O nových autách výrobcovia radi informujú, no ich koniec na trhu ostáva väčšinou tichý a bez rozlúčky. Väčšinou totiž nie je dôvod na seba upozorňovať a pohnevať si priaznivcov.
Aj tento rok sa lúčime so šiestimi modelmi, pričom niektoré sa predávali celé dekády a bez priamej náhrady končia alebo už skončili. Automobilový svet sa totiž mení.
Kia ProCeed

Verejnosť prvýkrát spoznala ProCeed ešte ako štýlový koncept písaný Pro_cee'd v roku 2006 na parížskom autosalóne. Vtedy mala premiéru najmä produkčná päťdverová verzia, trojdverový hatchback spolu s kombi SW doplnili ponuku o rok neskôr.
Aj pri druhej generácii Ceedu platilo, že označenie Proceed bolo pre trojdverovú verziu, Kia vtedy prvýkrát skúšala, čo by zákazníci povedali na hot hatch, teda vtedy šlo skôr ešte o warm hatch.

Udialo sa tak však v čase, keď automobilky začali už upúšťať od trojdverových karosérií. Dôvodom bola nízka rentabilita menej praktickej verzie a tiež snaha o šetrenie výrobných nákladov.
Proceed napriek tomu táto skutočnosť nepochovala a dožil sa aj tretej generácie, ale už s novou koncepciou. Predzvesťou bol elegantný športovo strihnutý koncept s karosériou prezývanou shooting brake predstavený v roku 2017. V tom čase sa už očakával príchod veľkej Kie so šesťvalcom, neskôr známej ako Stinger. Tá sa síce veľkého kombi nedočkala, ale v rámci rodiny Ceedu áno. Okrem klasického kombi Ceed SW sa do ponuky zaradil aj shooting brake ProCeed.
Športový kompakt s príjemným športovým zvukom sa dal obhájiť aj ako rodinné auto, do ktorého sa bez problémov zmestí kočík, kufor mal totiž 594 litrov. S ladením podvozka pomáhala športová divízia N zo sesterského Hyundaia. Spolu so Stingerom bol ProCeed skôr okrajovým modelom, ale oba pomohli značke zlepšiť meno.
Koniec ProCeedu vyrábaného pri Žiline súvisí aj s príchodom nových modelov, pôjde o elektrický hatchback EV4 a neskôr aj o malý crossover EV2.

ProCeed sa tak v tichosti lúči, v marci ešte figuruje v ponuke, ale už len formou skladových zásob. Najlepšia verzia GT s aktívnou klapkou výfuku je už minulosťou, v dopredaji sa dá ešte zohnať GT-line s 1,5-litrovým turbom s výkonom 103 kW (140 koní) a s manuálnou alebo automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Výpredajová cena je od 26 790 eur.
Ford Focus

Ďalším zvučným menom, ktoré v ponuke Fordu končí, je Focus a s ním v novembri aj továreň v nemeckom Saarlouise. Stane sa tak po 57 rokoch produkcie a o prácu príde 4000 zamestnancov.
Ide o rozhodnutie automobilky napriek tomu, že zatiaľ nenašla kupca pre fabriku a predaje elektromobilov sa v Európe nevyvíjajú podľa plánov automobiliek. Za obeť v uplynulých rokoch už padli modely ako Mondeo, Galaxy aj Fiesta.

Nástupca Escortu prišiel na trh v roku 1998 a verejnosť prekvapil veľmi originálnym dizajnom, ktorý značka nazývala New Edge. Išlo o kombináciu oblej karosérie, ale už s priamymi ostrými líniami. Focus sa potom stal európskym autom roka 1999.
Objavila sa aj výkonná verzia Focus RS, troj- a päťdverový hatchback doplnili kombi aj sedan. Druhá generácia priniesla aj štýlový kabriolet s karosériou Pininfarina.
Aktuálna štvrtá generácia je na trhu od roku 2018, facelift prišiel o štyri roky neskôr.
V ponuke zatiaľ ostávajú hatchback aj kombi. Cena akčnej verzie Focus Titanium je od 21 890 eur. Okrem benzínových litrových trojvalcov EcoBoost, je k dispozícii aj 1,5-litrový naftový štvorvalec.
Smart Fortwo

Jedna klasika, s ktorou sme sa minulý rok zabudli rozlúčiť, ale ešte stále sa dá kúpiť zo skladových zásob, je drobný Smart Fortwo. Nápad ponúknuť moderné mestské vozidlo s najnovšími technológiami sa zrodil u Nicolasa Hayeka, podnikateľa a zakladateľa hodinárskej značky Swatch. Partnera pre svoj projekt našiel v 90. rokoch v Mercedese-Benz.
Hayek presadzoval, aby Smart bol ekologickým malým elektromobilom s nízkou cenou, ale pokrokovými technológiami. Veril, že takéto vozidlo bude ideálne do veľkých miest. Nakoniec sa síce podarilo zo Smartu spraviť aj elektromobil, no jeho výroba v špeciálne postavenej továrni Smartville na tento účel sa ukázala ako nerentabilná.

Mercedes sa nakoniec rozhodol trápenie s malým autom ukončiť a od roku 2019 je značka spoločným podnikom s gigantom Geely. Nové modely Smart sú už elektrickými SUV z Číny.
Továreň Smartville vo francúzskom Hambachu kúpil Ineos a vyrába v nej off-road Grenadier. Na konci marca minulého roka tam z linky zišiel posledný Smart Fortwo. Výroba päťdverového Forfour sa skončila už skôr, jeho pôvodom bola továreň Revoz v Slovinsku, keďže išlo o dvojča Renaultu Twingo.
Za 18 500 eur sa dá zo skladových zásob stále kúpiť elektrický Smart Fortwo s pohonom zadných kolies, s výkonom 60 kW (82 koní) a so 17,6 kWh batériou. Nabiť sa dá len striedavým prúdom (AC) s výkonom 22 kW.
Audi Q8 e-tron

S prvým sériovým elektromobilom sa nerozlúčil iba Smart, ale aj Audi. Podobne ako pri Forde Focus, aj tu je koniec výroby spojený so zatvorením fabriky v Bruseli a prepustením 3000 zamestnancov.
Továreň mala za sebou 76-ročnú históriu a zaujímavosťou je, že po druhej svetovej vojne sa v nej nezačínalo len s výrobou ľudového Volkswagenu Chrobák, ale aj modelmi americkej, dnes už zaniknutej značky Studebaker.

Naposledy sa v Bruseli od roku 2018 vyrábalo Audi Q8 e-tron, prvý sériový elektromobil značky. Vznikol v čase, keď koncern Volkswagen ešte nemal špeciálnu platformu pre elektromobily. Je teda postavený na upravenej MLB platforme, akú používajú modely so spaľovacími motormi.
Prvý e-tron sa naposledy dočkal zaujímavej limitovanej edície Dakar, z ktorej vzniklo len 99 kusov. Vychádzala z verzie Advanced 55. Okrem terénneho obutia bola svetlá výška podvozka upravená na 320 mm a na streche bol nosič s rezervným kolesom.
Samozrejmosťou bol pohon všetkých kolies quattro a systémový výkon 300 kW (408 koní) a krútiaci moment 664 Nm. Vďaka veľkej batérii s kapacitou 114 kWh mal byť reálny dojazd 480 kilometrov.
Audi Q8 e-tron bolo prvým modelom, ktorý sa v Európe predával s digitálnymi spätnými zrkadlami, kde sa vodič spoliehal na kamery.
Suzuki Ignis

O konci najmenšieho modelu v ponuke Suzuki sme už skôr informovali, ale medzi autami, s ktorými sa patrí rozlúčiť, má Ignis právoplatné miesto.
Návrat mena Ignis prišiel v roku 2016, od začiatku bola v ponuke verzia s manuálnou aj s automatickou prevodovkou a možnosťou pohonu všetkých kolies.

Ignis sa dočkal len základnej elektrifikácie v podobe 12-voltového mild-hybridu pre jeho 1,2-litrový atmosférický štvorvalec. Nielen európske nároky na znižovanie emisií, ale aj na zvyšovanie bezpečnosti postupne dvíhali cenu. Ku koncu svojej kariéry na slovenskom trhu sa predával od 14 910 eur.
Pripomeňme, že automobilkám sa čoraz menej oplatí predávať malé autá so spaľovacími motormi. Majú nízke predajné marže a vysoké výrobné náklady, aj vzhľadom na pomer emisií a nízku hmotnosť.
DS 9

Jeden z posledných pokusov Francúzov o tradičnú elegantnú limuzínu strednej triedy nevyšiel. Týka sa modelu DS 9, ktorého koniec urýchlil nízky záujem v kombinácii s vysokou cenou.
Limuzína DS 9 dlho meškala s príchodom do Európy. Auto vzniklo na podvozku predĺženej čínskej verzie Peugeotu 508 L a aj sa s ním v Číne vyrába. Automobilka zatiaľ nepotvrdila oficiálny koniec, no z ponuky niektorých trhov vrátane Slovenska sa už DS 9 vytratila.

Podarený dojem zo spracovania interiéru kazili staršie technické riešenia prevzaté z DS 7, ale najmä príliš drahá technológia založená na plug-in hybridných motoroch. Tie sa po rýchlom konci jediného benzínového nehybridu stali jedinou ponukou.
Silnejšia verzia DS 9 mala aj pohon všetkých kolies a komfortnú výbavu, no cena vyše 70-tisíc bola pre európskych zákazníkov ťažko akceptovateľná, najmä v porovnaní s nemeckou prémiou. Náhradou sa čoskoro stane elektrický crossover DS No.8.