O takejto dopravnej situáciu nám napísal Stanislav. Stalo sa to pod Strečnom, keď cestoval do Bratislavy.
Stanislav: "Kvôli zhustenej premávke sa vytvárala kolóna áut v oboch pruhoch rozšírenej cesty. Na konci kolóny som sa zaradil do pravého pruhu aby som si overil to, čo som si už skôr všimol: pruh, ktorý bude končiť a bude sa pripájať do druhého, je rýchlejší. A naozaj som aj postupoval rýchlejšie ako autá v ľavom pruhu. Na konci som aj videl dôvod, prečo to tak bolo.
Autá v mojom pruhu sa začali radiť do ľavého pruhu už 250 metrov pred skončením pravého. To malo za následok, že ľavý pruh bol hustejší a preto aj pomalší. Ja som však nevidel dôvod, prečo by som sa už mal zaradiť do ľavého, keď som mal pred sebou cca 250 metrov voľnej cesty. A tu ma prekvapila reakcia niektorých vodičov.
Jeden stál s autom na strede čiary a tým zaberal oba pruhy. Najprv som ani nepochopil, čo tým myslí tak som ho predbehol, keďže mi tam ostávalo ešte nejaké miesto. Potom na mňa ešte aj trúbil, asi aj blikal diaľkovými svetlami. Ďalej sa situácia zopakovala, lenže to mi už bolo úplne jasné, že ma ďalší vodič nepustí ďalej. Vyšiel do stredu a zaberal autom oba pruhy, takže som už iba pomaličky šiel za ním, až sa cesta začala spájať. Tu som zapol smerovku a hneď asi druhé auto mi dalo prednosť. Tak som sa zaradil a pokračoval som ďalej.
Zaujímalo by ma, či som porušil nejaký predpis, keďže som ani nevyšiel na bielu zebru, ktorá je na konci a tiež som ani nebol agresívny pri preraďovaní do ľavého pruhu. A ešte pridávam, že pred koncom môjho pruhu boli na ceste šípky hovoriace o tom, že je potrebné prejsť do ľavého pruhu."
Zväčšiť mapu
Kolóny sú čoraz častejšou súčasťou našich ciest. Nielen pre nehody ale aj pre čoraz väčšie množstvo áut na cestách, ktoré sa nerozširujú tak, aby premávka mohla byť plynulá. A tak sa stáva, že sa pred vami objaví zúženie cesty do jedného jazdného pruhu. Niektorých pritom obleje pot zo stresu, pretože sa nedostanú včas do cieľa, iní vymenia stres za agresivitu alebo sa z nich stanú samozvaní strážcovia spravodlivosti.
Stanislav šiel podľa predpisov V úseku cesty, o ktorom píše Stanislav, sa dva jazdné pruhy zlievajú do jedného. Pritom je jasné, že ľavý pruh je priebežný aj vďaka vodorovnému dopravnému značeniu Predbežné šípky (V 9b). Táto dopravná značka "umiestnená v osi jazdného pruhu vyznačuje jeho blížiace sa skončenie". V tomto prípade sa končí pravý jazdný pruh.
Mimo obce smú vodiči používať na jazdu pravý pruh na cestách s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere. Ľavý pruh je určený na predchádzanie alebo obchádzanie. Toto však neplatí pod Strečnom.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.
Ak by tam nebola dopravná značka, ktorá by určovala, že pravý jazdný pruh je pre pomalšie vozidlá jazdiace rýchlosťou do 70 km/h, potom by sa tam malo jazdiť primárne v pravom jazdnom pruhu. Lenže, dopravné značenie pod Strečnom jasne určuje, že sa má jazdiť v "ľavom" pruhu a pravý je pre pomalšie vozidlá.
Ak šiel Stanislav pomalšie ako 70-kou, dopravné predpisy neporušil. Podľa jeho slov pri preraďovaní sa do ľavého jazdného pruhu dal prednosť vozidlám, ktoré v ňom boli. Platí totiž, že ak sa chce vodič vozidla preradiť do iného jazdného pruhu, napríklad v mieste, kde sa jeho jazdný pruh končí, mal by dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa chce dostať.
V praxi si mnohí vyberajú nechtiac pomalší prejazd
Vodiči, ktorí poznajú dopravnú situáciu, alebo jazdia podľa väčšiny, sa často "preventívne" zaradia do priebežného pruhu výrazne skôr, než je to potrebné. A nevyužijú pritom voľnejší jazdný pruh. Brzdia sa tak aj vďaka sebe.
Je pochopiteľné, že končiaci sa jazdný pruh je voľnejší, ak sa väčšina radí do priebežného. Tam, kde sa cesty spájajú, sa vždy nájde niekto v priebežnom pruhu, kto pustí pred seba vodiča z toho, ktorý sa končí. Ak sa takto dostane dopredu každý, kto si vyberie na jazdu končiaci sa pruh, tí v priebežnom (ktorých je väčšina) si to potom musia odstáť.
Občas sa nájdu takí, ktorí sa rozhodnú blokovať oba jazdné pruhy. Snažia sa "páchať spravodlivosť". Majú pocit, že tí, ktorí idú voľnejším jazdným pruhom, sa predbiehajú. Lenže, to je omyl.
Ak niekto jazdí v strede jazdných pruhov a snaží sa blokovať iných v plynulej jazde, tak ako sa to stalo Stanislavovi, ohrozuje plynulosť cestnej premávky. Okrem toho porušuje dopravné predpisy o jazde v jazdných pruhoch.
Spravodlivý spôsob prejazdu zúženým miestom
Ideálna situácia by nastala, ak by si vodiči uvedomili, že zaradením sa do kolóny v ľavom jazdnom pruhu, ktorá sa pohybuje pomaly, si nepomôžu. A ani blokovaním iných jazdných pruhov.
K dosiahnutiu pomyselnej spravodlivosti a snáď aj k zníženiu nervozity, by pomohlo, ak by vodiči boli schopní sa inštinktívne radiť rovnomerne do oboch jazdných pruhov tak, aby kolóny áut v oboch pruhoch boli približne rovnako dlhé.
No a k tomu už len treba pripojiť schopnosť vedieť "zipsovať" v mieste, kde sa z dvoch jazdných pruhov stáva jeden. Bez dopravnej značky to síce pod Strečnom nie je povinné, ale určite by to pomohlo zvýšiť plynulosť tak, aby sa nikto necítil ukrátený. Ak by to nešlo dobrovoľne, dá sa to zariadiť jedine dopravnou značkou. To by však bola úloha pre správcu komunikácie.
Značka Striedavé radenie (č. C 30), ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky.
Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.