SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Na Slovensku sa kradnú neexistujúce vraky áut

Ľudia, ktorí svoj starý vrak rozpredali na súčiastky alebo sa ho zbavili, dnes majú veľký problém.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Polícia pripúšťa, že kradnutie vrakov môže byť sčasti fingované.

BRATISLAVA. Z košického parkoviska v priemyselnej zóne zmizla stará Škoda 1203, na sídlisku v inej časti mesta ukradli Škodu 105, v obci Sverepec odcudzili starý Peugeot 309 a vo Svidníku Renault 19.

Všetky tieto autá, ktorých krádeže nahlásili majitelia policajtom tento týždeň, majú niečo spoločné. Ide o staré modely vyrobené pred dvoma a viac desaťročiami a vlastníci si ich zmiznutie údajne nevšimli niekoľko rokov. Krádeže sa mali udiať v rokoch 2009 až 2011.

Tomáš Novotný z portálu auto.sme.sk hovorí, že kým v minulosti ohlasovali ľudia krádeže starých áut s časovým odstupom len zriedkavo, v posledných mesiacoch ide o niekoľko prípadov týždenne.

„To sa mi zdá podozrivé aj v kontexte inzerátov, ktoré sa v poslednom čase objavili,“ hovorí.

Napríklad istý živnostník z východu v nich ponúka vyriešenie problému, ktorý sa podľa odborníkov legálne vyriešiť nedá. Je ním vyradenie neexistujúceho vozidla z evidencie.

Prezident ochranár

„Na Slovensku je zrejme stále niekoľko tisíc ľudí, ktorí už svoje staré auto nemajú, no v policajnej evidencii je stále vedené,“ hovorí výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imrich Fekete.

Títo ľudia prišli o autá rôznym spôsobom, napríklad ich rozpredali na súčiastky alebo nechali po havárii na vrakovisku v zahraničí.

Aké problémy si tým spôsobili, sa často dozvedia až po rokoch, keď im začnú chodiť pokuty aj za stovky eur.

Za neodhlásené auto totiž mali platiť zákonnú poistku, každé dva roky mali absolvovať aj technickú a emisnú kontrolu.

„Spätne už auto odhlásiť nemôžu, keďže by museli doložiť potvrdenie o jeho ekologickom zlikvidovaní na autorizovanom šrotovisku,“ hovorí Novotný.

„Človek, ktorý takéto potvrdenie nemá, nedokáže vozidlo legálne vyradiť,“ vraví aj riaditeľ trnavského obvodného dopravného úradu Jozef Rezbárik.

Úrad takýmto majiteľom musí vymerať pokutu 332 eur za zanedbanie technickej a emisnej kontroly. Ďalšia pokuta od 17 až do 3320 eur hrozí za nezaplatené poistného.

Situáciu týchto ľudí sa pred rokom a pol snažili vyriešiť poslanci SaS, ktorí navrhli, aby na vyradenie auta stačilo čestné vyhlásenie o jeho zániku.

To sa však nepáčilo prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi, ktorý novelu stopol.

auta.jpg

Špekulanti

„Práve takáto situácia môže byť dôvodom, že sa majitelia snažia áut papierovo zbaviť rôznymi podvodmi a špekuláciami,“ myslí si Novotný.

Krádeže starých vrakov spred mnohých týždňov a mesiacov policajti zväčša vypátrať nedokážu. „Keď dostanú od polície uznesenie, že sa páchateľ nenašiel, môžu ísť požiadať o vyradenie auta,“ dodáva aj Fekete.

Živnostník, ktorý inzerát zverejnil, pripúšťa, že je to jeden zo spôsobov, ako sa ľudia áut papierovo zbavujú.

„Ďalší spôsob je, že si po známosti vybavia potvrdenie o zošrotovaní auta.“ Tvrdí, že on tieto metódy nepoužíva, lebo sa mu bridia úplatky a podvody. „Ja som našiel legálnu dieru v zákone,“ presviedča, no meno zverejniť nechce.

Policajti pripúšťajú, že časť krádeží starých vrakov je len fingovaná. „Ale je taktiež možné, že tieto vozidlá boli ukradnuté a rozobrané aj na náhradné dielce,“ upozorňuje hovorkyňa policajného prezídia Andrea Dobiášová.

Len v minulom roku nahlásili ľudia na polícii až 282 ukradnutých starých škodoviek vrátane embéčok a 1203, ktoré sa v minulom režime používali ako sanitky. Žiadne iné značky, s výnimkou Škody Octavie, sa tak vlani na Slovensku nekradli viac ako staré škodovky.

Riešenie sa odkladá

Ministerstvo dopravy o probléme vie, no tvrdí, že vyriešiť ho musí ministerstvo životného prostredia, keďže ide o likvidáciu odpadu.

Tomu čestné vyhlásenia nestačia a problém chcelo riešiť v novom zákone o odpadoch, ktorý pre rekordný počet pripomienok stiahlo z legislatívneho procesu.

Ekologickým hľadiskom dôvodil odmietnutie čestného vyhlásenia aj Gašparovič.

Obával sa, že ľudia by sa vrakov zbavovali v prírode, upozorňoval aj na riziko, že na papierovo vyradených a nespôsobilých autách by ľudia mohli naďalej načierno jazdiť.

„Štát by mal už konečne vychádzať z toho, že každý je zodpovedný sám za seba. A keď sa pri čestnom vyhlásení dopustí podvodu, nech za to pyká, ako je to v zahraničí,“ myslí si Fekete.

Živnostník: Za stovku to vyriešim

Podnikateľ z východu, ktorý nechce byť menovaný, ponúka riešenie neriešiteľného.

Našiel som váš inzerát. Škodu 120 som rozpredal na súčiastky a teraz mi došla pokuta, že som ju neodhlásil a nezaplatil poistku.

„Viem to vyriešiť. Netreba papier z vrakoviska, auto zlikvidujem na dopravnom inšpektoráte, zruším poistku a dám vám radu na obvodnom úrade s tým, že dostanete pokutu 17 eur. Tomu sa nevyhnete, ale auto sa zlikviduje legálnou cestou.“

Čo mám spraviť?

„V podstate nič. Iba mi odmailujete technický preukaz. A ja potom zavolám, kedy, čo a ako.“

A v čom spočíva princíp, nebudem mať opletačky?

„Nie, ja vám regulárne ukončím poistku, vy len máte problém, že obvodný úrad vás vyzval, že vám beží poistka, a to treba zlikvidovať. Akú poisťovňu máte?“

Kooperativu.

„Zlikvidujem auto na dopravnom inšpektoráte a v Kooperative ho odhlásim z vášho mena a s tým papierom pôjdete na obvodný úrad a s autom už nebudete mať nič spoločné.“

Nedalo by sa to auto nahlásiť ako kradnuté?

„Nie, to je viac možností. Chcete sa dopúšťať nejakých nelegálnych vecí?“

Vy to robíte legálne?

„Áno.“

Doložíte, že to bolo zošrotované?

„Nepýtajte sa ma, ako to spravím, ja vám zlikvidujem auto a dám záruky ukončenia poistky.“

Koľko ma to bude stáť?

„Sto eur.“

Keby som to neriešil, bude ma to stáť viac?

„Každý rok by vám spočítali, príde vám z obvodného úradu pokuta a poisťovňa vás nenechá na pokoji. Porátajú vám nejakých 70 eur ročne, tri­štyri roky.“

Máte s tým skúsenosti?

„Ja sa tomu venujem.“

Som novinár a chcem sa opýtať, ako to robíte, keďže to nepovoľuje zákon.

„Rozumiem, dojem obed a zavolám vám.“

...

„Chcem sa opýtať, či plánujete nejaké represie voči mne?“

Chcem o tom napísať.

„Nechcel by som byť medializovaný. Dodržiavam hranice zákona.“

Neporušujete zákon?

„Zákony sú kľukaté, našiel som dieru. Nemôžem si odskákať, čo iní pokazili, od pána prezidenta počnúc.“

Veď hovoríte, že to robíte legálne.

„Keby som prezradil, ako to robím, pokazil by som si know-how.“

Neradíte nahlasovať krádeže starých áut?

„Ani náhodou. Už v prvom telefonáte som vás upozornil, že nahlásením krádeže by ste porušili zákon.“

Michal Piško

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  5. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 650
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 819
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 384
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 277
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 248
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 733
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 066
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 032
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  3. Jozef Javurek: Skandar
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – Hra na schovávačku skončila.
  5. Marek Strapko: Irán vs. Rusko
  6. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Pezinok Grinava
  8. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť druhá- Bosna a Hercegovina, vodopády Kravice (a ďalej do Čiernej Hory, záliv Boka Kotorska)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 021
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 763
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 274
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 955
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 804
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 353
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 450
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 247
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu