SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Predný rám či čiastočne premaľované auto si dajte zapísať

Keď si dáte na auto čokoľvek dodatočne namontovať, nezabudnite si to nechať zapísať do dokladov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Keď si dáte na auto čokoľvek dodatočne namontovať, nezabudnite si to dať zapísať do dokladov. Aby ste neprešli na ceste o techničák a nedostali pokutu.

Predný rám na aute - bez dokladov je to problém

Miroslav: "V roku 2002 som si kúpil nový Peugeot Partner a dal si namontovať ochranné rámy - jeden vpredu a aj dva bočné - podprahové. Boli namontované pri kúpe nového auta v autorizovanom servise Peugeot.

Na dvoch posledných STK ma upozorňovali, že ich mám dať dole, že ich nemám zapísané v technickom preukaze. V tom čase, keď som ich kupoval ich nebolo treba mať zapísané (alebo áno?).

Chcel som kontaktovať výrobcu, aby mi predložil dodatočne doklady umožňujúce zapísať rámy do technického preukazu, ale už daná firma neexistuje. V servise sa tvária všelijako a nemajú doklady, ktoré by to umožňovali. Mám ich dať dolu pred STK?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Tento problém je u motoristov bežný, informoval nás predseda Národnej asociácie STK, Miroslav Kobrtek.

Dnes sa pri dovoze a schvaľovaní starších vozidiel povinne zapisuje predný ochranný rám, prípadne bočné nášlapné rámy do protokolu o technickej kontrole do časti poznámky a obvodný úrad zapíše rám do papierovej verzie techničáku (OEV II) v časti ďalšie úradné záznamy.

Aj nové vozidlá vybavené rámom už pri predaji majú rám takisto zapísaný v osvedčení o evidencii.

Úrady musia o ráme vedieť

Pri kontrole na STK by mal byť ochranný rám zapísaný v OEV II, alebo motorista musí mať aspoň doklad o homologizácii a schválení dodatočnej časti namontovanej na vozidlo," uviedol Kobrtek s tým, že ak podľa neho by predajca alebo importér (vozidla alebo rámu) nemal mať problém vydať k novému vozidlu doklad o schválení.

Na internete môžete nájsť množstvo firiem, ktoré rámy montujú alebo ich dodávajú, samozrejme s dokladom o schválení dodatočnej úpravy na vozidle.

"Podobne, niekto má namontované zadné prítlačné krídlo, nie je zapísané v OEV, ale pri kontrole na STK a hlavne na ceste sa polícii preukáže dokladom, že krídlo má schvaľovaciu značku, homologizáciu," napísal Kobrtek.

Ako rám zlegalizovať

Predseda Národnej asociácie STK odporúča Miroslavovi zohnať si doklad o montáži alebo o schválení a potom ísť na obvodný úrad dopravy v okrese, kde je vozidlo evidované, aby mu zapísali rámy zapísali do techničáku.

"Tak isto to môže zdemontovať pred kontrolou na STK, ale to nič nerieši, lebo prípadná kontrola na ceste môže skončiť pokutou. Podotýkam, že doplnková výbava a podobne nie je zapísaná v OEV I (plastový techničák), policajti nemajú čítačky OEV I na ceste so sebou. Motoristi tak už po skúsenostiach majú vo vozidle fotokópiu OEV II, lebo originál nesmie byť v aute," dodal Kobrtek.

Je potrebné si uvedomiť, že rôzne úpravy vozidla, doplňovanie výstroja či výbavy musia spĺňať podmienky pre prevádzku vozidiel na pozemných komunikáciách, podmienky stanovené pri schválení a predovšetkým podmienky stanovené osobitnými predpismi pre dané konkrétne vozidlo alebo jeho časť. Bez dokladu je to prakticky nedovolená zmena.

Doklady od čiastočne premaľovaného auta

Michal: "Chcel by som sa spýtať, je potrebné vykonať nejaké úkony pri prestriekaní strechy vozidla (ostatné časti vozidla sú pôvodnej farby).

Pýtali sme sa viacerých policajtov a zistili sme, že oni sami v tom nemajú jednotný názor. Väčšina uvádzala nejaké percentá. Vraj ak nie sú prekročené, napr. ak je menej ako 40% farby vozidla zmenených, nie je potrebné to riešiť. Ak viac, je nutné to niekde zapísať. Avšak čítali sme aj vyhlášku a tam o percentách nie je nič. Môžte mi s tým poradiť? Ak je potrebné vykonať nejaké úkony, tak aké?"

Michal má pravdu, v predpisoch sa o percentách premaľovanej plochy nič neuvádza.

Ak si prefarbíte celé auto, vtedy je všetko jasné. Treba zájsť na obvodný úrad dopravy, kde vám dajú nový techničák so zapísanou novou farbou a potom to treba ešte ohlásiť na dopravnom inšpektoráte.

Zákon o cestnej premávke vyžaduje oznámiť na polícii "trvalú zmenu farby vozidla". Aj čiastočné prefarbenie auta, ak je trvalé, možno schovať pod túto povinnosť.

Preto vám odporúčame, ak aj auto prefarbíte iba čiastočne, navštívte obvodný úrad dopravy a dopravný inšpektorát. Do techničáku vám zapíšu doplnkovú farbu a počas prípadnej cestnej kontroly nebudete mať problém. Nezabudnite ale na to, že každá zmena v osvedčení o evidencii aj niečo stojí - na oboch úradoch (zmena údajov stojí 6 eur).

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 450
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 054
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 938
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 16 017
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 496
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 766
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 090
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 877
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 732
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 059
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Roberta Fica a Roberta Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Boris Kollár.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.