SME

Nová Toyota C-HR je pre náročnejších záujemcov o mestský crossover (test)

Namiesto praktickej stránky hrá viac na štýl.

Toyota C-HRToyota C-HR (Zdroj: Marek Čepa)
Toyota C-HR 2,0 Hybrid e-CVT AWD-i
Základná cena / Verzia od (eur)27 690 / 41 390
Spotreba kombinovaná, výrobca / test (l)5,1 / 5,2
Objem batožinového priestoru (l)348
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2 640; 4 360; 1 830; 1 564

Pred ôsmimi rokmi chcela Toyota dokázať, že nevyrába len spoľahlivé, ale aj štýlové autá, čo sa jej predtým veľmi nedarilo. Preto prišla s kompaktným crossoverom C-HR, ktorý mal provokatívne odvážny dizajn.

Druhá generácia sa predstavila vlani a konečne sa aj nám dostala do rúk. Ako sa počas rokov zmenila pozícia tohto atraktívneho modelu a kedy sa mu oplatí dať prednosť pred praktickejšou Corollou Cross?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nové C-HR možno trochu ostalo v tieni Priusu. Obe autá majú podobnú prednú masku, a tak ako v minulosti, aj teraz ich Toyota využíva ako nositeľov novej technológie či najnovších dizajnových trendov značky.

SkryťVypnúť reklamu

Predchodca sa považoval za globálny model a vyrobili vyše 800-tisíc kusov. No trh ukázal, že najväčší úspech zaznamenalo C-HR v Európe.

Súvisiaci článok Toyota spustila predaj novej generácie modelu C-HR, je vyspelejší a aj drahší Čítajte 

Preto sa Toyota pri druhej generácii viac zmerala na starý kontinent, pre ktorý je aj exkluzívne určený. O dizajn sa postaralo dizajnérske centrum Toyota ED² vo francúzskom Nice a vyrába sa v Turecku.

Kým v minulosti bolo C-HR jediný spôsob, ako sa dostať k Toyote s vyšším posedom, ktorá by bola menšia aj dostupnejšia ako RAV4, tak dnes je už tých možností viac.

Okrem Yarisu Cross je tu novší globálny model Corolla Cross a práve tá na niektorých mimoeurópskych trhoch nahradila C-HR.

Štýlovejší súrodenec Corolly

Mať v C segmente dvoch zástupcov SUV alebo crossoverov má v prípade Toyoty zmysel. Kým Corolla Cross je z dvojice tá nudnejšia a menej prepracovaná, perfektne poslúži na rodinné účely. Kto nepotrebuje voziť rodinu a jazdí väčšinou sám či vo dvojici, pre toho je C-HR.

SkryťVypnúť reklamu

Už na dizajne vidieť, že ide o mestskú štýlovku. Auto môže mať čiernu nielen strechu, ale aj celú zadnú časť. V našom prípade bola čierna v peknom kontraste s citrínovou žltou metalízou.

Celé auto trochu vyzerá, ako keby išlo stále len o koncept, ktorý vystavia na autosalóne. Kľučky dverí sú skryté - vyskakovacie, predné svetlá sú v úzkom tvare písmena C a vzadu je efektný spojler s pásom svetiel. Uprostred svieti nápis C-HR, ale len po odomknutí auta. Pre európsku legislatívu musí počas jazdy zhasnúť, svietiť na autách môže zatiaľ len logo, nie nápis.

Interiér na vyššej úrovni

V interiéri sme akosi podvedome očakávali, že prístrojová doska bude ako v Priuse. Nie je to tak, a popravde, je to dobrá správa.

Na prístrojový štít sa nemusíte pozerať ponad volant, ale klasicky pod jeho vrchnú časť. Inak je však na ňom veľa tlačidiel a drobná páka e-CVT prevodovky je elektronická, podobná joysticku.

SkryťVypnúť reklamu

Až na trochu komplikované preklikávanie cez menu prístrojového štítu, kde nájdete aj vypínanie na upozornenie prekročenej rýchlosti, je ergonómia kokpitu novej Toyoty C-HR celkom dobre navrhnutá. Pod stredovou obrazovkou a výduchmi vetrania je samostatný panel klimatizácie, pod ním ešte ďalšie tlačidlá, ktoré chcete mať poruke a nehľadať ich niekde v menu.

Presklenú strechu radšej vynechajte

Pri presunutí sa na zadné sedadlá sa nám vybavia klaustrofobické spomienky na predošlú generáciu. Aj keď sa nedá povedať, že by vzadu bolo málo miesta, posádka sa bude cítiť stiesnene. Operadlá sedadiel totiž končia tak, že pri opretí nemáte veľmi výhľad von, skôr do čierneho stĺpika dverí.

Aj menší uhol otvárania dverí a chýbajúce výduchy klimatizácie napovedajú, že C-HR primárne nemá byť na rodinné účely.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Objem kufra závisí nielen od motorizácie a pohonu predných alebo všetkých kolies, ale aj od toho, aká je v aute výbava. V našom prípade 348 litrov, zopár ich ubrala príplatková audio sústava JBL a aj pohon všetkých kolies.

Prvé horúce jarné dni začali počas testu odhaľovať jeden problém v interiéri. Súvisí s panoramatickým strešným oknom, ktoré sa spolieha na termo vrstvu s automatickým stmievaním. Mechanická slnečná clona tu však nie je žiadna.

Takýmto riešeniam neverte, termo vrstva vie pohltiť len časť slnečných lúčov, navyše ide od skla sálavé teplo, ktoré prehrieva interiér. V horúcich dňoch tak na váš bude odspodu fúkať studený vzduch klimatizácie a zhora sálať nepríjemné teplo.

Súvisiaci článok Prvá jazda s Toyotou Corollou Cross: Oplatilo sa čakať? Čítajte 

Silnejší hybrid so štvorkolkou na ceste poteší

Novinkou pri druhej generácii C-HR je, že prvýkrát sa ponúka aj ako plug-in hybrid (PHEV). Inak sa dá auto kúpiť len ako full-hybrid (HEV) v dvoch výkonnostných verziách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V našom prípade bol pod kapotou silnejší motor, dvojlitrový atmosférický štvorvalec s elektromotorom, ich systémový výkon je slušných 145 kW (197 koní).

Miera rekuperácie sa dá nastaviť v troch stupňoch, čím sa teda mení intenzita spomaľovania. Nechali sme ju v automatickom režime, keď systém pomáha vodičovi predvídať situácie a pred križovatkou so stojacimi autami zvýši intenzitu rekuperácie. Spomaľovanie je veľmi prirodzené a posádku nijako neotravuje, zároveň robíte maximum pre ekonomickú jazdu.

Pohon zadných kolies je riadený elektromotorom s výkonom 30 kW (41 koní), takže oproti štvorkolke v Yarise Cross vie reálne pomôcť aj v bežnej premávke, nie len prekonať vrstvu snehu medzi parkovacím miestom a cestou.

Aj nová generácia je postavená na podvozkovej platforme GA-C, ktorá ponúka veľmi dobré a stabilné naladenie podvozka. K tomu sa pridalo aj presnejšie riadenie, ktoré vás ako vodiča bude vyslovene baviť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Aká je Toyota Yaris Cross vo verzii, ktorú iní neponúkajú? (prvá jazda) Čítajte 

Pozitívne dojmy však občas pri prudšom zrýchlení alebo stúpaní do kopca začne kaziť kvílenie motora. Pripomína sa bezstupňová e-CVT prevodovka s plynulo meniteľným prevodom.

Táto charakteristická vlastnosť je aj pri piatej generácii hybridov Toyoty, no kabína je tak dobre utlmená, že značná časť monotónneho hučania je potlačená a vodiča príliš nevyrušuje. Tiež je to o samotnom vodičovi, s akým citom sa naučí pridávať plyn.

Spotreba hybridného C-HR bola opäť veľmi príjemná, najmä pri jazdení v meste. Tam sme sa bez problémov držali v rozmedzí 4,3 až 4,7 litra. Na diaľnici pri 130 bola spotreba 6,5 litra a na okreskách sme jazdili za 5,2 litra, čo bola zároveň aj celková priemerná spotreba počas testu.

Ak ste praktický typ, skôr si vyberiete Corollu Cross, lenže ak vám záleží na kvalitnejšom spracovaní a aj štýlovejšom zovňajšku, tak C-HR odpustíte aj vyššiu cenu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelToyota C-HR
VerziaExecutive Premiere Edition 2,0 Hybrid AWD-i
Cena modelu od / verzie od27 690 / 41 390
Motoratmosférický benzínový štvorvalec, 1 987 cm3 + 83 kW elektromotor + 30 kW elektromotor
Výkon spaľ motora kW (k) / pri otáčkach (ot. / min)112 (152) / 6 000
Krút. moment spaľ. motora (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)190 / 4 400
Systémový výkon kW (k)145 / 197
Typ prevodovkyelektronicky riadená s plynulo meniteľným prevodom (e-CVT)
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)7,9
Kombinovaná spotreba - výrobca (WLTP) / test (l/100 km)5,1 / 5,2
Objem palivovej nádrže (l)43
Rozmer pneumatík225/50 R19
Objem batožinového priestoru (l)348
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 640; 4 360; 1 830; 1 564
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 245
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 247
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 580
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 517
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 202
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 326
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 033
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  2. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  3. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  4. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  5. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  6. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  7. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  8. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 336
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 629
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 981
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 558
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 202
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 489
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu