SME

Porovnali sme nový a starý motor v Citroëne C4. Voľba je jasná

Účinný mild-hybrid priniesol aj ďalšie výhody.

Citroën C4Citroën C4 (Zdroj: Marek Čepa)
Citroën C4 Plus - Prehľad základných parametrov
VerziaPureTech 130
EAT8
Hybrid 145
ë-DCT6
Cena od / verzia od (eur)21 990 / 23 99021 990 / 24 990
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,9 / 6,54,7 / 5,4
Objem batožinového priestoru (l)380
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2670; 4350; 1800; 1525

Dlhé roky si automobilky v dôležitých segmentoch ostro konkurovali a veľmi nevybočovali zo zabehnutých koľají. Ak chcel niekto napríklad konkurovať Volkswagenu Golf, spravil klasický hatchback. Lenže Francúzi sa rozhodli typické kategórie opustiť a vydali sa smerom súčasných trendov áut s vyšším sedením.

Z Citroënu C4 sa tak v tretej generácii predstavenej v roku 2020 stal crossover a neskôr miesto kombi pribudla verzia sedan C4 X.

Teraz sa k francúzskemu kompaktu vraciame po tom, čo prešiel modernizáciou. Netýka sa len zovňajšku, ale aj motorov. Citroën C4 sme si vyskúšali so starým a aj novým pohonom, aby sme zistili, ktorý je lepší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Snaha o zjednotenie

Účelom faceliftu, ktorý väčšinou prichádza v polovici životného cyklu daného modelu, má byť vylepšenie auta a vizuálne omladenie. V prípade Citroënu C4 primárne šlo o dizajnové zjednotenie s novými modelmi ako C3, C3 Aircross a C5 Aircross.

Túto, tak trochu povinnú jazdu, symbolizuje nové LED osvetlenie v podobe vodorovných pásikov, či už vpredu alebo vzadu. Dizajnéri takpovediac vyrovnali motív písmena X na prednej maske. Zmizli chrómované lišty, ktoré zároveň nápadito tvorili logo značky. Citroën sa totiž vrátil k šípu v ovále, ktorý používal pred sto rokmi.

Zaujímavejšie je, že hlavné svetlá s LED technológiou, ktorá je vo výbave C4 štandardom, sa posunuli o poschodie vyššie a spojili do jedného celku. V minulosti to bol práve Citroën, ktorý začal svetlá rozdeľovať do viacerých výškových úrovní a konkurencia tento trend nasledovala.

SkryťVypnúť reklamu

Že nejde o najvyššiu výbavu, ale o strednú Plus, zvonku prezrádzali len chýbajúce hliníkové disky. Miesto nich dostanete 18-palcové plechové so zaujímavými puklicami Aerotech, ktoré hliníkové disky celkom úspešne imitujú. Hmlové svetlá dolných rohoch nárazníka sú vždy za príplatok.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme Citroën C4 X. Má komfortný sedan miesto na trhu? (test) Čítajte 

Príjemný interiér sa nezmenil

Vnútri sa toho veľa nezmenilo, hneď sme si však všimli, že Citroën zrušil výsuvnú konzolu pred spolujazdcom, do ktorej sa dal upevniť tablet. Inak sa ergonómia nemenila a už pred faceliftom mala C4 u nás pochvalu za návrat ku klasickému panelu klimatizácie, ovládanie cez displej sa neosvedčilo.

Informácie o jazde či nulovanie spotreby stále fungujú pomocou tlačidla na špičke pravej páčky za volantom. Malý displej pred vodičom je prehľadný, ale ako sa už pri Citroëne stalo zvykom, neukazuje otáčky.

SkryťVypnúť reklamu

Stredový tunel s elektronickým voličom prevodovky ostal v lesklom čiernom laku, takže na ňom vidieť odtlačky prstov aj nečistoty. Mimo tohto detailu je odkladacích priestorov dostatok, držiak na nápoje sa dá zakryť roletkou.

Indukčné nabíjanie smartfónu je za príplatok v rámci balíka Techno len pre najvyššiu výbavu, čo je trochu škoda. Vtedy dostanete aj head-up displej, asistenta pre jazdu na diaľnici alebo spomínané hmlovky.

Vyššia výbava auto predražuje

Stredná výbava Plus sa javila ako rozumná voľba. Citroën ju v cenníku propaguje aj prvkami, ktoré sú štandardom pri C4, čo vyznieva trochu zavádzajúco. Napríklad progresívne tlmiče s hydraulickými dorazmi a aj automatickú dvojzónovú klímu ponúka už základná výbava You, takisto bezdrôtové zrkadlenie Android Auto a Apple Car Play.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stredná výbava Plus je tak hlavne o vyhrievaných sedadlách, elektricky sklopných zrkadlách a cúvacej kamere so zadnými senzormi.

Ak však očakávate aj adaptívny tempomat, sledovanie mŕtvych uhlov, bezkľúčové odomykanie a štartovanie či navigáciu a lepší kamerový systém, tak treba ísť do najvyššej výbavy Max.

Poslúži aj na rodinné účely

Po priestorovej stránke v rámci kompaktov C segmentu nie je Citroënu C4 čo vyčítať, vďaka rázvoru kolies 2670 mm je aj vzadu dosť priestoru na nohy, trochu menej ho už ostáva nad hlavou kvôli klesajúcej streche.

Vzadu nechýbajú výduchy klimatizácie aj USB porty, takže C4 vie bez problémov plniť úlohu auta pre menšiu rodinu, ktorá sa vie zbaliť do 380-litrového kufra.

Po novom je tu však dilema, či pre rodinné účely si nezvoliť už C3 Aircross so 460-litrovým kufrom a podobnou cenou aj pri najvyššej výbave. Späť však k hviezde testu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nový motor nie je len o nižšej spotrebe

Najviac nás zaujímalo, ako C4 jazdí s novým motorom. Totiž v ponuke ostal aj predošlý agregát, no čoskoro ho úplne nahradí mild-hybrid s rovnakým objemom. Zatiaľ sú v ponuke obe motorizácie naraz, pri mild-hybride je cena vyššia o rovných tisíc eur.

So snahou, alebo lepšie povedané potrebou znižovať emisie, sa 1,2-litrový trojvalec s turbom dočkal aj ďalších vylepšení. Tým najzásadnejším je, že už nemá rozvodový remeň máčaný v oleji, nahradila ho reťaz. Takéto riešenie by malo pomôcť odstrániť jeden konštrukčný problém motora.

Súvisiaci článok Citroën C3 Aircross je recept na dostupné rodinné auto (prvá jazda) Čítajte 

Samotnému remeňu síce nevadilo, že je namočený v oleji, ale problém prišiel, keď sa olej kontaminoval benzínom z hlavy valcov.

Časom a aj podcenením servisu dochádzalo k degradácii materiálu na remeni a jeho postupného rozpadu. Ešte pred pretrhnutím remeňa vedeli jeho vydrolené kúsky upchať sitko čerpadla motorového oleja. Keď sa takéto prípady začali objavovať, výrobca zvolil rozvodový remeň z odolnejšieho materiálu, no stále nešlo o ideálne riešenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz už k takýmto prípadom dochádzať nemá, ale spoľahlivosť nového silného mild-hybridu preverí až čas. Koncern Stellantis motoru zjavne verí, pretože ho nasádza naprieč rôznymi značkami a aj rôzne veľkými modelmi. Nájdeme ho v malom Opeli Corsa ale aj vo veľkom Peugeote 5008.

Úspornejšia aj plynulejšia jazda

Dve rôzne motorizácie C4 sa nám nepodarilo skúšať v priamom porovnaní, s červeným Citroënom s pôvodným motorom sme jazdili v domácom prostredí a so šedou C4 s novým mild-hybridom v rámci medzinárodných prvých jázd v okolí Barcelony.

Už v hustej mestskej premávke nás mild-hybrid potešil hladkým chodom pri pomalom posúvaní sa v kolóne. Mierne elektrifikovaný pohon vydáva rôzne zvuky, ale prechody medzi jazdou na elektrinu a so spaľovacím motorom boli tiché. V kombinácii s mäkkým podvozkom je jazdenie ozaj príjemne komfortné. Lepšie ponúka už len plne elektrická verzia ë-C4.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Nový Citroën C3 ponúka pohodlie za bezkonkurenčnú cenu (test) Čítajte 

Aj keď ide o dvojspojkovú šesťstupňovú prevodovku, vďaka pomoci integrovaného elektromotora nedochádzalo v kolónach ku občasnému šklbaniu ako pri predošlom 8-stupňovom automate s hydrodynamickým meničom.

V hybride pomáha malý elektromotor s výkonom 15,6 kW (21 koní), ktorý je integrovaný do prevodovky. Energiu mu dodáva 0,9 kWh batéria, ktorá sa dobíja rekuperáciou, vždy keď zložíte nohu z plynového pedálu. Na intenzitu spomaľovania si trochu treba zvykať, jej sila sa nedá meniť a nie je tu ani režim plachtenia ako pri mild-hybridoch koncernu Volkswagen.

Podľa výrobcu môže v určitých podmienkach mild-hybridná C4 jazdiť až 50 percent času na elektrinu, v našom prípade palubný počítač ukázal 36 percent. Najväčšie šance sú samozrejme pri pomalej jazde v meste, kde sa auto prepínalo do elektrického režimu ozaj často.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže obe autá nešli rovnakú trasu, údaje o spotrebe sú len veľmi orientačné. So starou verziou bez hybridu sme jazdili v priemere za 6,5 litra na sto kilometrov, s mild-hybridom za 5,4 litra. Podľa Citroënu by mali byť emisie aj spotreba pri novej motorizácii nižšie približne o 20 percent.

Nižšia cena by mu pomohla

V prípade modernizovanej C4 sa potvrdilo, že facelift je o zlepšeniach. Tie neprináša nová výbava, aspoň nie v dostupnejších výbavách ale zmeny v ponuke motorov. Po novom totiž mild-hybrid, hoci v slabšej verzii s výkonom 81 kW (110 koní) dostanete aj v úplne základnej výbave You, ktorá je už celkom bohatá.

A práve C4 You štandardne už s automatickou prevodovkou by bola naša voľba. Citroën pri tomto aute zvolil podobný recept ako Škoda pri Scale alebo Renault pri Arkana. Technický základ zodpovedá menšiemu autu ale veľkostne už ide o triedu vyššie. Pridajme k tomu atraktívny dizajn, komfortne naladený podvozok a máme tu príjemného spoločníka do mesta a aj na dlhšie trasy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Škoda len, že cenu sa nepodarilo stlačiť nižšie. Citroën C4 od 22 990 eur možno nebude prvou voľbou, ale rozhodne ho pri vyberaní auta netreba vynechať.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelCitroën C4
VerziaPlus, PureTech 130 EAT8Plus, Hybrid 145 ë-DCT6
Cena modelu od / verzia od (eur)21 990 / 23 99021 990 / 24 990
Motorbenzínový trojvalec s turbom, 1199 cm3benzínový trojvalec s turbom, 1199 cm3
+ 21 kW elektromotor
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)96 (130) / 5500104 (145) / 5500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)230 / 1750230 / 1750
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 8automatická / 6
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)9,48
Spotreba - výrobca / test (l)5,9 / 6,54,7 / 5,4
Objem palivovej nádrže (l)50
Rozmer pneumatík195/60 R18195/60 R18
Prevádzková hmotnosť (kg)13741439
Objem batožinového priestoru (l)380
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2670; 4350; 1800; 1525

Kompaktné autá

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 008
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 603
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 156
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 286
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 310
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 147
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 996
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 828
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Pellegrini

Strana, ktorá vznikla ako alternatíva k Smeru a sľubovala slušnosť, dnes legitimizuje vládu extrémistov a dezinformátorov.


27
Viktor Vincze

Vincze viedol v televízii spravodajské odbory.


a 1 ďalší 29
Donald Trump telefonoval v pondelok s Vladimirom Putinom.

Trump a Putin volali zhruba dve hodiny.


62
V strede končiaci starosta Petržalky Ján Hrčka, vľavo jeho nástupkyňa Iveta Jančoková.

Končiaci starosta sa kontrolám nebráni.


a 1 ďalší 4
reklama
  1. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  5. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  6. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  7. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 755
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 839
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 605
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 151
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 965
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 547
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 150
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 718
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťZatvoriť reklamu