Dostať pokutu viackrát za to isté nie je spravodlivé

Na termíny pravidelných povinných kontrol áut netreba zabudnúť. Často to totiž znamená niekoľko pokút. Byť potrestaný za priestupok, nie je nespravodlivé. Ale byť zaň potrestaný viackrát?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tak, ako si treba sledovať termín daňového priznania, treba si sledovať aj termíny pravidelných povinných kontrol áut. Prešvihnúť dátum emisnej či technickej kontroly znamená často niekoľko pokút. Byť potrestaný za priestupok, nie je nespravodlivé. Ale byť zaň potrestaný viackrát?

V poradni Natankuj.sme.sk sme našli otázku, v ktorej si vodič sťažoval na to, že mu policajt zadržal technický preukaz pred povinnými kontrolami. Sťažilo mu to situáciu. Väčší problém však vidíme v systéme pokút za to, ak si vodič a súčasne vlastník vozidla zabudne dať v čas urobiť technickú a emisnú kontrolu.

Juri: "Mám štvorročné auto a zastavili ma policajti. Asi pred mesiacom som si mal urobiť prvú technickú a emisnú kontrolu. Som si plne vedomý, že som sa dopustil priestupku. Policajt mi zadržal technický preukaz, vypísal nejaký lístok o zadržaní technického preukazu, dal mi 20-eurovú pokutu a povedal, že si mám dať spraviť technickú a emisnú kontrolu a potom si ho mám vyzdvihnúť na dopravnom inšpektoráte na Poliankach.

Hneď na druhý deň som ráno išiel do STK a tam mi oznámili, že s tým papierom, čo mi dali policajti, si môžem viete čo, že oni potrebujú technický preukaz. Veľmi by ma zaujímalo, ako sa to dá spraviť a prečo ma policajt neupozornil, že potrebujem aspoň kópiu technického preukazu na vybavenie technickej kontroly. Pripadalo mi to, že len zhrabli peniaze a potom ich nič nezaujímalo."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Strážte si termíny pravidelných emisných a technických kontrol

Tak, ako si to priznal aj Juri, urobil chybu, že nemal včas spravenú technickú a emisnú kontrolu. V kombinácii s tým, že mal pravdepodobne iba papierovú verziu techničáku, sa dostal do nepríjemnej situácie.

Juri už zistil, že bez techničáku alebo aspoň jeho kópie spolu s dokladom o zadržaní v stanici technickej kontroly neuspeje. Preto jeho kroky musia smerovať na políciu a tam požiadať o vytvorenie kópie osvedčenia o evidencii. Po absolvovaní kontrol je tiež vhodné vybaviť si aj plastovú verziu techničáku a papierovú potom odložiť doma.

Policajti potom zadržiavajú plastovú kartičku, pričom papierový techničák môžte použiť na absolvovanie kontrol. Nezabudnite však na to, že ak je k papierovému techničáku vydaná plastová kartička, po zadržaní kartičky nejazdite autom. Papierová verzia osvedčenia o evidencii vtedy neslúži ako doklad, ktorým sa vodič preukazuje policajtom. Ak by ste sa ňou chceli preukázať, riskovali by ste pokutu.

Nespravodlivé dvojité pokutovanie

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný
a) použiť na jazdu len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke,

§ 6, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Prevádzkovateľ vozidla nesmie
a) prikázať ani dovoliť, aby sa na jazdu použilo vozidlo, ktoré vrátane nákladu alebo jeho upevnenia nespĺňa ustanovené podmienky,

§ 21, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(2) Prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo, ktoré
h) nemá platné osvedčenie o technickej kontrole podľa § 52,
i) nemá platné osvedčenie o emisnej kontrole podľa § 70,

Nie je vôbec v rozpore so spravodlivosťou, ak si vodič nesplní svoje povinnosti a potrestajú ho. Ak ho ale potrestajú dvakrát pokutou za ten istý problém, o spravodlivosti sa hovoriť nedá.

Mnohí vodiči zažili situáciu, že dostali od policajtov pokutu za chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu. Proti tomu sa nedá namietať. Ale aby dostali od inej inštitúcie ďalšiu pokutu za to isté, to už je v rozpore s princípmi spravodlivosti.

Problém je v legislatíve, ktorá umožňuje udeliť dvakrát pokutu tomu istému človeku (ak je vodič aj vlastník vozidla) v podstate za to isté.

Predstavte si situáciu, že ste vodič a aj vlastník vozidla. Zabudnete ísť na pravidelnú emisnú a technickú kontrolu. To automaticky znamená, že nemáte platné potvrdenie o povinných kontrolách.

Prvá pokuta: od policajta

Zákon o cestnej premávke umožňuje policajtom uložiť vodičovi pokutu do 60 eur na mieste za chýbajúce platné osvedčenie o technickej kontrole alebo za chýbajúce platné osvedčenie o emisnej kontrole.

Ak vám chýba aj emisná a aj technická, môžte od kontrolujúceho policajta dostať najviac jednu finančnú sankciu. Policajt tiež môže, ale nemusí pokutu uložiť.

Druhá pokuta: od obvodného úradu dopravy

Prevádzkovateľ má za chýbajúce povinné kontroly isté aj ďalšie pokuty - za každé vozidlo, ktoré nepodrobil v ustanovenej lehote technickej kontrole pravidelnej podľa a emisnej kontrole pravidelnej. V praxi tak prevádzkovateľa čakajú pokuty od obvodného úradu, zvyčajne za každú chýbajúcu kontrolu. Každá pritom "stojí" 165,95 €.

Ak auto vlastníte a zároveň ste aj vodič, je veľmi pravdepodobné, že vám policajt dá pokutu do výšky 60 eur. Čo by ste povedali na to, ak by ste ešte aj od obvodného úradu dopravy dostali poštou rozhodnutie o povinnosti zaplatiť za chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu ďalšiu pokutu, celkovo 331,9 €?

Prečítajte si aj: Úrad ošklbe motoristu za neplatné kontroly

Trestať dvakrát za to isté je nespravodlivé

Vo vzťahu k trestným činom slovenská ústava uvádza, že nikto nemôže byť v princípe viackrát potrestaný za ten istý čin. Je pravdou, že chýbajúce povinné kontroly sú "len" priestupkom, ale ani v prípade priestupkov nie je spravodlivé trestať viackrát za to isté.

Ak by sa štátne inštitúcie vedeli dohodnúť, kto bude pokutovať za chýbajúce povinné kontroly, všetko by bolo v poriadku. Lenže obvodný úrad pokutovať zo zákona musí. A policajti môžu. Pritom prax ukazuje, že túto možnosť využívajú.

Chýbajú vám obe kontroly? Pokuta smie byť len jedna

§ 107, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(2) Pokutu 165, 96 eura uloží obvodný úrad dopravy
c) prevádzkovateľovi vozidla za každé vozidlo, ktoré nepodrobil v ustanovenej lehote technickej kontrole pravidelnej podľa § 50 ods. 1, emisnej kontrole pravidelnej podľa § 68 ods. 1,

§ 109, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(9) Na priestupky a ich prejednávanie sa vzťahujú všeobecné predpisy o priestupkoch.

Nehovoriac o tom, že podľa zákona o priestupkoch by obvodný úrad dopravy nemal udeľovať dve pokuty naraz - aj za chýbajúcu emisnú a aj za chýbajúcu technickú kontrolu, ak ide o jedno auto a problém riešia v tom istom čase v tom isto konaní. Platia totiž nasledovné dve pravidlá:

  • Ak sa páchateľ dopustil viacerých priestupkov, ktoré je príslušný prejednať ten istý orgán, prejednajú sa tieto priestupky v jednom konaní.
  • Za viac priestupkov toho istého páchateľa prejednávaných v jednom konaní sa uloží sankcia podľa ustanovenia vzťahujúceho sa na priestupok najprísnejšie postihnuteľný.

Ak vám teda bude chýbať emisná aj technická kontrola na tom istom aute v tom istom čase, obvodný úrad dopravy by to mal riešiť v jednom konaní. No a potom smie udeliť len jednu pokutu vo výške 165,95 €.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 114
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 985
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 109
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 787
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 455
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 676
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 293
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 451
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 145
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 626

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.