Na Slovensku sa kradnú neexistujúce vraky áut

Ľudia, ktorí svoj starý vrak rozpredali na súčiastky alebo sa ho zbavili, dnes majú veľký problém.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Polícia pripúšťa, že kradnutie vrakov môže byť sčasti fingované.

BRATISLAVA. Z košického parkoviska v priemyselnej zóne zmizla stará Škoda 1203, na sídlisku v inej časti mesta ukradli Škodu 105, v obci Sverepec odcudzili starý Peugeot 309 a vo Svidníku Renault 19.

Všetky tieto autá, ktorých krádeže nahlásili majitelia policajtom tento týždeň, majú niečo spoločné. Ide o staré modely vyrobené pred dvoma a viac desaťročiami a vlastníci si ich zmiznutie údajne nevšimli niekoľko rokov. Krádeže sa mali udiať v rokoch 2009 až 2011.

Tomáš Novotný z portálu auto.sme.sk hovorí, že kým v minulosti ohlasovali ľudia krádeže starých áut s časovým odstupom len zriedkavo, v posledných mesiacoch ide o niekoľko prípadov týždenne.

„To sa mi zdá podozrivé aj v kontexte inzerátov, ktoré sa v poslednom čase objavili,“ hovorí.

Napríklad istý živnostník z východu v nich ponúka vyriešenie problému, ktorý sa podľa odborníkov legálne vyriešiť nedá. Je ním vyradenie neexistujúceho vozidla z evidencie.

Prezident ochranár

„Na Slovensku je zrejme stále niekoľko tisíc ľudí, ktorí už svoje staré auto nemajú, no v policajnej evidencii je stále vedené,“ hovorí výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imrich Fekete.

Títo ľudia prišli o autá rôznym spôsobom, napríklad ich rozpredali na súčiastky alebo nechali po havárii na vrakovisku v zahraničí.

Aké problémy si tým spôsobili, sa často dozvedia až po rokoch, keď im začnú chodiť pokuty aj za stovky eur.

Za neodhlásené auto totiž mali platiť zákonnú poistku, každé dva roky mali absolvovať aj technickú a emisnú kontrolu.

„Spätne už auto odhlásiť nemôžu, keďže by museli doložiť potvrdenie o jeho ekologickom zlikvidovaní na autorizovanom šrotovisku,“ hovorí Novotný.

„Človek, ktorý takéto potvrdenie nemá, nedokáže vozidlo legálne vyradiť,“ vraví aj riaditeľ trnavského obvodného dopravného úradu Jozef Rezbárik.

Úrad takýmto majiteľom musí vymerať pokutu 332 eur za zanedbanie technickej a emisnej kontroly. Ďalšia pokuta od 17 až do 3320 eur hrozí za nezaplatené poistného.

Situáciu týchto ľudí sa pred rokom a pol snažili vyriešiť poslanci SaS, ktorí navrhli, aby na vyradenie auta stačilo čestné vyhlásenie o jeho zániku.

To sa však nepáčilo prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi, ktorý novelu stopol.

auta.jpg

Špekulanti

„Práve takáto situácia môže byť dôvodom, že sa majitelia snažia áut papierovo zbaviť rôznymi podvodmi a špekuláciami,“ myslí si Novotný.

Krádeže starých vrakov spred mnohých týždňov a mesiacov policajti zväčša vypátrať nedokážu. „Keď dostanú od polície uznesenie, že sa páchateľ nenašiel, môžu ísť požiadať o vyradenie auta,“ dodáva aj Fekete.

Živnostník, ktorý inzerát zverejnil, pripúšťa, že je to jeden zo spôsobov, ako sa ľudia áut papierovo zbavujú.

„Ďalší spôsob je, že si po známosti vybavia potvrdenie o zošrotovaní auta.“ Tvrdí, že on tieto metódy nepoužíva, lebo sa mu bridia úplatky a podvody. „Ja som našiel legálnu dieru v zákone,“ presviedča, no meno zverejniť nechce.

Policajti pripúšťajú, že časť krádeží starých vrakov je len fingovaná. „Ale je taktiež možné, že tieto vozidlá boli ukradnuté a rozobrané aj na náhradné dielce,“ upozorňuje hovorkyňa policajného prezídia Andrea Dobiášová.

Len v minulom roku nahlásili ľudia na polícii až 282 ukradnutých starých škodoviek vrátane embéčok a 1203, ktoré sa v minulom režime používali ako sanitky. Žiadne iné značky, s výnimkou Škody Octavie, sa tak vlani na Slovensku nekradli viac ako staré škodovky.

Riešenie sa odkladá

Ministerstvo dopravy o probléme vie, no tvrdí, že vyriešiť ho musí ministerstvo životného prostredia, keďže ide o likvidáciu odpadu.

Tomu čestné vyhlásenia nestačia a problém chcelo riešiť v novom zákone o odpadoch, ktorý pre rekordný počet pripomienok stiahlo z legislatívneho procesu.

Ekologickým hľadiskom dôvodil odmietnutie čestného vyhlásenia aj Gašparovič.

Obával sa, že ľudia by sa vrakov zbavovali v prírode, upozorňoval aj na riziko, že na papierovo vyradených a nespôsobilých autách by ľudia mohli naďalej načierno jazdiť.

„Štát by mal už konečne vychádzať z toho, že každý je zodpovedný sám za seba. A keď sa pri čestnom vyhlásení dopustí podvodu, nech za to pyká, ako je to v zahraničí,“ myslí si Fekete.

Živnostník: Za stovku to vyriešim

Podnikateľ z východu, ktorý nechce byť menovaný, ponúka riešenie neriešiteľného.

Našiel som váš inzerát. Škodu 120 som rozpredal na súčiastky a teraz mi došla pokuta, že som ju neodhlásil a nezaplatil poistku.

„Viem to vyriešiť. Netreba papier z vrakoviska, auto zlikvidujem na dopravnom inšpektoráte, zruším poistku a dám vám radu na obvodnom úrade s tým, že dostanete pokutu 17 eur. Tomu sa nevyhnete, ale auto sa zlikviduje legálnou cestou.“

Čo mám spraviť?

„V podstate nič. Iba mi odmailujete technický preukaz. A ja potom zavolám, kedy, čo a ako.“

A v čom spočíva princíp, nebudem mať opletačky?

„Nie, ja vám regulárne ukončím poistku, vy len máte problém, že obvodný úrad vás vyzval, že vám beží poistka, a to treba zlikvidovať. Akú poisťovňu máte?“

Kooperativu.

„Zlikvidujem auto na dopravnom inšpektoráte a v Kooperative ho odhlásim z vášho mena a s tým papierom pôjdete na obvodný úrad a s autom už nebudete mať nič spoločné.“

Nedalo by sa to auto nahlásiť ako kradnuté?

„Nie, to je viac možností. Chcete sa dopúšťať nejakých nelegálnych vecí?“

Vy to robíte legálne?

„Áno.“

Doložíte, že to bolo zošrotované?

„Nepýtajte sa ma, ako to spravím, ja vám zlikvidujem auto a dám záruky ukončenia poistky.“

Koľko ma to bude stáť?

„Sto eur.“

Keby som to neriešil, bude ma to stáť viac?

„Každý rok by vám spočítali, príde vám z obvodného úradu pokuta a poisťovňa vás nenechá na pokoji. Porátajú vám nejakých 70 eur ročne, tri­štyri roky.“

Máte s tým skúsenosti?

„Ja sa tomu venujem.“

Som novinár a chcem sa opýtať, ako to robíte, keďže to nepovoľuje zákon.

„Rozumiem, dojem obed a zavolám vám.“

...

„Chcem sa opýtať, či plánujete nejaké represie voči mne?“

Chcem o tom napísať.

„Nechcel by som byť medializovaný. Dodržiavam hranice zákona.“

Neporušujete zákon?

„Zákony sú kľukaté, našiel som dieru. Nemôžem si odskákať, čo iní pokazili, od pána prezidenta počnúc.“

Veď hovoríte, že to robíte legálne.

„Keby som prezradil, ako to robím, pokazil by som si know-how.“

Neradíte nahlasovať krádeže starých áut?

„Ani náhodou. Už v prvom telefonáte som vás upozornil, že nahlásením krádeže by ste porušili zákon.“

Michal Piško

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  2. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  3. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  2. Slovensko spieva koledy
  3. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  4. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  5. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  6. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  7. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  8. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  9. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  10. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 49 383
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 526
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 078
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 8 304
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 949
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 786
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 868
  8. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 5 756
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 5 756
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 743

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mayová prežila hlasovanie, konzervatívcov povedie aj naďalej

Premiérku svojimi hlasmi podporilo 200 konzervatívnych poslancov.

SVET

Sedia vzadu, nevládnu, ale každý britský premiér ich musí počúvať

Vo výbore sú poslanci, ktorých neplatí vláda.

KULTÚRA

Braňo Deák: Ľudia sa v divadle často smejú, len čo zaznie nadávka

Obľúbený herec nakrúca 3. sériu Oteckov.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

To, čo sa deje v Paríži, je cesta do pekiel

Črtá sa precedens, ktorý by si Európa mala odpustiť.

Neprehliadnite tiež

Jaguar s novou kolekciou predvádza psie kusy

Doplnky uľahčia život psovi aj jeho majiteľovi.

Prvá jazda: Seat Tarraco kombinuje nemecké gény so španielskym temperamentom

Môže byť zaujímavou alternatívou k Seatu Alhambra.

Škola šmyku: Ako správne šoférovať v zime?

Je jeden zaručený spôsob, ako nedostať šmyk.

Na viacerých úsekoch v Bratislave sa zdržíte v kolónach

Na úseku D1 od križovatky Senec až do Petržalky hlásia zdržanie až 50 minút.