Citroën C4 Plus - Prehľad základných parametrov | ||
Verzia | PureTech 130 EAT8 | Hybrid 145 ë-DCT6 |
Cena od / verzia od (eur) | 21 990 / 23 990 | 21 990 / 24 990 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 5,9 / 6,5 | 4,7 / 5,4 |
Objem batožinového priestoru (l) | 380 | |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2670; 4350; 1800; 1525 |
Dlhé roky si automobilky v dôležitých segmentoch ostro konkurovali a veľmi nevybočovali zo zabehnutých koľají. Ak chcel niekto napríklad konkurovať Volkswagenu Golf, spravil klasický hatchback. Lenže Francúzi sa rozhodli typické kategórie opustiť a vydali sa smerom súčasných trendov áut s vyšším sedením.
Z Citroënu C4 sa tak v tretej generácii predstavenej v roku 2020 stal crossover a neskôr miesto kombi pribudla verzia sedan C4 X.
Teraz sa k francúzskemu kompaktu vraciame po tom, čo prešiel modernizáciou. Netýka sa len zovňajšku, ale aj motorov. Citroën C4 sme si vyskúšali so starým a aj novým pohonom, aby sme zistili, ktorý je lepší.
Snaha o zjednotenie
Účelom faceliftu, ktorý väčšinou prichádza v polovici životného cyklu daného modelu, má byť vylepšenie auta a vizuálne omladenie. V prípade Citroënu C4 primárne šlo o dizajnové zjednotenie s novými modelmi ako C3, C3 Aircross a C5 Aircross.
Túto, tak trochu povinnú jazdu, symbolizuje nové LED osvetlenie v podobe vodorovných pásikov, či už vpredu alebo vzadu. Dizajnéri takpovediac vyrovnali motív písmena X na prednej maske. Zmizli chrómované lišty, ktoré zároveň nápadito tvorili logo značky. Citroën sa totiž vrátil k šípu v ovále, ktorý používal pred sto rokmi.

Zaujímavejšie je, že hlavné svetlá s LED technológiou, ktorá je vo výbave C4 štandardom, sa posunuli o poschodie vyššie a spojili do jedného celku. V minulosti to bol práve Citroën, ktorý začal svetlá rozdeľovať do viacerých výškových úrovní a konkurencia tento trend nasledovala.
Že nejde o najvyššiu výbavu, ale o strednú Plus, zvonku prezrádzali len chýbajúce hliníkové disky. Miesto nich dostanete 18-palcové plechové so zaujímavými puklicami Aerotech, ktoré hliníkové disky celkom úspešne imitujú. Hmlové svetlá dolných rohoch nárazníka sú vždy za príplatok.

Príjemný interiér sa nezmenil
Vnútri sa toho veľa nezmenilo, hneď sme si však všimli, že Citroën zrušil výsuvnú konzolu pred spolujazdcom, do ktorej sa dal upevniť tablet. Inak sa ergonómia nemenila a už pred faceliftom mala C4 u nás pochvalu za návrat ku klasickému panelu klimatizácie, ovládanie cez displej sa neosvedčilo.
Informácie o jazde či nulovanie spotreby stále fungujú pomocou tlačidla na špičke pravej páčky za volantom. Malý displej pred vodičom je prehľadný, ale ako sa už pri Citroëne stalo zvykom, neukazuje otáčky.
Stredový tunel s elektronickým voličom prevodovky ostal v lesklom čiernom laku, takže na ňom vidieť odtlačky prstov aj nečistoty. Mimo tohto detailu je odkladacích priestorov dostatok, držiak na nápoje sa dá zakryť roletkou.
Indukčné nabíjanie smartfónu je za príplatok v rámci balíka Techno len pre najvyššiu výbavu, čo je trochu škoda. Vtedy dostanete aj head-up displej, asistenta pre jazdu na diaľnici alebo spomínané hmlovky.
Vyššia výbava auto predražuje
Stredná výbava Plus sa javila ako rozumná voľba. Citroën ju v cenníku propaguje aj prvkami, ktoré sú štandardom pri C4, čo vyznieva trochu zavádzajúco. Napríklad progresívne tlmiče s hydraulickými dorazmi a aj automatickú dvojzónovú klímu ponúka už základná výbava You, takisto bezdrôtové zrkadlenie Android Auto a Apple Car Play.

Stredná výbava Plus je tak hlavne o vyhrievaných sedadlách, elektricky sklopných zrkadlách a cúvacej kamere so zadnými senzormi.
Ak však očakávate aj adaptívny tempomat, sledovanie mŕtvych uhlov, bezkľúčové odomykanie a štartovanie či navigáciu a lepší kamerový systém, tak treba ísť do najvyššej výbavy Max.
Poslúži aj na rodinné účely
Po priestorovej stránke v rámci kompaktov C segmentu nie je Citroënu C4 čo vyčítať, vďaka rázvoru kolies 2670 mm je aj vzadu dosť priestoru na nohy, trochu menej ho už ostáva nad hlavou kvôli klesajúcej streche.
Vzadu nechýbajú výduchy klimatizácie aj USB porty, takže C4 vie bez problémov plniť úlohu auta pre menšiu rodinu, ktorá sa vie zbaliť do 380-litrového kufra.
Po novom je tu však dilema, či pre rodinné účely si nezvoliť už C3 Aircross so 460-litrovým kufrom a podobnou cenou aj pri najvyššej výbave. Späť však k hviezde testu.

