SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Predný rám či čiastočne premaľované auto si dajte zapísať

Keď si dáte na auto čokoľvek dodatočne namontovať, nezabudnite si to nechať zapísať do dokladov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Keď si dáte na auto čokoľvek dodatočne namontovať, nezabudnite si to dať zapísať do dokladov. Aby ste neprešli na ceste o techničák a nedostali pokutu.

Predný rám na aute - bez dokladov je to problém

Miroslav: "V roku 2002 som si kúpil nový Peugeot Partner a dal si namontovať ochranné rámy - jeden vpredu a aj dva bočné - podprahové. Boli namontované pri kúpe nového auta v autorizovanom servise Peugeot.

Na dvoch posledných STK ma upozorňovali, že ich mám dať dole, že ich nemám zapísané v technickom preukaze. V tom čase, keď som ich kupoval ich nebolo treba mať zapísané (alebo áno?).

Chcel som kontaktovať výrobcu, aby mi predložil dodatočne doklady umožňujúce zapísať rámy do technického preukazu, ale už daná firma neexistuje. V servise sa tvária všelijako a nemajú doklady, ktoré by to umožňovali. Mám ich dať dolu pred STK?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Tento problém je u motoristov bežný, informoval nás predseda Národnej asociácie STK, Miroslav Kobrtek.

Dnes sa pri dovoze a schvaľovaní starších vozidiel povinne zapisuje predný ochranný rám, prípadne bočné nášlapné rámy do protokolu o technickej kontrole do časti poznámky a obvodný úrad zapíše rám do papierovej verzie techničáku (OEV II) v časti ďalšie úradné záznamy.

Aj nové vozidlá vybavené rámom už pri predaji majú rám takisto zapísaný v osvedčení o evidencii.

Úrady musia o ráme vedieť

Pri kontrole na STK by mal byť ochranný rám zapísaný v OEV II, alebo motorista musí mať aspoň doklad o homologizácii a schválení dodatočnej časti namontovanej na vozidlo," uviedol Kobrtek s tým, že ak podľa neho by predajca alebo importér (vozidla alebo rámu) nemal mať problém vydať k novému vozidlu doklad o schválení.

Na internete môžete nájsť množstvo firiem, ktoré rámy montujú alebo ich dodávajú, samozrejme s dokladom o schválení dodatočnej úpravy na vozidle.

"Podobne, niekto má namontované zadné prítlačné krídlo, nie je zapísané v OEV, ale pri kontrole na STK a hlavne na ceste sa polícii preukáže dokladom, že krídlo má schvaľovaciu značku, homologizáciu," napísal Kobrtek.

Ako rám zlegalizovať

Predseda Národnej asociácie STK odporúča Miroslavovi zohnať si doklad o montáži alebo o schválení a potom ísť na obvodný úrad dopravy v okrese, kde je vozidlo evidované, aby mu zapísali rámy zapísali do techničáku.

"Tak isto to môže zdemontovať pred kontrolou na STK, ale to nič nerieši, lebo prípadná kontrola na ceste môže skončiť pokutou. Podotýkam, že doplnková výbava a podobne nie je zapísaná v OEV I (plastový techničák), policajti nemajú čítačky OEV I na ceste so sebou. Motoristi tak už po skúsenostiach majú vo vozidle fotokópiu OEV II, lebo originál nesmie byť v aute," dodal Kobrtek.

Je potrebné si uvedomiť, že rôzne úpravy vozidla, doplňovanie výstroja či výbavy musia spĺňať podmienky pre prevádzku vozidiel na pozemných komunikáciách, podmienky stanovené pri schválení a predovšetkým podmienky stanovené osobitnými predpismi pre dané konkrétne vozidlo alebo jeho časť. Bez dokladu je to prakticky nedovolená zmena.

Doklady od čiastočne premaľovaného auta

Michal: "Chcel by som sa spýtať, je potrebné vykonať nejaké úkony pri prestriekaní strechy vozidla (ostatné časti vozidla sú pôvodnej farby).

Pýtali sme sa viacerých policajtov a zistili sme, že oni sami v tom nemajú jednotný názor. Väčšina uvádzala nejaké percentá. Vraj ak nie sú prekročené, napr. ak je menej ako 40% farby vozidla zmenených, nie je potrebné to riešiť. Ak viac, je nutné to niekde zapísať. Avšak čítali sme aj vyhlášku a tam o percentách nie je nič. Môžte mi s tým poradiť? Ak je potrebné vykonať nejaké úkony, tak aké?"

Michal má pravdu, v predpisoch sa o percentách premaľovanej plochy nič neuvádza.

Ak si prefarbíte celé auto, vtedy je všetko jasné. Treba zájsť na obvodný úrad dopravy, kde vám dajú nový techničák so zapísanou novou farbou a potom to treba ešte ohlásiť na dopravnom inšpektoráte.

Zákon o cestnej premávke vyžaduje oznámiť na polícii "trvalú zmenu farby vozidla". Aj čiastočné prefarbenie auta, ak je trvalé, možno schovať pod túto povinnosť.

Preto vám odporúčame, ak aj auto prefarbíte iba čiastočne, navštívte obvodný úrad dopravy a dopravný inšpektorát. Do techničáku vám zapíšu doplnkovú farbu a počas prípadnej cestnej kontroly nebudete mať problém. Nezabudnite ale na to, že každá zmena v osvedčení o evidencii aj niečo stojí - na oboch úradoch (zmena údajov stojí 6 eur).

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 696
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 439
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 178
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 887
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 048
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 383
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 014
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj
Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Úvahy o Ukrajine
  2. Marián Kozák: Stretnutie s terapeutickými psíkmi počas Župních dní 2022 v Košiciach
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 8.časť
  4. Tomáš Dérer: Len neeskalovať napätie?
  5. Peter Biščo: Strana Smer zameraná na premiestňovanie obsahu štátnej kasy a eurofondov do svojich vreciek nemá virtuálnu adresu.
  6. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  8. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 241
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 468
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 346
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 378
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 808
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 673
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 059
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 081
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu