Peter: "Zaujímal by ma konkrétny typ križovatky, ako je na obrázku.
Keby som išiel zospodu, teda po hlavnej ceste a zatáčal by som doľava, nie na vedľajšiu ale stále na hlavnú cestu, vlastne by som sa chcel otočiť o 180 stupňov a ostal by som stáť v strede medzi dvomi hlavnými cestami, som stále na hlavnej ceste alebo nie? Oproti z vedľajšej cesty by išlo auto buď doprava alebo rovno.
Kto má prednosť? Ja alebo protiidúce vozidlo z vedľajšej cesty?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Križovatka, na akú upozorňuje Peter, sa nachádza napríklad v Bratislave na križovatke Trenčianskej ulice s Ružovou dolinou. Jej zvláštnosť spočíva v tom, že má až 5 ramien, aj keď sa to na prvý pohľad nezdá.
Na spodnej časte sú dve jednosmerné cesty, z vrchu sa pripája jedna obojsmerná cesta s viacerými jazdnými pruhmi pre každý smer jazdy a na bokoch sa ku križovatke pripájajú dve vedľajšie cesty.
V prípade, že by vodič do križovatky prichádzal zospodu po jednosmerke, bol by na hlavnej ceste.
Aj platnosť dopravných značiek upravujúcich prednosť v jazde končí na vzdialenejšej hranici križovatky. Ak vojdete do križovatky z hlavnej ceste, ste na hlavnej až do momentu, kým križovatku neopustíte. Alebo situáciu nezmení dopravné značenie v križovatke prípadne policajt.
Peter je pri prejazde z jednej jednosmerky do druhej stále na hlavnej.
Ostať stáť v križovatke ale nesmie, ak nedáva prednosť chodcom alebo vozidlu na hlavnej idúcemu z opačného smeru jazdy. "Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Ak by z vedľajšej cesty vľavo chcelo odbočiť auto do jednosmerky, musí dať prednosť každému vozidlu na hlavnej ceste. Nielen Petrovi.
Z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky by však bolo ideálne, ak by Peter prechádzal do druhej jednosmerky do jej ľavého jazdného pruhu. Ak by zasiahol čo i len čiastočne do pravého, riskoval by kolíziu s vozidlom z vedľajšej cesty. Aj keby mal byť Peter po havárii nevinný, vždy je lepšie byť opatrný pri prejazde križovatkou. Predísť havárii stojí výrazne menej času a energie ako riešenie dopravnej nehody.