Čo ak ale nafúkate, aj keď ste pred jazdou nepili?
Igor: "Pri cestnej kontrole som bol podrobený dychovej skúške na alkohol v dychu , kde prístroj ALCOHOLTEST 7410 ukázal hodnotu 0,15 mg etanolu v duchu. Nakoľko som si bol vedomý, že som pred jazdou nepožil alkoholické nápoje, požiadal som o opakovanú skúšku. Tá bola vykonaná presne v stanovenom čase, ktorý signalizoval prístroj (cca 15 minút).
Pri opakovanej dychovej skúške nameral prístroj hodnotu 0,11 mg etanolu v dychu. Príslušník mi oznámil, že je to v poriadku, no napriek tomu mi zadržal vodičský preukaz. Lekársky odber a vyšetrenie krvi som nežiadal, ani ma to nenapadlo. Pravdu povediac, bol som šokovaný z hodnôt, ktoré prístroj pri prvej skúške nameral."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
V dopravných predpisoch sa píše: "Vodič nesmie viesť vozidlo v takom čase po požití alkoholu alebo inej návykovej látky, keď sa alkohol alebo iná návyková látka ešte môžu nachádzať v jeho organizme."
To, kedy ste pred jazdou pili, nie je dôležité. Ani spánok nie je vždy zárukou, že po večernom žúre ráno nenafúkate. Igor mohol mať v dychu zostatkový alkohol z predchádzajúceho dňa, v deň kontroly nemusel piť.
Sú situácie, kedy si vodič dá sladkosť alebo lieky s obsahom alkoholu a riziko nafúkania je na svete. Nie je vylúčené, že pri policajnej kontrole vám v takom prípade prístroj ukáže hodnoty, ako Igorovi. Jemu namerali v prepočte 0,31 promile a po 15 minútach 0,23 promile.
Nafúkate aj z ostrekovača
V minulosti sme si vyskúšali vplyv ostrekovača na merač alkoholu v dychu. Stačilo nastriekať ostrekovač na okno a cez ventiláciu auta sa do kabíny dostali alkoholové výpary. Po nich sme nafúkali ešte viac ako Igor. Stačilo sa však niekoľkokrát zhlboka nadýchnuť na čerstvom vzduchu a prístroj znovu ukazoval nulu.
Ešte v roku 2002 vydala Slovenská súdnolekárska spoločnosť odborné stanovisko k tomu, koľko alkoholu v krvi by na dopravu nemalo mať vplyv. Vyplýva z neho, že dychovou skúškou sa dá alkohol v krvi dokázať až po nameraní najmenej 0,21 promile. Zároveň sa v ňom uvádza, že koncentrácia alkoholu v krvi do 0,3 promile nie je z hľadiska cestnej premávky významná.
Igor mal v krvi nevýznamené množstvo alkoholu, no viac, ako si dokáže vytvoriť samotné telo. Potvrdilo to aj druhé fúkanie.
Vodič predpisy porušil, policajt nie
Vodič porušil dopravné pravidlá. Predstavitelia polície sa však už niekoľkokrát vyjadrili, že tolerujú v krvi vodiča do 0,3 promile alkoholu. Prísny policajt však na to neprihliadol a pravdepodobne sa riadil striktne predpismi.
Možno len nechcel nebrať do úvahy prvé meranie alebo neveril tvrdeniam Igora, že pred jazdou nepil, aj keď dvakrát po sebe nafúkal.
Policajt predpisy neporušil. Zjavne sa riadil sadzobníkom pokút, ktorý mu určuje neriešiť priestupok na mieste ale poslať vodiča na správne konanie na dopravný inšpektorát. Zároveň vtedy policajti automaticky zadržujú vodičský preukaz pre riziko ohrozenia cestnej premávky.
Igorovi by možno odber krvi pomohol, zadržaniu vodičáku by sa však do zistenia výsledkov s veľkou pravdepodobnosťou nevyhol. Ak ste si istí, že v krvi nemáte žiadny alkohol, lekárske vyšetrenie je vašou jedinou záchranou. Musíte si byť ale vedomí toho, že ak bude vyšetrenie na alkohol v krvi pozitívne, budete ho musieť hradiť z vlastného vrecka.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk