SME

Viete prejsť správne zúženým miestom?

Viete, ako prejsť najrýchlejšie cestou, kde sa dva jazdné pruhy menia na jeden a tvoria sa tam kolóny? Jedna možnosť je vybrať si inú cestu. Ale čo ak vás už kolóna zastavila a niet cesty späť?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

O takejto dopravnej situáciu nám napísal Stanislav. Stalo sa to pod Strečnom, keď cestoval do Bratislavy.

Stanislav: "Kvôli zhustenej premávke sa vytvárala kolóna áut v oboch pruhoch rozšírenej cesty. Na konci kolóny som sa zaradil do pravého pruhu aby som si overil to, čo som si už skôr všimol: pruh, ktorý bude končiť a bude sa pripájať do druhého, je rýchlejší. A naozaj som aj postupoval rýchlejšie ako autá v ľavom pruhu. Na konci som aj videl dôvod, prečo to tak bolo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autá v mojom pruhu sa začali radiť do ľavého pruhu už 250 metrov pred skončením pravého. To malo za následok, že ľavý pruh bol hustejší a preto aj pomalší. Ja som však nevidel dôvod, prečo by som sa už mal zaradiť do ľavého, keď som mal pred sebou cca 250 metrov voľnej cesty. A tu ma prekvapila reakcia niektorých vodičov.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden stál s autom na strede čiary a tým zaberal oba pruhy. Najprv som ani nepochopil, čo tým myslí tak som ho predbehol, keďže mi tam ostávalo ešte nejaké miesto. Potom na mňa ešte aj trúbil, asi aj blikal diaľkovými svetlami. Ďalej sa situácia zopakovala, lenže to mi už bolo úplne jasné, že ma ďalší vodič nepustí ďalej. Vyšiel do stredu a zaberal autom oba pruhy, takže som už iba pomaličky šiel za ním, až sa cesta začala spájať. Tu som zapol smerovku a hneď asi druhé auto mi dalo prednosť. Tak som sa zaradil a pokračoval som ďalej.

Zaujímalo by ma, či som porušil nejaký predpis, keďže som ani nevyšiel na bielu zebru, ktorá je na konci a tiež som ani nebol agresívny pri preraďovaní do ľavého pruhu. A ešte pridávam, že pred koncom môjho pruhu boli na ceste šípky hovoriace o tom, že je potrebné prejsť do ľavého pruhu."

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Kolóny sú čoraz častejšou súčasťou našich ciest. Nielen pre nehody ale aj pre čoraz väčšie množstvo áut na cestách, ktoré sa nerozširujú tak, aby premávka mohla byť plynulá. A tak sa stáva, že sa pred vami objaví zúženie cesty do jedného jazdného pruhu. Niektorých pritom obleje pot zo stresu, pretože sa nedostanú včas do cieľa, iní vymenia stres za agresivitu alebo sa z nich stanú samozvaní strážcovia spravodlivosti.

Stanislav šiel podľa predpisov V úseku cesty, o ktorom píše Stanislav, sa dva jazdné pruhy zlievajú do jedného. Pritom je jasné, že ľavý pruh je priebežný aj vďaka vodorovnému dopravnému značeniu Predbežné šípky (V 9b). Táto dopravná značka "umiestnená v osi jazdného pruhu vyznačuje jeho blížiace sa skončenie". V tomto prípade sa končí pravý jazdný pruh.

SkryťVypnúť reklamu

Mimo obce smú vodiči používať na jazdu pravý pruh na cestách s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere. Ľavý pruh je určený na predchádzanie alebo obchádzanie. Toto však neplatí pod Strečnom.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by tam nebola dopravná značka, ktorá by určovala, že pravý jazdný pruh je pre pomalšie vozidlá jazdiace rýchlosťou do 70 km/h, potom by sa tam malo jazdiť primárne v pravom jazdnom pruhu. Lenže, dopravné značenie pod Strečnom jasne určuje, že sa má jazdiť v "ľavom" pruhu a pravý je pre pomalšie vozidlá.

Ak šiel Stanislav pomalšie ako 70-kou, dopravné predpisy neporušil. Podľa jeho slov pri preraďovaní sa do ľavého jazdného pruhu dal prednosť vozidlám, ktoré v ňom boli. Platí totiž, že ak sa chce vodič vozidla preradiť do iného jazdného pruhu, napríklad v mieste, kde sa jeho jazdný pruh končí, mal by dať prednosť vozidlám v pruhu, do ktorého sa chce dostať.

V praxi si mnohí vyberajú nechtiac pomalší prejazd

Vodiči, ktorí poznajú dopravnú situáciu, alebo jazdia podľa väčšiny, sa často "preventívne" zaradia do priebežného pruhu výrazne skôr, než je to potrebné. A nevyužijú pritom voľnejší jazdný pruh. Brzdia sa tak aj vďaka sebe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je pochopiteľné, že končiaci sa jazdný pruh je voľnejší, ak sa väčšina radí do priebežného. Tam, kde sa cesty spájajú, sa vždy nájde niekto v priebežnom pruhu, kto pustí pred seba vodiča z toho, ktorý sa končí. Ak sa takto dostane dopredu každý, kto si vyberie na jazdu končiaci sa pruh, tí v priebežnom (ktorých je väčšina) si to potom musia odstáť.

Občas sa nájdu takí, ktorí sa rozhodnú blokovať oba jazdné pruhy. Snažia sa "páchať spravodlivosť". Majú pocit, že tí, ktorí idú voľnejším jazdným pruhom, sa predbiehajú. Lenže, to je omyl.

Ak niekto jazdí v strede jazdných pruhov a snaží sa blokovať iných v plynulej jazde, tak ako sa to stalo Stanislavovi, ohrozuje plynulosť cestnej premávky. Okrem toho porušuje dopravné predpisy o jazde v jazdných pruhoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spravodlivý spôsob prejazdu zúženým miestom

Ideálna situácia by nastala, ak by si vodiči uvedomili, že zaradením sa do kolóny v ľavom jazdnom pruhu, ktorá sa pohybuje pomaly, si nepomôžu. A ani blokovaním iných jazdných pruhov.

K dosiahnutiu pomyselnej spravodlivosti a snáď aj k zníženiu nervozity, by pomohlo, ak by vodiči boli schopní sa inštinktívne radiť rovnomerne do oboch jazdných pruhov tak, aby kolóny áut v oboch pruhoch boli približne rovnako dlhé.

No a k tomu už len treba pripojiť schopnosť vedieť "zipsovať" v mieste, kde sa z dvoch jazdných pruhov stáva jeden. Bez dopravnej značky to síce pod Strečnom nie je povinné, ale určite by to pomohlo zvýšiť plynulosť tak, aby sa nikto necítil ukrátený. Ak by to nešlo dobrovoľne, dá sa to zariadiť jedine dopravnou značkou. To by však bola úloha pre správcu komunikácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Značka Striedavé radenie (č. C 30), ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky.

Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 492
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 165
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 751
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 004
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 453
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 768
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 520
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  2. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  3. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  5. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  6. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  7. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  8. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 405
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 626
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 212
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 749
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 537
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 259
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 857
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 845
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu