SME

Spomienka na adrenalínovú párty s Mazdou MX5

Mali to byť džentlmenské vytrvalostné preteky so zreteľom na spotrebu, ale počasie to zariadilo inak. Mazda MX5 sa na svoje dvadsiatiny ukázala v plnej paráde na pretekárskom okruhu a mnohým pomútila hlavu.

(Zdroj: Mazda)

ADRIA CIRCUIT, BENÁTKY. Z okna monotónne hučiaceho autobusu pozeráme na široké talianske roviny, ale v hlave nám beží úplne iný film. V mysli zrovnávame pretáčavé šmyky a zoraďujeme zážitky z predchádzajúcich dvoch dní. V mozgu prebieha niečo podobné ako defragmentácia disku v počítači. Kým si neutrasieme zážitky z okruhu na akúkoľvek inú požiadavku zvon nereagujeme.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mazda MX-5 Open race bola zážitkom pre skúsených pretekárov, ktorí v mnohých prípadoch namiesto novinárov amatérov doplnili 145 člennú skupinu pilotov. Súhra nepriaznivého počasia, výborne upraveného auta a okruhu napokon vytvorila narodeninovú párty, na akú sa nezabúda.

SkryťVypnúť reklamu
78_male_big.jpg

Slovenský tím: zľava Samuel Vanko (auto motor a šport),
Vladimír Janku (4TV), Peter Mihálik (Auto Magazín),
Michal Karpat (Autožurnál) a Rastislav Chvála (auto.sme.sk)

Mazda chcela na dvadsaťročnú históriu kultového auta upozorniť a to sa jej podarilo. Stačí spustiť internetový vyhľadávač a aj tie najväčšie nemecké a anglické redakcie prinášajú emočné výstupy.

My sme priniesli aktuálne postrehy a ešte aj teraz, mesiac po pretekoch, sa k nim vraciame v spomienkach a v rozhovoroch. Vzhľadom na okolnosti a zúriace chrípky sme nezobrali so sebou kameru a „rybie očko" do kokpitu, čo dodnes ľutujeme.
73_male_big.jpg

Za vedúcu osobnosť tímu, ktorý bol hovorcom
aj hlavným stratégom počas pretekov, sme si zvolili Rasťa Chválu.

Preteky má v krvi

MX-5 bola prvým autom z produkcie japonského výrobcu s čistým športovým naturelom, ktorý si zachovala počas všetkých troch generácií. Napriek tomu, že jej dizajn bol v premenách všetkých troch generácií žensky jemný. Možno preto nás predtým nezaujala tak, ako svalnatejšie dvojmiestne autá.

SkryťVypnúť reklamu
75_male_big.jpg

Po štarte bolo na trati husto.

Mimochodom, MX-5 má k ostrým pretekom veľmi blízko už roky. Rovnomenný značkový okruhový seriál sa jazdí v USA, Holandsku aj Veľkej Británii. Na starom kontinente dokonca ešte s prvou generáciou tejto imidžovej a okapotovanej motokáry s pohonom zadných kolies.
71_male_big.jpg

K najčastejším súbojom a kolíziám prichádzalo práve v tejto zákrute.

Mať MX5 je česť

Preteky novinárov neboli prvou hromadnou oslavou dvadsiateho výročia príchodu modelu MX-5 na starý kontinent. Vlani Mazda oslovila všetky MX-5 kluby v celej Európe a podarilo sa jej dať dokopy asi 200 majiteľov týchto vozidiel, ktorí sa v júni stretli na 24-hodinových pretekoch v Le Mans. Ešte väčšie podujatie sa konalo v októbri v Japonsku, kde sa stretlo vyše 1600 áut MX a viac ako 2600 majiteľov a fanúšikov.

72_male_big.jpg

Súboje telo na telo neboli ničím výnimočným.
Spôsob, akým si bránil svoju pozíciu Patrick Simon z Nemecka
jasne naznačoval, že na okruhu neštartuje prvýkrát.

Mazda oslavuje tento rok dvadsiate výročie od uvedenia prvej generácie roadsteru MX-5 na európsky trh. Automobilka sa rozhodla namiesto trápnej marketingovej prezentácie niekde na azúrovom pobreží zorganizovať preteky.
77_male_big.jpg

S konečným deviatym miestom
môžeme byť na prvýkrát viac ako spokojní...

Bol to úžasný nápad, pretože jazda na mokrom okruhu so zadným pohonom zanechala emócie v každom,. Kto doteraz Mazdu MX5 prehliadal, zmenil názor.

Zo sériového auta „závoďák"

Mazda pripravila tridsiatku identických modelov MX-5 so základnými športovými úpravami. Technici stajne Engstler Motorsport pri prestavbe kládli dôraz na aerodynamiku, zníženie hmotnosti a vyladenie pruženia. Vozidlo zvnútra kompletne „očistili". Odstránili plátenú strechu s celým mechanizmom, priečny stabilizátor, všetky koberce a izolácie, audiosystém, airbagy a sedadlá. Pohotovostná hmotnosť auta tak klesla na 1050 kg.

74_male_big.jpg

Za dva dni sme po okruhu najazdili 582 km.

Bezpečnostná výbava podľa predpisov

Po odstránení prebytočných vecí prišli na rad úpravy exteriéru - aerodynamický racing kit (zadný nárazník s difúzorom a zadné krídlo) a exteriérové kotvy prednej a zadnej kapoty, aby motor aj palivová nádrž boli v prípade kolízie ľahko prístupné zvonka.

76_male_big.jpg

Celé podujatie malo formu skutočných pretekov.
Nechýbali ani povinné rozpravy jazdcov - pred tréningami,
kvalifikáciou aj samotnými pretekmi.

V interiéri pribudla povinná bezpečnostná výbava ako rám, športové sedačky so šesťbodovým bezpečnostným pásom, hasiaci systém, krásny pretekársky volant so splošteným vencom s priemerom 320 mm. Rádio na centrálnom paneli nahradilo meracie zaradenie informujúce vodiča o dosiahnutých časoch v jednotlivých kolách.

Pľula do výfuku

Výkon motora ostal sériový (118 kW/160 k), tak isto aj všetky komponenty, ale ostrejším reakciám na stláčanie akcelerátora pomohli nový športový software a keramická spojka. Samozrejmosťou je športový výfuk z antikoróznej ocele, ktorý nádherne zvukovo podfarboval atmosféru za volantom. Primerane reval a pri ubratí plynu krásne odpľúval. Upravené boli tiež tlmiče aj pružiny, odklony kolies a brzdy dostali pretekárske kotúče aj doštičky.

79_male_big.jpg

Pilot, ktorý dojazdil, musel ďalšiemu dotankovať.
Striedajúci jazdec držal medzitým v pohotovosti hasiaci prístroj.

Stačila krátka kontra

Zo všetkého asi najviac fascinovala ovládateľnosť v pretáčavom šmyku. Šofér bez prechytávania volantu dokázal zvládnuť aj dlhšie šmyky a výraznejší drift. Samozrejme na najrýchlejšie kolá bolo potrebné sústredenie bez veľkých driftov. Vo finále pretekov sa nám osvedčilo neskoré brzdenie a rýchly výjazd von.

80_male_big.jpg

Víťazi: zľava Portugalci (2), Belgičania (1) a Maďari (3)

Zvlášť brzdenie bolo veľmi zábavné, lebo najskôr zareagovalo prestavené ABS a vodič prepadol pocitu, že auto nebrzdí. Po chvíli poriadneho tlačenia na pedál sa však auto prilepilo k ceste a vzápätí bolo schopné zatočiť do zákruty. Kombinácia nízkej hmotnosti a pohonu zadnej nápravy je stroj na zážitky. To nás utvrdzuje v tom, že zadný pohon má svoje miesto v hierarchii motoristu. Vďaka Ti, MX5.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 25 590
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 539
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 541
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 411
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 187
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 288
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 903
  8. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 3 667
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu