SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

EÚ predstavila ambicióznu stratégiu pre čisté palivá v doprave

V celej Európe má zabezpečiť rozvoj čerpacích staníc pre alternatívne palivá a spoločné normy na ich konštrukciu a používanie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

EK upozornila, že čistým palivám stoja v ceste tri hlavné prekážky: vysoké náklady na vozidlá, nízka úroveň prijímania spotrebiteľmi a nedostatok dobíjacích a čerpacích staníc.

Začarovaný kruh

Kvôli nedostatku vozidiel sa nestavajú čerpacie stanice. Vozidlá sa nepredávajú za konkurenčné ceny, pretože nie je dostatočný dopyt. Spotrebitelia nekupujú vozidlá, pretože sú finančne nákladné a nie sú pre ne k dispozícii čerpacie a dobíjacie stanice.

Komisia preto navrhuje balík záväzných cieľov pre členské štáty, pokiaľ ide o minimálnu úroveň infraštruktúr pre čisté palivá ako elektrina, vodík a zemný plyn, ako aj spoločné normy pre celú EÚ, pokiaľ ide o potrebné zariadenia.

"Rozvoj inovačných a alternatívnych palív je cestou, ako dospieť k väčšej účinnosti európskeho hospodárstva z hľadiska zdrojov, ako znížiť našu prílišnú závislosť od ropy a ako rozvinúť odvetvie dopravy, ktoré by zodpovedalo požiadavkám 21. storočia," uviedol v tejto súvislosti eurokomisár pre dopravu Siim Kallas.

Komisár Kallas upozornil, že Čína a USA plánujú mať do roku 2020 v cestnej premávke viac ako 6 miliónov elektrických vozidiel. To je pre Európu príležitosťou a výzvou vytvoriť si silnú pozíciu na rýchlo sa rozvíjajúcom celosvetovom trhu.

V každom štáte má byť minimálny počet dobíjacích staníc

Medzi navrhované opatrenia patria iniciatívy pre elektrické vozidlá, biopalivá, vodík a skvapalnený a stlačený zemný plyn.

Pokiaľ ide o miesta elektrického dobíjania pre automobily, podľa návrhu EK sa v každom členskom štáte bude vyžadovať minimálny počet dobíjacích miest, v ktorých sa bude využívať spoločná zástrčka. Cieľom je zriadiť počet dobíjacích miest tak, aby spoločnosti vyrábali autá za primerané ceny vo veľkosériovej výrobe.

Spoločná zástrčka v celej EÚ je kľúčovým prvkom na rýchle rozšírenie tohto typu paliva. S cieľom ukončiť neistotu na trhu EK oznámila využívanie zástrčky "typu 2" ako spoločnej normy pre celú Európu.

Vodíkové čerpačky, biopalivá

V prípade pohonu na vodík, zatiaľ iba Nemecko, Taliansko a Dánsko majú k dispozícii vodíkové čerpacie stanice. Návrh EK predvída prepojiť existujúce čerpacie stanice s cieľom vytvoriť sieť so spoločnými normami zabezpečujúcimi mobilitu vodíkových vozidiel. To sa vzťahuje na 14 krajín EÚ, ktoré majú sieť pre vodíkové palivá.

Biopalivá dnes tvoria takmer 5 % trhu. Používajú sa v rámci palivových zmesí a nevyžadujú si špecifickú infraštruktúru. Kľúčovou výzvou bude podľa EK zabezpečiť ich udržateľnosť.

Zemný plyn v doprave: LNG a CNG

Infraštruktúra pre zemný skvapalnený plyn (LNG) pre zásobovanie lodí je v počiatočnej fáze. Komisia navrhuje, aby boli pevné alebo mobilné čerpacie stanice pre LNG vybudované v rámci základnej Transeurópskej siete dopravnej infraštruktúry vo všetkých 139 námorných prístavoch do roku 2020 a vo všetkých vnútrozemských prístavoch do roku 2025.

Z hľadiska cestnej dopravy, kde LNG používajú nákladné vozidlá, v EÚ existuje len 38 čerpacích staníc. Komisia navrhuje, aby boli do roku 2020 vybudované čerpacie stanice na každých 400 km pozdĺž základnej Transeurópskej siete dopravnej infraštruktúry.

Stlačený zemný plyn (CNG) sa používa najmä v prípade automobilov. V súčasnosti využíva toto palivo milión vozidiel. Do roku 2020 by sa mal tento počet desaťnásobne zvýšiť. Návrh Komisie zabezpečí, aby boli do roku 2020 v celej Európe k dispozícii verejne prístupné čerpacie miesta so spoločnými normami s maximálnymi vzdialenosťami 150 km.

Európa odporúča financovanie z fondov povzbudzovaním súkromného sektora

Členské štáty budú môcť vykonať tieto zmeny bez toho, aby sa to nevyhnutne dotklo ich verejných výdavkov.

Budú môcť zmeniť miestne predpisy tak, aby povzbudili investície súkromného sektora a jeho účasť. Podpora tejto oblasti zo strany EÚ je už k dispozícii z fondov TEN-T, Kohézneho fondu a štrukturálnych fondov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  6. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 769
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 515
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 435
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 618
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 012
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 823
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 788
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Psychologička Mária Krýslová

Mária Krýslová tvrdí, že ideálny je nízkostresový rozvod.


26. máj
McDonald's v Rusku končí.

McDonald nám nič dobré nepriniesol, hovoria Rusi a chystajú sa otvoriť jeho kópiu.


27. máj
Ľuboš Bartečko

V Nashville trénuje juniorský tím a riadi klub.


Nikola Baďová 7 h
Žena s ukrajinskou vlajkou sleduje z diaľky ruské jednotky zhromaždené v Chersone.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 21 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


27. máj
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


23 h
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


27. máj
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  2. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  3. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  4. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  5. Kristína Behúňová: Bikepacking po španielsky: Z Valencie cez Castilla-La Mancha
  6. Jano Richter: Motoristické hody tohoto víkendu - Indy500, Monako, Nordschleife24 ...
  7. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  8. Věra Tepličková: Revolúcia zamatová versus za/Matovičová
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 10 191
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 663
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 793
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 160
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 774
  6. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 735
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 663
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 595
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu