SME
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Jazdili sme s najmenšou Škodou

Minulý týždeň sme so Škodou Citigo absolvovali prvé kilometre po Prahe a jej okolí. Auto stvorené pre mesto nás oslovilo najlepšou kultúrou trojvalcového motora v segmente, nečakanou ponukou vnútorného priestoru a výborným výhľadom do strán.

(Zdroj: Škoda)

Pred mesiacom sme sa s novým modelom Škoda Citigo zoznámili staticky. Minulý týždeň sme s ním absolvovali prvých 150 km po Prahe a jej okolí. Auto stvorené pre mesto nás oslovilo najlepšou kultúrou trojvalcového motora v segmente, nečakanou ponukou vnútorného priestoru a výborným výhľadom do strán.

PRAHA. V poslednom čase bolo o projekte mini auta z dielne VW Group veľa popísané, preto si najprv zosumarizujme čo o ňom vieme. Škoda Citigo je český súrodenec modelov Volkswagen up! a Seat Mii. Všetky tri zbiehajú z výrobných pásov v bratislavskej fabrike Volkswagenu.

Tento projekt priamo vo VW Bratislava vytvoril 1500 nových pracovných miest. Momentálne produkcia beží na dve výrobné zmeny. Tretia nabehne v budúcom roku. O konkrétnych plánoch výroby sa nikto nechce oficiálne rozprávať. Predaj všetkých troch modelov bude nabiehať postupne.

Do konca roka sa budú dať kúpiť len v domácich krajinách jednotlivých značiek. To znamená, že Volkswagen up! v Nemecku, Seat Mii v Španielsku a Škoda Citigo v Českej republike.

Na náš trh ako prvý dorazí Volkswagen up! začiatkom budúceho roka už aj s päťdverovou verziou karosérie. Po ňom bude nasledovať Seat a posledná príde Škoda v septembri 2012. Taktiež od začiatku s oboma verziami karosérie.

Cieľová skupina

Výrobca vidí potenciál modelu Citigo v troch skupinách klientov. V prvom rade sú to mladí ľudia, ktorí ešte stále chodia do školy, ale už si zarábajú na seba. Teda skupina citlivá na cenu a orientovaná na dizajn a najnovšie trendy, pre ktorú by to bolo prvé vlastné auto.

Veľa si Škoda sľubuje od rodín, kde by mal Citigo plniť úlohu druhého až tretieho auta v rodine. Mamičkám poslúži ako obratné presúvadlo po meste pri rozvoze detí do školy a za krúžkami.

Treťou kategóriou sú klienti v najlepšom veku. Žijúci v meste, ekonomicky a prakticky zmýšľajúci, ktorých deti sa už osamostatnili a preto viac nepotrebujú veľké auto. Najväčší odbyt malej Škody by mal byť v európskych veľkomestách, kde je stále menej miesta na parkovanie a obratné malé auto výrazne uľahčuje život.

Vnútri širší než Fabia

S uvedením Citigo na slovenský trh sa importér neponáhľa z viacerých dôvodov. Na druhé auto tu má máloktorá rodina a ako jediné auto v rodine si ho mnohí nevedia predstaviť. Slováci potrebujú mať pocit, že za svoje peniaze vlastnia čo najväčší kus auta, preto o kategórii mini často ani neuvažujú.

Vnútornou šírkou Citigo pritom prekonáva aj Fabiu a v päťdverovom vyhotovení jej bude priestorovo celkom vyrovnaným súperom (minimálne v prednej časti kabíny je určite viac miesta než vo Fabii). Až na kufor. Citigo odvezie 251 l batožiny a Fabia 315 l.

Rozdiel v šírke karosérie medzi Fabiou a Citigo je len milimeter, no škatuľovitý tvar karosérie a tenké bočné dvere mu pomohli získať vnútri riadny náskok. Aj na dĺžku aj výšku je miesta dostatok. Sedel som vpredu za volantom, na sedadle spolujazdca aj vzadu a všade som sa cítil ako v aute väčšom o jednu kategóriu.

Do všetkých strán je veľmi slušný výhľad. Vďaka veľkým oknám, v bočných dverách navyše s nízkou spodnou hranou, má vodič intenzívnejší kontakt s okolím. Okno v zadných dverách je zase do šírky natiahnuté až po stĺpiky a má takmer obdĺžnikový tvar.

Na rozdiel od sesterského Volkswagenu up! je zo Citigo lepší výhľad šikmo dozadu, zásluhou klasických veľkých zadných bočných okien, cez ktoré majú dobrý výhľad na krajinu aj deti. V up!-e sú na spodku štýlovo zrezané. Zadné stĺpiky sú tým pádom širšie a komplikujú výhľad dozadu.

O triedu väčšie auto pripomína tiež použitými materiálmi a kvalitou spracovania. Citigo nie je žiadna malá mestská hračka ani nákupná taška, ale solídne, poctivo postavené malé auto. Samozrejme aj tu, podobne ako v modeli up! však vidieť snahu o úsporu nákladov.

Odsúvateľné sedadlo spolujazdca nemá pamäť pôvodnej polohy. Sedačky sú molitanové, vpredu s integrovanou opierkou hlavy. Aj keď sú dobre tvarované, primerane tuhé a dostatočne veľké, pôsobia jednoduchšie a lacnejšie než sedačky vo Fabii.

Volant sa nastavuje len výškovo, zadné bočné okná sa nedajú vyklápať. Vyklápateľné zadné okná bude mať až päťdverová verzia. To ale všetko poznáme z up!-u, podobne ako spolujazdcove okno otvárateľné iba tlačidlom v spolujazdcových dverách.

Podobne ako v iných prípadoch sesterských modelov koncernu Volkswagen, aj tu však musí byť rozdiel medzi imidžovým Volkswagenom ako majiteľom a nositeľom know-how a Škodou, ktorá má v koncerne úlohu lacnejšej a racionálnejšej značky.

Preto Škoda nemá čalúnené bočné steny kufra, ale úplne odhalené plechové steny podbehov zadných kolies. Volkswagen má bočné steny kufra obložené kobercom a plastom a má tiež dvojité dno.

Chýbajúce obloženie sa prejavuje na prenose väčšieho hluku od zadných kolies, čo počuť hlavne ak sedíte vzadu. Dvojité dno zase nahrádza sieťový systém. Škode tiež chýbajú imidžovejšie obklady palubnej dosky s klavírovým lakom, ktoré up! má.

Jednoduchý, ale nápaditý

Interiér modelu Citigo je ukážkou toho, čo všetko sa dá vymyslieť v malom mestskom aute, aby interiér v ktorom sa musí šetriť, nevyzeral prázdne a nudne. Na palubnú dosku v časti pred spolujazdcom môžete napríklad prirobiť uško na založenie fotky.

Vaša rodina, manželka, priateľka alebo ktokoľvek koho fotku radi nosíte, či vozíte so sebou, tak môže byť s vami aj v aute. Ak nechcete, aby vám dokladová taška alebo drobný nákup lietali po aute, môžete si ich zavesiť na háčik pred spolujazdcom.

Väčšina majiteľov tohto auta bude jazdiť po meste sama, maximálne s deťmi, takže zavesené veci nebudú spolujazdcovi prekážať. Ďalej je to držiak na iPhone, iPod alebo iný tablet či MP3 prehrávač, situovaný do stredovej konzoly. Rezervný nápoj alebo snack si môžete odložiť do sieťky na vnútornej strane predných operadiel.

Za príplatok sa dá dokúpiť prenosný navigačný systém Navigon, ktorý zabezpečuje aj komunikáciu s vozidlom. Okrem navigácie zobrazuje informácie palubného počítača, slúži ako ukazovateľ parkovacieho asistenta, ukazuje teplotu chladiacej kvapaliny a iné údaje. Citigo je spolu s modelmi up! a Mii zároveň prvý zástupca segmentu, ktorý ponúka City Drive Safety systém, ktorý do rýchlosti 30 km/h vie sám zastaviť vozidlo, ak vodič nedáva pozor a auto sa bez kontroly blíži k nejakej prekážke.

Tento systém som si vyskúšal aj v praxi a pokiaľ vodič dodrží isté štandardné podmienky funguje bez problémov. Ide o podobný systém ako City Safety od Volva.

Informácie o cenách nájdete tu.

Jazdili SME...

Počas prvých skúšobných jázd som mal pod prednou kapotou nový litrový trojvalec MPI v silnejšej z dvoch výkonových verzií 55 kW/75 k. Najviac ma zaujímalo, či sa bude správať rovnako kultivovane a úsporne ako vo Volkswagen up! Funguje úplne rovnako.

