Aj chodec môže spôsobiť nehodu. Môže dostať pokutu 800 eur

Aj keď počet mŕtvych chodcov podľa policajných štatistík klesol o 46%, tento rok ich zomrelo na cestách viac ako 40. Často pre porušenie dopravných pravidiel chodcami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Každý z nás je chodec, ale zväčša len tí, ktorí šoférujú autá či motorky, ovládajú dopravné pravidlá, ktoré sa týkajú chodcov.

Kde a ako chodiť

To, že chodec je povinný používať predovšetkým chodník, pozná aj malé dieťa. Kto z vás si ale spomenie na to, že po chodníku sa chodí vpravo? Neraz sa tí, ktorí idú po ľavej strane chodníka čudujú, prečo ide oproti nim toľko ľudí a niektorí sa dokonca nechcú uhnúť.

Tam, kde chodník nie je, alebo kde je neschodný, sa chodí po ľavej krajnici. Ak cesta nemá ani krajnicu, alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky.

To platí aj pre chodca, ktorý nesie predmet, ktorým by mohol ohroziť premávku na chodníku alebo na krajnici.

Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku.

To neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou.

Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

Prechádzanie cez cestu

Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo.

Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy. Ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd.

Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

Priechod pre chodcov vás nemusí zachrániť

Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách.

Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané. Z jednej strany cesty na druhú tak po priechode nesmú prechádzať nielen autá či motorky ale ani cyklisti.

Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho.

Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.

Pokuty, ktoré chodci riskujú

Za porušenie povinnosti, ktoré vyplývajú zo zákona o cestnej premávke môžu byť aj chodci sankcionovaní, a to v blokovom konaní do výšky 60 €, alebo v správnom konaní o priestupku až do výšky 100 €.

V prípade, ak chodec neuposlúchne výzvu, pokyn alebo príkaz policajta v súvislosti s výkonom jeho oprávnení pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, môže mu byť v správnom konaní o priestupku uložená pokuta od 60 do 300 €. Ak spôsobí dopravnú nehodu môže dostať pokutu vo výške od 150 do 800 €.

Povinnosti vodičov voči chodcom

Zákon o cestnej premávke stanovuje povinnosti aj vodičom vo vzťahu k chodcom.

V prvom rade je to povinnosť vodiča dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť. Toto ale neplatí pre vodiča električky.

Chodci si však musia uvedomiť, že pre ich bezpečnosť je nevyhnutné, aby neprechádzali cez cestu po priechode pre chodcov jednotlivo, ale v skupinách.

Novela zákona o cestnej premávke zaviedla, že vodič nesmie zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Ide o prípady, keď vodič musí zastaviť nezávisle od svojej vôle, napríklad v kolóne vozidiel. Má sa tým umožniť plynulý prechod chodcov bez obchádzania stojaceho vozidla.

Na druhej strane, ak si to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky (napr. zastavenie vozidla na takom mieste, odkiaľ má vodič na križovatku náležitý rozhľad), tak vodič vozidla smie na priechode pre chodcov zastaviť.

Novela zákona o cestnej premávke rozšírila aj počet miest, na ktorých je zakázané predchádzanie, o priechody pre chodcov a miesta bezprostredne pred nimi.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  3. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  6. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  1. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  2. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  3. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  4. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  7. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  1. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 945
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 905
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 926
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 13 872
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 12 746
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 10 782
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 017
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 307
  9. Klima efekt bez klimatizácie 2 966
  10. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 2 784

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Whisky: Najväčšie peklo bola Severná Kórea. Takú izoláciu si nevieme predstaviť

Spevák Slobodnej Európy precestoval svet. Cez to hodnotí aj Slovensko.

DOMOV

Pri Badíne sa zrazil autobus s nákladiakom, neprežili dvaja ľudia

Na mieste zasahovalo takmer 20 hasičov.

ŠPORT

Hokejová eufória. V Trenčíne čakali na lístky už od polnoci

O rozhodujúci zápas finále hokejovej ligy je enormný záujem.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí