MARRAKECH. Duster je postavený podľa osvedčeného receptu: jednoduchosť, odolnosť a dostupnosť. Jeho silnou stránkou je robustná konštrukcia, jeden z najpriestrannejších interiérov v triede, akceptovateľný dizajn vystihujúci jeho odolnosť a rozumne nastavená úroveň techniky za dostupnú cenu. Jazdili sme s prvým nízkonákladovým SUV – Daciou Duster. Logan, na ktorého platforme stojí Duster, je sám o sebe zárukou veľkorysej ponuky miesta pre všetkých piatich pasažierov, najmä pre tých vzadu.
Narástol do každého smeru
Duster má o 39 mm dlhší rázvor náprav než Logan a o 43 mm dlhší než Nissan Qashqai. Ešte dôležitejšia je šírka, ktorá v porovnaní s Loganom a Qashqaiom narástla o 99 mm prípadne o 39 mm. Časť tohoto prírastku išla na konto širokých bokov (a teda širšieho rozchodu kolies – vpredu + 20 mm a vzadu + 22 mm versus Qashqai), presnejšie optických svalov, ale stále ostalo dosť aj pre kabínu.
Traja dospelí nemôžu mať problém obsedieť vedľa seba, pričom pre nohy budú mať more miesta. Veľmi slušný je tiež objem batožinového priestoru 475 l v prípade verzie s pohonom 4x2 alebo 443 l s pohonom 4x4, či 408 l ak k zadnému diferenciálu pripočítame ešte plnohodnotné rezervné koleso.
Prvé dojmy z Dacie Duster počas statickej prezentácie v Ženeve nájdete tu.
Vpredu kultúra Sandera
Architektúra kabíny je veľmi podobná modelom Logan a Sandero. Preto v tomto smere netreba čakať žiadne závratné zmeny. Kvalita a prevedenie kabíny je rovnaká. Kričia z nej nízke náklady, ale za danú cenu nikoho neurazí. Výhodou je vyšší posed a celkom slušný komfort cestovania zabezpečujú sedadlá, ktoré sú hlavne veľké a majú dostatočne dlhé operadlá aj pre vyšších jedincov.
Ďalšou dôležitou informáciou je, že do auta sa pohodlne nastupuje a obávať sa netreba ani nakladania batožiny do kufra. Svalovicu určite nedostanete, pretože na segment SUV je nakladacia hrana pomerne nízko. Ešte jeden postreh z prašných marockých ciest. Musíme pochváliť tesnenia dverí, okien a účinný vnútorný obeh klimatizácie, pretože dovnútra prenikalo minimum prachu.
Krátery na ceste zvládne
V porovnaní s Loganom je Duster pocitovo tuhší a robustnejší. Pôsobí dojmom poctivej konštrukcie, navrhnutej a postavenej do najťažších podmienok aké je SUV schopné prežiť. Už Logan vedel veľmi precízne filtrovať všetky nerovnosti našich ciest. Duster je pripravený zvládnuť najhoršie cesty sveta, ktoré v našom ponímaní cestami v niektorých prípadoch ani nemožno nazvať.
Ujazdená hlina posiata väčším aj menším kamením, na cestách diery, niekedy až krátery, to sú podmienky s akými sa v Európe málokedy stretnete a Duster s nimi nemá problém. Rany, kopance, skoky, všetko absorbuje a prijíma s absolútnou samozrejmosťou a pokorou ako vojak postavený do prvej línie.Jazdili SME... |
Určite ho nechcem stavať na úroveň off-roadu, ale na auto katégorie SUV znesie naozaj veľa. Bez pazvukov a iných zvukových efektov, ktoré by naznačovali, že podvozok alebo iná časť auta trpí. Jediným limitujúcim faktorom môžu byť len pneumatiky. Jazdenie našej skupiny však prežili bez defektu, takže aj tie sú evidentne prispôsobené pre jazdu po nekvalitnom povrchu, ostré kamene nevynímajúc. Tak ako Logan v rámci svojej kategórie vyniká komfortom a odolnosťou pruženia na rozbitom povrchu, rovnako aj Duster sa stane symbolom odolnosti v kategórii SUV. Nechceme podceňovať rivalov ako Land Rover Freelander a iných, ktorého si ani nedovolím nazvať konkurentom Dacie, ale Duster je podobne ako jeho súrodenci tak jednoducho postavený, s dôrazom na výdrž, že na ňom sa za bežných okolností ani nemá čo rozhrkať a pokaziť. |
Riadenie ako v Logane
Šoféri sa málokedy so svojim SUV pozrú mimo asfaltovú cestu, preto pre našinca je oveľa dôležitejšie, ako jazdí Duster po klasických cestách. Stabilita vozidla je uspokojivá, aj napriek svetlej výške podvozka 210 mm. Bezpečné správanie sa v zákrutách konštruktéri poistili širokým rozchodom kolies, ktorý v kombinácii s dlhým rázvorom a krátkymi prevismi zabezpečuje vozidlu ovládateľnosť a stabilitu minimálne na úrovni Loganu.
Riadenie je rovnako tupé, menej citlivé a prenáša vibrácie, ale popri všetkých iných schopnostiach to Dusteru za danú cenu vieme odpustiť. V porovnaní s Loganom je Duster citeľne ťažší (1.160 kg oproti 980 kg), čo je daň za robustnejšiu konštrukciu a väčšiu a tuhšiu karosériu.
Benzín ledva dýcha
Viac ako na jazdných vlastnostiach si hmotnosť uvedomíte na dynamike základného benzínového motora, ktorý sa s Dusterom potrápi o poznanie viac než s Loganom. Základný benzínový štvorvalec s objemom 1.6 l (77 kW/105 k) kombinovaný výhradne s predným pohonom je z pohľadu dynamiky spodná akceptovateľná hranica.
Benziňákom v motorovej palete Dacie jednoducho chýba krútiaci moment, čo na väčšom a ťažšom modeli Duster cítiť. Preto by sme ho odporúčali iba do mesta. Na mimomestských ťahoch budete pri predbiehaní trpieť.
Radšej diesel
Podstatne lepšie si s Dusterom poradí slabší z dvoch naftových motorov 1.5 dCi, kombinovaný taktiež iba s predným pohonom a päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Veľmi ochotne ťahá už od 1500 ot/min a k jeho tradičným prednostiam patrí kultivovaný chod a spotreba. Benzín treba točiť, čo sa prejaví na spotrebe a hluku v kabíne. Nafťák si ticho bafká na nízkych otáčkach a z nádrže si odpije v priemere len 5,1 l nafty na 100 km. Preto osobne by som radšej zainvestoval do naftového motora, ktorý je síce o 1200 € drahší (pri rovnakej výbave), ale ťahá, nežerie a je tichý.
Okrem toho treba si uvedomiť, že Duster je už nejaký kus auta, hoci o 300 až 500 kg ľahší než konkurencia. Výhodu nižšej pohotovostnej hmotnosti sme ocenili najmä v teréne, na off-roadovom polygóne, kde sme si mohli vyskúšať, čo všetko sa s autom tejto kategórie dá zvládnuť. Jedine v teréne sme mali možnosť vyskúšať si najvýkonnejší naftový agregát 1.5 dCi (8é kW/109 k) v kombinácii s pohonom 4x4 a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Jazdili SME... |
Sadáme do auta, na sedadlo spolujazdca si prisadá inštruktor, v krátkosti sa predstavíme a vyrážame na trať. Pohon 4x4 prepneme do režimu Lock a celý okruh absolvujeme na prvom prevodovom stupni, ktorý je kvôli schopnostiam v teréne extrémne krátky. Postavená trať pripomína disciplíny z off-road trialu. Prechádzame prudké stúpania a klesania, kde sa spoliehame na motor alebo brzdy a zároveň si prvýkrát v praxi uvedomujeme nízku pohotovostnú hmotnosť Dustera. Auto sa zbytočne nešmýka, či už priečne alebo v priamom smere. V prudkom kopci na prašnom povrchu môžeme v pohode zastaviť a auto sa ani nepohne. Pohnutie s pomocou ručnej brzdy je vďaka krátkemu prvému prevodovému stupňu malina. Na inom mieste si dokonca skúšame, ako motor auto potiahne aj bez pridania plynu. Stačí pustiť spojku a nemá problém pohnúť sa do prudkého kopca aj so štvoricou dospelých na palube. V inej situácii krátky prvý prevodový stupeň zase poslúži ako náhrada asistenta pre zjazd z kopca. |
V teréne zatieni bežné SUV
Manévrovateľnosť Dustera v teréne je veľmi slušná. Predný aj zadný nájazdový uhol hovoria sami za seba. Reálne schopnosti trakcie pohonu 4x4 však určite ešte preveríme v domácich podmienkach na našom obľúbenom Horehroní, kde si ešte raz zopakujeme aj kríženie náprav, pretože tuhosť karosérie testovaných áut na polygóne a ich odolnosť voči krúteniu nás veľmi milo prekvapila.
Auto sme mohli takmer prevrátiť, ale karoséria sa ani nepohla a plasty nevydali jediný pazvuk. Musíme si overiť, či na polygón výrobca nasadil autá so špeciálne vystuženou karosériou alebo je Duster reálne tak tuhý. Ak áno, klobúk dolu.