Toyota C-HR 2,0 Hybrid e-CVT AWD-i | |
---|---|
Základná cena / Verzia od (eur) | 27 690 / 41 390 |
Spotreba kombinovaná, výrobca / test (l) | 5,1 / 5,2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 348 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 640; 4 360; 1 830; 1 564 |
Pred ôsmimi rokmi chcela Toyota dokázať, že nevyrába len spoľahlivé, ale aj štýlové autá, čo sa jej predtým veľmi nedarilo. Preto prišla s kompaktným crossoverom C-HR, ktorý mal provokatívne odvážny dizajn.
Druhá generácia sa predstavila vlani a konečne sa aj nám dostala do rúk. Ako sa počas rokov zmenila pozícia tohto atraktívneho modelu a kedy sa mu oplatí dať prednosť pred praktickejšou Corollou Cross?
Nové C-HR možno trochu ostalo v tieni Priusu. Obe autá majú podobnú prednú masku, a tak ako v minulosti, aj teraz ich Toyota využíva ako nositeľov novej technológie či najnovších dizajnových trendov značky.
Predchodca sa považoval za globálny model a vyrobili vyše 800-tisíc kusov. No trh ukázal, že najväčší úspech zaznamenalo C-HR v Európe.

Preto sa Toyota pri druhej generácii viac zmerala na starý kontinent, pre ktorý je aj exkluzívne určený. O dizajn sa postaralo dizajnérske centrum Toyota ED² vo francúzskom Nice a vyrába sa v Turecku.
Kým v minulosti bolo C-HR jediný spôsob, ako sa dostať k Toyote s vyšším posedom, ktorá by bola menšia aj dostupnejšia ako RAV4, tak dnes je už tých možností viac.
Okrem Yarisu Cross je tu novší globálny model Corolla Cross a práve tá na niektorých mimoeurópskych trhoch nahradila C-HR.

Štýlovejší súrodenec Corolly
Mať v C segmente dvoch zástupcov SUV alebo crossoverov má v prípade Toyoty zmysel. Kým Corolla Cross je z dvojice tá nudnejšia a menej prepracovaná, perfektne poslúži na rodinné účely. Kto nepotrebuje voziť rodinu a jazdí väčšinou sám či vo dvojici, pre toho je C-HR.
Už na dizajne vidieť, že ide o mestskú štýlovku. Auto môže mať čiernu nielen strechu, ale aj celú zadnú časť. V našom prípade bola čierna v peknom kontraste s citrínovou žltou metalízou.
Celé auto trochu vyzerá, ako keby išlo stále len o koncept, ktorý vystavia na autosalóne. Kľučky dverí sú skryté - vyskakovacie, predné svetlá sú v úzkom tvare písmena C a vzadu je efektný spojler s pásom svetiel. Uprostred svieti nápis C-HR, ale len po odomknutí auta. Pre európsku legislatívu musí počas jazdy zhasnúť, svietiť na autách môže zatiaľ len logo, nie nápis.

Interiér na vyššej úrovni
V interiéri sme akosi podvedome očakávali, že prístrojová doska bude ako v Priuse. Nie je to tak, a popravde, je to dobrá správa.
Na prístrojový štít sa nemusíte pozerať ponad volant, ale klasicky pod jeho vrchnú časť. Inak je však na ňom veľa tlačidiel a drobná páka e-CVT prevodovky je elektronická, podobná joysticku.
Až na trochu komplikované preklikávanie cez menu prístrojového štítu, kde nájdete aj vypínanie na upozornenie prekročenej rýchlosti, je ergonómia kokpitu novej Toyoty C-HR celkom dobre navrhnutá. Pod stredovou obrazovkou a výduchmi vetrania je samostatný panel klimatizácie, pod ním ešte ďalšie tlačidlá, ktoré chcete mať poruke a nehľadať ich niekde v menu.

Presklenú strechu radšej vynechajte
Pri presunutí sa na zadné sedadlá sa nám vybavia klaustrofobické spomienky na predošlú generáciu. Aj keď sa nedá povedať, že by vzadu bolo málo miesta, posádka sa bude cítiť stiesnene. Operadlá sedadiel totiž končia tak, že pri opretí nemáte veľmi výhľad von, skôr do čierneho stĺpika dverí.
Aj menší uhol otvárania dverí a chýbajúce výduchy klimatizácie napovedajú, že C-HR primárne nemá byť na rodinné účely.
Objem kufra závisí nielen od motorizácie a pohonu predných alebo všetkých kolies, ale aj od toho, aká je v aute výbava. V našom prípade 348 litrov, zopár ich ubrala príplatková audio sústava JBL a aj pohon všetkých kolies.

