SME

Porsche Macan Turbo je ako ticho pred silnou búrkou

Jazdiť vie s prekvapivo nízkou spotrebou.

Porsche Macan TurboPorsche Macan Turbo (Zdroj: Marek Čepa)
Porsche Macan Turbo Electric - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)87 051 / 124 843
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km)18,9 – 20,7 / 18,3 - 24,8
Objem batožinového priestoru (l)480 + 84
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2893; 4784; 1938; 1621

Pri vyslovení značky Porsche sa väčšine vybaví ikonický model 911 Turbo. Svetu sa predstavil pred vyše 50 rokmi a odvtedy prišlo jeho osem generácií.

Lenže čo ak na aute nájdeme logo Porsche aj hrdý nápis Turbo, ale namiesto kupé ide o SUV a ešte k tomu elektrické? Bola by škoda ďalej čítať? Škoda by bola prestať čítať. Vyskúšali sme nové Porsche Macan Turbo, teda najvýkonnejšiu verziu v ponuke tohto modelu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V ideálnom svete by možno bolo pekné, ak by Porsche vyrábalo len 911-ku. Realita je však už niekoľko dekád taká, že značke pomáhajú ikonický model držať v ponuke praktickejšie Porsche, ktoré sa lepšie predávajú.

SkryťVypnúť reklamu

V minulom roku SUV Cayenne spravil vyše 100-tisícové predaje vo svete, z menšieho Macanu sa predalo tiež vyše 80-tisíc áut a 911 má na konte cez 50-tisíc predajov.

Od benzínu k elektrine

Po veľkom sedane Taycan prešla na elektrický pohon aj druhá generácia Macanu a rovnaký scenár tento rok čaká na Cayenne vyrábaný v Bratislave. A elektrina týmto autám veru pristane.

Nový Macan je postavený na platforme PPE, ktorú najprv dostalo Audi Q6 e-tron. Využíva 800-voltovú architektúru a pohon zadných alebo ako v tomto prípade všetkých kolies.

Súvisiaci článok Elektrické SUV Audi Q6 e-tron je v predaji, novinka zaujme dojazdom aj technikou Čítajte 

S dĺžkou 4784 mm je Macan trochu väčší ako prémioví konkurenti v rovnakom SUV-D segmente, najbližšie má rozmerovo k Tesle Modelu Y, k chystanému BMW iX3 a, samozrejme, príbuznému Audi Q6 e-tron.

Šikovnejší pri každodennom jazdení

Priestorovo je Macan vzadu podobný hatchbackom C segmentu, pohodlne sa usadia dvaja dospelí, ale veľké priestorové rezervy sa nekonajú. Kufor má pri verzii Turbo objem 480 litrov, po sklopení zadných operadiel vzniká rovná plocha a objem narastie na 1348 litrov. Ďalších 84 litrov sa skrýva pod prednou kapotou.

SkryťVypnúť reklamu

Predné svetlá zasahujúce do kapoty sú hranatejšie a už slúžia len na denné svietenie a smerovky, hlavné matrixové s 84 LED segmentami v každom svetlomete sú teraz nižšie v nárazníku a na prvý pohľad si ich sotva všimnete.

Vzadu svetlá tvoria jeden súvislý pás, všeobecne Porsche uplatnilo dizajnové prvky z Taycanu. Oproti predošlej generácii Macanu vidieť snahu o SUV-kupé línie. Napríklad vzadu zmizol strešný spojler, aktívny s automatickým vysúvaním je na dverách kufra.

Tiež pekný detail je nepriznaný stĺpik druhého páru dverí, plynulo nadväzuje na malé bočné okná. Oproti predošlej generácii sú bočné okná bezrámové, čo dodalo autu väčšiu prémiovosť aj spomínaný charakter kupé. Mimochodom koeficient odporu vzduchu je na úrovni len 0,25, teda rovnaký ako pri limuzíne Audi A5.

SkryťVypnúť reklamu

Indíciou sú čiernobiele znaky

Verziu Turbo spoznáte podľa predného nárazníka s väčšími otvormi, malé, ale falošné výduchy sú aj na bokoch v zadnom nárazníku. Úplné najspoľahlivejší rozpoznávací detail je však samotný znak Porsche, ktorý je pri Turbe čiernobiely.

V našom prípade bolo auto v čiernej metalickej farbe Jet Black a kontrast robili 22-palcové príplatkové disky Porsche Exclusive v šampaň farbe Neodyme. Drobným úletom je potom detail predných svetiel aj zadný nápis v modrej Glacier Blue.

Vo vnútri už žiadne výstrelky, len nadčasový kokpit vodiča bez zbytočného experimentovania. Možno až na obrazovku pred spolujazdcom, ktorá sa však dá nastaviť tak, aby ju vodič nevidel zapnutú. Charakteristické prvky nesmú chýbať, napríklad analógové hodiny v strede na vrchu a štartovacie tlačidlo vľavo od volantu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výborné sú športové sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou, ktoré sa dajú nastaviť v 18 smeroch s prifúknutím bočných častí. Popri vyhrievaní a chladení chýbali pri Turbe už len masážne funkcie. Ideálnu polohu za volantom si rýchlo nájdete, pomôže aj jeho elektrické nastavenie.

Súvisiaci článok Porsche predčasne stiahne z trhu EÚ benzínový model Macan Čítajte 

Volanty Porsche patria k najkrajším, no pri verzii Turbo sme očakávali trochu hrubší veniec, rovnaký už mala minulá generácia po facelifte.

Jediné, na čo si pri ovládaní auta treba chvíľu zvykať, je umiestnenie voliča smeru jazdy, ktorý je na prístrojovej doske a popravde, pripomenul nám mikrobus Volkswagen Multivan. Radšej by sme ostali pri klasike na stredovom tuneli alebo páčkou za volantom.

Tichá beštia

Napriek názvu verzie tohto modelu je jasné, že žiadne turbodúchadlo pod kapotou nenájdeme, ide jednoducho o označenie najsilnejších verzií, ktoré sú zároveň technicky najpokrokovejšie. Aj elektromobily sa predsa ďalej vyvíjajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najprv tie najzaujímavejšie parametre. Macan Turbo má systémový krátkodobý výkon až 470 kW (639 koní) a krútiaci moment 1130 Nm.

K dispozícii je batéria s kapacitou 100 kWh (95 kWh netto) a možnosť nabíjať výkonom až do 270 kW, keď sa aj takáto veľká batéria nabije na 80 percent za 21 minút. Pre pomalé AC nabíjanie sú 11 kW porty na oboch stranách auta.

Stačí si zmeniť režim jazdy na Sport Plus a z komfortného SUV je zrazu rýchla beštia. Z nuly na sto vystrelí za 3,3 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví pri 260 kilometrov za hodinu.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme BMW iX, zaujímavé riešenia zatienili kontroverzný dizajn Čítajte 

S prémiovými technológiami

Prvý deň strávený s autom bol len o jazdení po meste, kde sa elektrický Macan ukazuje ako veľmi komfortný spoločník, s ktorým sa navyše ľahko parkuje či manévruje v podzemných garážach. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo Porsche pred desiatimi rokmi prišlo s prvou generáciou Macanu, z ktorej sa predalo vyše 850-tisíc kusov. Na prémiové SUV dobrý výsledok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S manévrovaním pomáha natáčanie zadných kolies o 5 stupňov a komfort aj na veľkých 22-palcových kolesách zabezpečuje adaptívny podvozok so vzduchovým pružením. Podľa rýchlosti a režimu jazdy sa svetlá výška mení v rozmedzí 8 centimetrov.

Riadenie je ostré a presné, v zákrutách so stabilitou a trakciou pomáha systém Porsche Torque Vectoring Plus, teda elektronicky riadená uzávierka diferenciálu zadnej nápravy. Zjednodušene, vôbec nemáte pocit, že by ste sa do zákrut vrhali s nie práve najľahším SUV.

Ukážkový výkon, ale aj efektivita

Napriek výkonu nás prekvapila efektivita pohonu, ktorá tiež vypovedá o prémiovosti značky. V meste sme s týmto 2,4-tonovým SUV vedeli jazdiť so spotrebou 14 kWh/100 km. Podobnú spotrebu mal u nás v tejto disciplíne Renault Megane E-Tech.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na medzimestských okreskách bola spotreba Macanu Turbo 18 kWh a na diaľnici 24 kWh. V priemere sme teda testovací okruh s rôznymi podmienkami zvládli so spotrebou 18,3 kWh. Vzhľadom k výkonu auta je to až neuveriteľný výsledok.

Ak by sme vydržali jazdiť bez zbytočných zrýchlení a predpisovo, tak vyše 500-kilometrový dojazd by bol reálny. Výrobca udáva kombinovaný dojazd 518 až 590 kilometrov. Lenže my sme nevydržali.

Reálny dojazd predvádzacieho auta, ktoré sme dostali do rúk, bol na základe predošlých vodičov síce 385 kilometrov, ale zodpovedal realite, keď každý skúša, čo auto zvládne.

Vpredu aj vzadu má Macan Turbo synchrónne elektromotory s permanentným magnetom. Zadný elektromotor Turba je oproti ostatným verziám výkonnejší a jeho vinutie využíva medený drôt obdĺžnikového tvaru. Vinutie je v tvare I zvarené na oboch stranách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Krajšia aj rýchlejšia. Tesla spúšťa výrobu nového Modelu Y Juniper v Nemecku Čítajte 

Aby mal pulzný menič v elektromotore čo najmenšie straty, Porsche používa ako účinný polovodičový materiál kremík, respektíve pri zadnom elektromotore karbid kremičitý (SiC) a vďaka tomu môže využívať prúd až 900 ampérov. Sú to všetko technické riešenia, ktoré elektromotory robia v Porsche ešte ľahšie a hlavne efektívnejšie.

Výkon vrcholnej verzie Macanu je síce ohromujúci, zrýchlenie z nuly na sto za 3,3 sekundy pri aktivácii launch controlu radí tento elektromobil medzi najrýchlejšie na trhu.

Lenže nás viac zaujala všestrannosť pri bežnom používaní a hlavne veľmi zaujímavá spotreba. So súčasnými elektromobilmi sa v rámci vývoja netreba uspokojiť a Porsche je príkladom, ako ich posúvať ďalej.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelPorsche Macan
VerziaTurbo Electric 100 kWh
Cena modelu od / verzie od / test. model (eur)87 051 / 124 843 / 150 529
Výkon – kW(k)470 (639) (overboost)
Krút. moment – (Nm)1130 (launch control)
Zrýchlenie z 0-100 km / h – výrobca (s)3,3
Maximálna rýchlosť (km/h)260
Spotreba výrobca / test (kWh / 100km)18,9 – 20,7 / 18,3 - 24,8
Kapacita batérie (kWh)100 (netto 95)
Nabíjací výkon (kW)270
Funkcia V2L/V2H/V2Gnie/nie/nie
Rozmer pneumatík255/40 R22; 295/35 R22
Pohotovostná hmotnosť (kg)2405
Objem batožinového priestoru (l)480 + 84
Svetlá výška podvozka (mm)144 - 224
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2893; 4784; 1938; 1621

Elektromobily

Súvisiace témy: Porsche
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 216
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 271
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 529
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 504
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 192
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 320
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 018
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  2. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  3. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  4. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  5. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  6. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  7. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  8. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 178
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 627
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 974
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 532
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 201
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 342
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 510
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu