Pani Katarína z Chorvátskeho Grobu si svoj prvý výlet s elektromobilom a s kamarátkami predstavovala celkom inak. Namiesto divadla v Brne uviazli na diaľnici v odstavnom pruhu s vybitou batériou.
Jej príbeh, ktorého sme boli svedkami, je s odstupom času už úsmevný a mal šťastný koniec, no s rastúcim počtom elektromobilov na našich cestách sa môžu do podobnej situácie dostať aj ďalší vodiči, ktorí presadnú z áut so spaľovacím motorom.
Zlé plánovanie
Podobne ako turisti začiatočníci, ktorí v horách podcenia svoje schopnosti a vybavenie, sa môžeme stretnúť aj so začiatočníkmi pri elektromobiloch. Pani Katarína usúdila, že nadišiel správny čas kúpiť si svoj prvý elektromobil, no nepočítala s nástrahami okolo dojazdu a plánovania nabíjania.
„Keď sme vychádzali z Bratislavy, systém ukazoval dojazd približne 220 kilometrov,“ vysvetľuje. Nevedela však, že dojazd bude pri diaľničnej rýchlosti klesať rýchlejšie, ako ukazoval palubný počítač.
Jazdený elektrický Hyundai Kona dovezený z Nemecka ju pri slabej batérii začal navigovať na odpočívadlo k najbližšej nabíjačke. Tá podľa jej slov bola ešte len vo výstavbe a k ďalšej v nákupnom centre pred Brnom už posádka nedošla.
Pani Kataríny bezradne stopujúcej na diaľnici nám prišlo ľúto, do podobnej situácie, ale našťastie so záložným zdrojom, sme sa dostali na rovnakej trase pred siedmimi rokmi pri teste elektrického BMW i3 REX.
Hlavne s chladnou hlavou
V prípade poruchy na diaľnici je dôležité zachovať chladnú hlavu a riadiť sa základnými bezpečnostnými pravidlami. Vozidlo treba čo najskôr odstaviť v odstavnom pruhu, zapnúť výstražné svetlá, obliecť si reflexnú vestu a umiestniť výstražný trojuholník minimálne sto metrov za vozidlom.
Všetci pasažieri by mali čo najskôr opustiť vozidlo a presunúť sa za zvodidlá. Až potom je bezpečné volať asistenčnú službu alebo políciu.
Pri incidente na diaľnici pri Brne, kde sa vybil elektrický Hyundai Kona, sa však nie všetky kroky dodržali. Vodička si v šoku reflexnú vestu neobliekla, výstražný trojuholník nepostavila a zvyšok posádky zostal sedieť v aute, čo je pri poruche na rýchlostnej ceste veľmi nebezpečné.
Čo robiť, keď sa vám vybije alebo pokazí auto na diaľnici:
- Zachovajte pokoj.
- Zapnite výstražné svetlá a bezpečne spomaľte.
- Zastavte v odstavnom pruhu vpravo čo najbližšie pri krajnici.
- Oblečte si reflexnú vestu – ideálne všetci pasažieri a ešte predtým, ako vystúpite z auta. Najmä pred dovolenkou dbajte, aby bola vesta pre každého v aute.
- Bezpečne vystúpte z auta – ideálne cez pravé dvere. Presuňte sa s celou posádkou za zvodidlá.
- Privolajte pomoc – asistenčnú službu: diaľničnú patrolu (v SR: 0800 100 007) alebo políciu (158 alebo 112), ktorá svojím autom vytvorí s majákmi osvetlený zákryt.
- Umiestnite výstražný trojuholník – aspoň 100 m za vozidlo (na Slovensku), v Česku 100 m na diaľnici, 50 m na bežnej ceste.
- Ak máte havarijné poistenie, kontaktujte poisťovňu.
- Nevracajte sa do vozidla, pokiaľ to nie je absolútne nevyhnutné.
Ťahanie elektromobilu neriskujte
Odborný poradca automobilky Hyundai dôrazne odporúča v podobných prípadoch riešiť situáciu výhradne za pomoci asistenčnej služby. Zároveň je nevyhnutné rešpektovať informácie uvedené v návode na obsluhu, kde je uvedené: „Ak treba vozidlo odtiahnuť, zdvihnite všetky štyri kolesá zo zeme a vozidlo naložte na plošinu. Odťahovanie s kolesami na zemi môže poškodiť súčasti elektromotora.“

Lukáš Kostúr, majiteľ špecializovaného servisu pre elektromobily Tesla Servis, rovnako neodporúča elektromobil vliecť po vlastnej osi.
„Ťahanie elektromobilu po vlastnej osi slúži len ako núdzová možnosť na veľmi krátke, doslova pármetrové vzdialenosti. Napríklad vtedy, keď po vybité auto nepríde odťahovacia služba s hydraulickým zdvíhacím ramenom, ale klasická, na ktorú treba auto vytlačiť,“ vysvetľuje majiteľ spoločnosti Tesla Servis a dodáva, že pri niektorých elektromobiloch (napr. BMW i3) systém vlečenie nepovolí vôbec.
Čo sa môže stať pri ťahaní elektromobilu?
Ak sa elektromobil vlečie po kolesách, kolesá roztáčajú motor, ktorý generuje prúd, aj keď je batéria úplne vybitá. Tento generovaný prúd potom nemá kam ísť a môže spôsobiť prehriatie, poškodenie elektroniky alebo samotného motora.
Mnohé moderné elektromobily (napr. Tesla, Hyundai, Kia) používajú tzv. synchrónne elektromotory s permanentnými magnetmi (PMSM).
Tieto motory obsahujú silné neodymové magnety, ktoré sú stále magnetické, aj keď je batéria vybitá. Točením magnetu vo vinutí motora sa začne vytvárať elektrický prúd, ktorý však nemá kam odísť a motor sa začne prehrievať.
Hyundai pani Kataríny ostal stáť vybitý necelých sedem kilometrov od nabíjačky.
Majiteľka najprv kontaktovala nonstop službu Hyundai Assistance. Keďže sme boli v Česku, zavolala na ústredie asistenčnej služby pre Českú republiku.
Operátor jej oznámil, že keďže má auto prihlásené na Slovensku, musí kontaktovať slovenskú asistenčnú službu na čísle +421 2 4920 5959.
Dozvedela sa, že spoločnosť Hyundai poskytuje na slovenskom trhu možnosť si prostredníctvom mesačného predplatného služieb, tzv. Service Subscription programu, zaplatiť balík prémiových asistenčných služieb Assist myHyundai. V rámci tohto balíka je okrem iných služieb aj bezplatná asistencia v prípade vybitia vozidla. Lenže pani Katarína túto službu nemala zaplatenú.
Slovenský operátor jej následne povedal, že podľa opisu problému by postačilo dobiť 12 V batériu pomocou káblov.

Dodal však, že ak by privolaný technik zistil väčšie poškodenie než vybitie batérie, mohol by auto odtiahnuť do najbližšieho servisu Hyundai v Brne, kde by muselo čakať minimálne do pondelka. To by celý problém značne predražilo a skomplikovalo.
Operátor majiteľke preto poradil, aby pred objednaním servisného vozidla ešte skúsila zavolať do svojej poisťovne a opýtať sa, či náhodou nemá v balíku poistenia zahrnutú inú – cenovo dostupnejšiu asistenčnú službu. Nemala.
Ťahanie len na vlastné riziko
Manuál auta bol iba v nemčine. Pokyny v príručke síce odporúčali vozidlo dať odtiahnuť asistenčnou službou, no ponúkali aj možnosť odtiahnuť ho lanom na krátku vzdialenosť. Majiteľka auta sa pre toto riešenie rozhodla na vlastnú zodpovednosť.
Treba spomenúť, že podľa českých a slovenských zákonov o cestnej premávke, je vlečenie motorového vozidla na diaľnici alebo rýchlostnej ceste zakázané, okrem prípadu, keď je to nevyhnutné na odstránenie vozidla z cesty. Príkladom je situácia, keď sa auto pokazí priamo na diaľnici a treba ho odtiahnuť na najbližšie bezpečné miesto alebo zjazd. Presne to bol náš prípad, pričom maximálna rýchlosť pri vlečení je 60 km/h.
Splnili sme aj podmienku, že vlečenie na lane je povolené len vtedy, ak má vlečené vozidlo bezchybné riadenie a účinné brzdy.
Taktiež bol v manuáli dôležitý pokyn, aby vodič elektromobilu pred ťahaním zaradil na prevodovke neutrál a vozidlo vypol. Pokyny sme dodržali, Hyundai spojili lanom s našou Octaviou a pohli sme sa.
Cesta z diaľničného úseku na parkovisko nákupného centra s nabíjačkou našťastie prebehla bez komplikácií. Jediné, čo v elektromobile robilo problém, bola nefunkčná klimatizácia a rosiace sa okná, ktoré sa nedali stiahnuť.
Zachránili nás štartovacie káble
Keď sme došli k nabíjacím staniciam v parkovacom dome obchodného centra, objavil sa druhý problém. Auto sme do nabíjačky zapojili, no nabíjať sa nezačalo. Došlo totiž k vybitiu 12 V batérie pod kapotou.
Stalo sa to ešte skôr, než sme stihli zaradiť stupeň „P“, čím by sa vozidlo dostalo do režimu, ktorý umožní dobíjanie vysokonapäťovej batérie.
V takom prípade výrobca odporúča volať asistenčnú službu Hyundai Assistance, ktorá elektromobil napojí na diagnostiku a dobije 12 V batériu pomocou externého zdroja. Vozidlo sa potom dostane do režimu „Ready“, ktorý umožní dobíjanie 12 V batérie prostredníctvom vysokonapäťovej batérie. Po oživení systému je možné zaradiť stupeň „P“ a elektromobil klasicky nabíjať.

Nakoniec sa však majiteľka rozhodla nevolať asistenčnú službu a požiadala nás, aby sme batériu pod kapotou dobili pomocou štartovacích káblov. Našťastie úspešne.
Neskôr sme sa dozvedeli, že do rána sa elektromobil nabil a bez poškodenia došiel späť do Bratislavy.
Skúsenosť pani Kataríny poukazuje na to, že prechod zo spaľovacieho auta na elektromobil si vyžaduje dôkladnejšiu prípravu. Sama priznala, že prevádzku a riešení núdzových situácií elektrického vozidla pred cestou podcenila. Práve preto sama chcela, aby jej príbeh poslúžil ako praktické upozornenie pre ostatných vodičov.