Aj chodec môže spôsobiť nehodu. Môže dostať pokutu 800 eur

Aj keď počet mŕtvych chodcov podľa policajných štatistík klesol o 46%, tento rok ich zomrelo na cestách viac ako 40. Často pre porušenie dopravných pravidiel chodcami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Každý z nás je chodec, ale zväčša len tí, ktorí šoférujú autá či motorky, ovládajú dopravné pravidlá, ktoré sa týkajú chodcov.

Kde a ako chodiť

To, že chodec je povinný používať predovšetkým chodník, pozná aj malé dieťa. Kto z vás si ale spomenie na to, že po chodníku sa chodí vpravo? Neraz sa tí, ktorí idú po ľavej strane chodníka čudujú, prečo ide oproti nim toľko ľudí a niektorí sa dokonca nechcú uhnúť.

Tam, kde chodník nie je, alebo kde je neschodný, sa chodí po ľavej krajnici. Ak cesta nemá ani krajnicu, alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky.

To platí aj pre chodca, ktorý nesie predmet, ktorým by mohol ohroziť premávku na chodníku alebo na krajnici.

Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku.

To neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou.

Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

Prechádzanie cez cestu

Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo.

Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy. Ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd.

Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

Priechod pre chodcov vás nemusí zachrániť

Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách.

Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané. Z jednej strany cesty na druhú tak po priechode nesmú prechádzať nielen autá či motorky ale ani cyklisti.

Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho.

Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.

Pokuty, ktoré chodci riskujú

Za porušenie povinnosti, ktoré vyplývajú zo zákona o cestnej premávke môžu byť aj chodci sankcionovaní, a to v blokovom konaní do výšky 60 €, alebo v správnom konaní o priestupku až do výšky 100 €.

V prípade, ak chodec neuposlúchne výzvu, pokyn alebo príkaz policajta v súvislosti s výkonom jeho oprávnení pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, môže mu byť v správnom konaní o priestupku uložená pokuta od 60 do 300 €. Ak spôsobí dopravnú nehodu môže dostať pokutu vo výške od 150 do 800 €.

Povinnosti vodičov voči chodcom

Zákon o cestnej premávke stanovuje povinnosti aj vodičom vo vzťahu k chodcom.

V prvom rade je to povinnosť vodiča dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť. Toto ale neplatí pre vodiča električky.

Chodci si však musia uvedomiť, že pre ich bezpečnosť je nevyhnutné, aby neprechádzali cez cestu po priechode pre chodcov jednotlivo, ale v skupinách.

Novela zákona o cestnej premávke zaviedla, že vodič nesmie zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Ide o prípady, keď vodič musí zastaviť nezávisle od svojej vôle, napríklad v kolóne vozidiel. Má sa tým umožniť plynulý prechod chodcov bez obchádzania stojaceho vozidla.

Na druhej strane, ak si to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky (napr. zastavenie vozidla na takom mieste, odkiaľ má vodič na križovatku náležitý rozhľad), tak vodič vozidla smie na priechode pre chodcov zastaviť.

Novela zákona o cestnej premávke rozšírila aj počet miest, na ktorých je zakázané predchádzanie, o priechody pre chodcov a miesta bezprostredne pred nimi.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 910
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 967
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 176
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 131
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 089
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 635
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 222
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 758
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 527
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 943

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

DOMOV

Profily, ktoré posielali sexuálne správy vymazali. Pribúdajú ďalšie

Polícia preveruje obťažovanie na pokeci.

KOMENTÁRE

Čo sa stane, keď krajinu ovládnu svorky pedofilov

Nezvládame chrániť ani deti, nieto sa ešte nachystať na zložitejšie výzvy.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Česká vláda dá miliardu na vybudovanie nabíjačiek pre elektromobily

Pomôcť by mali aj dotácie na kúpu elektromobilov.

Pozrite si rebríček 50 najpredávanejších áut sveta

Jediným nováčikom v prvej desiatke poradia je Honda Civic.

Koľko stojí liter batožinového priestoru?

Objem kufra je dôležitý pre marketing auta, no čísla hovoria len polovicu pravdy.

Skupina PSA prisľúbila spolkovej vláde, že zachová nemecké závody Opelu

Automobilka PSA Group prisľúbila, že v prípade prevzatia európskych operácií General Motors bude naďalej prevádzkovať všetky nemecké závody.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop