PRVÁ JAZDA

Nové BMW X1 28i - renesancia benzínu

Downsizing útočí zo všetkých strán. Atmosférický trojliter v BMW X1 ustúpil preplňovanému dvojlitru so zanedbateľne nižším výkonom, ale väčším krútiacim momentom, lepším zrýchlením, nižšou spotrebou a hmotnosťou.

Nový agregát sa štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok je k dispozícii 8-stupňový automat, ktorý sa vďaka tomuto motoru objavuje v modelovom rade X1 prvýkrát. K výbave sa dá priplatiť ešte ďalšia drobnosť – radenie páčkami(Zdroj: BMW)

ĽUBĽANA. Odkedy robím túto prácu, benzínové SUV od BMW sa mi dostane do ruky len sporadicky. V našich končinách sa neustále uprednostňujú nafťáky, až som takmer zabudol, aký príjemný vie byť moderný benzínový motor, navyše s prepĺňaním.

Pozrite si redakčný test naftovej verzie BMW X1 (video)

Nedávno som si to pripomenul za volantom BMW X1 28i, ktorý pod rovnakým označením už nepoháňa atmosférický 3-litrový šesťvalec, ale nahradil ho úplne nový preplňovaný dvojliter.

prevodovka.jpg
Príplatkový 8-stupňový automat má v X1 premiéru. Štandardne sa dodáva 6-stupňová mechanická prevodovka.

Súčasný tlak na znižovanie emisií a spotreby stále viac núti automobilky vyraďovať z výrobných programov atmosférické agregáty a nahrádzať ich turbomotormi s nižším zdvihovým objemom. Tomuto trendu sa nevyhla ani automobilka BMW, ktorá v budúcnosti plánuje všetky veľké atmosférické benzínové motory nahradiť agregátmi menšieho objemu s prepĺňaním.

Prvou lastovičkou je najmenšie SUV BMW X1, ktoré prišlo o zážihový šesťvalec. Vo vrcholnej zážihovej verzii si ponecháva označenie 28i, ale atmosférický trojliter nahradil pod prednou kapotou 2-litrový štvorvalec úplne novej konštrukcie, nadupaný všetkou najmodernejšou technikou z motorárskeho regálu BMW.

Namiesto dvojitého preplňovania twin-scroll turbo

Prepĺňa ho turbodúchadlo s technológiou twin-scroll, charakteristické dvomi cestami, ktoré privádzajú výfukové plyny k turbíne. Zatiaľ čo účinok sekundárnej sa prejaví až pri vyšších otáčkach, primárna minimalizuje vznik turbodiery - má menší priemer a je vedená kolmo na os turbíny.

Tento systém dokáže nahradiť klasické dvojstupňové prepĺňanie dvomi turbodúchadlami. Hoci je to teda v skutočnosti motor s jedným turbom, BMW preň používa marketingové označenie TwinPower Turbo.

Najvyšší krútiaci moment s hodnotou 350 Nm vďaka nemu vrcholí v absolútnom suteréne otáčkomera - už pri 1.250 1/min. Maximálny výkon predstavuje 180 kW (245 k) pri 5.000 1/min.

Dvojliter je efektívnejší, ľahší aj úspornejší

V porovnaní s predchodcom je nový motor o dva valce a takmer liter menší. Dosahuje o 10 kW (13,5 k) nižší výkon, ale o 40 Nm vyšší krútiaci moment, dostupný pri nižších otáčkach. Palivo do jeho valcov dávkujú solenoidové vstrekovače pod tlakom až 200 barov.

motor.jpg
Nový dvojliter s výkonom 180 kW/245 k a krútiacim momentom 350 Nm je prvým členom novej generácie 4-valcových benzínových motorov.

Celohliníkový agregát využíva aj ostatné mníchovské vychytávky ako systém variabilného zdvihu ventilov Valvetronic a ich dvojité variabilné časovanie Double Vanos. Nový motor je zaujímavý aj z pohľadu prevádzkových nákladov. V porovnaní so šesťvalcom, ktorý nahradzuje, je úspornejší a rýchlejší zároveň. Z 0 na 100 km/h akceleruje o 0,7 s skôr (6,1 s), spotrebuje o 1,5 l menej benzínu (7,9 l/100 km) a do ovzdušia vypustí len 183 g/km CO₂ (- 36 g).

Dôležitá je tiež úspora hmotnosti. S hmotnosťou 144 kg je preplňovaný dvojliter o 18 kg ľahší než atmosférický trojliter, čo má okrem spotreby a emisií pozitívny vplyv aj na jazdné vlastnosti. V meste mu pomáha držať spotrebu paliva na uzde štandardne montovaný systém Stop/Start.

Nový agregát sa štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok je 8-stupňový automat, ktorý sa vďaka tomuto motoru objavuje v modelovom rade X1 prvýkrát. K nemu sa dá priplatiť ešte ďalšia drobnosť – radenie páčkami na volante.

Jazdili sme

Nebudem polemizovať na tým, či je dvojliter lepšou alebo horšou voľbou pre X1 než pôvodný šesťvalec, pretože som ho v X1 neskúšal. Podstatné je, že nový štvorvalec urobil na mňa dobrý dojem a hlavne mi pripomenul, aké úžasné vedia byť moderné preplňované benzínové motory a ako veľmi sa hodia do áut s prirodzenou športovou náturou.BMW X1 takým bez pochyby je.

Nakoniec, prečo by si tí istí ľudia, ktorí vyvinuli vynikajúci trojliter mali urobiť teraz svoju robotu horšie. Ako vždy vydali zo seba to najlepšie. Vytvorili turbomotor so všetkým, čo taký agregát má mať. Počnúc zvukom s počuteľným hvízdaním turba a pekným benzínovým revom vo vysokých otáčkach, cez príťažlivo ostré reakcie na akcelerátor, až po impozantnú elasticitu v celom spektre otáčok.

Motor zaberá odspodu ako moderný turbodiesel, vyslovene od 1400 ot 1/min. Vďaka pôsobivej pružnosti v nízkych otáčkach s ním v meste ako s nafťákom aj môžete jazdiť. Na 5. alebo 6. prevodovom stupni, bez dusenia a potreby podraďovania. Motor hladko dávkuje silu v širokom spektre otáčok. Turbodiera je pre neho vďaka twin-scroll turbu cudzí pojem. Impozantne ťahá až po 7000 ot 1/min. Napriek presvedčivej dynamike však z neho výkon 180 kW/245 k necítiť. Pôsobí na zdravých 147 kW/200 k, čo je dôsledok vysokej pohotovostnej hmotnosti 1580 kg.

Viem si ho však veľmi živo predstaviť ako môže zamávať s klasickou jednotkou. Atraktívny bude určite tiež v trojkovom rade. Počas úvodných niekoľko desiatok testovacích kilometrov s ľahkou nohou na plyne som s ním dosiahol spotrebu 8,9 l/100 km, čo je len o liter viac než udáva výrobca. Pri svižnej jazde v kopcovitom teréne cez zákruty si z nádrže odpil 12,0 l/100 km.

Spotreba nie je najnižšia, ale v budúcnosti tento agregát nahradí aj slabší šesťvalec označovaný ako 25i. Paralelne s novým motorom 28i uvádza BMW pre modelový rad X1 prvýkrát aj M športový optický balík dostupný pre všetky motorizácie.

Motor 28i
Zdvihový objem [cm3] 1997
Výkon [kW/k] 180/245
pri otáčkach [1/min] 5000
Krútiaci moment [Nm] 350
pri otáčkach [1/min] 1250
Prevodovka 6M (8AT)
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1580 (1595)
Spotreba paliva [l/100 km] 7,9 (7,9)
Emisie CO2 [g/km] 183 (183)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,1 (6,5)
Maximálna rýchlosť [km/h] 240 (240)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 318
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 322
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 13 272
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 923
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 752
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 7 292
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 582
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 4 272
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 129
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 3 330

Téma: BMW


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum AKO: Smer sa stabilizoval, extrémisti predbehli SNS

PS chýba do parlamentu jedno percento.

ŽENA

Pijete každý večer a vravíte, že nemáte problém? Máte

Funkčný alkoholizmus sa týka aj matiek.

Neprehliadnite tiež

Test Opelu Insignia: Svedčí mu viac športový alebo terénny charakter?

Verzia GSi zlepšuje vzhľad, Country Tourer schopnosti.

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.