Honda Jazz Advance 1,5 i-MMD Hybrid | |
Cena od / verzia od (eur) | 22 090 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 4,6 / 4,3 |
Objem batožinového priestoru (l) | 304 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2520; 4090; 1725; 1556 |
Niekto si auto vyberá podľa srdca a dizajn má na prvom mieste, iný volí racionálnejší prístup a prednosť dáva praktickej stránke. A možno práve jeho osloví Honda s najmenším modelom Jazz. Jeho vyššiu cenu aktuálne kompenzuje akciová ponuka.
Sú autá, ktoré sú okamžite každému sympatické a povedzme si úprimne, Jazz medzi nich patriť nemusí. Nie že by bol škaredý, ale jeho minimalistický dizajn je trochu fádny a pôsobí ako malé vajíčko. A práve tvar jednopriestorovej karosérie dáva tušiť, že Jazz je dnes vlastne celkom unikátny.
V súčasnosti sa stretávame skôr s tým, že malé autá vrátane mestských SUV pôsobia vnútri stiesnenejším dojmom, než sa vonku zdalo. Takúto skúsenosť máme s Peugeotom 208, ale aj Toyotou Yaris Cross. Honda Jazz je pritom opačný prípad a s priestorom doslova čaruje.
Malé veľké auto
Už od prvej generácie uvedenej v roku 2001 si Jazz udržuje status jedného z najpraktickejších mestských áut. Na krátku kapotu plynulo nadväzuje veľké čelné sklo so zdvojenými stĺpikmi a s pomerne vysokou strechou. Opis by sedel aj na rodinné MPV, ale tu ide o auto s dĺžkou jemne cez štyri metre.
Napriek tomu vás uvíta priestranná a dobre presvetlená kabína s dobrým výhľadom a tiež nezvyklo veľa miesta na zadných sedadlách. Všetko sa tak trochu deje na úkor veľkosti kufra, ktorý má 304 litrov. Potom však prichádzajú čary s variabilitou zadných sedadiel.

Nie sú síce posuvné, ale dajú sa sklopiť tak, že kufor narastie na 1205 litrov s takmer rovnou podlahou. Drobný schod paradoxne nerobia sedáky, ale zástavba hybridného systému. Tiež nás zaujala nízka nakladacia hrana kufra, s podobnou sme sa až nedávno stretli v Renaulte 4 E-Tech.
Stále to nie je všetko, pretože Honda zachovala šikovný systém Magic Seats s možnosťou vyklopiť sedáky dohora ako pri sedení v divadle. Potom sa dá využiť nízka podlaha a preveziete na nej aj vyššie predmety. Manipuláciu s nimi uľahčuje veľký uhol otvárania dverí. Celý trik spočíva v tom, že palivová nádrž Jazzu je až pod prednými sedadlami.
Dlhé predmety viete previezť vďaka sklopeniu operadla spolujazdcovho sedadla, nie však dopredu ako v Hyundai Inster, ale dozadu. Vzadu lakťovú opierku nehľadajte, rovnako ani výduchy klimatizácie medzi sedadlami, čo je škoda.

Poriadok na palube
Prístrojová doska je vo vrchnej časti úplne plochá, žiadna vyčnievajúca obrazovka tu nehrozí, dokonca ani pred vodičom. Nájdu sa aj tvrdé plasty, no všetko má kvalitné spracovanie. Pritom je tu dosť odkladacieho priestoru vrátane vrchnej schránky pred vodičom a s praktickými držiakmi nápojov po stranách prístrojovky.

Ergonómia je skutočne príkladná, Honda je zástancom ovládania tlačidlami, jednoduchú obsluhu tak má klimatizácia aj palubný počítač, ktorý sa nastavuje pomocou tlačidiel na volante. Grafika oboch obrazoviek je jednoduchá, ale prehľadná, žiaľ, nám stále chýbala bezdrôtová konektivita smartfónu.
Aj pri Jazze už platí, že signalizácia prekročenej rýchlosti sa za jazdy nedá vypnúť a aj pri zaparkovanom aute ju treba zdĺhavo hľadať hlboko v menu. Inak sme však k jazdným asistentom nemali žiadne výhrady, dobre funguje adaptívny tempomat aj aktívne udržiavanie auta v jazdnom pruhu, vyššie výbavy majú tiež praktické sledovanie mŕtvych uhlov.

Keď spaľovací motor len vypomáha
Pripomeňme, že napriek prítomnosti klasickej páky hybridný systém e:HEV od Hondy nemá prevodovku.
Väčšinu času sa systém správa ako sériový hybrid, v ktorom atmosférický 1,5-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 79 kW (104 koní) slúži ako generátor energie pre elektromotor. Ten väčšinu času poháňa predné kolesá.
Spaľovací motor sa totiž za určitých okolností vie cez spojku prepojiť s prednými kolesami priamo a má jeden stály prevod. Deje sa tak väčšinou pri vyššej ustálenej rýchlosti, alebo keď sa malá 0,78 kWh batéria pri dlhom zjazde z kopca nabije doplna a systém začne brzdiť spaľovacím motorom, aby ju neprebil.

Občas však máte pocit, že auto má klasickú prevodovku. Keď totiž pri rozbehu zošliapnete plynový pedál na podlahu a spaľovací motor ide do otáčok, aby dodával energiu elektromotoru, tak systém vie simulovať meniace sa otáčky, ako keby radil rýchlosti.
Zaujímavosťou je, že pri vyšších rýchlostiach je Jazz tichší a kultivovanejší ako HR-V s rovnakou technológiou. Je aj ľahší, má lepšiu aerodynamiku a iné softvérové nastavenie.
Riadenie je ľahké, ale presné, no asi neprekvapí, že auto nemá žiadne športové ambície, čomu zodpovedajú neutrálne emócie z jazdy. Podvozok je skôr komfortný, čo sme ocenili najmä v meste.
S ukážkovou spotrebou
Jazz celkom zjavne boduje v disciplíne nízka spotreba. V meste sme jazdili za 3,5 litra, na okreskách sa ustálila spotreba 3,9 litra a prekvapením bola tentoraz aj diaľnica, pri udržiavaní 130-ky si auto vypýtalo len 5,5 litra. V priemere sme tak s Jazzom jazdili za 4,3 litra, čo je o pol litra menej ako pri predošlom teste tejto generácie.

Honda vie robiť veľmi nadčasové autá, veď hybridný Jazz ponúkla v Európe už v roku 2011 a od roku 2020 sa stal štandardom. Pri jazde v meste, ale aj na okreskách sa špecifický pohon e:HEV ukazuje ako veľmi efektívny.
Dobrou správou je aj zníženie cien, hoci len dočasné. Slovenský importér dáva na Jazz do konca augusta zľavu 3500 eur. Stále ostáva drahý na kategóriu malých áut, ale aspoň základná cena z 25 590 eur klesla na 22 090 eur a v nej už je našťastie zahrnutá bohatá výbava.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Honda Jazz Hybrid |
Verzia | Advance 1,5 i-MMD |
Cena modelu od / verzia od (eur) | 22 090 / 23 590 |
Motor | Benzínový štvorvalec, 1498 cm3 + trakčný motor + generátor |
Výkon kW (k) | 90 (122) |
Krút. moment - (Nm) | 253 |
Typ prevodovky / počet stupňov | so stálym prevodom / 1 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 9,6 |
Spotreba - výrobca / test (l/100 km) | 4,6 / 4,3 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Rozmer pneumatík | 185/55 R16 87H |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 247 |
Objem batožinového priestoru (l) | 304 / 1205 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2520; 4090; 1725; 1556 |