Mazda CX-30 e-Skyactiv G 140k 6AT - Prehľad základných parametrov: | |
Cena od / verzia od (eur) | 25 500 / 32 400 |
Spotreba výrobca WLTP / test (l/100 km) | 6,5 - 6,6 / 6,7 |
Objem batožinového priestoru (l) | 422 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 655; 4 395; 2 040; 1 540 |
Verili by ste, že dnes ešte niekto predáva kompaktný crossover, ktorý pod kapotou skrýva motor s objemom 2,5 litra? Pritom nejde o žiadny športový model, práve naopak, pri Mazde CX-30 ide o základnú motorizáciu.
Kým konkurencia sa vyberá cestou zmenšovania motorov, turbodúchadiel a výraznej elektrifikácie, táto japonská značka sa snaží dokázať, že sa to stále dá robiť aj inak. Ako však atmosférický štvorvalec bez turba obstojí v porovnaní s preplňovanou konkurenciou?
Tento sympatický crossover prišiel na trh už pred šiestimi rokmi ako akási vyššia alternatíva k Mazde 3. Odvtedy sa zmenil iba minimálne, čo je v niektorých oblastiach plusom, no v iných model už svoj vek neskryje.
Exteriérový dizajn starne veľmi dobre a aj po rokoch pôsobí rovnako elegantne a moderne. Prezrádza ho iba použitie čoraz zriedkavejších halogénových žiaroviek denného svietenia, ktoré dostanete aj k najvyšším výbavám.
Okrem nich však pôsobí takmer až prémiovým dojmom vďaka ladným krivkám, dvom okrúhlym koncovkám výfuku, ale aj lesklému orámovaniu okien či mriežky. Až nám bolo ľúto, že v tmavých farbách testovacieho auta dizajn trochu zanikal.
Veľmi podobne to vyzerá aj v kabíne, ktorá pôsobí kvalitne a prémiovo vďaka nadčasovému dizajnu aj zvoleným materiálom. Neprekážajú ani miestami použité tvrdé plasty, ktoré sa pri tejto cenovke dajú očakávať.
Dotykovému ovládaniu sa vyhýba
Vo svete obrovských displejov a dotykového ovládania mnohí ocenia minimum rozptýlení a jednoduché ovládanie, ktoré so sebou prináša množstvo fyzických tlačidiel. Dokonca aj displej sa ovláda primárne otočným ovládačom umiestneným medzi sedadlami.

Displej je síce dotykový, no tieto funkcie využíva prakticky len pri zrkadlení smartfónu, ktoré mimochodom funguje bez káblov a je súčasťou štandardnej výbavy. Je však cítiť, že displej je umiestnený skôr pre dobrú čitateľnosť než dotykové ovládanie, ktoré tu hrá druhé husle.
Vyhovoval nám tiež prístrojový štít, ktorý kombinuje klasické analógové budíky s digitálnym displejom. Mazda CX-30 jednoducho ulahodí každému, komu nevyhovujú prehnane minimalistické moderné interiéry plné obrovských obrazoviek.

Nestarnú ani skvelé jazdné vlastnosti crossoveru, ktorý dodnes patrí k najlepšie jazdiacim autám v segmente. Mazda si vždy dávala záležať na pocite z jazdy a to platí pri všetkých modeloch od kultového roadsteru MX-5 až po mohutné SUV CX-80.
Ani menšia CX-30 v tomto prípade nie je výnimkou a dokazuje, že ani obyčajný crossover do mesta nemusí byť nuda. Posed je takmer dokonalý, volant skvelo padne do rúk a auto reaguje na každú zmenu smeru okamžite a s radosťou sa vrhá do zákrut.
Svoj podiel na tom má tuhšie nastavenie pruženia, pre ktoré však mierne utrpel komfort. Nepohodlným by sme ho však nenazvali ani na 18-palcových diskoch testovaného auta.
Veľký objem neznamená veľký výkon
Nás však zaujíma hlavne novinka pod kapotou. Veľký atmosférický štvorvalec sa zaradil do ponuky po boku konštrukčne zaujímavého motora e-Skyactiv X, ktorý je s výkonom 137 kW silnejším z dvojice napriek nižšiemu objemu.
Nový motor má označenie e-Skyactiv G a už ho poznáme z väčších modelov, hoci s výrazne vyšším výkonom. V kompaktnej CX-30 dosahuje iba 103 kW, čo sa pri objeme 2,5 litra dnes javí ako smiešne nízka hodnota.

Netreba ho však odpisovať ako zastaraný či neefektívny, práve naopak. Aj keď sa veľký atmosférický motor môže zdať ako staromódne riešenie, s efektivitou mu pomáhajú mnohé moderné systémy.
Patrí k nim napríklad elektrifikácia v podobe 24-voltového mild-hybridu s remeňovým štartér-generátorom. Nechýba ani systém vypínania dvoch valcov, ktorý funguje tak hladko, že si ho ani nevšimnete, rozhodí ho len prudké zošliapnutie plynu, pri ktorom už moment, keď sa zapoja všetky valce, neprehliadnete.

Dosahuje vďaka tomu spotrebu aj emisie CO2 porovnateľné s menšími turbomotormi, napríklad koncernovou 1,5 TSI s podobným výkonom 110 kW. Živší turbomotor nám viac sedí do mesta, kde dosahuje aj lepšiu spotrebu, atmosféra od Mazdy zase bodovala hlavne na diaľnici.
Tam dosahovala spotrebu okolo siedmich litrov pri jazde maximálnou povolenou rýchlosťou, v meste sme sa dostali až na 7,9 litra. Najnižšiu spotrebu sme dosiahli na okreskách, kde sa ustálila na hodnote 5,5 litra.
Nižšiu spotrebu sľubuje kombinácia s manuálnou prevodovkou, naše testovacie auto však bolo vybavené šesťstupňovým automatom s hydromeničom. Slabší motor sa montuje výlučne s predným pohonom, kto potrebuje štvorkolku, bude musieť zvoliť dvojliter.
Priebeh výkonu je podstatnejší než špička
K atmosférickému motoru však môže mnohých prilákať aj jeho odlišný charakter. Zabudnite na turbodieru typickú pre malé preplňované motory, namiesto nich svoj výkon dávkuje lineárne a predvídateľne.

Z veľkého objemu sa automatická prevodovka snaží vyťažiť maximum a kým od auta nevyžadujete prudké zrýchlenie, drží motor v nízkych otáčkach. V nich pracuje omnoho spokojnejšie ako menšie motory, ktoré sú automatickými prevodovkami často príliš pridusené za účelom znižovania spotreby a emisií.
Pri poriadnom zošliapnutí plynu prevodovka hneď zareaguje a zvolí nižší prevodový stupeň. Aj tak nečakajte výbušný nástup výkonu, atmosféra ho dávkuje omnoho rovnomernejšie. Vyššie otáčky možno dosiahnuť tiež zvolením športového režimu.

Hoci vás práve nezatlačí do sedadla, nebudete sa ani obávať o život pri každom predbiehaní. Pocitovo je motor silnejší, ako by sa mohlo zdať podľa papierových hodnôt, preto nás prekvapilo, že na stovku potrebuje s automatom až 10,3 sekundy.
Napriek tomu ide o veľmi príjemné šoférske auto s prekvapivo športovou povahou. Hoci viac výkonu nie je nikdy na škodu, nový motor sa nám zdal vynikajúci dimenzovaný k testovanému autu.
To je v súlade s filozofiou Mazdy "right-sizing", ktorej princípom je zvoliť vhodnú veľkosť motora pre daný model bez ohľadu na trendy, ako je downsizing či uberanie valcov.
Výbavou a kvalitou konkuruje drahším autám
Po skvelom dojme z kvality je prekvapením aj prijateľná cena. S aktuálnym bonusom stojí CX-30 s testovaným motorom a manuálnou prevodovkou od 25 500 eur.

Pritom už základná výbava Prime-Line obsahuje prvky ako adaptívny tempomat, projekčný head-up displej alebo bezdrôtová podpora Apple Carplay a Android Auto. Testovaná verzia Nagisa pridáva napríklad prémiové audio alebo štýlové dvojfarebné čalúnenie interiéru.
Mazda s veľkým atmosférickým štvorvalcom ponúkla zaujímavú alternatívu, ktorá sa k autu skvelo hodí. Spolu s nadčasovým dizajnom a tradičným tlačidlovým ovládaním tvoria skvelý celok, ktorý sa nepoddáva trendom a upredňostňuje spoľahlivé a osvedčené riešenia pred módnymi výstrelkami.

Z testovacieho zápisníka: | ||
---|---|---|
Značka a model | Mazda CX-30 | |
Verzia | e-Skyactiv G 140k 6AT Nagisa | |
Cena modelu od / verzia od / testovací model | 25 500 / 32 400 / 32 910 | |
Motor | benzínový štvorvalec, 2 488 cm3 | |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min) | 103 (140) / 5 000 | |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 238/ 3 300 | |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 6 | |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s) | 10,3 | |
Spotreba výrobca WLTP / test (l/100 km) | 6,5 - 6,6 / 6,7 | |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 409 - 1 462 | |
Rozmer pneumatík | 215/55 R18 | |
Objem palivovej nádrže (l) | 51 | |
Objem batožinového priestoru (l) | 422 / 1398 (430 / 1406 bez audiosystému Bose) | |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 655; 4 395; 2 040 (so zrkadlami); 1 540 |