Nový motor nie je len o nižšej spotrebe
Najviac nás zaujímalo, ako C4 jazdí s novým motorom. Totiž v ponuke ostal aj predošlý agregát, no čoskoro ho úplne nahradí mild-hybrid s rovnakým objemom. Zatiaľ sú v ponuke obe motorizácie naraz, pri mild-hybride je cena vyššia o rovných tisíc eur.
So snahou, alebo lepšie povedané potrebou znižovať emisie, sa 1,2-litrový trojvalec s turbom dočkal aj ďalších vylepšení. Tým najzásadnejším je, že už nemá rozvodový remeň máčaný v oleji, nahradila ho reťaz. Takéto riešenie by malo pomôcť odstrániť jeden konštrukčný problém motora.

Samotnému remeňu síce nevadilo, že je namočený v oleji, ale problém prišiel, keď sa olej kontaminoval benzínom z hlavy valcov.
Časom a aj podcenením servisu dochádzalo k degradácii materiálu na remeni a jeho postupného rozpadu. Ešte pred pretrhnutím remeňa vedeli jeho vydrolené kúsky upchať sitko čerpadla motorového oleja. Keď sa takéto prípady začali objavovať, výrobca zvolil rozvodový remeň z odolnejšieho materiálu, no stále nešlo o ideálne riešenie.
Teraz už k takýmto prípadom dochádzať nemá, ale spoľahlivosť nového silného mild-hybridu preverí až čas. Koncern Stellantis motoru zjavne verí, pretože ho nasádza naprieč rôznymi značkami a aj rôzne veľkými modelmi. Nájdeme ho v malom Opeli Corsa ale aj vo veľkom Peugeote 5008.
Úspornejšia aj plynulejšia jazda
Dve rôzne motorizácie C4 sa nám nepodarilo skúšať v priamom porovnaní, s červeným Citroënom s pôvodným motorom sme jazdili v domácom prostredí a so šedou C4 s novým mild-hybridom v rámci medzinárodných prvých jázd v okolí Barcelony.
Už v hustej mestskej premávke nás mild-hybrid potešil hladkým chodom pri pomalom posúvaní sa v kolóne. Mierne elektrifikovaný pohon vydáva rôzne zvuky, ale prechody medzi jazdou na elektrinu a so spaľovacím motorom boli tiché. V kombinácii s mäkkým podvozkom je jazdenie ozaj príjemne komfortné. Lepšie ponúka už len plne elektrická verzia ë-C4.

Aj keď ide o dvojspojkovú šesťstupňovú prevodovku, vďaka pomoci integrovaného elektromotora nedochádzalo v kolónach ku občasnému šklbaniu ako pri predošlom 8-stupňovom automate s hydrodynamickým meničom.
V hybride pomáha malý elektromotor s výkonom 15,6 kW (21 koní), ktorý je integrovaný do prevodovky. Energiu mu dodáva 0,9 kWh batéria, ktorá sa dobíja rekuperáciou, vždy keď zložíte nohu z plynového pedálu. Na intenzitu spomaľovania si trochu treba zvykať, jej sila sa nedá meniť a nie je tu ani režim plachtenia ako pri mild-hybridoch koncernu Volkswagen.
Podľa výrobcu môže v určitých podmienkach mild-hybridná C4 jazdiť až 50 percent času na elektrinu, v našom prípade palubný počítač ukázal 36 percent. Najväčšie šance sú samozrejme pri pomalej jazde v meste, kde sa auto prepínalo do elektrického režimu ozaj často.

Keďže obe autá nešli rovnakú trasu, údaje o spotrebe sú len veľmi orientačné. So starou verziou bez hybridu sme jazdili v priemere za 6,5 litra na sto kilometrov, s mild-hybridom za 5,4 litra. Podľa Citroënu by mali byť emisie aj spotreba pri novej motorizácii nižšie približne o 20 percent.
Nižšia cena by mu pomohla
V prípade modernizovanej C4 sa potvrdilo, že facelift je o zlepšeniach. Tie neprináša nová výbava, aspoň nie v dostupnejších výbavách ale zmeny v ponuke motorov. Po novom totiž mild-hybrid, hoci v slabšej verzii s výkonom 81 kW (110 koní) dostanete aj v úplne základnej výbave You, ktorá je už celkom bohatá.
A práve C4 You štandardne už s automatickou prevodovkou by bola naša voľba. Citroën pri tomto aute zvolil podobný recept ako Škoda pri Scale alebo Renault pri Arkana. Technický základ zodpovedá menšiemu autu ale veľkostne už ide o triedu vyššie. Pridajme k tomu atraktívny dizajn, komfortne naladený podvozok a máme tu príjemného spoločníka do mesta a aj na dlhšie trasy.
Škoda len, že cenu sa nepodarilo stlačiť nižšie. Citroën C4 od 22 990 eur možno nebude prvou voľbou, ale rozhodne ho pri vyberaní auta netreba vynechať.

Z testovacieho zápisníka | ||
---|---|---|
Značka a model | Citroën C4 | |
Verzia | Plus, PureTech 130 EAT8 | Plus, Hybrid 145 ë-DCT6 |
Cena modelu od / verzia od (eur) | 21 990 / 23 990 | 21 990 / 24 990 |
Motor | benzínový trojvalec s turbom, 1199 cm3 | benzínový trojvalec s turbom, 1199 cm3 + 21 kW elektromotor |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 96 (130) / 5500 | 104 (145) / 5500 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 230 / 1750 | 230 / 1750 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 8 | automatická / 6 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 9,4 | 8 |
Spotreba - výrobca / test (l) | 5,9 / 6,5 | 4,7 / 5,4 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 | |
Rozmer pneumatík | 195/60 R18 | 195/60 R18 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1374 | 1439 |
Objem batožinového priestoru (l) | 380 | |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2670; 4350; 1800; 1525 |