SME
Streda, 27. september, 2023 | Meniny má Cyprián
reklama

Test: Inteligentné LED svetlá Mercedesu vedia aj tieniť

Svetlá dokážu na základe obrazu rozpoznaného kamerou prispôsobiť osvetlenie okolia podmienkam.

Inteligentné LED svetlá žiaria tam, kde treba a ich práca  nepôsobí rušivo ako u niektorých natáčacích svetiel, kedy je vám po troch zákrutách nevoľno.Inteligentné LED svetlá žiaria tam, kde treba a ich práca nepôsobí rušivo ako u niektorých natáčacích svetiel, kedy je vám po troch zákrutách nevoľno. (Zdroj: Autor)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.

Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.

Čo o svojom aute napísať?


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

BANSKÁ BYSTRICA. Mercedes investoval do výrazného medzigeneračného vylepšenia triedy E okolo miliardy eur a okrem citeľnej zmeny dizajnu prednej masky ladil techniku a pohodlie.

Výrazne tichší sedan tak ešte viac umocňuje svoje základné poslanie byť autom, v ktorom stačí len krútiť volantom a o ostatné sa postará technika s množstvom asistenčných systémov.

Mercedes vyššej strednej triedy urobili tak, aby šoféra počas jazdy nevyrušovalo nič, čo je spojené s fungovaním auta. Novými LED svetlami zašiel výrobca až tak ďaleko, že ich raz zapnete a viac do ich funkcie nemusíte zasiahnuť.

Dnes celkom zaužívané a nie v každom aute podarené prepínanie diaľkových svetiel Mercedes posúva do celkom inej dimenzie. V triede E nie je v podstate čo riešiť, pretože modelový rok 2013 len viac umocňuje staré hodnoty s novou krajšou tvárou.

Preto sa náš nočný test sústredil hlavne na jazdu v tme. Video zachytáva niektoré momenty a hlavne v detailnom zábere činnosť svetlometu, ktorý nikdy nie je v pokoji.

Šetria energiu

Marketingová omáčka okolo použitia LED diód v hlavných svetlách začína vždy úsporou energie v porovnaní so svetlami klasickej konštrukcie a inak to nie je ani v prípade Mercedesu triedy E, ktorý mal za príplatok 1450 eur inteligentné LED svetlá.

Podľa automobilky na rovnaký svetelný účinok ako xenóny potrebujú LED svetlá príkon len 34 wattov, pritom bi-xenóny potrebujú okolo 80 a halogénové svetlá až 120 wattov.

Jednou zo známych výhod LED v tejto podobe je aj životnosť celého svetelného zdroja okolo 10-tisíc hodín, čo je v orientačnom prepočte celoživotnej priemernej rýchlosti auta okolo 55 km/h vyše pol milióna kilometrov.

mb_svetla.still002_r5903.jpg

Xenónové svetlo vydrží približne len pätinu. Prirodzene existujú tiež prepočty, podľa ktorých dokáže nižšia energetická náročnosť LED svetiel znížiť spotrebu auta o nula celá niečo.

Chápeme, že v prípade nespočetného množstva elektrických zariadení v Mercedese E funguje známe pravidlo o babke k babce, ale najdôležitejší je svetelný účinok a práca svetiel.

Aj v noci vidíte farby

Už xenónové svetlo s teplotou 4200 kelvinov znamenalo istý pokrok, avšak LED svetlá sa dokážu pri teplote 5500 kelvinov aspoň priblížiť dennému svetlu s 6500 kelvinmi.

V noci potom vidíte pred sebou veľmi prirodzené svetlo a podstatne lepšie rozoznávate farby okolia, čo tiež výrazne pomáha ľahkej orientácii v priestore.

Na druhej strane plné LED hlavné svetlá má dnes aj Seat Leon, čiže v samotnom použití LED výnimočnosť Mercedesu nie je a dokonca ani v automatickom prepínaní diaľkových svetiel.

mb_svetla.still005_r6163.jpg

Hlavný rozdiel je v tom, ako to funguje a tiež, že inteligentné svetlá dokážu na základe obrazu okolia rozpoznaného kamerou prispôsobiť osvetlenie okolia podmienkam.

V podstate tvoria vždy prienik stretávacieho a diaľkového svetla, pričom využívajú výhody oboch režimov. Akurát keď máte v inom aute stretávacie svetlá a nesvietite autám oproti alebo vpredu do kabíny, už nemáte do diaľky osvetlené krajnice.

Stále svietia diaľkové

Mercedes pri konštrukcii nových svetiel a asistenta ich prepínania vychádzal z poznatku, že hoci v Nemecku predstavujú jazdy v noci len 20 percent celkového jazdenia, z kompletnej štatistiky ťažkých nehôd pripadne na jazdu v noci až 40 percent zo všetkých nehôd.

Ďalším závažným poznaním je fakt, že z nočnej jazdy pripadne na zapnuté diaľkové svetlá iba 9 percent a zvyšok jazdíme na stretávacích. Svetlá, ktoré sme testovali majú mimo obce (keď nezistia pouličné osvetlenie) a v rýchlosti nad 40 kilometrov za hodinu zapnuté vždy diaľkové svetlá.

mb_svetla.still006_r5211.jpg

Stereo kamera sleduje široké okolie pred autom a obraz analyzuje počítač, podľa toho zhasína alebo zapaľuje niektoré z 36 LED diód v jednom svetlomete a elektromotory pohybujú dvomi hlavicami, v ktorých sú LED rozdelené.

Takto vznikne na aute pred vami tieň, ale okolie a krajnice sú pokiaľ možno, čo najlepšie osvetlené. Keď auto pred vami odbočuje doľava, kamera rozpozná smerovku a ľavý svetlomet sa stiahne dole, aby nesvietil do priestoru, kde smeruje auto.

Nevie predvídať, ale reaguje bleskovo

Z pozície šoféra vnímate LED svetlá tak, že tam, kde nesmú svietiť, je doslova vyrobený tieň a zvyšok okolia je osvietený naplno.

Mercedes nastavil senzory a prah reakcie svetlometu veľmi citlivo, z čoho nám vyplýva, že stereo kamera sníma obraz priestorovo a vo veľmi veľkom rozlíšení.

Tiež treba výkonný počítač, ktorý analyzuje obraz. Samozrejme počítač nedokáže predpokladať podľa jemného prieniku svetla, že spoza zákruty sa o chvíľu vyvalí protiidúce auto a svetlo stiahne až keď ho uvidí.

Robí to veľmi rýchlo a všetku silu svetla nasmeruje do vášho jazdného pruhu.

mb_svetla.still004_r5288.jpg

Stoja za to

Kým pri automatickom prepínaní klasických diaľkových svetiel môžeme polemizovať nad tým, že sústredený šofér to urobí lepšie, tu musíme konštatovať, že šofér nebude efektívnejší, pretože ak stlmí svetlo, už nevie nasmerovať diaľkový lúč do svojho pruhu.

Nové LED inteligentné svetlá robia tieň tam, kde nesmú svietiť a efektívne žiaria do inak tienistých miest. Technický vynález za tie peniaze rozhodne stojí, funguje veľmi precízne a spoľahlivo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  2. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  3. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  4. Prišli na to, že odpad je cenný
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Všetkým lepí pred voľbami
  7. Najlepšie poviedky domácich autorov
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Všetkým lepí pred voľbami
  2. Kandidát OĽANO Martin Seman: Nikto nemôže ostať na okraji
  3. Hennessy oslavuje 50 rokov Hip Hopu
  4. Staršie IQOS zariadenia môžu spotrebitelia vrátiť do predajne
  5. Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aká je liečba?
  6. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  7. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  8. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 052
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 547
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 117
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 4 650
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 3 776
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 3 213
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 2 781
  8. Najlepšie poviedky domácich autorov 2 507
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Peter Kubica: Kniha od krčmových rečí po beh
  2. Ján Buocik: Kto pomôže Bratislave po parlamentných voľbách 2023?
  3. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu...
  4. Norbert Kaník: Aký je rozdiel medzi Matovičom a Ficom? A je vôbec nejaký?
  5. Jano Richter: Noviny vytrvalo mlčia o miliónovej korupcii
  6. Juraj Kumičák: Politikum II - Pellegrini
  7. Irena Šimuneková: Studený hrad a hrad Gýmeč časť 2.
  8. Leonard Malacký: Čo je to za stranu ten HLAS, kde sa vzal?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 53 640
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 51 498
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 250
  4. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 36 222
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 32 956
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 561
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 658
  8. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď 10 286
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu