Mitsubishi Outlander PHEV 2,4 Instyle+ 4WD | |
Cena od / verzia od (eur) | 51 900 / 63 300 |
Spotreba výrobca WLTP (l + kWh / 100 km) | 0,8 l + 23,5 kWh |
Objem batožinového priestoru (l) | 495 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 704; 4 720; 1 862; 1 754 |
Nebolo to tak dávno, keď kolovali fámy, že Mistubishi nadobro odíde z európskeho trhu. Starnúce modely síce striedajú preznačkované Renaulty, no predsa sme sa dočkali aj jedného vlastného modelu.
Tento rok sa totiž na trh vrátil kedysi populárny model Outlander v úplne novej forme. Vo svete nejde o horúcu novinku, štvrtú generáciu predstavili už v roku 2021, no na naše cesty sa dostáva až teraz.
Po prestávke sa vracia doslovne vo veľkom štýle a hneď dokazuje, že si zaslúži byť vlajkovou loďou automobilky. Napriek trochu okresanej ponuke v porovnaní s inými trhmi láka na dobrý pomer ceny a výbavy a na moderný plug-in hybridný pohon.
Ambície modelu dáva jasne najavo aj jeho dizajn. Obzvlášť zaujímavo vyzerá masívna predná časť so špecifickou maskou s delenými svetlami, nešetrilo sa ani chrómom, ktorý autu dodáva luxusnejší vzhľad.
Zvyšok auta je konzervatívnejší, ale o nič menej atraktívny. Dovolíme si tvrdiť, že Outlander ešte nikdy nevyzeral lepšie. Blatníky vypĺňajú zliatinové kolesá s priemerom 18 alebo 20 palcov.

Moderne a útulne vyzerá aj priestranný interiér auta, hlavne v testovanej vrcholnej verzii Instyle+. Tú spoznáte podľa hnedej prémiovej kože s diamantovým vzorom, ale aj podľa čierneho čalúnenia stropu.
Luxusná koža tejto verzie kontrastuje s tvrdými plastmi, ktoré však pôsobia pevne a kvalitne. Dojem z interiéru kazí len lacno pôsobiaca plastová imitácia karbónu na dverách a okolo prístrojov, ktorá navyše vo veľkom hybridnom SUV s dôrazom na komfort vyzerá akosi nemiestne.
Tlačidlá displejom neustúpili
Samotné prístroje na seba vzali podobu dobre čitateľného displeja, ktorého grafika imituje tradičnejšie analógové budíky. Tie dokážu zobraziť množstvo užitočných údajov, ale slúžia aj na nastavenie vlastného režimu asistentov či na vypnutie systému monitorovania únavy.
To je našťastie pomerne jednoduché, pretože aj keď si na rôzne zásahy do riadenia či upozornenia zvykáme čoraz viac, v tomto prípade bola ich citlivosť skutočne prehnaná. Auto vám trhá volant z ruky pri najmenšom náznaku opustenia pruhu, veľmi prísne kontroluje aj únavu vodiča a odporúča prestávku občas už po pár minútach jazdy.

Moderný infotainment si tiež zaslúži pochvalu za prehľadnú grafiku a rýchle reakcie, tu pri vývoji zjavne zvíťazil rozum nad efektnými animáciami. Nechýba bezdrôtové zrkadlenie smartfónu.
Oceňujeme nielen množstvo fyzických ovládačov, ktoré sú dnes čoraz vzácnejšie, ale aj ich odozvu. Napríklad od chodu otočných ovládačov klimatizácie by sa mohli poučiť aj niektoré prémiové značky.
Testovaná verzia svoju posádku skutočne rozmaznáva, spomeňme napríklad skvelý audiosystém Yamaha či mimoriadne pohodlné masážne sedadlá, samozrejme s ventiláciou aj vyhrievaním.

Vyhrievané sú aj krajné sedadlá v druhom rade, pre prípady, keď trojzónová klíma nedokáže zaručiť tepelný komfort cestujúcich. Vďaka bohatému priestoru na kolená aj hlavu nie sú v tomto aute utrpením ani dlhé trasy, dokonca aj na šírku sa celkom pohodlne zmestia traja dospelí ľudia, v takom prípade je plusom aj takmer rovná podlaha.
Tretí rad sedadiel u nás nehľadajte
V našich končinách sa Outlander predáva iba v päťmiestnej verzii, hoci na niektorých trhoch je dostupný aj s tretím radom sedadiel.
U nás si treba vystačiť s batožinovým priestorom, ktorý pri rozmeroch auta objemom 495 litrov príliš neohúri, jeho využiteľnosť však zlepšuje dobrý tvar či 230V zásuvka.
Na vine je čiastočne aj plug-in hybridný pohonný systém, ktorý je u nás jedinou motorizáciou. Pripomeňme, že Outlander sa v roku 2013 stal prvým SUV s permanentným pohonom všetkých kolies v kombinácii s plug-in hybridom.