Prvé horúce jarné dni začali počas testu odhaľovať jeden problém v interiéri. Súvisí s panoramatickým strešným oknom, ktoré sa spolieha na termo vrstvu s automatickým stmievaním. Mechanická slnečná clona tu však nie je žiadna.
Takýmto riešeniam neverte, termo vrstva vie pohltiť len časť slnečných lúčov, navyše ide od skla sálavé teplo, ktoré prehrieva interiér. V horúcich dňoch tak na váš bude odspodu fúkať studený vzduch klimatizácie a zhora sálať nepríjemné teplo.

Silnejší hybrid so štvorkolkou na ceste poteší
Novinkou pri druhej generácii C-HR je, že prvýkrát sa ponúka aj ako plug-in hybrid (PHEV). Inak sa dá auto kúpiť len ako full-hybrid (HEV) v dvoch výkonnostných verziách.
V našom prípade bol pod kapotou silnejší motor, dvojlitrový atmosférický štvorvalec s elektromotorom, ich systémový výkon je slušných 145 kW (197 koní).
Miera rekuperácie sa dá nastaviť v troch stupňoch, čím sa teda mení intenzita spomaľovania. Nechali sme ju v automatickom režime, keď systém pomáha vodičovi predvídať situácie a pred križovatkou so stojacimi autami zvýši intenzitu rekuperácie. Spomaľovanie je veľmi prirodzené a posádku nijako neotravuje, zároveň robíte maximum pre ekonomickú jazdu.
Pohon zadných kolies je riadený elektromotorom s výkonom 30 kW (41 koní), takže oproti štvorkolke v Yarise Cross vie reálne pomôcť aj v bežnej premávke, nie len prekonať vrstvu snehu medzi parkovacím miestom a cestou.
Aj nová generácia je postavená na podvozkovej platforme GA-C, ktorá ponúka veľmi dobré a stabilné naladenie podvozka. K tomu sa pridalo aj presnejšie riadenie, ktoré vás ako vodiča bude vyslovene baviť.

Pozitívne dojmy však občas pri prudšom zrýchlení alebo stúpaní do kopca začne kaziť kvílenie motora. Pripomína sa bezstupňová e-CVT prevodovka s plynulo meniteľným prevodom.
Táto charakteristická vlastnosť je aj pri piatej generácii hybridov Toyoty, no kabína je tak dobre utlmená, že značná časť monotónneho hučania je potlačená a vodiča príliš nevyrušuje. Tiež je to o samotnom vodičovi, s akým citom sa naučí pridávať plyn.
Spotreba hybridného C-HR bola opäť veľmi príjemná, najmä pri jazdení v meste. Tam sme sa bez problémov držali v rozmedzí 4,3 až 4,7 litra. Na diaľnici pri 130 bola spotreba 6,5 litra a na okreskách sme jazdili za 5,2 litra, čo bola zároveň aj celková priemerná spotreba počas testu.
Ak ste praktický typ, skôr si vyberiete Corollu Cross, lenže ak vám záleží na kvalitnejšom spracovaní a aj štýlovejšom zovňajšku, tak C-HR odpustíte aj vyššiu cenu.

Z testovacieho zápisníka: | |
---|---|
Značka a model | Toyota C-HR |
Verzia | Executive Premiere Edition 2,0 Hybrid AWD-i |
Cena modelu od / verzie od | 27 690 / 41 390 |
Motor | atmosférický benzínový štvorvalec, 1 987 cm3 + 83 kW elektromotor + 30 kW elektromotor |
Výkon spaľ motora kW (k) / pri otáčkach (ot. / min) | 112 (152) / 6 000 |
Krút. moment spaľ. motora (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 190 / 4 400 |
Systémový výkon kW (k) | 145 / 197 |
Typ prevodovky | elektronicky riadená s plynulo meniteľným prevodom (e-CVT) |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s) | 7,9 |
Kombinovaná spotreba - výrobca (WLTP) / test (l/100 km) | 5,1 / 5,2 |
Objem palivovej nádrže (l) | 43 |
Rozmer pneumatík | 225/50 R19 |
Objem batožinového priestoru (l) | 348 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 640; 4 360; 1 830; 1 564 |