SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Prečítajte si, ako sa nesmie parkovať, aby vás neodtiahli

Stačí, že len trochu obmedzíte svojím parkovaním premávku, a už môžu vás odtiahnuť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)


Anna: "Manžel zaparkoval auto asi 30 až 50 cm pred značkou B 34 (zákaz zastavenia) a A 13 (priechod pre chodcov). Značky boli umiestnené na jednej tyči pod sebou, približne 450 cm od okraja vyznačeného priechodu (zebry na ceste). Presné údaje v cm o zastavení pred značkou už nevie dokladovať. Mestská polícia mu odtiahla auto s písomným odôvodnením, že zle parkoval. (Iné obmedzenia ani dopravné značky sa tam nenachádzajú a nestal ani v zákrute).

Mesto mu zaslalo faktúru za zaplatenie odťahovej služby, na ktorej už bolo uvedené, že na ceste vytvoril prekážku v jazde iným vozidlám. Porušil manžel predpis o správnom parkovaní? A ak áno, ktorý?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zaparkoval na úzkej ceste?

Všeobecné dopravné pravidlá uvádzajú, že vodič smie zaparkovať na kraji cesty len v smere jazdy na obojsmernej cesty a na oboch stranách jednosmerky. Pri parkovaní musí zostať pre každý smery jazdy aspoň jeden voľný jazdný pruh široký najmenej 3 metre.

Ak by na kraji cesty boli vyznačené parkovacie miesta vodorovným dopravným značením, všeobecné pravidlá v prípade rozporu netreba brať do úvahy.

Za normálnych okolností, ak zastavíte napríklad na kraji cesty, ktorá má šírku cesty 5 metrov, porušíte predpisy. Pri zastavení by každému smeru premávky zostali jazdné pruhy široké 2,5 metra. Ak by tam ale bolo vyznačené parkovacie miesto, predpisy neporušíte.

Annin manžel mohol parkovať na ceste, ktorá nebola dostatočne široká (podľa zákona) a tak vytvoriť prekážku v jazde iným vozidlám.

SkryťVypnúť reklamu

Parkoval nesprávne pred priechodom

Vodič ale nerešpektoval ďalšie dopravné pravidlo. Zaparkoval pred priechodom pre chodcov v nedostatočnej vzdialenosti. Medzi zaparkovaným vozidlom pred priechodom a samotným priechodom musí byť medzera najmenej 5 metrov. Anna napísala, že auto parkovalo o pol metra bližšie.

Ešte sa mohlo stať, že auto (v závislosti od jeho veľkosti) mohlo zakrývať zvislé dopravné značenie.

Na základe toho, čo vodičovi poslalo mesto, sa zdá, že odťah nariadili preto, že auto blokovalo premávku. Správca cesty je vtedy povinný odstrániť prekážku tak, aby mohla byť premávky plynulá. Neraz sa stáva, že vodiči zaparkujú tak, že osobné auto pri nich ešte prejde, ale väčšie vozidlo, napríklad dodávka, sanitka alebo hasiči, už nie.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič nesmie podľa zákona o cestnej premávke zastaviť a stáť

a) v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti,
b) pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru "T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty,
e) na pripájacom alebo na odbočovacom pruhu,
f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,
g) na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi,
h) na mieste, kde by vozidlo zakrývalo zvislú dopravnú značku, vodorovnú dopravnú značku vyznačujúcu spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku alebo vyjadrujúcu doplňujúci údaj nápisom alebo svetelné signály,
i) na vnútornom jazdnom pruhu,
j) na vyhradenom jazdnom pruhu okrem vozidla, pre ktoré je vyhradený jazdný pruh určený, a ak nejde o vnútorný jazdný pruh,
k) na cestičke pre cyklistov,
l) vo vzdialenosti kratšej ako 5 m od začiatku a 5 m od konca pozdĺžnej súvislej čiary alebo nástupného ostrovčeka tam, kde by medzi touto čiarou alebo nástupným ostrovčekom a vozidlom nezostal voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m,
m) na moste,
n) pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené,
o) na platenom parkovisku, ak vozidlo nemá zaplatený poplatok za parkovanie,
p) na električkovom koľajovom páse,
q) na chodníku okrem prípadu podľa § 52 ods. 2,
r) na kruhovom objazde,
s) na cestnej zeleni a inej verejne prístupnej zeleni, na ostrovčekoch a deliacich pásoch, ak to nie je dovolené dopravnou značkou,
t) na mieste, kde by medzi vozidlom a najbližšou električkovou koľajnicou nezostal voľný jazdný pruh široký najmenej 3, 5 m,
u) na iných miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel; osobitne na miestach vjazdov alebo výjazdov z pozemkov, vjazdov a výjazdov z objektov určených na zásobovanie alebo parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 511
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 488
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 022
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 639
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 922
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 3 850
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 532
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


3 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 3 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


23 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: Lucidné sny
  2. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  3. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  4. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  5. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  6. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 634
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 909
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 179
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 052
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 092
  6. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 920
  7. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 912
  8. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 2 891
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu