SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

V jednom momente predbiehate len jedno vozidlo

Ako je to s rýchlosťou jazdy pri predbiehaní kolóny áut? Čo v prípade, že auto predbieha kolónu áut pri výjazde z obce? Smú vozidlá v kolóne zrýchľovať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Jaroslav: "Ak povedzme tri vozidlá (vozidlá A) vychádzajú z mesta, kde je povolená rýchlosť 50 km/h, za mestom, kde je povolených 90 km/h, môže nastať pomerne častá situácia. Auto za vozidlami A začne predbiehať a súčasne vozidlá A začnú zrýchľovať z 50 na 90 km/h.

Kto má spomaliť (resp. kto má prednosť)? Ak vozidlá A spomalia, teda nechajú sa predbehnúť, môže to vyzerať tak, že brzdia premávku, keďže na mieste s 90 km/h sa pohybujú 50 km/h rýchlosťou (a budú ich predbiehať aj všetky ďalšie vozidlá za prvým predbiehajúcim - v podstate ako koňa so záprahom).

Ak ale (vozidlá A) budú zrýchľovať podľa svojich technických možností, môže sa na to pozerať ako na bránenie predbiehania."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vozidlo svojou rýchlosťou neobmedzuje plynulosť premávky

Pri predbiehaní platí, že predbiehané vozidlo nesmie zvyšovať rýchlosť. Ak by to znamenalo, že auto pôjde rýchlosťou 50 km/h na mieste, kde smie ísť až 90 km/h, vodič neporuší žiadne predpisy.

Rýchlosť napríklad 50 km/h na ceste mimo obce, kde sa smie ísť 90-kou, nie je obmedzovaním plynulosti cestnej premávky. Bola by ním len situácia, ak by vodič pomaly idúceho vozidla robil úmyselne všetko pre to, aby sa pred neho iné vozidlá nedostali.

Žiadny vodič vozidla schváleného na premávku na pozemných komunikáciách, ktorý má oprávnenie vozidlo šoférovať, neobmedzuje plynulosť cestnej premávky, ak dodržiava dopravné pravidlá. Predpisy mu umožňujú, ba dokonca prikazujú prednostne prispôsobiť rýchlosť jazdy najmä

SkryťVypnúť reklamu
  • svojim schopnostiam,
  • vlastnostiam vozidla a nákladu,
  • poveternostným podmienkam,
  • stavu a povahe vozovky a
  • iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

Pomalší nesmie brániť v predchádzaní

Ak by autá po výjazde z obce pokračovali 50-kou pre akýkoľvek dôvod a nebránili by rýchlejším autám v predbiehaní, pomalší vodiči by predpisy neporušili.

Rýchlejšie vozidlo má možnosť pomalšie vozidlá predbehnúť. Ak sa tak stane pri výjazde z obce, predbiehané vozidlá nesmú zrýchľovať.

Je ale prvé vozidlo v kolóne predbiehaným vozidlom, ak rýchlejšie vozidlo ešte len vyšlo zo svojho jazdného pruhu? Zákon vám na túto otázku jednoznačnú odpoveď nedá.

Rýchlejší v jednom momente predbieha len jedno vozidlo

Z jednotlivých ustanovení dopravných predpisov ale vyplýva, že kým rýchlejšie auto nie je bezprostredne za úrovňou pomalšieho vozidla bez toho, aby medzi nimi bolo nejaké iné vozidlo, nedá sa tu hovoriť o predbiehaní pomalšieho vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Preto nemôže nastať situácia, pri ktorej by predpisy prikazovali prvým vozidlám v kolóne nezrýchľovať, kým ich rýchlejšie vozidlo nepredbehne.

Pri použití Jaroslavovho príkladu smie prvé a druhé vozidlo v kolóne troch áut bez obáv zrýchľovať. Tretie auto nie, pretože ho predbieha rýchlejšie vozidlo. To má po predbiehaní možnosť zaradiť sa medzi druhé a tretie vozidlo, alebo zrýchliť a predbehnúť aj druhé vozidlo, ktoré až v tomto momente nesmie pokračovať v zrýchľovaní. A tak ďalej.

Samozrejme, vodič rýchlejšieho vozidlo nesmie zabúdať na pravidlá predbiehania. Neraz sa totiž ich ignorovanie skončilo dopravnou nehodou. Predbehnúť kolónu áut je často veľmi rizikové.

Ako sa zaradiť do jazdného pruhu

Jaroslav: "Podobný problém nastáva pri vjazde na hlavnú cestu (najmä 1. triedy) z prípojného pruhu. Vtedy sa vodič musí pozrieť do spätného zrkadla, aby videl, či sa môže zaradiť na hlavnú cestu. Avšak vodič idúci za ním sa zaradí tak, že mu bráni vo výhľade cez spätné zrkadlo a teda vodič prvého vozidla sa nemôže zaradiť na hlavnú cestu, lebo nevidí, či môže (a musí brzdiť, resp. až zastať).

Porušil druhý vodič predpisy, respektíve čo s tým?"

SkryťVypnúť reklamu

Žiadny z vodičov neporušil dopravné predpisy tým, čo napísal Jaroslav. Samozrejme, predpokladáme, že druhý vodič sa preradil z odbočovacieho pruhu do priebežného v mieste, kde sa to smie.

Prvému vodičovi zostáva iba počkať na vhodný moment na preradenie sa do priebežného jazdného pruhu, ak to nestihol spolu s druhým vozidlom. Nesmie pritom zabudnúť dať prednosť vozidlám v priebežnom pruhu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 467
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 464
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 020
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 639
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 3 953
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 921
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 532
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


3 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 3 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


23 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  2. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 660
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 907
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 176
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 048
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 130
  6. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 926
  7. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 911
  8. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 2 887
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu