SME
Nedeľa, 1. október, 2023 | Meniny má Arnold
reklama

V Toyote Yaris sa ukrýva hybrid s výkonom 420 koní

Technika spája zážihový motor s dvoma výkonnými elektromotormi. Cieľom je zabezpečiť „inteligentný“ elektrický pohon všetkých štyroch kolies.

(Zdroj: Toyota)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.

Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.

Čo o svojom aute napísať?


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

BRATISLAVA. Automobilka Toyota uvoľnila oficiálne technické informácie o špeciálnom trojdverovom modeli Yaris Hybrid R.

Predné kolesá poháňa 1,6-litrový štvorvalcový preplňovaný motor s priamym vstrekovaním paliva a výkonom 300 konských síl, ktorý špeciálne vyvinula spoločnosť Toyota Motorsport GmbH (TMG) podľa pravidiel Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA), aby sa dal využívať v rôznych motoristických disciplínach.

Každé zadné koleso samostatne poháňa elektromotor s výkonom 60 k – rovnaký ako v štandardnom modeli Yaris Hybrid s plne hybridným pohonom.

Hybridná pohonná sústava vyvinie celkový systémový výkon až 310 kW (420 k). Oba elektromotory pracujú počas fázy brzdenia ako generátory elektrickej energie a dopĺňajú zážihový motor pri zrýchľovaní.

Kondenzátor vytlačil batérie

Podobne ako v modeli TS030 HYBRID sa energia rekuperovaná počas fázy brzdenia ukladá do superkondenzátora. V porovnaní so štandardným akumulátorom NiMh hybridnej sústavy má superkondenzátor vyššiu hustotu energie a vysokú rýchlosť nabíjania aj uvoľňovania energie. Je prispôsobený požiadavkám športovej jazdy na trati, ktorá si vyžaduje krátke a okamžité odovzdanie energie.

V cestnom režime superkondenzátor uvoľňuje energiu rekuperovanú počas brzdenia maximálne 10 sekúnd na jedno nabitie a celkový výkon oboch elektromotorov sa zníži na 29 kW (40 k).

V pretekárskom režime dosahujú zadné elektromotory kombinovaný maximálny výkon 88 kW (120 k) až päť sekúnd na jedno nabitie, čo odráža vyššiu frekvenciu brzdenia a zrýchľovania pri jazde na okruhu.

Tretí elektromotor s výkonom 60 k, ktorý sa nachádza medzi motorom a šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou, funguje ako generátor v dvoch rôznych prípadoch: pri spomaľovaní, kedy napĺňa superkondenzátor, a pri zrýchľovaní, keď priamo poháňa zadné elektromotory.

Táto situácia však nastane len v prípade, ak výkon motora a krútiaci moment prevýšia potenciál priľnavosti predných kolies.

Generátor sa správa ako pokročilý protipreklzový systém a presmeruje krútiaci moment v podobe elektrickej energie na zadné kolesá s cieľom zvýšiť akceleráciu a zlepšiť ovládateľnosť vozidla než jednoducho len obmedziť výkon motora.

Dávkovanie krútiaceho momentu na požiadanie

Zadné elektromotory – jeden na každé koleso – môžu pri prejazde zákrutou výrazne ovplyvniť jazdné vlastnosti modelu Yaris Hybrid-R zmenou rozdelenia krútiaceho momentu medzi kolesá zadnej nápravy.

Každý motor možno použiť samostatne ako generátor alebo ako motor na dosiahnutie rovnakého efektu – inteligentného diferenciálu využívajúceho smerovanie krútiaceho momentu.

V závislosti od polomeru zakrivenia môže systém posielať viac krútiaceho momentu na vonkajšie zadné koleso, a umožniť tak vyššiu rýchlosť pri prejazde zákrutou do rohu (stredne rýchle zákruty), vyvinúť vyššiu brzdnú silu na vnútorné koleso (rýchle zákruty), či dokonca zabrzdiť a zrýchliť každé koleso samostatne (pomalé zákruty) s cieľom upraviť účinok stáčania do lepšej línie, obmedziť uhol natočenia kolies a nedotáčavosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  2. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  3. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  4. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  5. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  6. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Svetový deň srdca v Nemocnici AGEL Košice-Šaca
  2. List moruše bielej pomáha znižovať hladinu cukru v krvi
  3. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  4. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  5. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  7. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  8. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 21 751
  2. Všetkým lepí pred voľbami 13 066
  3. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 6 996
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 958
  5. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 5 865
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 5 006
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 775
  8. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa? 4 538
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Fico.

Republika, Sme rodina aj Demokrati sú mimo.


58m
Sledujeme výsledky parlamentných volieb 2023 minútu po minúte

Volebná účasť dosiahla 68,51 percenta.


a 8 ďalší 4 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Šírenie strachu mu nakoniec prinieslo víťazstvo.


4 h
Peter Tkačenko

Teraz je to na občanoch.


2 h

Neprehliadnite tiež

Ineos Grenadier

Priplatiť sa dá prakticky za čokoľvek.


28. sep
Ilustračné foto.

Autá od októbra môžu stáť už len na vyznačených miestach.


a 1 ďalší 27. sep
Ilustračné foto.

Návrh pre Euro 7 prešiel výrazným kompromisom.


26. sep
Mercedes B250 e

Prednosťou je rýchle nabíjanie aj veľký dojazd.


26. sep
reklama

Blogy SME

  1. Ján Škerko: My s tým súhlasíme (?); s tým ľudom
  2. Rado Surovka: Múmia sa vracia.
  3. Juraj Laubert: Normálny Slovák
  4. Marta Karchňáková: Tomorrow morning
  5. Marek Mačuha: Beznádejné Slovensko
  6. Rado Surovka: Otvorený list vám, všetkým.
  7. Rado Surovka: Predvolebný cirkus vrcholí, aj u nás na dedine.
  8. Julius Kravjar: Výsledok volieb
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 83 834
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 47 004
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 925
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 32 685
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 492
  6. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď 15 572
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 14 290
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 13 667
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu