Po siedmich rokoch prichádza nová generácia jedného z najúspešnejších SUV na svete, ktorým je dobre známa Toyota RAV4. Je väčšia, priestrannejšia a nabitá najnovšími technológiami.
Vlani populárne japonské SUV oslávilo tridsiate narodeniny a doteraz sa z neho predalo vyše 15 miliónov kusov, z toho 2,5 milióna v Európe.
Toyota sa tak trochu držala hesla, že dobré netreba zbytočne meniť, no napriek tomu sa šiesta generácia posúva dizajnovo, aj v rámci technológií.
Overená platforma a nový dizajn
Auto stojí na vylepšenej podvozkovej platforme TNGA-K, ktorá má teraz ešte väčšiu tuhosť skeletu. Aj keď sa proporcie karosérie trochu zmenili, rázvor kolies ostal rovnaký - 2690 mm - a celková dĺžka 4600 mm sa tiež nemenila. Očakáva sa trochu väčší kufor a to aj kvôli tomu, že časť hybridnej výzbroje sa zmestila pod prednú kapotu.
Inak šiel dizajn evolučnými zmenami. Vpredu sú svetlá do tvaru písmena C, aké majú aj modely bZ4x alebo C-HR. Nárazník má výrazné šesťhranné otvory, no nejde o jedinú možnú masku.

Toyota naraz ukázala aj športovejšiu verziu GR a drsnejšiu Woodland s úplne odlišnou prednou maskou. Či sa časom objaví aj na európskom trhu zatiaľ nie je jasné, no zrejme bude určená len pre USA.
Najvýraznejšou zmenou vzadu je prudší sklon okna aj väčší strešný spojler, ktorý prispel k lepšej aerodynamike aj optickému predĺženiu auta. Lemy blatníkov sú štandardne z matného plastu, pri GR sú v čiernom lakovaní, a rozchod kolies je širší o 20 mm.
Viac dotykového ovládania
Pri návrhu interiéru sa hrany zapáčili dizajnérom už pri Land Cruiseri, a teraz sa niektoré podobné riešenia objavujú aj v RAV4. Vďaka nim pôsobí ešte robustnejšie ako predchodca, výrazne vyčnievajúca obrazovka s uhlopriečkou takmer 13 palcov ostala.
Čo však zmizlo je panel klimatizácie. Po novom sa väčšina funkcií už ovláda dotykovo cez obrazovku. Klasické tlačidlá ostali aspoň na nastavovanie teploty alebo pre rýchle odhmlievanie.
Novinkou je elektronický ovládač e-CVT prevodovky podobný koncernu Volkswagen. Zaberá na stredovom tuneli menej miesta ako klasická páka. Lakťová opierka sa dá otvoriť do ľavej alebo pravej strany, podobné riešenie používa sesterský Lexus.
Výrazným prvkom stredovej konzoly sú tlačidlá ovládajúce jazdné režimy a medzi nimi polička s bezdrôtovým dobíjaním smartfónu.
Plug-in hybrid dostal vylepšenia
Tak, ako pri piatej generácii RAV4, aj pri tej šiestej môžeme počítať s full-hybridným (HEV) alebo plug-in hybridným (PHEV) pohonom.
Pri plug-in hybride, ktorý sa objavil už v minulej generácii, je aj teraz pohon všetkých kolies. Systémový výkon oboch elektromotorov a spaľovacieho motora je 224 kW (304 koní). Dostupnejším plug-in hybridom bude verzia s pohonom len predných kolies, ktorá má výkon 200 kW (272 koní).

Zo siete nabíjateľný plug-in hybrid dostal novú 22,7 kWh batériu, ktorá má vydržať na čisto elektrický dojazd 100 kilometrov. Nabíjať sa dá buď 11 kW striedavým prúdom (AC) alebo po novom aj 50 kW jednosmerným prúdom (DC). Vtedy na nabitie z 10 na 80 percent stačí pol hodina.
Populárnejšou verziou RAV4 ostane full-hybrid, alebo samonabíjací hybrid. Pri štvorkolke je výkon 142 kW (194 koní) a pri predokolke 136 kW (185 koní).
Nový softvér Arene
Podľa Toyoty je RAV4 prvým autom s novým softvérom Arene, ktorý sa nestará len o najnovšie aktualizácie multimédií, ale aj jazdných asistentov, ktorých značka združuje pod názvom T-Mate.
Bezpečnostná výbava sa rozšírila o jazdných asistentov pre odbočovanie cez cestu či križovatku a na diaľnici pribudla kontrolka upozornenia na blížiace sa vozidlo zozadu. Podľa Toyoty má tento systém prispieť k zníženiu stresu vodiča, no naša skúsenosť je skôr opačná.
Na ďalšie podrobnosti o novej RAV4 ako výkon spaľovacieho motora či objem kufra si ešte musíme počkať. Tak, ako predchodca, aj nová šiesta generácia sa bude vyrábať v Japonsku a v Kanade.