ADRIA CIRCUIT, BENÁTKY. Z okna monotónne hučiaceho autobusu pozeráme na široké talianske roviny, ale v hlave nám beží úplne iný film. V mysli zrovnávame pretáčavé šmyky a zoraďujeme zážitky z predchádzajúcich dvoch dní. V mozgu prebieha niečo podobné ako defragmentácia disku v počítači. Kým si neutrasieme zážitky z okruhu na akúkoľvek inú požiadavku zvon nereagujeme.
Mazda MX-5 Open race bola zážitkom pre skúsených pretekárov, ktorí v mnohých prípadoch namiesto novinárov amatérov doplnili 145 člennú skupinu pilotov. Súhra nepriaznivého počasia, výborne upraveného auta a okruhu napokon vytvorila narodeninovú párty, na akú sa nezabúda.
![]() |
Slovenský tím: zľava Samuel Vanko (auto motor a šport), |
Mazda chcela na dvadsaťročnú históriu kultového auta upozorniť a to sa jej podarilo. Stačí spustiť internetový vyhľadávač a aj tie najväčšie nemecké a anglické redakcie prinášajú emočné výstupy.
My sme priniesli aktuálne postrehy a ešte aj teraz, mesiac po pretekoch, sa k nim vraciame v spomienkach a v rozhovoroch. Vzhľadom na okolnosti a zúriace chrípky sme nezobrali so sebou kameru a „rybie očko" do kokpitu, čo dodnes ľutujeme. ![]() |
Za vedúcu osobnosť tímu, ktorý bol hovorcom |
Preteky má v krvi
MX-5 bola prvým autom z produkcie japonského výrobcu s čistým športovým naturelom, ktorý si zachovala počas všetkých troch generácií. Napriek tomu, že jej dizajn bol v premenách všetkých troch generácií žensky jemný. Možno preto nás predtým nezaujala tak, ako svalnatejšie dvojmiestne autá.
![]() |
Po štarte bolo na trati husto. |
![]() |
K najčastejším súbojom a kolíziám prichádzalo práve v tejto zákrute. |
Mať MX5 je česť
Preteky novinárov neboli prvou hromadnou oslavou dvadsiateho výročia príchodu modelu MX-5 na starý kontinent. Vlani Mazda oslovila všetky MX-5 kluby v celej Európe a podarilo sa jej dať dokopy asi 200 majiteľov týchto vozidiel, ktorí sa v júni stretli na 24-hodinových pretekoch v Le Mans. Ešte väčšie podujatie sa konalo v októbri v Japonsku, kde sa stretlo vyše 1600 áut MX a viac ako 2600 majiteľov a fanúšikov.
![]() |
Súboje telo na telo neboli ničím výnimočným. |
![]() |
S konečným deviatym miestom |
Zo sériového auta „závoďák" Mazda pripravila tridsiatku identických modelov MX-5 so základnými športovými úpravami. Technici stajne Engstler Motorsport pri prestavbe kládli dôraz na aerodynamiku, zníženie hmotnosti a vyladenie pruženia. Vozidlo zvnútra kompletne „očistili". Odstránili plátenú strechu s celým mechanizmom, priečny stabilizátor, všetky koberce a izolácie, audiosystém, airbagy a sedadlá. Pohotovostná hmotnosť auta tak klesla na 1050 kg.
Bezpečnostná výbava podľa predpisov Po odstránení prebytočných vecí prišli na rad úpravy exteriéru - aerodynamický racing kit (zadný nárazník s difúzorom a zadné krídlo) a exteriérové kotvy prednej a zadnej kapoty, aby motor aj palivová nádrž boli v prípade kolízie ľahko prístupné zvonka.
Pľula do výfuku Výkon motora ostal sériový (118 kW/160 k), tak isto aj všetky komponenty, ale ostrejším reakciám na stláčanie akcelerátora pomohli nový športový software a keramická spojka. Samozrejmosťou je športový výfuk z antikoróznej ocele, ktorý nádherne zvukovo podfarboval atmosféru za volantom. Primerane reval a pri ubratí plynu krásne odpľúval. Upravené boli tiež tlmiče aj pružiny, odklony kolies a brzdy dostali pretekárske kotúče aj doštičky.
Stačila krátka kontra Zo všetkého asi najviac fascinovala ovládateľnosť v pretáčavom šmyku. Šofér bez prechytávania volantu dokázal zvládnuť aj dlhšie šmyky a výraznejší drift. Samozrejme na najrýchlejšie kolá bolo potrebné sústredenie bez veľkých driftov. Vo finále pretekov sa nám osvedčilo neskoré brzdenie a rýchly výjazd von.
Zvlášť brzdenie bolo veľmi zábavné, lebo najskôr zareagovalo prestavené ABS a vodič prepadol pocitu, že auto nebrzdí. Po chvíli poriadneho tlačenia na pedál sa však auto prilepilo k ceste a vzápätí bolo schopné zatočiť do zákruty. Kombinácia nízkej hmotnosti a pohonu zadnej nápravy je stroj na zážitky. To nás utvrdzuje v tom, že zadný pohon má svoje miesto v hierarchii motoristu. Vďaka Ti, MX5. |