PRVÁ JAZDA

Nové BMW X1 28i - renesancia benzínu

Downsizing útočí zo všetkých strán. Atmosférický trojliter v BMW X1 ustúpil preplňovanému dvojlitru so zanedbateľne nižším výkonom, ale väčším krútiacim momentom, lepším zrýchlením, nižšou spotrebou a hmotnosťou.

Nový agregát sa štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok je k dispozícii 8-stupňový automat, ktorý sa vďaka tomuto motoru objavuje v modelovom rade X1 prvýkrát. K výbave sa dá priplatiť ešte ďalšia drobnosť – radenie páčkami(Zdroj: BMW)

ĽUBĽANA. Odkedy robím túto prácu, benzínové SUV od BMW sa mi dostane do ruky len sporadicky. V našich končinách sa neustále uprednostňujú nafťáky, až som takmer zabudol, aký príjemný vie byť moderný benzínový motor, navyše s prepĺňaním.

Pozrite si redakčný test naftovej verzie BMW X1 (video)

Nedávno som si to pripomenul za volantom BMW X1 28i, ktorý pod rovnakým označením už nepoháňa atmosférický 3-litrový šesťvalec, ale nahradil ho úplne nový preplňovaný dvojliter.

prevodovka.jpg
Príplatkový 8-stupňový automat má v X1 premiéru. Štandardne sa dodáva 6-stupňová mechanická prevodovka.

Súčasný tlak na znižovanie emisií a spotreby stále viac núti automobilky vyraďovať z výrobných programov atmosférické agregáty a nahrádzať ich turbomotormi s nižším zdvihovým objemom. Tomuto trendu sa nevyhla ani automobilka BMW, ktorá v budúcnosti plánuje všetky veľké atmosférické benzínové motory nahradiť agregátmi menšieho objemu s prepĺňaním.

Prvou lastovičkou je najmenšie SUV BMW X1, ktoré prišlo o zážihový šesťvalec. Vo vrcholnej zážihovej verzii si ponecháva označenie 28i, ale atmosférický trojliter nahradil pod prednou kapotou 2-litrový štvorvalec úplne novej konštrukcie, nadupaný všetkou najmodernejšou technikou z motorárskeho regálu BMW.

Namiesto dvojitého preplňovania twin-scroll turbo

Prepĺňa ho turbodúchadlo s technológiou twin-scroll, charakteristické dvomi cestami, ktoré privádzajú výfukové plyny k turbíne. Zatiaľ čo účinok sekundárnej sa prejaví až pri vyšších otáčkach, primárna minimalizuje vznik turbodiery - má menší priemer a je vedená kolmo na os turbíny.

Tento systém dokáže nahradiť klasické dvojstupňové prepĺňanie dvomi turbodúchadlami. Hoci je to teda v skutočnosti motor s jedným turbom, BMW preň používa marketingové označenie TwinPower Turbo.

Najvyšší krútiaci moment s hodnotou 350 Nm vďaka nemu vrcholí v absolútnom suteréne otáčkomera - už pri 1.250 1/min. Maximálny výkon predstavuje 180 kW (245 k) pri 5.000 1/min.

Dvojliter je efektívnejší, ľahší aj úspornejší

V porovnaní s predchodcom je nový motor o dva valce a takmer liter menší. Dosahuje o 10 kW (13,5 k) nižší výkon, ale o 40 Nm vyšší krútiaci moment, dostupný pri nižších otáčkach. Palivo do jeho valcov dávkujú solenoidové vstrekovače pod tlakom až 200 barov.

motor.jpg
Nový dvojliter s výkonom 180 kW/245 k a krútiacim momentom 350 Nm je prvým členom novej generácie 4-valcových benzínových motorov.

Celohliníkový agregát využíva aj ostatné mníchovské vychytávky ako systém variabilného zdvihu ventilov Valvetronic a ich dvojité variabilné časovanie Double Vanos. Nový motor je zaujímavý aj z pohľadu prevádzkových nákladov. V porovnaní so šesťvalcom, ktorý nahradzuje, je úspornejší a rýchlejší zároveň. Z 0 na 100 km/h akceleruje o 0,7 s skôr (6,1 s), spotrebuje o 1,5 l menej benzínu (7,9 l/100 km) a do ovzdušia vypustí len 183 g/km CO₂ (- 36 g).

Dôležitá je tiež úspora hmotnosti. S hmotnosťou 144 kg je preplňovaný dvojliter o 18 kg ľahší než atmosférický trojliter, čo má okrem spotreby a emisií pozitívny vplyv aj na jazdné vlastnosti. V meste mu pomáha držať spotrebu paliva na uzde štandardne montovaný systém Stop/Start.

Nový agregát sa štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok je 8-stupňový automat, ktorý sa vďaka tomuto motoru objavuje v modelovom rade X1 prvýkrát. K nemu sa dá priplatiť ešte ďalšia drobnosť – radenie páčkami na volante.

Jazdili sme

Nebudem polemizovať na tým, či je dvojliter lepšou alebo horšou voľbou pre X1 než pôvodný šesťvalec, pretože som ho v X1 neskúšal. Podstatné je, že nový štvorvalec urobil na mňa dobrý dojem a hlavne mi pripomenul, aké úžasné vedia byť moderné preplňované benzínové motory a ako veľmi sa hodia do áut s prirodzenou športovou náturou.BMW X1 takým bez pochyby je.

Nakoniec, prečo by si tí istí ľudia, ktorí vyvinuli vynikajúci trojliter mali urobiť teraz svoju robotu horšie. Ako vždy vydali zo seba to najlepšie. Vytvorili turbomotor so všetkým, čo taký agregát má mať. Počnúc zvukom s počuteľným hvízdaním turba a pekným benzínovým revom vo vysokých otáčkach, cez príťažlivo ostré reakcie na akcelerátor, až po impozantnú elasticitu v celom spektre otáčok.

Motor zaberá odspodu ako moderný turbodiesel, vyslovene od 1400 ot 1/min. Vďaka pôsobivej pružnosti v nízkych otáčkach s ním v meste ako s nafťákom aj môžete jazdiť. Na 5. alebo 6. prevodovom stupni, bez dusenia a potreby podraďovania. Motor hladko dávkuje silu v širokom spektre otáčok. Turbodiera je pre neho vďaka twin-scroll turbu cudzí pojem. Impozantne ťahá až po 7000 ot 1/min. Napriek presvedčivej dynamike však z neho výkon 180 kW/245 k necítiť. Pôsobí na zdravých 147 kW/200 k, čo je dôsledok vysokej pohotovostnej hmotnosti 1580 kg.

Viem si ho však veľmi živo predstaviť ako môže zamávať s klasickou jednotkou. Atraktívny bude určite tiež v trojkovom rade. Počas úvodných niekoľko desiatok testovacích kilometrov s ľahkou nohou na plyne som s ním dosiahol spotrebu 8,9 l/100 km, čo je len o liter viac než udáva výrobca. Pri svižnej jazde v kopcovitom teréne cez zákruty si z nádrže odpil 12,0 l/100 km.

Spotreba nie je najnižšia, ale v budúcnosti tento agregát nahradí aj slabší šesťvalec označovaný ako 25i. Paralelne s novým motorom 28i uvádza BMW pre modelový rad X1 prvýkrát aj M športový optický balík dostupný pre všetky motorizácie.

Motor 28i
Zdvihový objem [cm3] 1997
Výkon [kW/k] 180/245
pri otáčkach [1/min] 5000
Krútiaci moment [Nm] 350
pri otáčkach [1/min] 1250
Prevodovka 6M (8AT)
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1580 (1595)
Spotreba paliva [l/100 km] 7,9 (7,9)
Emisie CO2 [g/km] 183 (183)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,1 (6,5)
Maximálna rýchlosť [km/h] 240 (240)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 583
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 136
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 452
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 915
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 612
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 559
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 533
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 335
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 313
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 105

Téma: BMW


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke. Či by bol za odvolanie Plavčana, dosiaľ nepovedal.

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi problém

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.