Tesla bola minulý rok na Slovensku najžiadanejším elektromobilom. A to aj napriek tomu, že stále nemá v krajine oficiálny import ani žiadnu predajnú či servisnú sieť. Vybavenie kúpy, dovoz, prihlásenie a poistenie suplujú rôzne spoločnosti, napríklad Drive Tesla či EV Store.
Keďže Tesla v rámci štatistík registrácií Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) spadá do kategórie individuálny dovoz, dopátrať sa k číslam je náročnejšie, no napriek tomu sme sa k nim dostali, ZAP si totiž vedie aj databázu všetkých elektromobilov a plug-in hybridov, ktoré boli na Slovensku zaregistrované.
Na Slovensku nepôsobí, ale má najlepšie predaje
Z databázy napríklad vyplýva, že v roku 2024 bolo na Slovensku zaregistrovaných 321 kusov z Tesly Model Y, ďalších 230 pripadá na Model 3.
Ide pritom o nové alebo maximálne ročné autá, pri ojazdených sú počty ešte vyššie. Na porovnanie, zo Škody Enyaq v oboch karosárskych verziách bolo vlani registrovaných 246 vozidiel.

Aj keď v súčasnosti Tesla čelí prepadu predajov v Európe, podľa analýz spoločnosti JATO Dynamics nemusí ísť z dlhodobého hľadiska o spojitosť s Elonom Muskom a jeho vstupom do politiky v USA.
Značka prešla na výrobu nového modelu Juniper, čo automobilkám vždy prináša poklesy v registráciách nových vozidiel.
Rastúci všeobecný záujem o elektromobily v Európe je pre čínske značky ideálnou príležitosťou expandovať na nové trhy a túto skutočnosť chce využiť aj BYD, ktorý v uplynulých dňoch oficiálne vstúpil na slovenský trh.
Rozmery BYD Seal:
- Rázvor: 2920 mm
- Dĺžka: 4800 mm
- Šírka: 1875 mm
- Výška: 1460 mm
- Kufor: 400 l + 53 l
Má šancu uspieť zatiaľ s troma drahšími modelmi? Pozreli sme sa, ako cenovo obstojí BYD Seal v porovnaní s konkurenciou.
Kto čakal výrazne atraktívne ceny od značky BYD, zrejme ostal sklamaný. Okrem plugin-hybridného SUV Seal U DM-i totiž ceny elektromobilov začínajú od 45 690 eur.
Značka však už avizovala, že ešte tento rok do ponuky pribudnú aj menšie kompaktné modely, zrejme Atto 3, Atto 2 a Dolphin.
Kým sa tak stane, najväčším súperom Tesly Model 3 je práve BYD Seal. Vie síce zaujať dizajnom aj výkonom, no zdá sa, že Model 3 má cenovo lepšie našliapnuté, pritom sa tiež vyrába v Číne.
Tesla Model 3 ako najväčší súper

Registrácie Tesly na Slovensku v roku 2024:
- Model 3: 230 reg.
- Model Y: 321 reg.
- Model S: 11 reg.
- Model X: 4 reg.
Najlacnejšia verzia Tesly Model 3 je od 40 800 eur s DPH. Má výkon 208 kW (283 koní) a krútiaci moment 420 Nm, poháňané sú zadné kolesá a zrýchlenie z nuly na sto trvá 6,1 sekundy.
Batéria s kapacitou 60 kWh (57,5 kWh netto) má vydržať na dojazd 420 kilometrov.
Verzia s dlhým dojazdom označovaná ako Long Range zvláda na jedno nabitie 545 kilometrov vďaka väčšej 78 kWh batérii (75 kWh netto). Výkon je 235 kW (320 koní) a krútiaci moment 450 Nm.

K Modelu 3 Long Range s pohonom zadných kolies má BYD Seal Design najbližšie. Stojí 45 690 eur a za túto cenu ponúka 230 kW (313 koní) a krútiaci moment 360 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto zvláda za 5,9 sekundy, porovnateľná Tesla za 5,2 sekundy.
Väčší rozdiel je potom v technológiách, BYD Seal využíva platformu s 800-voltovou architektúrou s použitím 82,5 kWh LFP batérie, Tesla Model 3 ostáva pri 400-voltovej platforme s NMC batériou a dojazd je pri oboch autách vyše 540 kilometrov.
BMW i4 je tiež v hre

Oproti kórejským a európskym konkurentom má BYD Seal parametrovo aj cenou rozhodne výhodu. Hoci sa môže zdať drahý, veľkostne podobné BMW i4 iDrive35 je až od 56 150 eur.
Základná verzia i4 má 210 kW (286 koní) a 70 kWh batériu (67,1 kWh netto) pre dojazd 430 kilometrov.

Nechýbajú, samozrejme, ani výkonnejšie verzie BMW i4, napríklad štvorkolka xDrive40 s výkonom 295 kW (401 koní) a s 84 kWh batériou pre dojazd 490 kilometrov.
S rovnakou batériou, ale výkonom 400 kW (544 koní) je tu potom vrcholná verzia i4 M50, ktorá zrýchľuje na stovku za 3,9 sekundy, no cena je až od 74 600 eur.
Veľký konkurent od Volkswagenu

Doslova najväčším konkurentom v Európe pre Seal je elektrický liftback Volkswagen ID.7 s dĺžkou 4961 mm. Aj on vie ponúknuť len 400-voltovú technológiu na platforme MEB primárne s pohonom zadných kolies.
Najlacnejšia verzia Pro na našom trhu znamená cenu od 51 190 eur a výkon 210 kW (286 koní). Po praktickej stránke tu má Volkswagen výhodu nielen väčším kufrom, ale aj karosárskou verziou kombi označovanou ako Tourer.

Vďaka 82 kWh batérii, nízkej karosérii a dobrej aerodynamike sľubuje výrobca dojazd 618 kilometrov, reálny je však 475 km. Aj tu sa ponúka vrcholná verzia GTX s pohonom všetkých kolies, ktorá má výkon 250 kW (340 koní) a 86 kWh batériu s reálnym dojazdom 499 kilometrov.
Aerodynamický Hyundai vie zaujať

Jediným súperom Sealu s 800-voltovou technológiou je prúdnicový Hyundai Ioniq 6, ktorý čoskoro príde na trh vo faceliftovanej verzii.
Elektrická limuzína začína pri cene 47 990 eur, ale len s výkonom 111 kW (151 koní) a 50 kWh batériou pre 335-kilometrový dojazd.
Parametrami zrovnateľnejšia verzia je až s pohonom všetkých kolies a 74 kWh batériou pre reálny dojazd 440 kilometrov. Aj výkon je vtedy až 239 kW (325 koní), no treba tiež počítať s cenou 65 490 eur.

Značka BYD teda môže s modelom Seal uspieť aj na slovenskom trhu, no závratné predaje zatiaľ ťažko očakávať. Lákadlom bude záruka 6 rokov alebo 200-tisíc kilometrov a predajná aj servisná sieť, na ktorej sa však zatiaľ ešte len pracuje.
Model | Verzia | výkon | pohon | batéria | reál. dojazd | cena |
Tesla Model 3 | Model 3 | 208 kW (283 k) | RWD | 57,5 kWh | 420 km | 40 800 € |
Tesla Model 3 | Long Range | 235 kW (320 k) | RWD | 75 kWh | 545 km | 45 671 € |
BYD Seal | Design | 230 kW (313 k) | RWD | 82,5 kWh | 480 km | 45 690 € |
Hyundai Ioniq 6 | Family | 111 kW (151 k) | RWD | 50 kWh | 335 km | 47 990 € |
Tesla Model 3 | Long Range Dual Motor | 366 kW (498 k) | AWD | 75 kWh | 545 km | 49 933 € |
BYD Seal | Excellence | 390 kW (530 k) | AWD | 82,5 kWh | 445 km | 50 790 € |
VW ID.7 | Pro | 210 kW (286 k) | RWD | 77 kWh | 475 km | 51 190 € |
VW ID.7 | Pro S | 210 kW (286 k) | RWD | 86 kWh | 525 km | 54 090 € |
Hyundai Ioniq 6 | Style | 168 kW (228 k) | RWD | 74 kWh | 495 km | 55 340 € |
BMW i4 | eDrive35 | 210 kW (286 k) | RWD | 67,1 kWh | 430 km | 56 150 € |
Tesla Model 3 | Performance | 461 kW (627 k) | AWD | 75 kWh | 490 km | 58 089 € |
VW ID.7 | GTX 4Motion | 250 kW (340 k) | AWD | 86 kWh | 499 km | 60 490 € |
BMW i4 | xDrive40 | 295 kW (401 k) | AWD | 81,3 kWh | 490 km | 64 650 € |
Hyundai Ioniq 6 | Premium | 239 kW (325 k) | AWD | 74 kWh | 440 km | 65 490 € |
BMW i4 | M50 | 400 kW (544 k) | AWD | 81,3 kWh | 450 km | 74 600 € |