Airbag zabil v Česku nepripútaného vodiča Fabie. V nedeľu večer sa vracal z práce domov a havaroval tristo metrov od domova. Airbag funguje správne len v kombinácii s bezpečnostným pásom, upozorňuje portál auto.idnes.cz.
Bez airbagu už dnes nové auto nekúpite. Preto musí mať vodič pripútanie sa bezpodmienečne zautomatizované.
Stret s airbagom rozhodne nie je pád do mäkkého vankúša. Modriny na tvári sú v takýchto prípadoch bežné, núdza nie je ani o odreniny a zlomené nosy. Ten, kto zažil náraz do airbagu, to porovnáva s pádom na betón. Podstatné je však to, že airbag zachraňuje životy.
Funguje správne, len keď ste pripútaní. "V porovnaní s nepripútaným pasažierom v aute bez airbagu je štatistická pravdepodobnosť smrteľného zranenia pripútaného pasažiera v aute s airbagom o 61 percent nižšia," uvádza Americká národná agentúra pre bezpečnosť na diaľniciach NHTSA.
Prečítajte si aj: Airbagy chránia iba spolu s pásmi
Pristátie do airbagu je presne naprogramované
Keď airbag vybuchne, nafúkne sa v zlomku sekundy. Vo chvíli, keď má prísť k stretu s letiacou hlavou, je vak maximálne nafúknutý. Je veľmi tvrdý, pretože je v ňom veľký tlak. Telo ho svojou váhou začne vyfukovať a hlavu tak pružne zadrží.
Jednou z hlavných funkcií airbagu je zabezpečiť, aby telo pri náraze neputovalo nekontrolovane po interiéri.
Systém ale počíta s tým, že ste pripútaní. Keď sa nepripútate, pri náraze sa telo pohybuje ďalej rýchlosťou idúceho auta. Vozidlo už stojí, no telo pokračuje proti airbagu. Nafúknutie airbagu je vypočítané na pripútaného človeka v správnej polohe. Nepripútaný ale pristanete v airbagu, ktorý sa ešte len rozbaľuje a to môže byť nebezpečné.
Airbag potom môže ťažko zraniť alebo aj zlomiť väz.
Airbagy pomáhajú aj brzdiť
Pred 39 rokmi sa na trhu objavilo prvé sériovo vyrábané auto vybavené airbagom. Bol to Oldsmobile Tornado. Dnes už sú moderné autá doslova vystlané airbagmi. Okrem čelných pre vodiča a spolujazdca dostávajú autá bežne bočné a hlavové airbagy. Menej obvyklé sú kolenné.
Volvo má aj vonkajší airbag pre chodcov. GM a Toyota ponúkajú pre niektoré modely airbagy, ktoré vytvoria zástenu medzi vodičom a spolujazdcom. Najnovším vynálezom je airbag, nafukujúci bezpečnostný pás zadných sedadiel vo Fordoch a Mercedesoch. Airbagy vozia aj motorkári a konštruktéri Mercedesu vymysleli špeciálny vak, ktorý sa nafúkne pod autom a pomáha brzdiť.
Autor: idnes.cz