BRATISLAVA. Už v tejto chvíli vieme, kde budú smerovať naše kroky na Ženevskom autosalóne hneď po otvorení brány. Opel prvý krát ukáže verejnosti novú zbraň na automobilové súťaže rely.
Do pomaly sa zapĺňajúcej kategórie R2 pribudne Adam a stane sa konkurentom pre Citroen C2 R2, Ford Fiestu R2, Škodu Fabia R2 a najmä momentálne najrýchlejší Peugeot 208 R2.
Žlto-čierno-sivá kombinácia farieb na bielej karosérii v motoristickom športe dlho chýbala a návrat dielne Opel Motorsport na vrcholnú scénu potešil.
Opel uprednostnil kategóriu R2, ktorá má napomôcť rozvoju rely, podpore mladých talentov a svojím spôsobom je trieda FIA R2 príkladom kvalitného pretekania za prijateľné peniaze.
Zaútočí na leva
Nový Adam R2 vychádza v prvom rade z prísnych technických noriem triedy R2 a platnú homologáciu pre európske súťaže by mal dostať už v tomto roku.
Vozidlá takto postavené poháňa 1,6 litrový motor bez turbodúchadla, ktorý vďaka veľkým úpravám dosahuje výkon 136 kW (185 k).
Výkon dokáže divy v spojení s nízkou hmotnosťou len 1030 kilogramov a s päťstupňovou sekvenčnou prevodovkou Sadev.
Ťahákom triedy R2 sú pomerne vyrovnané súboje, vzrastajúci počet áut na tratiach rely a vysoké otáčky atmosférických motorov.
Napríklad motor určený pre Opel Adam dosahuje maximum výkonu pri 7750 otáčkach za minútu. Krátke prevody sekvenčnej prevodovky sú pomerom blízko seba aj preto, lebo maximálny krútiaci moment 190 Nm je položený relatívne blízko (6200 otáčok za minútu) k vrcholu výkonu.
Pre súkromníkov a talenty
Adam R2 určený na predaj súkromným tímom má vpredu štvorpiestikové strmene Brembo a samozrejme hydraulickú ručnú brzdu.
Výrobca siahol po nastaviteľných športových tlmičoch vyššej kategórie značky Reiger a po hliníkových diskoch Evo Corse.
Zadné brzdy s kotúčmi priemeru 262 milimetrov nevymieňajú v závislosti od typu a povrchu trate. Verzia na asfaltovú rely má predné kotúče s priemerom 310 milimetrov a na štrkové cesty určili kotúče s priemerom 278 mm.
Nedávno predstavená slabšia verzia Adama v počte 40 kusov začne tento rok súťažiť ako Adam Cup v Nemecku a Francúzsku.
Napríklad nemecký víťaz pohára ADAC OPEL RALLYE CUP postúpi v ďalšej sezóne do triedy R2 s osobitnou podporou značky Opel a národného autoklubu ADAC.
Takto sme skúšali Peugeot 208 R2
Opel Adam R2 aPeugeot 208 R2 - základné parametre
Automobil | Opel Adam R2 | Peugeot 208 R2 |
Motor | 1,6 Ecotec | 1,6 VTi 16 V |
Objem (cm3) | 1598 | 1598 |
Výkon (kW(k)) | 136 (185) | 136 (185) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 7750 | 7800 |
Krútiaci moment (Nm) | 190 | 190 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6200 | 6300 |
Priemer brzd. kotúčov vpredu (mm) | 310 asfalt / 278 štrk | 310 asfalt / 285 štrk |
Priemer brzd. kotúčov vzadu (mm) | 262 | 285 |
Predná náprava/uchytenie | McPherson, | McPherson, |
Tlmiče | Reiger | Ohlins, nastaviteľné, trojcestné |
Prevodovka | 5-stupňová, sekvenčná SADEV | 5-stupňová, sekvenčná SADEV |
Hmotnosť vozidla (kg) | 1030 | 1030 |
Dĺžka (mm) | 3698 | 3962 |
Šírka (mm) | 1720 | 1739 |
Rázvor (mm) | 2310 | 2538 |
Objem nádrže (litre) | 60 | 60 |