Za 20 rokov zdraželi pohonné látky približne o 200 percent

Minulý rok bol z hľadiska cien pohonných látok najdrahší v histórii Slovenska. Predpokladáme, že tento rok budú ceny skôr stagnovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Minulý rok bol z hľadiska cien pohonných látok najdrahší v histórii Slovenska. Najpredávanejší benzín, 95 Natural, prekonal v priemere 1,6 eura za liter, nafta sa predávala takmer za 1,5 eura za liter.

BRATISLAVA. Dnes (v stredu) sa benzín 95 Natural predáva približne za 1,5 eura za liter, nafta za 1,43 eura za liter.

Na konci roku 2012 boli benzíny približne o 5,5 centu za liter drahšie, ako koncom roku 2011. Nafta bola pred rokom lacnejšia o 4 centy za liter.

Drahé pohonné látky nikomu neprospievajú

Predpokladáme, že tento rok budú ceny pohonných látok skôr stagnovať. Prípadne viac klesať ako rásť.

Ak sa vo svete neukážu hrozby, ktoré by mohli znamenať obmedzenie ťažby či dodávok ropy alebo menej pohonných látok na trhu, ceny pohonných látok by mohli prirodzene klesnúť.

Tohtoročné cenové rekordy ukázali, že ďalšie zdražovanie by mohlo ohroziť samotných producentov a predajcov pohonných látok.

Rast cien by už totiž nemusel kompenzovať pokles predaja, čo by mohlo znamenať nechcené finančné straty.

Zaznamenali sme výrazne viac marketingových aktivít i vyššiu flexibilitu predajcov pohonných látok v reagovaní na konkurenciu.

Pre spotrebiteľa to v konečnom dôsledku znamenalo dodatočné zlacnenie pohonných látok nezávislé od vývoja na medzinárodných trhoch. Takýto trend bude podľa nás pokračovať aj v roku 2013.

graf01_big.jpg

Hlavné faktory vplývajúce na vývoj cien PHM na Slovensku v roku 2012

Aj na burze v Rotterdame, ktorá je rozhodujúca pre vývoj cien pohonných látok na Slovensku, prekonali minulý rok ceny benzínov historicky najvyššie hodnoty.

Nasledujúce grafy ukazujú, ako sa vyvíjali ceny v Rotterdame, ceny bez daní na Slovensku a ceny ropy (prepočítané na eurá za liter) v minulom roku.

Vidno, že Slovensko v podstate kopírovalo vývoj cien ropy a ropných produktov vo svete. Či už v prípade rastu cien alebo ich poklesu badať časový posun a aj miernejšie zmeny cien na Slovensku v porovnaní so svetovými trhmi.

Ceny pohonných látok a ropy vo svete väčšinou reagovali na optimistické a negatívne informácie súvisiace s dlhovou krízou v Európe. Dobré správy ceny benzínov a nafty zvyšovali, zlé ich posialali nadol

Občas zohral svoju úlohu aj Iránsky jadrový program, ropné embargo a hrozba uzavretia Hormuzského prielivu. Eskalácia pôsobila na rast cien, keďže sa všetci obávali nedostatku ropy.

Vplyv na rast cien mali aj suchá vo svete, ktoré zvýšili ceny poľnohospodárskych plodín. Z nich sa vyrábajú aj biopalivá, ktoré sa musia povinne primiešavať do pohonných látok.

graf02_big.jpg

Ceny benzínov a nafty na Slovensku boli v roku 2012 ako na hojdačke

Vývoj cien benzínov a nafty na Slovensku rozdelil rok 2012 na 4 etapy. Takmer presne kopírovali jednotlivé štvrťroky.

V prvej štvrtine ceny pohonných látok na Slovensku iba rástli. Benzíny zdraželi 7-krát, celkovo v priemere o 15 centov za liter. Ceny nafty sa zdvihli 5-krát, dohromady o 9 centov za liter. V oboch prípadoch sa na prelome marca a apríla tankovalo drahšie ako kedykoľvek predtým.

Do konca júna ale benzíny a nafta zlacneli. Svorne ich ceny klesli 8-krát o celkových 9 centov za liter v priemere.

Tretia štvrtina roka znovu na Slovensku zdvíhala ceny pohonných látok. Benzíny zdraželi 5-krát o 9,5 centu za liter, nafta 6-krát o 11,5 centu za liter.

Posledná časť roka stiahla ceny benzínov približne o 10 centov za liter, zlacňovalo sa 7-krát. Nafta zlacnela v priemere o 6,5 centu za liter (6 poklesov cien).