Opäť som si potvrdil, že je to asi najkultivovanejší trojvalec súčasnosti s nádherne vyváženým chodom. Jemné nepravidelné vibrácie cítiť iba na voľnobehu a charakteristický trojvalcový zvuk až vyslovene vo vysokých otáčkach pri akcelerácii. Vo všetkých polohách medzitým ani nespozorujete, že jazdíte s trojvalcom.

Pri ustálenej rýchlosti jeho zvuk zaniká do úzadia a prehlušuje ho aerodynamický hluk a hluk z odvaľovania kolies, ktorý inak na danú kategóriu tiež nie je nijak výrazný. Aj napriek slabšie obloženým dverám. Hoci hranatá škatuľovitá karoséria má určitý vplyv na aerodynamický odpor vzduchu.

Pri rýchlosti 90 km/h na piatom prevodovom stupni točí 2500 1/min, pri 130 km/h okolo 3800 1/min. Prvé tri prevodové stupne päťstupňovej manuálnej prevodovky sú odstupňované kratšie, štvorka je o niečo dlhšia a päťka vyslovene na udržiavanie ustálenej rýchlosti po diaľnici.

Dynamika motora je primeraná veľkosti a určeniu auta. Najdynamickejšie sa správa v nižších rýchlostiach pri presunoch po meste, kde vodič ocení rýchle reakcie na akcelerátor a elasticitu malého trojvalca.

Vzhľadom na nízku pohotovostnú hmotnosť, len 929 kg a určenie hlavne do mesta dostal model Citigo mäkšie pruženie než Fabia. To mu pomáha dosiahnuť potrebný jazdný komfort a kultivovanosť na úrovni väčších koncernových áut VW Polo a Škoda Fabia.

Do zákrut sa síce karoséria trochu viac nakláňa, ale celkové správanie podvozka je vyspelé. Veľmi príjemne sa s ním jazdí a manévruje po meste, kde bez zbytočných buchotov a iných pazvukov dospelo absorbuje všetky povrchy. Celkom mu však sedí aj diaľnica.

Aerodynamický hluk je na prijateľnej úrovni a podvozok s kolesami v rohom karosérie má veľké dynamické rezervy, na ktoré bežný vodič málokedy siahne. Viem si živo predstaviť dochádzať s týmto autom za prácou do Bratislavy z jej okolia.

Pri spotrebe do 5 litrov, vysokej úrovni aktívnej aj pasívnej bezpečnosti a súčasných problémoch s parkovaním v hlavnom meste by to bol ideálny kandidát.

Škoda Citigo – základné údaje

Verzia 1.0 MPI 1.0 MPI 55 kW
Zdvihový objem (cm3) 999 999
Výkon (kW/k) 44/60 55/75
Pri otáčkach (ot./min.) 5000-6000 6200
Krútiaci moment (Nm) 95 95
Pri otáčkach (ot./min) 3000-4300 3000-4300
Spotreba (l/100km) 4,5 4,7
Zrýchlenie 0-100km/h (s) 14,4 13,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 160 171
Emisie CO2 (g/km) 105 108
Emisná norma EU 5 EU 5

Rozmery, hmotnosti a objemy

Dĺžka(mm) 3563
Rázvor náprav(mm) 2420
Šírka(mm) 1641
Výška(mm) 1478
Rozchod vpredu/vzadu (mm) 1428/1424
Objem bat. priestoru (l) 251-951
Pohotovostná hmotnosť (kg) 854
Užitočné zaťaženie (kg) 361
Disky; pneumatiky 5Jx14"; 165/70 R14
Súčiniteľ odporu vzduchu cx 0,33

Cestu redaktora hradila spoločnosť Škoda Auto.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 072
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 854
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 231
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 436
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 427
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 5 194
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 903
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 307
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Za prácou odchádzajú do zahraničia.


3. júl
Súboje Petra Sagana a Wouta van Aerta v rokoch 2020 a 2022 na Tour de France.

Elite národný rozhodca Lukáš Radosa hodnotí súboje na Tour de France.


7 h
Predseda SaS Richard Sulík.

Republiková rada SaS zasadne v stredu popoludní.


a 1 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Prvé kusy MG ZS u bratislavského predajcu.

Cenník vyzerá ako pred vlnou zdražovania.


16 h
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Niektorí fajčiari sa správajú ako holuby, len otravnejšie.
  2. Vlasta Žampová: O tom potom Béla Bugár - Harakter
  3. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  4. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  5. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  6. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 10 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  7. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  8. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 476
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 327
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 214
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 082
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 819
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 050
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 932
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu