SME

Vyskúšali sme Citroën C3 Aircross s dvoma rôznymi motormi, ktorý je lepší?

Ponúka 460-litrový kufor alebo 7 miest.

Citroën C3 AircrossCitroën C3 Aircross (Zdroj: Marek Čepa)
Citroën C3 Aircross Plus - Prehľad základných parametrov
VerziaTurbo 100
6MT
Hybrid 145
ë-DCT6
Cena od / verzia od (eur)18 490 / 19 99018 490 / 22 990
Spotreba WLTP výrobca / test (l)6 / 6,25,3 / 5,7
Objem batožinového priestoru (l)460
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2670; 4395; 1795; 1633

Neprišiel z Číny, vyrába sa na Slovensku a aj tak ponúka zaujímavý pomer priestoru a ceny. Citroën C3 Aircross sa v novej generácii výrazne zmenil nielen dizajnom, ale aj oslovením novej cieľovej skupiny.

Vyskúšali sme si ho nielen so základnou motorizáciou, ale aj s drahším mild-hybridom. Ten vodičovi ponúka komfort automatickej prevodovky a výrobca si zaň počíta nižšie emisie. Stojí však za nie celkom zanedbateľný príplatok?

Keď je cena prvoradá

Komu sa páčila éra luxusných Citroënov ako XM a neskôr C6, ten dnes asi zaplače. No kto volá po geniálne jednoduchom a najmä cenovo dostupnom novom aute, ten bude zo súčasnej ponuky francúzskej značky nadšený.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem klasického krátkeho Citroënu C3 tento rok do ponuky pribudla aj predĺžená verzia C3 Aircross. Znesie aj označenie kombi medzi crossovermi a okrem dvojčaťa v podobe Opelu Frontera je najbližším súperom Renault Symbioz. Pôsobí síce luxusnejšie, ale je aj takmer o 5000 eur drahší oproti C3 Aircross.

Súvisiaci článok Dostupné SUV z Trnavy sú tu, koľko stojí Opel Frontera a Citroen C3 Aircross? Čítajte 

Novinku od Citroënu viete mať od 18 490 eur. Pre predstavu, je to takmer o 9000 eur menej ako za najlacnejšiu Škodu Karoq.

Kufor v C3 Aircross je pritom väčší, odvezie 460 litrov batožiny, čo je rovnaký údaj ako pri Symbioze. Citroen si trúfa ponúknuť aj tretí rad sedadiel, takže môžete mať 7-miestu verziu. Praktické využitie je však malé, preto sme boli pri teste radi za 5-miestnu konfiguráciu.

Väčší ako predchodca

Oproti predošlej generácii je zmien toľko, že prakticky ani nemá zmysel obe autá porovnávať. Na dĺžku pribudlo 235 milimetrov, takže druhé vydanie meria celkovo 4395 mm. Podobne ako krátka C3, aj Aircross využíva podvozkovú platformu Smart Car, ktorá je v rámci koncernu Stellantis určená pre najlacnejšie modely.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď je vzadu jednoduchá náprava s torznou priečkou, jazda je celkom komfortná. Štandardom sa stali tlmiče Advanced Comfort s progresívnymi hydraulickými dorazmi.

Nie všetky priečne nerovnosti zvládajú bravúrne, ale napríklad menšie hrbole pekne odfiltrujú. Celkovo je auto mäkko naladené, preto v zákrutách treba počítať s náklonmi a na diaľnici s vami vie trochu zamávať kamión vo vedľajšom pruhu.

Vnútri skromný, ale príjemný

Prístrojová doska má originálne riešenie, čo je pre Francúzov typické. Nijaké snahy o luxusnejší vzhľad tu nečakajte, Citroën C3 Aircross sa na nič nehrá. Opticky je prístrojovka rozdelená do troch výškových úrovní.

Najzaujímavejšia vrchná slúži ako prístrojový štít s informáciami pre vodiča. Ide vlastne o jednoduchý, ale účinný head-up displej, pretože informácie sa premietajú odspodu, ale nie na čelné sklo. Vodič sa na ne pozerá ponad malý volant a výhľad je lepší ako pri i-Cockpite v Peugeotoch.

SkryťVypnúť reklamu

Stredná časť prístrojovej dosky vyzerá, ako keby sa desaťpalcová obrazovka uprostred dala posúvať po koľajnici do strán. Nič také sa reálne nekoná, v základnej výbave nie je prítomný ani spomínaný displej, stredný stupeň Plus ho už má.

Veľa funkcií neponúka, primárne slúži na bezdrôtové zrkadlenie smartfónu. Nie je to výčitka, skôr pochvala, pretože v aute si väčšinu vecí nastavíte klasickými tlačidlami a to vrátane praktického panela klimatizácie.

Súvisiaci článok Renault Symbioz je rozumným kompromisom pre tých, ktorí nechcú drahý elektromobil Čítajte 

Spodná časť prístrojovej dosky zjemňuje celkovú masu tvrdých plastov, je potiahnutá svetlou látkou a vytvára otvorený úložný priestor.

Čiernu monotónnosť úspešne narúšajú aj biele plasty na výplniach dverí či dvojfarebné čalúnenie sedadiel, už tradične s extra vrstvou molitanu.

Miesto pre rodinu

Vzadu je ozaj toľko miesta, že C3 Aircross vie bez problémov plniť úlohu plnohodnotného rodinného auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Škoda len absencie výduchov klimatizácie medzi sedadlami a tiež lakťovej opierky alebo možnosti samostatne sklopiť stredové operadlo.

Štandardne má kufor objem 460 litrov, po sklopení zadných operadiel ponúka až 1600 litrov a rovnú podlahu zarovno s nakladacou hranou.

Dosku si viete v kufri dať aj o úroveň nižšie, rezervné koleso sa dovnútra aj tak nezmestí. Svoje miesto má pripravené odspodu, aj preto je tlmič výfuku naležato.

Základný motor prekvapil

Citroën C3 Aircross druhej generácie môžete mať s benzínovým motorom bez elektrifikácie, ako mild-hybrid s automatom a tiež ako elektromobil.

Nás milo prekvapila základná motorizácia. Ide o tretiu generáciu 1,2-litrových trojvalcov PureTech, hoci tento názov už Stellantis nepoužíva. Ide už o verziu s rozvodovou reťazou miesto remeňa a s turbom s variabilnou geometriou. Motor s výkonom 74 kW (101 koní) a krútiacim momentom 205 Nm je príjemne živý a ochotne sa zbiera už s nízkych otáčok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Najlacnejšie SUV s veľkým kufrom má konkurenta vo vlastnej rodine (test) Čítajte 

Trochu sme sa obávali manuálnej prevodovky, ktorá pri minulej generácii bola dosť podpriemerná. Časy sa našťastie zmenili, teraz je radenie príjemne presné a dráhy bezproblémové. S autom sme sa zžili prakticky okamžite, k sprevodovaniu sme nemali výhrady v meste ani na okreskách.

Verzia s manuálnou prevodovkou má aj manuálnu ručnú brzdu, pre ktorú sa nemontuje lakťová opierka medzi sedadlami, čo trochu zhoršuje komfort. Určite by sa našiel priestor aspoň na malú opierku bez odkladacieho priestoru uchytenú zboku sedadla.

Pri druhej verzii C3 Aircross s mild-hybridom tento nedostatok netreba riešiť. Dvojspojková 6-stupňová prevodovka je vždy s elektronickou parkovacou brzdou a posuvnou lakťovou opierkou.

Drahšia verzia šetrí najmä emisie

Mild-hybridná verzia s rovnakým 1,2-litrovým trojvalcom má vyšší systémový výkon 107 kW (145 koní) a krútiaci moment 230 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu by sme pri týchto parametroch čakali lepšie, oproti základnej motorizácii s manuálom je rozdiel len dve desatiny sekundy, teda trvá 10,8 sekundy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po skúsenostiach s Citroënom C4 sme od mild-hybridu mali zrejme vyššie očakávania, no pri každom modeli z koncernu Stellantis je naladenie trochu iné, často stačia softvérové zmeny.

Súvisiaci článok Porovnali sme nový a starý motor v Citroëne C4. Voľba je jasná Čítajte 

Všeobecne platí, že od 48-voltového mild-hybridu nemôžete mať očakávania ako od full-hybridov, aké poznáme napríklad od Toyoty. Malý elektromotor v prevodovke má výkon 15,5 kW (21 koní) a snaží sa zapájať čo najčastejšie, no väčšinu času sa bez spaľovacieho motora jednoducho nezaobíde.

Prax je potom taká, že spaľovací motor zhasne a naskočí aj trikrát za minútu. Vždy dá o sebe vedieť citeľným otrasom. Ani pomalý parkovací manéver nám nevychádzal na čisto elektrickú jazdu, po tichom zaparkovaní sa neraz stalo, že spaľovací motor naskočil tesne predtým, keď sme ho už chceli aj tak vypnúť. Tu sa, bohužiaľ, technológia nedá porovnať s full-hybridmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľké rozdiely v spotrebe sa nekonajú

Zaujímalo nás, aké rozdiely v spotrebe budú medzi základom s manuálom a mild-hybridom s automatom. Obe autá sme zobrali na rovnaký testovací okruh.

V mestskej premávke vie byť mild-hybrid celkom efektívny a častým vypínaním spaľovacieho motora si dopomohol k spotrebe 4,8 litra. Základná verzia bez elektrifikácie si tu vedela pomáhať klasickým štart-stop systémom, ktorý sa dá deaktivovať. Spotreba bola 5,4 litra, no pri nízkej víkendovej premávke.

Na okreskách sme jazdili za 5,6 litra, mild-hybrid trasu zvládol za 5,4 litra. Na diaľnici mali obe verzie dosť vysokú spotrebu, veľká hranatá karoséria bez aerodynamických prvkov dáva malým motorom zabrať. Základná verzia si vypýtala 7,7 litra a mild-hybridná 6,8 litra, obe autá mali šesťstupňovú prevodovku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trimix spotreby mild-hybrid zvládol za 5,7 litra, základná verzia za 6,2 litra. Lenže aký je cenový rozdiel oboch áut?

Súvisiaci článok Citroën C5 Aircross sa zmenil na elegantné rodinné SUV Čítajte 

Úplne najlacnejšiu verziu C3 Aircross môžete mať vo výbave You od 18 490 eur a dostanete spomínaný 100-koňový turbo motor so 6-stupňovým manuálom, 460-litrový kufor, komfortný podvozok, head-up displej, manuálnu klimatizáciu, tempomat a cúvacie senzory.

Na porovnanie cien oboch motorizácií musíme ísť do strednej výbavy Plus a vtedy je mild-hybrid oproti základnej motorizácii drahší o rovných 3000 eur, čo je takmer 15-percentný nárast ceny.

Radšej bez hybridu

Našou voľbou by bol Citroën C3 Aircross so základnou 100-koňovou motorizáciou v strednej výbave Plus, ktorý má automatickú klimatizáciu, 10-palcový infotainment s bezdrôtovým pripojením, cúvaciu kameru a dvojitú podlahu v kufri a stále za takéto auto nedáte viac ako 20-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka medzigeneračným zlepšeniam a priaznivej cene považujeme C3 Aircross v kontexte slovenského trhu za jednu z najdôležitejších noviniek tohto roka a zároveň celkom príjemným prekvapením.

V tomto smere sa Citroën skutočne vytiahol, pretože obdobne veľký crossover vám za toľko nedajú ani čínske značky, ktoré sa tak zastrájali nízkymi cenami.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelCitroën C3 Aircross
VerziaPlus, Turbo 100 S&S 6MTPlus, Hybrid 145 ë-DCT6
Cena modelu od / verzia od (eur)18 490 / 19 99018 490 / 22 990
Motorbenzínový trojvalec s turbom, 1199 cm3benzínový trojvalec s turbom, 1199 cm3
+ 21 kW elektromotor
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)74 (101) / 5500107 (145) / 5500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)205 / 1750230 / 1750
Typ prevodovky / počet stupňovmanuálna / 6automatická / 6
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)1110,8
Spotreba - výrobca / test (l)6 / 6,25,3 / 5,7
Objem palivovej nádrže (l)44
Rozmer pneumatík215/60 R17
Prevádzková hmotnosť (kg)13461451
Objem batožinového priestoru (l)460 / 1600
Svetlá výška podvozka (mm)200
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2670; 4395; 1795; 1633

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 169
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 938
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 110
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 047
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 594
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 496
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 234
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 424
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Vereš: Začal som v obývačke. Dnes mám najúspešnejší slovenský podcast
  2. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (8), »L« ako rímska »50-tka«
  3. Ivan Švajlen: Rodičia, zobuďte sa. Školstvo padá, lebo mlčíte.
  4. Dávid Polák: Sumud flotila
  5. Martin Sečkár: Odbor pre súlad identity
  6. Pavel Vrábik: Rovnaké platy za rovnakú prácu? Omyl v Ústave
  7. Ivan Lazor: Zlyhanie, zranenie a posledná šanca na Majstrovstvách sveta
  8. Milan Buno: 10 krokov, ako si z výplaty vybudovať bohatstvo | 7 knižných tipov
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 097
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 158
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 837
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 128
  5. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 8 598
  6. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 8 257
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 039
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 841
  1. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  6. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  8. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
SkryťZatvoriť reklamu