo auto zvládne.
Vpredu aj vzadu má Macan Turbo synchrónne elektromotory s permanentným magnetom. Zadný elektromotor Turba je oproti ostatným verziám výkonnejší a jeho vinutie využíva medený drôt obdĺžnikového tvaru. Vinutie je v tvare I zvarené na oboch stranách.

Aby mal pulzný menič v elektromotore čo najmenšie straty, Porsche používa ako účinný polovodičový materiál kremík, respektíve pri zadnom elektromotore karbid kremičitý (SiC) a vďaka tomu môže využívať prúd až 900 ampérov. Sú to všetko technické riešenia, ktoré elektromotory robia v Porsche ešte ľahšie a hlavne efektívnejšie.
Výkon vrcholnej verzie Macanu je síce ohromujúci, zrýchlenie z nuly na sto za 3,3 sekundy pri aktivácii launch controlu radí tento elektromobil medzi najrýchlejšie na trhu.
Lenže nás viac zaujala všestrannosť pri bežnom používaní a hlavne veľmi zaujímavá spotreba. So súčasnými elektromobilmi sa v rámci vývoja netreba uspokojiť a Porsche je príkladom, ako ich posúvať ďalej.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Porsche Macan |
Verzia | Turbo Electric 100 kWh |
Cena modelu od / verzie od / test. model (eur) | 87 051 / 124 843 / 150 529 |
Výkon – kW(k) | 470 (639) (overboost) |
Krút. moment – (Nm) | 1130 (launch control) |
Zrýchlenie z 0-100 km / h – výrobca (s) | 3,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 260 |
Spotreba výrobca / test (kWh / 100km) | 18,9 – 20,7 / 18,3 - 24,8 |
Kapacita batérie (kWh) | 100 (netto 95) |
Nabíjací výkon (kW) | 270 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | nie/nie/nie |
Rozmer pneumatík | 255/40 R22; 295/35 R22 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2405 |
Objem batožinového priestoru (l) | 480 + 84 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 144 - 224 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2893; 4784; 1938; 1621 |