SME

Ako odtiahnuť vybitý elektromobil? Nerozvážnosť vás môže stáť veľa

Vždy myslite na núdzové riešenia vopred.

Nabitie veľkej trakčnej batérie elektromobilu skomplikovala vybitá malá 12V batéria.Nabitie veľkej trakčnej batérie elektromobilu skomplikovala vybitá malá 12V batéria. (Zdroj: Oliver Varchol )

Pani Katarína z Chorvátskeho Grobu si svoj prvý výlet s elektromobilom a s kamarátkami predstavovala celkom inak. Namiesto divadla v Brne uviazli na diaľnici v odstavnom pruhu s vybitou batériou.

Jej príbeh, ktorého sme boli svedkami, je s odstupom času už úsmevný a mal šťastný koniec, no s rastúcim počtom elektromobilov na našich cestách sa môžu do podobnej situácie dostať aj ďalší vodiči, ktorí presadnú z áut so spaľovacím motorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zlé plánovanie

Podobne ako turisti začiatočníci, ktorí v horách podcenia svoje schopnosti a vybavenie, sa môžeme stretnúť aj so začiatočníkmi pri elektromobiloch. Pani Katarína usúdila, že nadišiel správny čas kúpiť si svoj prvý elektromobil, no nepočítala s nástrahami okolo dojazdu a plánovania nabíjania.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď sme vychádzali z Bratislavy, systém ukazoval dojazd približne 220 kilometrov,“ vysvetľuje. Nevedela však, že dojazd bude pri diaľničnej rýchlosti klesať rýchlejšie, ako ukazoval palubný počítač.

Jazdený elektrický Hyundai Kona dovezený z Nemecka ju pri slabej batérii začal navigovať na odpočívadlo k najbližšej nabíjačke. Tá podľa jej slov bola ešte len vo výstavbe a k ďalšej v nákupnom centre pred Brnom už posádka nedošla.

Pani Kataríny bezradne stopujúcej na diaľnici nám prišlo ľúto, do podobnej situácie, ale našťastie so záložným zdrojom, sme sa dostali na rovnakej trase pred siedmimi rokmi pri teste elektrického BMW i3 REX.

Hlavne s chladnou hlavou

V prípade poruchy na diaľnici je dôležité zachovať chladnú hlavu a riadiť sa základnými bezpečnostnými pravidlami. Vozidlo treba čo najskôr odstaviť v odstavnom pruhu, zapnúť výstražné svetlá, obliecť si reflexnú vestu a umiestniť výstražný trojuholník minimálne sto metrov za vozidlom.

SkryťVypnúť reklamu

Všetci pasažieri by mali čo najskôr opustiť vozidlo a presunúť sa za zvodidlá. Až potom je bezpečné volať asistenčnú službu alebo políciu.

Pri incidente na diaľnici pri Brne, kde sa vybil elektrický Hyundai Kona, sa však nie všetky kroky dodržali. Vodička si v šoku reflexnú vestu neobliekla, výstražný trojuholník nepostavila a zvyšok posádky zostal sedieť v aute, čo je pri poruche na rýchlostnej ceste veľmi nebezpečné.

Ťahanie elektromobilu neriskujte

Odborný poradca automobilky Hyundai dôrazne odporúča v podobných prípadoch riešiť situáciu výhradne za pomoci asistenčnej služby. Zároveň je nevyhnutné rešpektovať informácie uvedené v návode na obsluhu, kde je uvedené: „Ak treba vozidlo odtiahnuť, zdvihnite všetky štyri kolesá zo zeme a vozidlo naložte na plošinu. Odťahovanie s kolesami na zemi môže poškodiť súčasti elektromotora.“

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Čo robiť, keď zastanete v kolóne na diaľnici Čítajte 

Lukáš Koctúr, majiteľ špecializovaného servisu pre elektromobily Tesla Servis, rovnako neodporúča elektromobil vliecť po vlastnej osi.

„Ťahanie elektromobilu po vlastnej osi slúži len ako núdzová možnosť na veľmi krátke, doslova pármetrové vzdialenosti. Napríklad vtedy, keď po vybité auto nepríde odťahovacia služba s hydraulickým zdvíhacím ramenom, ale klasická, na ktorú treba auto vytlačiť,“ vysvetľuje majiteľ spoločnosti Tesla Servis a dodáva, že pri niektorých elektromobiloch (napr. BMW i3) systém vlečenie nepovolí vôbec.

Hyundai pani Kataríny ostal stáť vybitý necelých sedem kilometrov od nabíjačky.

Majiteľka najprv kontaktovala nonstop službu Hyundai Assistance. Keďže sme boli v Česku, zavolala na ústredie asistenčnej služby pre Českú republiku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Operátor jej oznámil, že keďže má auto prihlásené na Slovensku, musí kontaktovať slovenskú asistenčnú službu na čísle +421 2 4920 5959.

Dozvedela sa, že spoločnosť Hyundai poskytuje na slovenskom trhu možnosť si prostredníctvom mesačného predplatného služieb, tzv. Service Subscription programu, zaplatiť balík prémiových asistenčných služieb Assist myHyundai. V rámci tohto balíka je okrem iných služieb aj bezplatná asistencia v prípade vybitia vozidla. Lenže pani Katarína túto službu nemala zaplatenú.

Slovenský operátor jej následne povedal, že podľa opisu problému by postačilo dobiť 12 V batériu pomocou káblov.

Súvisiaci článok Dopravná nehoda alebo škodová udalosť? Kedy po novom volať políciu? (otázky a odpovede) Čítajte 

Dodal však, že ak by privolaný technik zistil väčšie poškodenie než vybitie batérie, mohol by auto odtiahnuť do najbližšieho servisu Hyundai v Brne, kde by muselo čakať minimálne do pondelka. To by celý problém značne predražilo a skomplikovalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Operátor majiteľke preto poradil, aby pred objednaním servisného vozidla ešte skúsila zavolať do svojej poisťovne a opýtať sa, či náhodou nemá v balíku poistenia zahrnutú inú – cenovo dostupnejšiu asistenčnú službu. Nemala.

Ťahanie len na vlastné riziko

Manuál auta bol iba v nemčine. Pokyny v príručke síce odporúčali vozidlo dať odtiahnuť asistenčnou službou, no ponúkali aj možnosť odtiahnuť ho lanom na krátku vzdialenosť. Majiteľka auta sa pre toto riešenie rozhodla na vlastnú zodpovednosť.

Treba spomenúť, že podľa českých a slovenských zákonov o cestnej premávke, je vlečenie motorového vozidla na diaľnici alebo rýchlostnej ceste zakázané, okrem prípadu, keď je to nevyhnutné na odstránenie vozidla z cesty. Príkladom je situácia, keď sa auto pokazí priamo na diaľnici a treba ho odtiahnuť na najbližšie bezpečné miesto alebo zjazd. Presne to bol náš prípad, pričom maximálna rýchlosť pri vlečení je 60 km/h.​

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Splnili sme aj podmienku, že vlečenie na lane je povolené len vtedy, ak má vlečené vozidlo bezchybné riadenie a účinné brzdy.

Taktiež bol v manuáli dôležitý pokyn, aby vodič elektromobilu pred ťahaním zaradil na prevodovke neutrál a vozidlo vypol. Pokyny sme dodržali, Hyundai spojili lanom s našou Octaviou a pohli sme sa.

Cesta z diaľničného úseku na parkovisko nákupného centra s nabíjačkou našťastie prebehla bez komplikácií. Jediné, čo v elektromobile robilo problém, bola nefunkčná klimatizácia a rosiace sa okná, ktoré sa nedali stiahnuť.

Zachránili nás štartovacie káble

Keď sme došli k nabíjacím staniciam v parkovacom dome obchodného centra, objavil sa druhý problém. Auto sme do nabíjačky zapojili, no nabíjať sa nezačalo. Došlo totiž k vybitiu 12 V batérie pod kapotou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stalo sa to ešte skôr, než sme stihli zaradiť stupeň „P“, čím by sa vozidlo dostalo do režimu, ktorý umožní dobíjanie vysokonapäťovej batérie.

V takom prípade výrobca odporúča volať asistenčnú službu Hyundai Assistance, ktorá elektromobil napojí na diagnostiku a dobije 12 V batériu pomocou externého zdroja. Vozidlo sa potom dostane do režimu „Ready“, ktorý umožní dobíjanie 12 V batérie prostredníctvom vysokonapäťovej batérie. Po oživení systému je možné zaradiť stupeň „P“ a elektromobil klasicky nabíjať.

Nakoniec sa však majiteľka rozhodla nevolať asistenčnú službu a požiadala nás, aby sme batériu pod kapotou dobili pomocou štartovacích káblov. Našťastie úspešne.

Neskôr sme sa dozvedeli, že do rána sa elektromobil nabil a bez poškodenia došiel späť do Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skúsenosť pani Kataríny poukazuje na to, že prechod zo spaľovacieho auta na elektromobil si vyžaduje dôkladnejšiu prípravu. Sama priznala, že prevádzku a riešenie núdzových situácií elektrického vozidla pred cestou podcenila. Práve preto sama chcela, aby jej príbeh poslúžil ako praktické upozornenie pre ostatných vodičov.

Elektromobily

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti BMW Manufacturing Hungary Kft. Hans-Peter Kemser počas oficiálneho otvorenia novej továrne skupiny BMW v Debrecíne.

Výška investícií predstavuje dve miliardy eur.


TASR 5
Stanovište čínskej automobilky BYD počas aprílového autosalónu v Pekingu.

Licencie majú podporiť zdravý rozvoj obchodu, tvrdí ministerstvo.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí? 5 880
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 631
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 291
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 988
  5. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 1 983
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 760
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 727
  8. Keď sa z brigády stane kariéra 1 709
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Mačuha: Zmena ústavy - nič prekvapivé
  2. Jozef Kurty: Keď väčšina rozhoduje, menšina trpí. To je demokracia
  3. Človek v ohrození: Libanon: každodennosť v krajine polykrízy
  4. Jozef Varga: Protestami máme šancu oslabiť FicoSMER natoľko...
  5. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám
  6. Adam Austera: Ako môže bežný investor profitovať z miliardových výnosov Ligy majstrov?
  7. Peter Vernarec: Kedy má zamestnanec nárok na odstupné a odchodné?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 849
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 14 339
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 654
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 216
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 11 091
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 972
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 289
  8. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 8 616
  1. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  2. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  3. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  4. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  6. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  7. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  8. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
SkryťZatvoriť reklamu