Veľký motor aj pohon všetkých kolies
Najnovšia verzia využíva spaľovací atmosférický motor s nepriamym vstrekovaním a objemom 2,4 litra. Samotný štvorvalec s výkonom 100 kW (136 koní) poháňa kolesá iba pri vyšších rýchlostiach, väčšinu času slúži na dobíjanie veľkej trakčnej batérie s kapacitou 22,7 kWh.
Z nej čerpá energiu dvojica elektromotorov, predný s výkonom 85 kW (116 koní) a zadný s výkonom 100 kW (136 koní).
Práve vysoký výkon motora na zadnej náprave dáva Mitsubishi konkurenčnú výhodu v porovnaní s mnohými inými hybridnými SUV, ktoré sa často uskromnia s nižším výkonom alebo len pohonom predných kolies ako plug-in hybridná Škoda Kodiaq.
Celkový systémový výkon v Outlanderi dosahuje 225 kW (306 koní), no táto hodnota vyzerá dobre skôr na papieri než v realite. Na stovku potrebuje 7,9 sekundy a aj keď mu výkon nechýba, prípadné predbiehanie treba plánovať v predstihu a pedál skutočne zaraziť do podlahy.

Pohonný systém ponúka široké možnosti jazdných nastavení, možno ich je až príliš veľa. Základom je sedem jazdných režimov, klasické cestné režimy dopĺňa trojica určená do náročnejších podmienok ako sneh či bahno.
Okrem toho sa dá nastaviť dobíjanie batérie hybridného systému, ktorý môže batériu dobíjať, jazdiť v čisto elektrickom režime alebo udržiavať rovnakú hladinu nabitia.

S efektívnou jazdou v meste pomáha možnosť nastaviť úroveň rekuperácie páčkami pod volantom, nechýba ani funkcia jazdy s jedným pedálom, ktorá sa aktivuje šikovne tlačidlom na stredovej konzole.
V tomto režime nie je problém ani s mohutným SUV v meste dosiahnuť čisto elektrický dojazd presahujúci 100 kilometrov, v kombinovanej premávke je to asi o 30 kilometrov menej. Počas nášho testu sa spotreba elektrickej energie pohybovala okolo 20 kWh na 100 km, čo je na auto podobných rozmerov pekná hodnota.
Ani s vybitou batériou veľa nepýta
Aj s vybitou batériou sme dokonca dosiahli priemer iba 7,3 litra, je však nutné dodať, že spotreba elektriny aj benzínu výrazne kolíše v závislosti od podmienok a štýlu jazdy. Ak sa trochu pohráte s možnosťami jazdných režimov a naučíte sa z hybridu vyťažiť maximum, Outlander je na podobne veľké a ťažké SUV veľmi skromný.
Pri nabíjaní striedavým prúdom (AC) napríklad z domáceho wallboxu potrebuje na plné nabitie asi 6,5 hodiny. Zvládne aj rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (DC), keď nabitie na 80 percent zaberie údajne len 32 minút, nám to trvalo o pár minút dlhšie.

Rýchle nabíjanie však prichádza s chytákom v podobe archaického konektora CHAdeMO, ktorý je v našich končinách čoraz zriedkavejší. Výrobca údajne do budúcna zvažuje prechod na rozšírenejší štandard CCS, nič však oficiálne nepotvrdil. Spomeňme však aj výhodu odlišného konektora - ak nájdete správnu nabíjačku, často je voľná.
Veľké Mitsubishi jednoducho preferuje pokojnú jazdu, k čomu sa hodí aj komfortné naladenie podvozka, pri ktorom rýchlo zabudnete, že auto má obuté 20-palcové disky. Adaptívny podvozok v ponuke nefiguruje, Outlander je však vyladený tak dobre, že nám ani nechýbal.

Status vlajkovej lode si zaslúži
Ceny za nový Outlander začínajú od 51 900 eur za základnú výbavu Inform, pričom už základný model je vraj lepšie vybavený než vrcholná verzia predchodcu. Už tu nechýba bezkľúčové zamykanie, adaptívny tempomat, udržiavanie jazdného pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov či monitorovanie situácie za vozidlom.
Vyššie výbavy pridávajú hlavne komfortné prvky, možno s výnimkou adaptívnych LED svetlometov či projekčného displeja. Aj testovaná najvyššia verzia Instyle+ však vychádza na veľmi konkurencieschopných 63 300.
Za podobne veľké SUV s efektívnym plug-in hybridným pohonom a nadpriemerným komfortom sa nám táto cena zdá nastavená celkom lákavo.
Pekné kožené čalúnenie z auta síce prémiu nespraví, no komfortom môže konkurovať mnohým drahším autám, ktoré možno používajú príjemnejšie materiály. Outlander však budí dojem, že ich bez problémov prežije.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Mitsubishi Outlander |
Verzia | PHEV 2,4 Instyle+ 4WD |
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur) | 51 900 / 63 300 / 64 420 |
Motor | 100 kW benzínový štvorvalec 2 360 cm3 + 85 kW elektromotor vpredu + 100 kW elektromotor vzadu |
Systémový výkon kW (k) | 225 (306) |
Maximálny krút. moment spaľ. motora (Nm) | 203 / 4 000 |
Maximálny krút. moment elektromotora (Nm) | 255 vpredu + 195 vzadu |
Typ prevodovky / počet stupňov | jednostupňová so stálym prevodom / 1 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 7,9 |
Spotreba kombinovaná WLTP na 100 km – výrobca / test | 0,8 l + 23,5 kWh / 7,3 l + 19,9 kWh (vybité) |
Objem palivovej nádrže (l) | 53 |
Elektrický dojazd kombinovaný / mesto (km) | 84 / 111 |
Kapacita batérie (kWh) | 22,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 009 - 2 025 |
Rozmer pneumatík | 255/45 R20 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 199 |
Objem batožinového priestoru (l) | 495 / 1 404 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 704; 4 720; 1 862; 1 754 |