SME

Volvo ES90 sa predstavuje ako elektrická limuzína s najnovšími technológiami

Ohromiť chce výkonom aj dojazdom.

Volvo ES90Volvo ES90 (Zdroj: Volvo)

Pokračovanie ofenzívy elektromobilov sa pri značke Volvo dotklo už oboch najväčších modelov osobných áut. Po SUV EX90 totiž prišiel rad na predstavenie limuzíny ES90. Teda ak je ešte správne ju tak vôbec nazývať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oproti Volvu S90 síce novinka pôsobí kompaktnejšie, no v skutočnosti je ešte dlhšia, má rovných 5 metrov a dlhý rázvor kolies ponúka 3,1 metra.

Zaujímavosťou je prechod z karosérie sedan na liftback, dvere batožinového priestoru s objemom 424 litrov sa teda otvárajú aj so zadným oknom. Polestar 4 ho napríklad vôbec nemá, ale siluetou karosérie sú si s ES90 podobné. Napriek tomu majú obe autá odlišnú podvozkovú platformu.

SkryťVypnúť reklamu

Zo sedanu liftback

Volvo ES90 využíva platformu SPA2, podobne ako EX90. Určená je len pre elektromobily, no rozdiel oboch modelov je aj v tom, že nová vlaková loď už využíva výkonnejšiu 800-voltovú architektúru.

Najväčšími konkurentmi pre ES90 budú elektromobily ako BMW i5, Mercedes EQE aj nové Audi A6 e-tron a, samozrejme, Tesla Model S.

Súvisiaci článok Malé Volvo EX30 v sebe skrýva veľký potenciál aj výkon Čítajte 

Po dizajnovej stránke sa veľké prekvapenia nekonajú, zaujímavým detailom sú vrchné zadné svetlá po stranách okna, hoci nejde o kombi. Keď už spomíname túto praktickú karosársku verziu, tak pri ES90 sa jej zákazníci nedočkajú, dokonca podľa najnovších správ Volvo s klasickým kombi už nepočíta ani pri ďalších generáciách svojich modelov. V kurze sú SUV alebo liftbacky.

Značka o ES90 tvrdí, že má eleganciu sedanov, prispôsobivosť sedanov a vnútorným priestorom aj svetlou výškou podvozka 180 mm pripomína SUV.

SkryťVypnúť reklamu

S pokročilými bezpečnostnými funkciami

Bezpečnosť pri značke Volvo je síce známa už 55 rokov, no tentoraz je už aj na prvý pohľad viditeľná. Vpredu na streche totiž nie je nasávací otvor, ale LiDARová technológia merania vzdialenosti s maximálnou presnosťou. Okrem toho je auto na sledovanie okolia počas jazdy vybavené piatimi radarmi, dvanástimi senzormi a nechýba ani sedem kamier.

Prístrojová doska v interiéri je podľa súčasných trendov minimalistická, všetko sa ovláda buď tlačidlami na trojramennom volante alebo pomocou veľkej 14,5-palcovej obrazovky, ktorá je zvislo orientovaná.

Výkonný a rýchly infotainment funguje na platforme Snapdragon od Qualcomm Technologies. Volvo spolu s Renaultom patrilo k prvým značkám, ktoré ponúkli vstavané Google prostredie s prepojením na všetky funkcie z ďalších zariadení vrátane domácnosti. Mozog jazdných asistentov v aute pre zmenu funguje na platforme Nvidia Drive AGX.

SkryťVypnúť reklamu

Nechýba výkon ani veľký dojazd

Známe sú už podrobnosti o pohonných jednotkách aj o batériách.

Základná verzia ES90 Single Motor má pohon zadných kolies, ktoré poháňa elektromotor s výkonom 245 kW (333 koní) a krútiacim momentom 480 Nm. Zrýchlenie na stovku trvá 6,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 180 kilometrov za hodinu.

Potom sú už na výber štvorkolky Twin Motor, ktoré môžu ťahať aj dvojtonový príves. Pri 330 kW (449-koňovej) s krútiacim momentom 670 Nm trvá zrýchlenie na stovku 5,6 sekundy.

Súvisiaci článok Volvo EX90 už má aj slovenské ceny. O koľko zdraželo oproti predchodcovi? Čítajte 

Najsilnejšia verzia Performance má 500 kW (680 koní) a krútiaci moment 870 Nm. Pri nej už zrýchlenie na stovku trvá len 4 sekundy.

Kým základná verzia Single Motor má 92 kWh batériu pre dojazd 650 kilometrov a maximálny nabíjací výkon 300 kW, štvorkolky Twin Motor majú väčšiu 106 kWh batériu s dojazdom do 700 kilometrov a maximálny nabíjací výkon je 350 kW.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za vlajkovú loď si Volvo dá aj patrične zaplatiť, najlacnejšia verzia štartuje na niektorých európskych trhoch s cenou od 72 000 eur, najdrahšie verzie budú za 95 500 eur.

Aj keď ES90 mala premiéru "doma" vo švédskom Štokholme, auto sa bude vyrábať v Číne, podobne ako najmenší elektromobil značky, model EX30.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 447
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 313
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 632
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 991
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 974
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 795
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 577
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 433
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Porubän: Bravoooó, naša neschopná vláda ide ďalej vraždiť (naše chovy).
  2. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  3. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  4. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  5. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  6. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  7. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  8. Roland Vizner: Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 49 638
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 484
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 065
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 399
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 909
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 383
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 718
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 089
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu