SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Spomienka na adrenalínovú párty s Mazdou MX5

Mali to byť džentlmenské vytrvalostné preteky so zreteľom na spotrebu, ale počasie to zariadilo inak. Mazda MX5 sa na svoje dvadsiatiny ukázala v plnej paráde na pretekárskom okruhu a mnohým pomútila hlavu.

(Zdroj: Mazda)

ADRIA CIRCUIT, BENÁTKY. Z okna monotónne hučiaceho autobusu pozeráme na široké talianske roviny, ale v hlave nám beží úplne iný film. V mysli zrovnávame pretáčavé šmyky a zoraďujeme zážitky z predchádzajúcich dvoch dní. V mozgu prebieha niečo podobné ako defragmentácia disku v počítači. Kým si neutrasieme zážitky z okruhu na akúkoľvek inú požiadavku zvon nereagujeme.

Mazda MX-5 Open race bola zážitkom pre skúsených pretekárov, ktorí v mnohých prípadoch namiesto novinárov amatérov doplnili 145 člennú skupinu pilotov. Súhra nepriaznivého počasia, výborne upraveného auta a okruhu napokon vytvorila narodeninovú párty, na akú sa nezabúda.

78_male_big.jpg

Slovenský tím: zľava Samuel Vanko (auto motor a šport),
Vladimír Janku (4TV), Peter Mihálik (Auto Magazín),
Michal Karpat (Autožurnál) a Rastislav Chvála (auto.sme.sk)

Mazda chcela na dvadsaťročnú históriu kultového auta upozorniť a to sa jej podarilo. Stačí spustiť internetový vyhľadávač a aj tie najväčšie nemecké a anglické redakcie prinášajú emočné výstupy.

My sme priniesli aktuálne postrehy a ešte aj teraz, mesiac po pretekoch, sa k nim vraciame v spomienkach a v rozhovoroch. Vzhľadom na okolnosti a zúriace chrípky sme nezobrali so sebou kameru a „rybie očko" do kokpitu, čo dodnes ľutujeme.
73_male_big.jpg

Za vedúcu osobnosť tímu, ktorý bol hovorcom
aj hlavným stratégom počas pretekov, sme si zvolili Rasťa Chválu.

Preteky má v krvi

MX-5 bola prvým autom z produkcie japonského výrobcu s čistým športovým naturelom, ktorý si zachovala počas všetkých troch generácií. Napriek tomu, že jej dizajn bol v premenách všetkých troch generácií žensky jemný. Možno preto nás predtým nezaujala tak, ako svalnatejšie dvojmiestne autá.

75_male_big.jpg

Po štarte bolo na trati husto.

Mimochodom, MX-5 má k ostrým pretekom veľmi blízko už roky. Rovnomenný značkový okruhový seriál sa jazdí v USA, Holandsku aj Veľkej Británii. Na starom kontinente dokonca ešte s prvou generáciou tejto imidžovej a okapotovanej motokáry s pohonom zadných kolies.
71_male_big.jpg

K najčastejším súbojom a kolíziám prichádzalo práve v tejto zákrute.

Mať MX5 je česť

Preteky novinárov neboli prvou hromadnou oslavou dvadsiateho výročia príchodu modelu MX-5 na starý kontinent. Vlani Mazda oslovila všetky MX-5 kluby v celej Európe a podarilo sa jej dať dokopy asi 200 majiteľov týchto vozidiel, ktorí sa v júni stretli na 24-hodinových pretekoch v Le Mans. Ešte väčšie podujatie sa konalo v októbri v Japonsku, kde sa stretlo vyše 1600 áut MX a viac ako 2600 majiteľov a fanúšikov.

72_male_big.jpg

Súboje telo na telo neboli ničím výnimočným.
Spôsob, akým si bránil svoju pozíciu Patrick Simon z Nemecka
jasne naznačoval, že na okruhu neštartuje prvýkrát.

Mazda oslavuje tento rok dvadsiate výročie od uvedenia prvej generácie roadsteru MX-5 na európsky trh. Automobilka sa rozhodla namiesto trápnej marketingovej prezentácie niekde na azúrovom pobreží zorganizovať preteky.
77_male_big.jpg

S konečným deviatym miestom
môžeme byť na prvýkrát viac ako spokojní...

Bol to úžasný nápad, pretože jazda na mokrom okruhu so zadným pohonom zanechala emócie v každom,. Kto doteraz Mazdu MX5 prehliadal, zmenil názor.

Zo sériového auta „závoďák"

Mazda pripravila tridsiatku identických modelov MX-5 so základnými športovými úpravami. Technici stajne Engstler Motorsport pri prestavbe kládli dôraz na aerodynamiku, zníženie hmotnosti a vyladenie pruženia. Vozidlo zvnútra kompletne „očistili". Odstránili plátenú strechu s celým mechanizmom, priečny stabilizátor, všetky koberce a izolácie, audiosystém, airbagy a sedadlá. Pohotovostná hmotnosť auta tak klesla na 1050 kg.

74_male_big.jpg

Za dva dni sme po okruhu najazdili 582 km.

Bezpečnostná výbava podľa predpisov

Po odstránení prebytočných vecí prišli na rad úpravy exteriéru - aerodynamický racing kit (zadný nárazník s difúzorom a zadné krídlo) a exteriérové kotvy prednej a zadnej kapoty, aby motor aj palivová nádrž boli v prípade kolízie ľahko prístupné zvonka.

76_male_big.jpg

Celé podujatie malo formu skutočných pretekov.
Nechýbali ani povinné rozpravy jazdcov - pred tréningami,
kvalifikáciou aj samotnými pretekmi.

V interiéri pribudla povinná bezpečnostná výbava ako rám, športové sedačky so šesťbodovým bezpečnostným pásom, hasiaci systém, krásny pretekársky volant so splošteným vencom s priemerom 320 mm. Rádio na centrálnom paneli nahradilo meracie zaradenie informujúce vodiča o dosiahnutých časoch v jednotlivých kolách.

Pľula do výfuku

Výkon motora ostal sériový (118 kW/160 k), tak isto aj všetky komponenty, ale ostrejším reakciám na stláčanie akcelerátora pomohli nový športový software a keramická spojka. Samozrejmosťou je športový výfuk z antikoróznej ocele, ktorý nádherne zvukovo podfarboval atmosféru za volantom. Primerane reval a pri ubratí plynu krásne odpľúval. Upravené boli tiež tlmiče aj pružiny, odklony kolies a brzdy dostali pretekárske kotúče aj doštičky.

79_male_big.jpg

Pilot, ktorý dojazdil, musel ďalšiemu dotankovať.
Striedajúci jazdec držal medzitým v pohotovosti hasiaci prístroj.

Stačila krátka kontra

Zo všetkého asi najviac fascinovala ovládateľnosť v pretáčavom šmyku. Šofér bez prechytávania volantu dokázal zvládnuť aj dlhšie šmyky a výraznejší drift. Samozrejme na najrýchlejšie kolá bolo potrebné sústredenie bez veľkých driftov. Vo finále pretekov sa nám osvedčilo neskoré brzdenie a rýchly výjazd von.

80_male_big.jpg

Víťazi: zľava Portugalci (2), Belgičania (1) a Maďari (3)

Zvlášť brzdenie bolo veľmi zábavné, lebo najskôr zareagovalo prestavené ABS a vodič prepadol pocitu, že auto nebrzdí. Po chvíli poriadneho tlačenia na pedál sa však auto prilepilo k ceste a vzápätí bolo schopné zatočiť do zákruty. Kombinácia nízkej hmotnosti a pohonu zadnej nápravy je stroj na zážitky. To nás utvrdzuje v tom, že zadný pohon má svoje miesto v hierarchii motoristu. Vďaka Ti, MX5.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  5. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  6. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  2. Budúcnosť M&A v Európe
  3. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  4. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  5. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  6. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  9. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  10. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 419
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 192
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 448
  4. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 322
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 089
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 871
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 598
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 587
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 552
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 295
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Matovičova paradigma

Keby žil v ére Edisona, tak sa hádže o zem a vyhráža až kým by sme nemali ústavný zákon o svietení petrolejkami.

Autorská strana Samuela Marca

Privítajte Petra Pellegriniho, náhradného človeka (píše Samo Marec)

Môžete Pellegriniho vyhnať zo Smeru, ale nemôžete Smer vyhnať z Pellegriniho.

Peter Pellegrini.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Prvá námestníčka Kováčiková odchádza z prokuratúry

Rezignáciu odôvodňuje aj útokmi na svoju osobu.

Viera Kováčiková.