SME

V Toyote Yaris sa ukrýva hybrid s výkonom 420 koní

Technika spája zážihový motor s dvoma výkonnými elektromotormi. Cieľom je zabezpečiť „inteligentný“ elektrický pohon všetkých štyroch kolies.

(Zdroj: Toyota)

Napíšte nám

o vašom vozidle


Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.

Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo o svojom aute napísať?

Kliknite SEM


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu


magazin@natankuj.sk.

BRATISLAVA. Automobilka Toyota uvoľnila oficiálne technické informácie o špeciálnom trojdverovom modeli Yaris Hybrid R.

Predné kolesá poháňa 1,6-litrový štvorvalcový preplňovaný motor s priamym vstrekovaním paliva a výkonom 300 konských síl, ktorý špeciálne vyvinula spoločnosť Toyota Motorsport GmbH (TMG) podľa pravidiel Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA), aby sa dal využívať v rôznych motoristických disciplínach.

SkryťVypnúť reklamu

Každé zadné koleso samostatne poháňa elektromotor s výkonom 60 k – rovnaký ako v štandardnom modeli Yaris Hybrid s plne hybridným pohonom.

Hybridná pohonná sústava vyvinie celkový systémový výkon až 310 kW (420 k). Oba elektromotory pracujú počas fázy brzdenia ako generátory elektrickej energie a dopĺňajú zážihový motor pri zrýchľovaní.

Kondenzátor vytlačil batérie

Podobne ako v modeli TS030 HYBRID sa energia rekuperovaná počas fázy brzdenia ukladá do superkondenzátora. V porovnaní so štandardným akumulátorom NiMh hybridnej sústavy má superkondenzátor vyššiu hustotu energie a vysokú rýchlosť nabíjania aj uvoľňovania energie. Je prispôsobený požiadavkám športovej jazdy na trati, ktorá si vyžaduje krátke a okamžité odovzdanie energie.

V cestnom režime superkondenzátor uvoľňuje energiu rekuperovanú počas brzdenia maximálne 10 sekúnd na jedno nabitie a celkový výkon oboch elektromotorov sa zníži na 29 kW (40 k).

SkryťVypnúť reklamu

V pretekárskom režime dosahujú zadné elektromotory kombinovaný maximálny výkon 88 kW (120 k) až päť sekúnd na jedno nabitie, čo odráža vyššiu frekvenciu brzdenia a zrýchľovania pri jazde na okruhu.

Tretí elektromotor s výkonom 60 k, ktorý sa nachádza medzi motorom a šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou, funguje ako generátor v dvoch rôznych prípadoch: pri spomaľovaní, kedy napĺňa superkondenzátor, a pri zrýchľovaní, keď priamo poháňa zadné elektromotory.

Táto situácia však nastane len v prípade, ak výkon motora a krútiaci moment prevýšia potenciál priľnavosti predných kolies.

Generátor sa správa ako pokročilý protipreklzový systém a presmeruje krútiaci moment v podobe elektrickej energie na zadné kolesá s cieľom zvýšiť akceleráciu a zlepšiť ovládateľnosť vozidla než jednoducho len obmedziť výkon motora.

SkryťVypnúť reklamu

Dávkovanie krútiaceho momentu na požiadanie

Zadné elektromotory – jeden na každé koleso – môžu pri prejazde zákrutou výrazne ovplyvniť jazdné vlastnosti modelu Yaris Hybrid-R zmenou rozdelenia krútiaceho momentu medzi kolesá zadnej nápravy.

Každý motor možno použiť samostatne ako generátor alebo ako motor na dosiahnutie rovnakého efektu – inteligentného diferenciálu využívajúceho smerovanie krútiaceho momentu.

V závislosti od polomeru zakrivenia môže systém posielať viac krútiaceho momentu na vonkajšie zadné koleso, a umožniť tak vyššiu rýchlosť pri prejazde zákrutou do rohu (stredne rýchle zákruty), vyvinúť vyššiu brzdnú silu na vnútorné koleso (rýchle zákruty), či dokonca zabrzdiť a zrýchliť každé koleso samostatne (pomalé zákruty) s cieľom upraviť účinok stáčania do lepšej línie, obmedziť uhol natočenia kolies a nedotáčavosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 645
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 504
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 153
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 467
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 321
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 269
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu