SME
Pondelok, 10. máj, 2021 | Meniny má ViktóriaKrížovkyKrížovky

V Toyote Yaris sa ukrýva hybrid s výkonom 420 koní

Technika spája zážihový motor s dvoma výkonnými elektromotormi. Cieľom je zabezpečiť „inteligentný“ elektrický pohon všetkých štyroch kolies.

(Zdroj: Toyota)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.

Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.

Čo o svojom aute napísať?


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

BRATISLAVA. Automobilka Toyota uvoľnila oficiálne technické informácie o špeciálnom trojdverovom modeli Yaris Hybrid R.

Predné kolesá poháňa 1,6-litrový štvorvalcový preplňovaný motor s priamym vstrekovaním paliva a výkonom 300 konských síl, ktorý špeciálne vyvinula spoločnosť Toyota Motorsport GmbH (TMG) podľa pravidiel Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA), aby sa dal využívať v rôznych motoristických disciplínach.

Každé zadné koleso samostatne poháňa elektromotor s výkonom 60 k – rovnaký ako v štandardnom modeli Yaris Hybrid s plne hybridným pohonom.

Hybridná pohonná sústava vyvinie celkový systémový výkon až 310 kW (420 k). Oba elektromotory pracujú počas fázy brzdenia ako generátory elektrickej energie a dopĺňajú zážihový motor pri zrýchľovaní.

Kondenzátor vytlačil batérie

Podobne ako v modeli TS030 HYBRID sa energia rekuperovaná počas fázy brzdenia ukladá do superkondenzátora. V porovnaní so štandardným akumulátorom NiMh hybridnej sústavy má superkondenzátor vyššiu hustotu energie a vysokú rýchlosť nabíjania aj uvoľňovania energie. Je prispôsobený požiadavkám športovej jazdy na trati, ktorá si vyžaduje krátke a okamžité odovzdanie energie.

V cestnom režime superkondenzátor uvoľňuje energiu rekuperovanú počas brzdenia maximálne 10 sekúnd na jedno nabitie a celkový výkon oboch elektromotorov sa zníži na 29 kW (40 k).

V pretekárskom režime dosahujú zadné elektromotory kombinovaný maximálny výkon 88 kW (120 k) až päť sekúnd na jedno nabitie, čo odráža vyššiu frekvenciu brzdenia a zrýchľovania pri jazde na okruhu.

Tretí elektromotor s výkonom 60 k, ktorý sa nachádza medzi motorom a šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou, funguje ako generátor v dvoch rôznych prípadoch: pri spomaľovaní, kedy napĺňa superkondenzátor, a pri zrýchľovaní, keď priamo poháňa zadné elektromotory.

Táto situácia však nastane len v prípade, ak výkon motora a krútiaci moment prevýšia potenciál priľnavosti predných kolies.

Generátor sa správa ako pokročilý protipreklzový systém a presmeruje krútiaci moment v podobe elektrickej energie na zadné kolesá s cieľom zvýšiť akceleráciu a zlepšiť ovládateľnosť vozidla než jednoducho len obmedziť výkon motora.

Dávkovanie krútiaceho momentu na požiadanie

Zadné elektromotory – jeden na každé koleso – môžu pri prejazde zákrutou výrazne ovplyvniť jazdné vlastnosti modelu Yaris Hybrid-R zmenou rozdelenia krútiaceho momentu medzi kolesá zadnej nápravy.

Každý motor možno použiť samostatne ako generátor alebo ako motor na dosiahnutie rovnakého efektu – inteligentného diferenciálu využívajúceho smerovanie krútiaceho momentu.

V závislosti od polomeru zakrivenia môže systém posielať viac krútiaceho momentu na vonkajšie zadné koleso, a umožniť tak vyššiu rýchlosť pri prejazde zákrutou do rohu (stredne rýchle zákruty), vyvinúť vyššiu brzdnú silu na vnútorné koleso (rýchle zákruty), či dokonca zabrzdiť a zrýchliť každé koleso samostatne (pomalé zákruty) s cieľom upraviť účinok stáčania do lepšej línie, obmedziť uhol natočenia kolies a nedotáčavosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  4. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  5. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  6. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  7. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  10. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  1. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  2. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  3. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  4. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  5. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  6. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  7. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  8. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  9. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  10. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 290
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 680
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 881
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 942
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 941
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 844
  7. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 119
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 312
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 6 339
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 154
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ekonóm Martin Kahanec

Deficitné financovanie by bolo nezodpovedným hazardom.

11 h
Testovanie na koronavírus.

Pandémia si vyžiadala 12 051 obetí.

4 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

8. máj
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj