SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Test: Inteligentné LED svetlá Mercedesu vedia aj tieniť

Svetlá dokážu na základe obrazu rozpoznaného kamerou prispôsobiť osvetlenie okolia podmienkam.

Inteligentné LED svetlá žiaria tam, kde treba a ich práca  nepôsobí rušivo ako u niektorých natáčacích svetiel, kedy je vám po troch zákrutách nevoľno.Inteligentné LED svetlá žiaria tam, kde treba a ich práca nepôsobí rušivo ako u niektorých natáčacích svetiel, kedy je vám po troch zákrutách nevoľno. (Zdroj: Autor)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.

Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.

Čo o svojom aute napísať?


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

BANSKÁ BYSTRICA. Mercedes investoval do výrazného medzigeneračného vylepšenia triedy E okolo miliardy eur a okrem citeľnej zmeny dizajnu prednej masky ladil techniku a pohodlie.

Výrazne tichší sedan tak ešte viac umocňuje svoje základné poslanie byť autom, v ktorom stačí len krútiť volantom a o ostatné sa postará technika s množstvom asistenčných systémov.

Mercedes vyššej strednej triedy urobili tak, aby šoféra počas jazdy nevyrušovalo nič, čo je spojené s fungovaním auta. Novými LED svetlami zašiel výrobca až tak ďaleko, že ich raz zapnete a viac do ich funkcie nemusíte zasiahnuť.

Dnes celkom zaužívané a nie v každom aute podarené prepínanie diaľkových svetiel Mercedes posúva do celkom inej dimenzie. V triede E nie je v podstate čo riešiť, pretože modelový rok 2013 len viac umocňuje staré hodnoty s novou krajšou tvárou.

Preto sa náš nočný test sústredil hlavne na jazdu v tme. Video zachytáva niektoré momenty a hlavne v detailnom zábere činnosť svetlometu, ktorý nikdy nie je v pokoji.

Šetria energiu

Marketingová omáčka okolo použitia LED diód v hlavných svetlách začína vždy úsporou energie v porovnaní so svetlami klasickej konštrukcie a inak to nie je ani v prípade Mercedesu triedy E, ktorý mal za príplatok 1450 eur inteligentné LED svetlá.

Podľa automobilky na rovnaký svetelný účinok ako xenóny potrebujú LED svetlá príkon len 34 wattov, pritom bi-xenóny potrebujú okolo 80 a halogénové svetlá až 120 wattov.

Jednou zo známych výhod LED v tejto podobe je aj životnosť celého svetelného zdroja okolo 10-tisíc hodín, čo je v orientačnom prepočte celoživotnej priemernej rýchlosti auta okolo 55 km/h vyše pol milióna kilometrov.

mb_svetla.still002_r5903.jpg

Xenónové svetlo vydrží približne len pätinu. Prirodzene existujú tiež prepočty, podľa ktorých dokáže nižšia energetická náročnosť LED svetiel znížiť spotrebu auta o nula celá niečo.

Chápeme, že v prípade nespočetného množstva elektrických zariadení v Mercedese E funguje známe pravidlo o babke k babce, ale najdôležitejší je svetelný účinok a práca svetiel.

Aj v noci vidíte farby

Už xenónové svetlo s teplotou 4200 kelvinov znamenalo istý pokrok, avšak LED svetlá sa dokážu pri teplote 5500 kelvinov aspoň priblížiť dennému svetlu s 6500 kelvinmi.

V noci potom vidíte pred sebou veľmi prirodzené svetlo a podstatne lepšie rozoznávate farby okolia, čo tiež výrazne pomáha ľahkej orientácii v priestore.

Na druhej strane plné LED hlavné svetlá má dnes aj Seat Leon, čiže v samotnom použití LED výnimočnosť Mercedesu nie je a dokonca ani v automatickom prepínaní diaľkových svetiel.

mb_svetla.still005_r6163.jpg

Hlavný rozdiel je v tom, ako to funguje a tiež, že inteligentné svetlá dokážu na základe obrazu okolia rozpoznaného kamerou prispôsobiť osvetlenie okolia podmienkam.

V podstate tvoria vždy prienik stretávacieho a diaľkového svetla, pričom využívajú výhody oboch režimov. Akurát keď máte v inom aute stretávacie svetlá a nesvietite autám oproti alebo vpredu do kabíny, už nemáte do diaľky osvetlené krajnice.

Stále svietia diaľkové

Mercedes pri konštrukcii nových svetiel a asistenta ich prepínania vychádzal z poznatku, že hoci v Nemecku predstavujú jazdy v noci len 20 percent celkového jazdenia, z kompletnej štatistiky ťažkých nehôd pripadne na jazdu v noci až 40 percent zo všetkých nehôd.

Ďalším závažným poznaním je fakt, že z nočnej jazdy pripadne na zapnuté diaľkové svetlá iba 9 percent a zvyšok jazdíme na stretávacích. Svetlá, ktoré sme testovali majú mimo obce (keď nezistia pouličné osvetlenie) a v rýchlosti nad 40 kilometrov za hodinu zapnuté vždy diaľkové svetlá.

mb_svetla.still006_r5211.jpg

Stereo kamera sleduje široké okolie pred autom a obraz analyzuje počítač, podľa toho zhasína alebo zapaľuje niektoré z 36 LED diód v jednom svetlomete a elektromotory pohybujú dvomi hlavicami, v ktorých sú LED rozdelené.

Takto vznikne na aute pred vami tieň, ale okolie a krajnice sú pokiaľ možno, čo najlepšie osvetlené. Keď auto pred vami odbočuje doľava, kamera rozpozná smerovku a ľavý svetlomet sa stiahne dole, aby nesvietil do priestoru, kde smeruje auto.

Nevie predvídať, ale reaguje bleskovo

Z pozície šoféra vnímate LED svetlá tak, že tam, kde nesmú svietiť, je doslova vyrobený tieň a zvyšok okolia je osvietený naplno.

Mercedes nastavil senzory a prah reakcie svetlometu veľmi citlivo, z čoho nám vyplýva, že stereo kamera sníma obraz priestorovo a vo veľmi veľkom rozlíšení.

Tiež treba výkonný počítač, ktorý analyzuje obraz. Samozrejme počítač nedokáže predpokladať podľa jemného prieniku svetla, že spoza zákruty sa o chvíľu vyvalí protiidúce auto a svetlo stiahne až keď ho uvidí.

Robí to veľmi rýchlo a všetku silu svetla nasmeruje do vášho jazdného pruhu.

mb_svetla.still004_r5288.jpg

Stoja za to

Kým pri automatickom prepínaní klasických diaľkových svetiel môžeme polemizovať nad tým, že sústredený šofér to urobí lepšie, tu musíme konštatovať, že šofér nebude efektívnejší, pretože ak stlmí svetlo, už nevie nasmerovať diaľkový lúč do svojho pruhu.

Nové LED inteligentné svetlá robia tieň tam, kde nesmú svietiť a efektívne žiaria do inak tienistých miest. Technický vynález za tie peniaze rozhodne stojí, funguje veľmi precízne a spoľahlivo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 676
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 323
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 392
  4. Aká je chémia vôní 10 172
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 336
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 708
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 677
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 163
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 654
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mercedes-Benz

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Skokanom v predajoch za október je Fiat Panda, ktorá prišla v roku 2011.

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80