Slabší predaj benzínov stláča rozdiel v cenách benzínov a nafty

Prepad predaja pohonných látok, najmä benzínov (viac v článku Slováci tankujú čoraz menej benzínov), spôsobil, že benzíny na Slovensku v druhej polovici minulého roku draželi menej ako nafta a lacneli viac ako nafta. Rozdiel v ich cenách sa vrátil naspäť k hodnotám zo začiatku minulého roka.

Najpredávanejší benzín je síce naďalej o viac ako 7 centov za liter v priemere drahší, ako nafta, ale už to nie je 13 centov z leta tohto roku.

Najväčší rozdiel medzi drahšou 95-kou a lacnejšou naftou sme na Slovensku zaznamenali vo februári 2010 (rozdiel 19 centov za liter). Spôsobilo to predovšetkým zníženie spotrebnej dane na naftu.

Naopak najväčší rozdiel medzi lacnejším benzínom a drahšou naftou nastal koncom roku 2008 a mal hodnotu 16 centov za liter.

Veľký rozdiel v cenách konkurenčných pohonných látok, úspornejšie naftové motory, rekordne vysoké ceny pohonných látok a problémy s prebytkom benzínov v rafinériách tlačia trhy a predajcov pohonných látok zmenšovať rozdiel v cenách benzínov a nafty.

Ceny pohonných látok počas 20 rokov existencie Slovenska

V nasledujúcej tabuľke uvidíte vývoj ročných priemerných cien pohonných látok na Slovensku od rozdelenia Československa:

Rok SK (EUR) SK (SKK)
95 Natural Nafta 95 Natural Nafta
1993 0.531 0.443 19.10 15.91
1994 0.509 0.424 19.32 16.08
1995 0.494 0.445 18.98 17.12
1996 0.530 0.482 20.38 18.54
1997 0.576 0.554 21.88 21.06
1998 0.547 0.522 21.59 20.61
1999 0.585 0.556 25.76 24.48
2000 0.785 0.752 33.45 32.04
2001 0.732 0.707 31.71 30.63
2002 0.705 0.659 30.08 28.13
2003 0.758 0.721 31.45 29.93
2004 0.880 0.846 35.25 33.85
2005 0.962 0.972 37.12 37.49
2006 1.053 1.064 39.23 39.60
2007 1.114 1.109 37.59 37.45
2008 1.230 1.324 38.46 41.36
2009 1.109 1.098 33.40 33.08
2010 1.249 1.117 37.64 33.66
2011 1.449 1.343 43.64 40.46
2012 1.545 1.440 46.55 43.38

Od vzniku Slovenska zdraželi v eurách za liter benzíny v našej krajine približne o 192 %, nafta cca o 233 %.

Hranicu 20 korún prekonali benzín 95 Natural a nafta prvýkrát v roku 1996. O štyri roky neskôr pokorili 30-korunovú hranicu.

Ďalšie 4 roky, až do roku 2004, akoby ceny pohonných látok stagnovali. V tom roku ale prišiel rast, ktorý v lete 2005 pod vplyvom škôd napáchaných hurikánom Katrina v Mexickom zálive vyvrcholil a vytlačil ceny 95-ky a nafty nad 40 korún za liter.

Niekoľko nasledujúcich rokov sa ceny pohonných látok pohybovali takmer výlučne v rozmedzí 35 až 42 korún za liter. Až do roku 2009.

S eurom prišla kríza, špekulácie na trhoch a prudký rast cien

V roku 2006 sa ceny najpredávanejších pohonných látok dostali prvýkrát nad hranicu 1 euro za liter. Začiatkom nasledujúceho roku sa na pár dní vrátili pod 1 euro, no odvtedy už benzíny a nafta lacnejšie neboli.

Výnimkou je len niekoľko týždňov na prelome rokov 2008 a 2009, kedy ekonomická kríza zrazila ceny benzínov na priemernú hodnotu 0,98 eura za liter.

S príchodom eura na Slovensko v roku 2009 sa naplno prejavovala kríza, čo pre nás znamenalo rekordne lacné benzíny a naftu. 95-ka stála na pumpách v prepočte menej ako 30 korún za liter, nafta sa predávala v priemere za menej ako 33 korún za liter (1,08 eura za liter).

Odvtedy ale pre turbulentný vývoj na svetových trhoch benzíny a nafta na Slovensku takmer nepretržite draželi, čo v minulom roku vyvrcholilo cenovými rekordmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 925
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 227
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 707
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 982
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 785
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 035
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 513
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 127
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 404
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 186

Téma: 20 rokov Slovenska


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop