SME

Nové BMW X1 28i - renesancia benzínu

Downsizing útočí zo všetkých strán. Atmosférický trojliter v BMW X1 ustúpil preplňovanému dvojlitru so zanedbateľne nižším výkonom, ale väčším krútiacim momentom, lepším zrýchlením, nižšou spotrebou a hmotnosťou.

Nový agregát sa štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok je k dispozícii 8-stupňový automat, ktorý sa vďaka tomuto motoru objavuje v modelovom rade X1 prvýkrát. K výbave sa dá priplatiť ešte ďalšia drobnosť – radenie páčkamiNový agregát sa štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok je k dispozícii 8-stupňový automat, ktorý sa vďaka tomuto motoru objavuje v modelovom rade X1 prvýkrát. K výbave sa dá priplatiť ešte ďalšia drobnosť – radenie páčkami (Zdroj: BMW)

ĽUBĽANA. Odkedy robím túto prácu, benzínové SUV od BMW sa mi dostane do ruky len sporadicky. V našich končinách sa neustále uprednostňujú nafťáky, až som takmer zabudol, aký príjemný vie byť moderný benzínový motor, navyše s prepĺňaním.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pozrite si redakčný test naftovej verzie BMW X1 (video)

Nedávno som si to pripomenul za volantom BMW X1 28i, ktorý pod rovnakým označením už nepoháňa atmosférický 3-litrový šesťvalec, ale nahradil ho úplne nový preplňovaný dvojliter.

prevodovka.jpg
Príplatkový 8-stupňový automat má v X1 premiéru. Štandardne sa dodáva 6-stupňová mechanická prevodovka.

Súčasný tlak na znižovanie emisií a spotreby stále viac núti automobilky vyraďovať z výrobných programov atmosférické agregáty a nahrádzať ich turbomotormi s nižším zdvihovým objemom. Tomuto trendu sa nevyhla ani automobilka BMW, ktorá v budúcnosti plánuje všetky veľké atmosférické benzínové motory nahradiť agregátmi menšieho objemu s prepĺňaním.

SkryťVypnúť reklamu

Prvou lastovičkou je najmenšie SUV BMW X1, ktoré prišlo o zážihový šesťvalec. Vo vrcholnej zážihovej verzii si ponecháva označenie 28i, ale atmosférický trojliter nahradil pod prednou kapotou 2-litrový štvorvalec úplne novej konštrukcie, nadupaný všetkou najmodernejšou technikou z motorárskeho regálu BMW.

Namiesto dvojitého preplňovania twin-scroll turbo

Prepĺňa ho turbodúchadlo s technológiou twin-scroll, charakteristické dvomi cestami, ktoré privádzajú výfukové plyny k turbíne. Zatiaľ čo účinok sekundárnej sa prejaví až pri vyšších otáčkach, primárna minimalizuje vznik turbodiery - má menší priemer a je vedená kolmo na os turbíny.

Tento systém dokáže nahradiť klasické dvojstupňové prepĺňanie dvomi turbodúchadlami. Hoci je to teda v skutočnosti motor s jedným turbom, BMW preň používa marketingové označenie TwinPower Turbo.

SkryťVypnúť reklamu

Najvyšší krútiaci moment s hodnotou 350 Nm vďaka nemu vrcholí v absolútnom suteréne otáčkomera - už pri 1.250 1/min. Maximálny výkon predstavuje 180 kW (245 k) pri 5.000 1/min.

Dvojliter je efektívnejší, ľahší aj úspornejší

V porovnaní s predchodcom je nový motor o dva valce a takmer liter menší. Dosahuje o 10 kW (13,5 k) nižší výkon, ale o 40 Nm vyšší krútiaci moment, dostupný pri nižších otáčkach. Palivo do jeho valcov dávkujú solenoidové vstrekovače pod tlakom až 200 barov.

motor.jpg
Nový dvojliter s výkonom 180 kW/245 k a krútiacim momentom 350 Nm je prvým členom novej generácie 4-valcových benzínových motorov.

Celohliníkový agregát využíva aj ostatné mníchovské vychytávky ako systém variabilného zdvihu ventilov Valvetronic a ich dvojité variabilné časovanie Double Vanos. Nový motor je zaujímavý aj z pohľadu prevádzkových nákladov. V porovnaní so šesťvalcom, ktorý nahradzuje, je úspornejší a rýchlejší zároveň. Z 0 na 100 km/h akceleruje o 0,7 s skôr (6,1 s), spotrebuje o 1,5 l menej benzínu (7,9 l/100 km) a do ovzdušia vypustí len 183 g/km CO₂ (- 36 g).

SkryťVypnúť reklamu

Dôležitá je tiež úspora hmotnosti. S hmotnosťou 144 kg je preplňovaný dvojliter o 18 kg ľahší než atmosférický trojliter, čo má okrem spotreby a emisií pozitívny vplyv aj na jazdné vlastnosti. V meste mu pomáha držať spotrebu paliva na uzde štandardne montovaný systém Stop/Start.

Nový agregát sa štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok je 8-stupňový automat, ktorý sa vďaka tomuto motoru objavuje v modelovom rade X1 prvýkrát. K nemu sa dá priplatiť ešte ďalšia drobnosť – radenie páčkami na volante.

Jazdili sme

Nebudem polemizovať na tým, či je dvojliter lepšou alebo horšou voľbou pre X1 než pôvodný šesťvalec, pretože som ho v X1 neskúšal. Podstatné je, že nový štvorvalec urobil na mňa dobrý dojem a hlavne mi pripomenul, aké úžasné vedia byť moderné preplňované benzínové motory a ako veľmi sa hodia do áut s prirodzenou športovou náturou.BMW X1 takým bez pochyby je.

Nakoniec, prečo by si tí istí ľudia, ktorí vyvinuli vynikajúci trojliter mali urobiť teraz svoju robotu horšie. Ako vždy vydali zo seba to najlepšie. Vytvorili turbomotor so všetkým, čo taký agregát má mať. Počnúc zvukom s počuteľným hvízdaním turba a pekným benzínovým revom vo vysokých otáčkach, cez príťažlivo ostré reakcie na akcelerátor, až po impozantnú elasticitu v celom spektre otáčok.

Motor zaberá odspodu ako moderný turbodiesel, vyslovene od 1400 ot 1/min. Vďaka pôsobivej pružnosti v nízkych otáčkach s ním v meste ako s nafťákom aj môžete jazdiť. Na 5. alebo 6. prevodovom stupni, bez dusenia a potreby podraďovania. Motor hladko dávkuje silu v širokom spektre otáčok. Turbodiera je pre neho vďaka twin-scroll turbu cudzí pojem. Impozantne ťahá až po 7000 ot 1/min. Napriek presvedčivej dynamike však z neho výkon 180 kW/245 k necítiť. Pôsobí na zdravých 147 kW/200 k, čo je dôsledok vysokej pohotovostnej hmotnosti 1580 kg.

Viem si ho však veľmi živo predstaviť ako môže zamávať s klasickou jednotkou. Atraktívny bude určite tiež v trojkovom rade. Počas úvodných niekoľko desiatok testovacích kilometrov s ľahkou nohou na plyne som s ním dosiahol spotrebu 8,9 l/100 km, čo je len o liter viac než udáva výrobca. Pri svižnej jazde v kopcovitom teréne cez zákruty si z nádrže odpil 12,0 l/100 km.

Spotreba nie je najnižšia, ale v budúcnosti tento agregát nahradí aj slabší šesťvalec označovaný ako 25i. Paralelne s novým motorom 28i uvádza BMW pre modelový rad X1 prvýkrát aj M športový optický balík dostupný pre všetky motorizácie.

Motor 28i
Zdvihový objem [cm3] 1997
Výkon [kW/k] 180/245
pri otáčkach [1/min] 5000
Krútiaci moment [Nm] 350
pri otáčkach [1/min] 1250
Prevodovka 6M (8AT)
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1580 (1595)
Spotreba paliva [l/100 km] 7,9 (7,9)
Emisie CO2 [g/km] 183 (183)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,1 (6,5)
Maximálna rýchlosť [km/h] 240 (240)

BMW

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  5. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  6. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  7. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  8. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 26 504
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 847
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 332
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 990
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 577
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 052
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 054
  8. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 5 944
  1. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Tupou Ceruzou: Smerákov
  4. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  5. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  6. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  7. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  8. Věra Tepličková: Je čas na kázne
SkryťZatvoriť reklamu