V jednom momente predbiehate len jedno vozidlo

Ako je to s rýchlosťou jazdy pri predbiehaní kolóny áut? Čo v prípade, že auto predbieha kolónu áut pri výjazde z obce? Smú vozidlá v kolóne zrýchľovať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Jaroslav: "Ak povedzme tri vozidlá (vozidlá A) vychádzajú z mesta, kde je povolená rýchlosť 50 km/h, za mestom, kde je povolených 90 km/h, môže nastať pomerne častá situácia. Auto za vozidlami A začne predbiehať a súčasne vozidlá A začnú zrýchľovať z 50 na 90 km/h.

Kto má spomaliť (resp. kto má prednosť)? Ak vozidlá A spomalia, teda nechajú sa predbehnúť, môže to vyzerať tak, že brzdia premávku, keďže na mieste s 90 km/h sa pohybujú 50 km/h rýchlosťou (a budú ich predbiehať aj všetky ďalšie vozidlá za prvým predbiehajúcim - v podstate ako koňa so záprahom).

Ak ale (vozidlá A) budú zrýchľovať podľa svojich technických možností, môže sa na to pozerať ako na bránenie predbiehania."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vozidlo svojou rýchlosťou neobmedzuje plynulosť premávky

Pri predbiehaní platí, že predbiehané vozidlo nesmie zvyšovať rýchlosť. Ak by to znamenalo, že auto pôjde rýchlosťou 50 km/h na mieste, kde smie ísť až 90 km/h, vodič neporuší žiadne predpisy.

Rýchlosť napríklad 50 km/h na ceste mimo obce, kde sa smie ísť 90-kou, nie je obmedzovaním plynulosti cestnej premávky. Bola by ním len situácia, ak by vodič pomaly idúceho vozidla robil úmyselne všetko pre to, aby sa pred neho iné vozidlá nedostali.

Žiadny vodič vozidla schváleného na premávku na pozemných komunikáciách, ktorý má oprávnenie vozidlo šoférovať, neobmedzuje plynulosť cestnej premávky, ak dodržiava dopravné pravidlá. Predpisy mu umožňujú, ba dokonca prikazujú prednostne prispôsobiť rýchlosť jazdy najmä

  • svojim schopnostiam,
  • vlastnostiam vozidla a nákladu,
  • poveternostným podmienkam,
  • stavu a povahe vozovky a
  • iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

Pomalší nesmie brániť v predchádzaní

Ak by autá po výjazde z obce pokračovali 50-kou pre akýkoľvek dôvod a nebránili by rýchlejším autám v predbiehaní, pomalší vodiči by predpisy neporušili.

Rýchlejšie vozidlo má možnosť pomalšie vozidlá predbehnúť. Ak sa tak stane pri výjazde z obce, predbiehané vozidlá nesmú zrýchľovať.

Je ale prvé vozidlo v kolóne predbiehaným vozidlom, ak rýchlejšie vozidlo ešte len vyšlo zo svojho jazdného pruhu? Zákon vám na túto otázku jednoznačnú odpoveď nedá.

Rýchlejší v jednom momente predbieha len jedno vozidlo

Z jednotlivých ustanovení dopravných predpisov ale vyplýva, že kým rýchlejšie auto nie je bezprostredne za úrovňou pomalšieho vozidla bez toho, aby medzi nimi bolo nejaké iné vozidlo, nedá sa tu hovoriť o predbiehaní pomalšieho vozidla.

Preto nemôže nastať situácia, pri ktorej by predpisy prikazovali prvým vozidlám v kolóne nezrýchľovať, kým ich rýchlejšie vozidlo nepredbehne.

Pri použití Jaroslavovho príkladu smie prvé a druhé vozidlo v kolóne troch áut bez obáv zrýchľovať. Tretie auto nie, pretože ho predbieha rýchlejšie vozidlo. To má po predbiehaní možnosť zaradiť sa medzi druhé a tretie vozidlo, alebo zrýchliť a predbehnúť aj druhé vozidlo, ktoré až v tomto momente nesmie pokračovať v zrýchľovaní. A tak ďalej.

Samozrejme, vodič rýchlejšieho vozidlo nesmie zabúdať na pravidlá predbiehania. Neraz sa totiž ich ignorovanie skončilo dopravnou nehodou. Predbehnúť kolónu áut je často veľmi rizikové.

Ako sa zaradiť do jazdného pruhu

Jaroslav: "Podobný problém nastáva pri vjazde na hlavnú cestu (najmä 1. triedy) z prípojného pruhu. Vtedy sa vodič musí pozrieť do spätného zrkadla, aby videl, či sa môže zaradiť na hlavnú cestu. Avšak vodič idúci za ním sa zaradí tak, že mu bráni vo výhľade cez spätné zrkadlo a teda vodič prvého vozidla sa nemôže zaradiť na hlavnú cestu, lebo nevidí, či môže (a musí brzdiť, resp. až zastať).

Porušil druhý vodič predpisy, respektíve čo s tým?"

Žiadny z vodičov neporušil dopravné predpisy tým, čo napísal Jaroslav. Samozrejme, predpokladáme, že druhý vodič sa preradil z odbočovacieho pruhu do priebežného v mieste, kde sa to smie.

Prvému vodičovi zostáva iba počkať na vhodný moment na preradenie sa do priebežného jazdného pruhu, ak to nestihol spolu s druhým vozidlom. Nesmie pritom zabudnúť dať prednosť vozidlám v priebežnom pruhu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 623
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 145
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 661
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 493
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 427
  7. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 377
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 049
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 813

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sedel s mafiánmi, pozná sa s poslancom. Šéfa sekcie Carga minister podržal

Minister Árpád Érsek sa zastal sekčného šéfa Carga Fazekaša, ktorý sedel s mafiánmi. Známa je už aj identita posledného muža z fotografie.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Okamuru musia Česi dostať do izolácie ako Slováci Kotlebu

Okamura je riziko pre budúcnosť Česka.

Neprehliadnite tiež

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.