SME

Volvo ES90 sa predstavuje ako elektrická limuzína s najnovšími technológiami

Ohromiť chce výkonom aj dojazdom.

Volvo ES90Volvo ES90 (Zdroj: Volvo)

Pokračovanie ofenzívy elektromobilov sa pri značke Volvo dotklo už oboch najväčších modelov osobných áut. Po SUV EX90 totiž prišiel rad na predstavenie limuzíny ES90. Teda ak je ešte správne ju tak vôbec nazývať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oproti Volvu S90 síce novinka pôsobí kompaktnejšie, no v skutočnosti je ešte dlhšia, má rovných 5 metrov a dlhý rázvor kolies ponúka 3,1 metra.

Zaujímavosťou je prechod z karosérie sedan na liftback, dvere batožinového priestoru s objemom 424 litrov sa teda otvárajú aj so zadným oknom. Polestar 4 ho napríklad vôbec nemá, ale siluetou karosérie sú si s ES90 podobné. Napriek tomu majú obe autá odlišnú podvozkovú platformu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zo sedanu liftback

Volvo ES90 využíva platformu SPA2, podobne ako EX90. Určená je len pre elektromobily, no rozdiel oboch modelov je aj v tom, že nová vlaková loď už využíva výkonnejšiu 800-voltovú architektúru.

Najväčšími konkurentmi pre ES90 budú elektromobily ako BMW i5, Mercedes EQE aj nové Audi A6 e-tron a, samozrejme, Tesla Model S.

Súvisiaci článok Malé Volvo EX30 v sebe skrýva veľký potenciál aj výkon Čítajte 

Po dizajnovej stránke sa veľké prekvapenia nekonajú, zaujímavým detailom sú vrchné zadné svetlá po stranách okna, hoci nejde o kombi. Keď už spomíname túto praktickú karosársku verziu, tak pri ES90 sa jej zákazníci nedočkajú, dokonca podľa najnovších správ Volvo s klasickým kombi už nepočíta ani pri ďalších generáciách svojich modelov. V kurze sú SUV alebo liftbacky.

Značka o ES90 tvrdí, že má eleganciu sedanov, prispôsobivosť sedanov a vnútorným priestorom aj svetlou výškou podvozka 180 mm pripomína SUV.

SkryťVypnúť reklamu

S pokročilými bezpečnostnými funkciami

Bezpečnosť pri značke Volvo je síce známa už 55 rokov, no tentoraz je už aj na prvý pohľad viditeľná. Vpredu na streche totiž nie je nasávací otvor, ale LiDARová technológia merania vzdialenosti s maximálnou presnosťou. Okrem toho je auto na sledovanie okolia počas jazdy vybavené piatimi radarmi, dvanástimi senzormi a nechýba ani sedem kamier.

Prístrojová doska v interiéri je podľa súčasných trendov minimalistická, všetko sa ovláda buď tlačidlami na trojramennom volante alebo pomocou veľkej 14,5-palcovej obrazovky, ktorá je zvislo orientovaná.

Výkonný a rýchly infotainment funguje na platforme Snapdragon od Qualcomm Technologies. Volvo spolu s Renaultom patrilo k prvým značkám, ktoré ponúkli vstavané Google prostredie s prepojením na všetky funkcie z ďalších zariadení vrátane domácnosti. Mozog jazdných asistentov v aute pre zmenu funguje na platforme Nvidia Drive AGX.

SkryťVypnúť reklamu

Nechýba výkon ani veľký dojazd

Známe sú už podrobnosti o pohonných jednotkách aj o batériách.

Základná verzia ES90 Single Motor má pohon zadných kolies, ktoré poháňa elektromotor s výkonom 245 kW (333 koní) a krútiacim momentom 480 Nm. Zrýchlenie na stovku trvá 6,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 180 kilometrov za hodinu.

Potom sú už na výber štvorkolky Twin Motor, ktoré môžu ťahať aj dvojtonový príves. Pri 330 kW (449-koňovej) s krútiacim momentom 670 Nm trvá zrýchlenie na stovku 5,6 sekundy.

Súvisiaci článok Volvo EX90 už má aj slovenské ceny. O koľko zdraželo oproti predchodcovi? Čítajte 

Najsilnejšia verzia Performance má 500 kW (680 koní) a krútiaci moment 870 Nm. Pri nej už zrýchlenie na stovku trvá len 4 sekundy.

Kým základná verzia Single Motor má 92 kWh batériu pre dojazd 650 kilometrov a maximálny nabíjací výkon 300 kW, štvorkolky Twin Motor majú väčšiu 106 kWh batériu s dojazdom do 700 kilometrov a maximálny nabíjací výkon je 350 kW.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za vlajkovú loď si Volvo dá aj patrične zaplatiť, najlacnejšia verzia štartuje na niektorých európskych trhoch s cenou od 72 000 eur, najdrahšie verzie budú za 95 500 eur.

Aj keď ES90 mala premiéru "doma" vo švédskom Štokholme, auto sa bude vyrábať v Číne, podobne ako najmenší elektromobil značky, model EX30.

Elektromobily

Súvisiace témy: Volvo, Limuzíny
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  2. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  6. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  7. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 15 086
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 478
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 8 222
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 146
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 5 104
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 373
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 290
  8. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 1 778
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Fico : „ Zadarmo nepôjde žiadna smrtiaca pomoc na Ukrajinu ! “
  2. Katka Želinská: Hĺbky a hlbiny
  3. Martin Sečkár: Sklenený Strop
  4. Ivan Čáni: Danko mohol ruinovať štátne rozpočty viac ako Hlas SD trinástymi dôchodkami.
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik písal čurillovcom o strachu z inšpekcie
  6. Jakub Cipko: Je právo na výhradu vo svedomí len konzervatívny strašiak?
  7. Juraj Droppa: Čo vám Fico na tlačovke nepovedal.
  8. Miroslav Hagara: Hybridná vojna Ruska v praxi
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 15 005
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 837
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 454
  4. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 265
  5. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 6 075
  6. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 781
  7. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 5 206
  8. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 5 051
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
SkryťZatvoriť reklamu