SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Test: Inteligentné LED svetlá Mercedesu vedia aj tieniť

Svetlá dokážu na základe obrazu rozpoznaného kamerou prispôsobiť osvetlenie okolia podmienkam.

Inteligentné LED svetlá žiaria tam, kde treba a ich práca  nepôsobí rušivo ako u niektorých natáčacích svetiel, kedy je vám po troch zákrutách nevoľno.Inteligentné LED svetlá žiaria tam, kde treba a ich práca nepôsobí rušivo ako u niektorých natáčacích svetiel, kedy je vám po troch zákrutách nevoľno. (Zdroj: Autor)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.

Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.

Čo o svojom aute napísať?


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

BANSKÁ BYSTRICA. Mercedes investoval do výrazného medzigeneračného vylepšenia triedy E okolo miliardy eur a okrem citeľnej zmeny dizajnu prednej masky ladil techniku a pohodlie.

Výrazne tichší sedan tak ešte viac umocňuje svoje základné poslanie byť autom, v ktorom stačí len krútiť volantom a o ostatné sa postará technika s množstvom asistenčných systémov.

Mercedes vyššej strednej triedy urobili tak, aby šoféra počas jazdy nevyrušovalo nič, čo je spojené s fungovaním auta. Novými LED svetlami zašiel výrobca až tak ďaleko, že ich raz zapnete a viac do ich funkcie nemusíte zasiahnuť.

Dnes celkom zaužívané a nie v každom aute podarené prepínanie diaľkových svetiel Mercedes posúva do celkom inej dimenzie. V triede E nie je v podstate čo riešiť, pretože modelový rok 2013 len viac umocňuje staré hodnoty s novou krajšou tvárou.

Preto sa náš nočný test sústredil hlavne na jazdu v tme. Video zachytáva niektoré momenty a hlavne v detailnom zábere činnosť svetlometu, ktorý nikdy nie je v pokoji.

Šetria energiu

Marketingová omáčka okolo použitia LED diód v hlavných svetlách začína vždy úsporou energie v porovnaní so svetlami klasickej konštrukcie a inak to nie je ani v prípade Mercedesu triedy E, ktorý mal za príplatok 1450 eur inteligentné LED svetlá.

Podľa automobilky na rovnaký svetelný účinok ako xenóny potrebujú LED svetlá príkon len 34 wattov, pritom bi-xenóny potrebujú okolo 80 a halogénové svetlá až 120 wattov.

Jednou zo známych výhod LED v tejto podobe je aj životnosť celého svetelného zdroja okolo 10-tisíc hodín, čo je v orientačnom prepočte celoživotnej priemernej rýchlosti auta okolo 55 km/h vyše pol milióna kilometrov.

mb_svetla.still002_r5903.jpg

Xenónové svetlo vydrží približne len pätinu. Prirodzene existujú tiež prepočty, podľa ktorých dokáže nižšia energetická náročnosť LED svetiel znížiť spotrebu auta o nula celá niečo.

Chápeme, že v prípade nespočetného množstva elektrických zariadení v Mercedese E funguje známe pravidlo o babke k babce, ale najdôležitejší je svetelný účinok a práca svetiel.

Aj v noci vidíte farby

Už xenónové svetlo s teplotou 4200 kelvinov znamenalo istý pokrok, avšak LED svetlá sa dokážu pri teplote 5500 kelvinov aspoň priblížiť dennému svetlu s 6500 kelvinmi.

V noci potom vidíte pred sebou veľmi prirodzené svetlo a podstatne lepšie rozoznávate farby okolia, čo tiež výrazne pomáha ľahkej orientácii v priestore.

Na druhej strane plné LED hlavné svetlá má dnes aj Seat Leon, čiže v samotnom použití LED výnimočnosť Mercedesu nie je a dokonca ani v automatickom prepínaní diaľkových svetiel.

mb_svetla.still005_r6163.jpg

Hlavný rozdiel je v tom, ako to funguje a tiež, že inteligentné svetlá dokážu na základe obrazu okolia rozpoznaného kamerou prispôsobiť osvetlenie okolia podmienkam.

V podstate tvoria vždy prienik stretávacieho a diaľkového svetla, pričom využívajú výhody oboch režimov. Akurát keď máte v inom aute stretávacie svetlá a nesvietite autám oproti alebo vpredu do kabíny, už nemáte do diaľky osvetlené krajnice.

Stále svietia diaľkové

Mercedes pri konštrukcii nových svetiel a asistenta ich prepínania vychádzal z poznatku, že hoci v Nemecku predstavujú jazdy v noci len 20 percent celkového jazdenia, z kompletnej štatistiky ťažkých nehôd pripadne na jazdu v noci až 40 percent zo všetkých nehôd.

Ďalším závažným poznaním je fakt, že z nočnej jazdy pripadne na zapnuté diaľkové svetlá iba 9 percent a zvyšok jazdíme na stretávacích. Svetlá, ktoré sme testovali majú mimo obce (keď nezistia pouličné osvetlenie) a v rýchlosti nad 40 kilometrov za hodinu zapnuté vždy diaľkové svetlá.

mb_svetla.still006_r5211.jpg

Stereo kamera sleduje široké okolie pred autom a obraz analyzuje počítač, podľa toho zhasína alebo zapaľuje niektoré z 36 LED diód v jednom svetlomete a elektromotory pohybujú dvomi hlavicami, v ktorých sú LED rozdelené.

Takto vznikne na aute pred vami tieň, ale okolie a krajnice sú pokiaľ možno, čo najlepšie osvetlené. Keď auto pred vami odbočuje doľava, kamera rozpozná smerovku a ľavý svetlomet sa stiahne dole, aby nesvietil do priestoru, kde smeruje auto.

Nevie predvídať, ale reaguje bleskovo

Z pozície šoféra vnímate LED svetlá tak, že tam, kde nesmú svietiť, je doslova vyrobený tieň a zvyšok okolia je osvietený naplno.

Mercedes nastavil senzory a prah reakcie svetlometu veľmi citlivo, z čoho nám vyplýva, že stereo kamera sníma obraz priestorovo a vo veľmi veľkom rozlíšení.

Tiež treba výkonný počítač, ktorý analyzuje obraz. Samozrejme počítač nedokáže predpokladať podľa jemného prieniku svetla, že spoza zákruty sa o chvíľu vyvalí protiidúce auto a svetlo stiahne až keď ho uvidí.

Robí to veľmi rýchlo a všetku silu svetla nasmeruje do vášho jazdného pruhu.

mb_svetla.still004_r5288.jpg

Stoja za to

Kým pri automatickom prepínaní klasických diaľkových svetiel môžeme polemizovať nad tým, že sústredený šofér to urobí lepšie, tu musíme konštatovať, že šofér nebude efektívnejší, pretože ak stlmí svetlo, už nevie nasmerovať diaľkový lúč do svojho pruhu.

Nové LED inteligentné svetlá robia tieň tam, kde nesmú svietiť a efektívne žiaria do inak tienistých miest. Technický vynález za tie peniaze rozhodne stojí, funguje veľmi precízne a spoľahlivo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  6. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 837
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 744
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 462
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 636
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 012
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 838
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 666
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Psychologička Mária Krýslová

Mária Krýslová tvrdí, že ideálny je nízkostresový rozvod.


26. máj
Švédsky režisér Ruben Östlund má v Cannes nový film Trojuholník smútku.

Švédsky film získal v Cannes Zlatú palmu.


22. máj
Ľuboš Bartečko

Amerika je úplne iný hokejový svet, rodičia majú peniaze na rozvoj, hovorí.


Nikola Baďová 9 h
Žena s ukrajinskou vlajkou sleduje z diaľky ruské jednotky zhromaždené v Chersone.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 23 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


27. máj
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


27. máj
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


27. máj
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  3. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  4. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  5. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  6. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  7. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  8. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 10 708
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 690
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 682
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 174
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 789
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 656
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 628
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 596
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  6. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
SkryťZatvoriť reklamu