Pripútajte sa, aby vás airbag pri havárii nezabil

Airbag zabil v Česku nepripútaného vodiča Fabie. Airbag funguje správne len v kombinácii s bezpečnostným pásom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Airbag zabil v Česku nepripútaného vodiča Fabie. V nedeľu večer sa vracal z práce domov a havaroval tristo metrov od domova. Airbag funguje správne len v kombinácii s bezpečnostným pásom, upozorňuje portál auto.idnes.cz.

Bez airbagu už dnes nové auto nekúpite. Preto musí mať vodič pripútanie sa bezpodmienečne zautomatizované.

Stret s airbagom rozhodne nie je pád do mäkkého vankúša. Modriny na tvári sú v takýchto prípadoch bežné, núdza nie je ani o odreniny a zlomené nosy. Ten, kto zažil náraz do airbagu, to porovnáva s pádom na betón. Podstatné je však to, že airbag zachraňuje životy.

Funguje správne, len keď ste pripútaní. "V porovnaní s nepripútaným pasažierom v aute bez airbagu je štatistická pravdepodobnosť smrteľného zranenia pripútaného pasažiera v aute s airbagom o 61 percent nižšia," uvádza Americká národná agentúra pre bezpečnosť na diaľniciach NHTSA.

Pristátie do airbagu je presne naprogramované

Keď airbag vybuchne, nafúkne sa v zlomku sekundy. Vo chvíli, keď má prísť k stretu s letiacou hlavou, je vak maximálne nafúknutý. Je veľmi tvrdý, pretože je v ňom veľký tlak. Telo ho svojou váhou začne vyfukovať a hlavu tak pružne zadrží.

Jednou z hlavných funkcií airbagu je zabezpečiť, aby telo pri náraze neputovalo nekontrolovane po interiéri.

Systém ale počíta s tým, že ste pripútaní. Keď sa nepripútate, pri náraze sa telo pohybuje ďalej rýchlosťou idúceho auta. Vozidlo už stojí, no telo pokračuje proti airbagu. Nafúknutie airbagu je vypočítané na pripútaného človeka v správnej polohe. Nepripútaný ale pristanete v airbagu, ktorý sa ešte len rozbaľuje a to môže byť nebezpečné.

Airbag potom môže ťažko zraniť alebo aj zlomiť väz.

Airbagy pomáhajú aj brzdiť

Pred 39 rokmi sa na trhu objavilo prvé sériovo vyrábané auto vybavené airbagom. Bol to Oldsmobile Tornado. Dnes už sú moderné autá doslova vystlané airbagmi. Okrem čelných pre vodiča a spolujazdca dostávajú autá bežne bočné a hlavové airbagy. Menej obvyklé sú kolenné.

Volvo má aj vonkajší airbag pre chodcov. GM a Toyota ponúkajú pre niektoré modely airbagy, ktoré vytvoria zástenu medzi vodičom a spolujazdcom. Najnovším vynálezom je airbag, nafukujúci bezpečnostný pás zadných sedadiel vo Fordoch a Mercedesoch. Airbagy vozia aj motorkári a konštruktéri Mercedesu vymysleli špeciálny vak, ktorý sa nafúkne pod autom a pomáha brzdiť.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 808
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 842
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 112
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 619
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 806
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 236
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 140
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 088
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 069
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 969

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

KULTÚRA

Star Trek mával smiešne masky a triky. Na nových častiach sa však nešetrilo

Na Netflixe sú prvé epizódy po desiatich rokoch.

EKONOMIKA

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života môžete ako Európan očakávať

Eurostat: Za 10 rokov stúpla dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka.

Neprehliadnite tiež

Toto je 30 najpredávanejších áut v Európe za prvý polrok

Úspech zaznamenal Volkswagen Tiguan aj Citroen C3.

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.