SME
Piatok, 19. apríl , 2019

Predný rám či čiastočne premaľované auto si dajte zapísať

Keď si dáte na auto čokoľvek dodatočne namontovať, nezabudnite si to nechať zapísať do dokladov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Keď si dáte na auto čokoľvek dodatočne namontovať, nezabudnite si to dať zapísať do dokladov. Aby ste neprešli na ceste o techničák a nedostali pokutu.

Predný rám na aute - bez dokladov je to problém

Miroslav: "V roku 2002 som si kúpil nový Peugeot Partner a dal si namontovať ochranné rámy - jeden vpredu a aj dva bočné - podprahové. Boli namontované pri kúpe nového auta v autorizovanom servise Peugeot.

Na dvoch posledných STK ma upozorňovali, že ich mám dať dole, že ich nemám zapísané v technickom preukaze. V tom čase, keď som ich kupoval ich nebolo treba mať zapísané (alebo áno?).

Chcel som kontaktovať výrobcu, aby mi predložil dodatočne doklady umožňujúce zapísať rámy do technického preukazu, ale už daná firma neexistuje. V servise sa tvária všelijako a nemajú doklady, ktoré by to umožňovali. Mám ich dať dolu pred STK?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Tento problém je u motoristov bežný, informoval nás predseda Národnej asociácie STK, Miroslav Kobrtek.

Dnes sa pri dovoze a schvaľovaní starších vozidiel povinne zapisuje predný ochranný rám, prípadne bočné nášlapné rámy do protokolu o technickej kontrole do časti poznámky a obvodný úrad zapíše rám do papierovej verzie techničáku (OEV II) v časti ďalšie úradné záznamy.

Aj nové vozidlá vybavené rámom už pri predaji majú rám takisto zapísaný v osvedčení o evidencii.

Úrady musia o ráme vedieť

Pri kontrole na STK by mal byť ochranný rám zapísaný v OEV II, alebo motorista musí mať aspoň doklad o homologizácii a schválení dodatočnej časti namontovanej na vozidlo," uviedol Kobrtek s tým, že ak podľa neho by predajca alebo importér (vozidla alebo rámu) nemal mať problém vydať k novému vozidlu doklad o schválení.

Na internete môžete nájsť množstvo firiem, ktoré rámy montujú alebo ich dodávajú, samozrejme s dokladom o schválení dodatočnej úpravy na vozidle.

"Podobne, niekto má namontované zadné prítlačné krídlo, nie je zapísané v OEV, ale pri kontrole na STK a hlavne na ceste sa polícii preukáže dokladom, že krídlo má schvaľovaciu značku, homologizáciu," napísal Kobrtek.

Ako rám zlegalizovať

Predseda Národnej asociácie STK odporúča Miroslavovi zohnať si doklad o montáži alebo o schválení a potom ísť na obvodný úrad dopravy v okrese, kde je vozidlo evidované, aby mu zapísali rámy zapísali do techničáku.

"Tak isto to môže zdemontovať pred kontrolou na STK, ale to nič nerieši, lebo prípadná kontrola na ceste môže skončiť pokutou. Podotýkam, že doplnková výbava a podobne nie je zapísaná v OEV I (plastový techničák), policajti nemajú čítačky OEV I na ceste so sebou. Motoristi tak už po skúsenostiach majú vo vozidle fotokópiu OEV II, lebo originál nesmie byť v aute," dodal Kobrtek.

Je potrebné si uvedomiť, že rôzne úpravy vozidla, doplňovanie výstroja či výbavy musia spĺňať podmienky pre prevádzku vozidiel na pozemných komunikáciách, podmienky stanovené pri schválení a predovšetkým podmienky stanovené osobitnými predpismi pre dané konkrétne vozidlo alebo jeho časť. Bez dokladu je to prakticky nedovolená zmena.

Doklady od čiastočne premaľovaného auta

Michal: "Chcel by som sa spýtať, je potrebné vykonať nejaké úkony pri prestriekaní strechy vozidla (ostatné časti vozidla sú pôvodnej farby).

Pýtali sme sa viacerých policajtov a zistili sme, že oni sami v tom nemajú jednotný názor. Väčšina uvádzala nejaké percentá. Vraj ak nie sú prekročené, napr. ak je menej ako 40% farby vozidla zmenených, nie je potrebné to riešiť. Ak viac, je nutné to niekde zapísať. Avšak čítali sme aj vyhlášku a tam o percentách nie je nič. Môžte mi s tým poradiť? Ak je potrebné vykonať nejaké úkony, tak aké?"

Michal má pravdu, v predpisoch sa o percentách premaľovanej plochy nič neuvádza.

Ak si prefarbíte celé auto, vtedy je všetko jasné. Treba zájsť na obvodný úrad dopravy, kde vám dajú nový techničák so zapísanou novou farbou a potom to treba ešte ohlásiť na dopravnom inšpektoráte.

Zákon o cestnej premávke vyžaduje oznámiť na polícii "trvalú zmenu farby vozidla". Aj čiastočné prefarbenie auta, ak je trvalé, možno schovať pod túto povinnosť.

Preto vám odporúčame, ak aj auto prefarbíte iba čiastočne, navštívte obvodný úrad dopravy a dopravný inšpektorát. Do techničáku vám zapíšu doplnkovú farbu a počas prípadnej cestnej kontroly nebudete mať problém. Nezabudnite ale na to, že každá zmena v osvedčení o evidencii aj niečo stojí - na oboch úradoch (zmena údajov stojí 6 eur).

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 28 280
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 9 271
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 326
  4. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 6 746
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 684
  6. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 4 107
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 076
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 001
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 887
  10. Volkswagen Touareg ALL INCLUSIVE je ešte príťažlivejší 3 268

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Súčasná teológia nemôže byť iba návodom na sexuálnu výchovu (píše Michal Havran)

Posolstvo Veľkej noci sa stráca.

Pohľad do interiéru Katedrály Notre-Dame po požiari.

Liptovská Mara ukázala základy zatopených domov

Raz do roka sa dá Liptovská Mara zažiť inak.

Aj časť Bobrovníka skončila pod vodou. Takto sa vynárajú základy.

Rebríček slobody tlače je zmanipulovaný, tvrdia politici Smeru

Novinári sa stávajú škodnou, tvrdí analytik.

Slovensko sa v aktuálnom rebríčku slobody tlače umiestnilo na 35. mieste. (ilustračné foto)
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Neznášam, keď sa náboženstvom oháňajú politici

Netreba sa pri riadení štátu riadiť najmä zákonmi?

Maroš Šefčovič.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.

Podcast Za volantom nebude niekoľko mesiacov vychádzať pravidelne

Témy sa budú ďalej objavovať v ostatných podcastoch

Podcast Za volantom, logo.

Nový Opel Corsa ukázal prvý detail. Čo vieme?

Technológiu bude zdielať s Peugeotom 208.

Skelet nového Opelu Corsa