Test: Inteligentné LED svetlá Mercedesu vedia aj tieniť

Svetlá dokážu na základe obrazu rozpoznaného kamerou prispôsobiť osvetlenie okolia podmienkam.

Inteligentné LED svetlá žiaria tam, kde treba a ich práca nepôsobí rušivo ako u niektorých natáčacích svetiel, kedy je vám po troch zákrutách nevoľno.(Zdroj: Autor)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.

Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.

Čo o svojom aute napísať?


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

BANSKÁ BYSTRICA. Mercedes investoval do výrazného medzigeneračného vylepšenia triedy E okolo miliardy eur a okrem citeľnej zmeny dizajnu prednej masky ladil techniku a pohodlie.

Výrazne tichší sedan tak ešte viac umocňuje svoje základné poslanie byť autom, v ktorom stačí len krútiť volantom a o ostatné sa postará technika s množstvom asistenčných systémov.

Mercedes vyššej strednej triedy urobili tak, aby šoféra počas jazdy nevyrušovalo nič, čo je spojené s fungovaním auta. Novými LED svetlami zašiel výrobca až tak ďaleko, že ich raz zapnete a viac do ich funkcie nemusíte zasiahnuť.

Dnes celkom zaužívané a nie v každom aute podarené prepínanie diaľkových svetiel Mercedes posúva do celkom inej dimenzie. V triede E nie je v podstate čo riešiť, pretože modelový rok 2013 len viac umocňuje staré hodnoty s novou krajšou tvárou.

Preto sa náš nočný test sústredil hlavne na jazdu v tme. Video zachytáva niektoré momenty a hlavne v detailnom zábere činnosť svetlometu, ktorý nikdy nie je v pokoji.

Šetria energiu

Marketingová omáčka okolo použitia LED diód v hlavných svetlách začína vždy úsporou energie v porovnaní so svetlami klasickej konštrukcie a inak to nie je ani v prípade Mercedesu triedy E, ktorý mal za príplatok 1450 eur inteligentné LED svetlá.

Podľa automobilky na rovnaký svetelný účinok ako xenóny potrebujú LED svetlá príkon len 34 wattov, pritom bi-xenóny potrebujú okolo 80 a halogénové svetlá až 120 wattov.

Jednou zo známych výhod LED v tejto podobe je aj životnosť celého svetelného zdroja okolo 10-tisíc hodín, čo je v orientačnom prepočte celoživotnej priemernej rýchlosti auta okolo 55 km/h vyše pol milióna kilometrov.

mb_svetla.still002_r5903.jpg

Xenónové svetlo vydrží približne len pätinu. Prirodzene existujú tiež prepočty, podľa ktorých dokáže nižšia energetická náročnosť LED svetiel znížiť spotrebu auta o nula celá niečo.

Chápeme, že v prípade nespočetného množstva elektrických zariadení v Mercedese E funguje známe pravidlo o babke k babce, ale najdôležitejší je svetelný účinok a práca svetiel.

Aj v noci vidíte farby

Už xenónové svetlo s teplotou 4200 kelvinov znamenalo istý pokrok, avšak LED svetlá sa dokážu pri teplote 5500 kelvinov aspoň priblížiť dennému svetlu s 6500 kelvinmi.

V noci potom vidíte pred sebou veľmi prirodzené svetlo a podstatne lepšie rozoznávate farby okolia, čo tiež výrazne pomáha ľahkej orientácii v priestore.

Na druhej strane plné LED hlavné svetlá má dnes aj Seat Leon, čiže v samotnom použití LED výnimočnosť Mercedesu nie je a dokonca ani v automatickom prepínaní diaľkových svetiel.

mb_svetla.still005_r6163.jpg

Hlavný rozdiel je v tom, ako to funguje a tiež, že inteligentné svetlá dokážu na základe obrazu okolia rozpoznaného kamerou prispôsobiť osvetlenie okolia podmienkam.

V podstate tvoria vždy prienik stretávacieho a diaľkového svetla, pričom využívajú výhody oboch režimov. Akurát keď máte v inom aute stretávacie svetlá a nesvietite autám oproti alebo vpredu do kabíny, už nemáte do diaľky osvetlené krajnice.

Stále svietia diaľkové

Mercedes pri konštrukcii nových svetiel a asistenta ich prepínania vychádzal z poznatku, že hoci v Nemecku predstavujú jazdy v noci len 20 percent celkového jazdenia, z kompletnej štatistiky ťažkých nehôd pripadne na jazdu v noci až 40 percent zo všetkých nehôd.

Ďalším závažným poznaním je fakt, že z nočnej jazdy pripadne na zapnuté diaľkové svetlá iba 9 percent a zvyšok jazdíme na stretávacích. Svetlá, ktoré sme testovali majú mimo obce (keď nezistia pouličné osvetlenie) a v rýchlosti nad 40 kilometrov za hodinu zapnuté vždy diaľkové svetlá.

mb_svetla.still006_r5211.jpg

Stereo kamera sleduje široké okolie pred autom a obraz analyzuje počítač, podľa toho zhasína alebo zapaľuje niektoré z 36 LED diód v jednom svetlomete a elektromotory pohybujú dvomi hlavicami, v ktorých sú LED rozdelené.

Takto vznikne na aute pred vami tieň, ale okolie a krajnice sú pokiaľ možno, čo najlepšie osvetlené. Keď auto pred vami odbočuje doľava, kamera rozpozná smerovku a ľavý svetlomet sa stiahne dole, aby nesvietil do priestoru, kde smeruje auto.

Nevie predvídať, ale reaguje bleskovo

Z pozície šoféra vnímate LED svetlá tak, že tam, kde nesmú svietiť, je doslova vyrobený tieň a zvyšok okolia je osvietený naplno.

Mercedes nastavil senzory a prah reakcie svetlometu veľmi citlivo, z čoho nám vyplýva, že stereo kamera sníma obraz priestorovo a vo veľmi veľkom rozlíšení.

Tiež treba výkonný počítač, ktorý analyzuje obraz. Samozrejme počítač nedokáže predpokladať podľa jemného prieniku svetla, že spoza zákruty sa o chvíľu vyvalí protiidúce auto a svetlo stiahne až keď ho uvidí.

Robí to veľmi rýchlo a všetku silu svetla nasmeruje do vášho jazdného pruhu.

mb_svetla.still004_r5288.jpg

Stoja za to

Kým pri automatickom prepínaní klasických diaľkových svetiel môžeme polemizovať nad tým, že sústredený šofér to urobí lepšie, tu musíme konštatovať, že šofér nebude efektívnejší, pretože ak stlmí svetlo, už nevie nasmerovať diaľkový lúč do svojho pruhu.

Nové LED inteligentné svetlá robia tieň tam, kde nesmú svietiť a efektívne žiaria do inak tienistých miest. Technický vynález za tie peniaze rozhodne stojí, funguje veľmi precízne a spoľahlivo.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  4. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  5. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  6. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom
  10. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie
  1. Do we have "Sagans" in language education?
  2. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  3. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  4. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  5. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  6. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  7. Ako elektronicky zabezpečiť objekty?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Realitná činnosť ako podnikanie
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 22 331
  2. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 15 019
  3. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 13 578
  4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 12 200
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 807
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 717
  7. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 3 226
  8. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 599
  9. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 586
  10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 693

Téma: Mercedes-Benz


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Hrádza proti extrémizmu sa rozpadla (píše Michal Havran)

Fašisti na nič iné nečakali

EKONOMIKA

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami.

DOMOV

Novinára, ktorého žaloval Paška za ohováranie, oslobodia

Súd mu za článol vymeral podmienku 18 mesiacov a zákaz činnosti.

Neprehliadnite tiež

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť. Štát tiež zníži pokuty a umožní rozšíriť počet staníc.

Autá kráľovskej rodiny: Unikátne limuzíny, športiaky aj nenápadné kombi

Na súkromné účely dostáva kráľovská rodina prakticky každé auto.

Nové autá musia byť bezpečnejšie už o tri roky

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy, ktorá má zlepšiť bezpečnosť na cestách.