SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Na Slovensku sa kradnú neexistujúce vraky áut

Ľudia, ktorí svoj starý vrak rozpredali na súčiastky alebo sa ho zbavili, dnes majú veľký problém.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Polícia pripúšťa, že kradnutie vrakov môže byť sčasti fingované.

BRATISLAVA. Z košického parkoviska v priemyselnej zóne zmizla stará Škoda 1203, na sídlisku v inej časti mesta ukradli Škodu 105, v obci Sverepec odcudzili starý Peugeot 309 a vo Svidníku Renault 19.

Všetky tieto autá, ktorých krádeže nahlásili majitelia policajtom tento týždeň, majú niečo spoločné. Ide o staré modely vyrobené pred dvoma a viac desaťročiami a vlastníci si ich zmiznutie údajne nevšimli niekoľko rokov. Krádeže sa mali udiať v rokoch 2009 až 2011.

Tomáš Novotný z portálu auto.sme.sk hovorí, že kým v minulosti ohlasovali ľudia krádeže starých áut s časovým odstupom len zriedkavo, v posledných mesiacoch ide o niekoľko prípadov týždenne.

„To sa mi zdá podozrivé aj v kontexte inzerátov, ktoré sa v poslednom čase objavili,“ hovorí.

Napríklad istý živnostník z východu v nich ponúka vyriešenie problému, ktorý sa podľa odborníkov legálne vyriešiť nedá. Je ním vyradenie neexistujúceho vozidla z evidencie.

Prezident ochranár

„Na Slovensku je zrejme stále niekoľko tisíc ľudí, ktorí už svoje staré auto nemajú, no v policajnej evidencii je stále vedené,“ hovorí výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imrich Fekete.

Títo ľudia prišli o autá rôznym spôsobom, napríklad ich rozpredali na súčiastky alebo nechali po havárii na vrakovisku v zahraničí.

Aké problémy si tým spôsobili, sa často dozvedia až po rokoch, keď im začnú chodiť pokuty aj za stovky eur.

Za neodhlásené auto totiž mali platiť zákonnú poistku, každé dva roky mali absolvovať aj technickú a emisnú kontrolu.

„Spätne už auto odhlásiť nemôžu, keďže by museli doložiť potvrdenie o jeho ekologickom zlikvidovaní na autorizovanom šrotovisku,“ hovorí Novotný.

„Človek, ktorý takéto potvrdenie nemá, nedokáže vozidlo legálne vyradiť,“ vraví aj riaditeľ trnavského obvodného dopravného úradu Jozef Rezbárik.

Úrad takýmto majiteľom musí vymerať pokutu 332 eur za zanedbanie technickej a emisnej kontroly. Ďalšia pokuta od 17 až do 3320 eur hrozí za nezaplatené poistného.

Situáciu týchto ľudí sa pred rokom a pol snažili vyriešiť poslanci SaS, ktorí navrhli, aby na vyradenie auta stačilo čestné vyhlásenie o jeho zániku.

To sa však nepáčilo prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi, ktorý novelu stopol.

auta.jpg

Špekulanti

„Práve takáto situácia môže byť dôvodom, že sa majitelia snažia áut papierovo zbaviť rôznymi podvodmi a špekuláciami,“ myslí si Novotný.

Krádeže starých vrakov spred mnohých týždňov a mesiacov policajti zväčša vypátrať nedokážu. „Keď dostanú od polície uznesenie, že sa páchateľ nenašiel, môžu ísť požiadať o vyradenie auta,“ dodáva aj Fekete.

Živnostník, ktorý inzerát zverejnil, pripúšťa, že je to jeden zo spôsobov, ako sa ľudia áut papierovo zbavujú.

„Ďalší spôsob je, že si po známosti vybavia potvrdenie o zošrotovaní auta.“ Tvrdí, že on tieto metódy nepoužíva, lebo sa mu bridia úplatky a podvody. „Ja som našiel legálnu dieru v zákone,“ presviedča, no meno zverejniť nechce.

Policajti pripúšťajú, že časť krádeží starých vrakov je len fingovaná. „Ale je taktiež možné, že tieto vozidlá boli ukradnuté a rozobrané aj na náhradné dielce,“ upozorňuje hovorkyňa policajného prezídia Andrea Dobiášová.

Len v minulom roku nahlásili ľudia na polícii až 282 ukradnutých starých škodoviek vrátane embéčok a 1203, ktoré sa v minulom režime používali ako sanitky. Žiadne iné značky, s výnimkou Škody Octavie, sa tak vlani na Slovensku nekradli viac ako staré škodovky.

Riešenie sa odkladá

Ministerstvo dopravy o probléme vie, no tvrdí, že vyriešiť ho musí ministerstvo životného prostredia, keďže ide o likvidáciu odpadu.

Tomu čestné vyhlásenia nestačia a problém chcelo riešiť v novom zákone o odpadoch, ktorý pre rekordný počet pripomienok stiahlo z legislatívneho procesu.

Ekologickým hľadiskom dôvodil odmietnutie čestného vyhlásenia aj Gašparovič.

Obával sa, že ľudia by sa vrakov zbavovali v prírode, upozorňoval aj na riziko, že na papierovo vyradených a nespôsobilých autách by ľudia mohli naďalej načierno jazdiť.

„Štát by mal už konečne vychádzať z toho, že každý je zodpovedný sám za seba. A keď sa pri čestnom vyhlásení dopustí podvodu, nech za to pyká, ako je to v zahraničí,“ myslí si Fekete.

Živnostník: Za stovku to vyriešim

Podnikateľ z východu, ktorý nechce byť menovaný, ponúka riešenie neriešiteľného.

Našiel som váš inzerát. Škodu 120 som rozpredal na súčiastky a teraz mi došla pokuta, že som ju neodhlásil a nezaplatil poistku.

„Viem to vyriešiť. Netreba papier z vrakoviska, auto zlikvidujem na dopravnom inšpektoráte, zruším poistku a dám vám radu na obvodnom úrade s tým, že dostanete pokutu 17 eur. Tomu sa nevyhnete, ale auto sa zlikviduje legálnou cestou.“

Čo mám spraviť?

„V podstate nič. Iba mi odmailujete technický preukaz. A ja potom zavolám, kedy, čo a ako.“

A v čom spočíva princíp, nebudem mať opletačky?

„Nie, ja vám regulárne ukončím poistku, vy len máte problém, že obvodný úrad vás vyzval, že vám beží poistka, a to treba zlikvidovať. Akú poisťovňu máte?“

Kooperativu.

„Zlikvidujem auto na dopravnom inšpektoráte a v Kooperative ho odhlásim z vášho mena a s tým papierom pôjdete na obvodný úrad a s autom už nebudete mať nič spoločné.“

Nedalo by sa to auto nahlásiť ako kradnuté?

„Nie, to je viac možností. Chcete sa dopúšťať nejakých nelegálnych vecí?“

Vy to robíte legálne?

„Áno.“

Doložíte, že to bolo zošrotované?

„Nepýtajte sa ma, ako to spravím, ja vám zlikvidujem auto a dám záruky ukončenia poistky.“

Koľko ma to bude stáť?

„Sto eur.“

Keby som to neriešil, bude ma to stáť viac?

„Každý rok by vám spočítali, príde vám z obvodného úradu pokuta a poisťovňa vás nenechá na pokoji. Porátajú vám nejakých 70 eur ročne, tri­štyri roky.“

Máte s tým skúsenosti?

„Ja sa tomu venujem.“

Som novinár a chcem sa opýtať, ako to robíte, keďže to nepovoľuje zákon.

„Rozumiem, dojem obed a zavolám vám.“

...

„Chcem sa opýtať, či plánujete nejaké represie voči mne?“

Chcem o tom napísať.

„Nechcel by som byť medializovaný. Dodržiavam hranice zákona.“

Neporušujete zákon?

„Zákony sú kľukaté, našiel som dieru. Nemôžem si odskákať, čo iní pokazili, od pána prezidenta počnúc.“

Veď hovoríte, že to robíte legálne.

„Keby som prezradil, ako to robím, pokazil by som si know-how.“

Neradíte nahlasovať krádeže starých áut?

„Ani náhodou. Už v prvom telefonáte som vás upozornil, že nahlásením krádeže by ste porušili zákon.“

Michal Piško

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 057
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 233
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 703
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 636
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 388
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 018
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 482
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 429
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 426
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako postupovalo vyšetrovanie NAKA.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 13 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  2. Zuzana Cascino: Striptér duše
  3. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  4. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  5. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  6. Jozef Javurek: Historici v Nitre
  7. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné.
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť.
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 760
  2. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 171
  3. Peter Chudý: Ako sa zbaviť redaktorky Denníka N, Moniky Tódovej? Alebo hrozí jej zákaz činnosti výkonu povolania? 3 155
  4. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 2 923
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal 2 827
  6. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 279
  7. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 252
  8. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 2 242
  1. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  3. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  4. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  5. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
Skryť Zatvoriť reklamu