BRATISLAVA. Nemecký výrobca prevodového ústrojenstva a aktívnych tlmičov – spoločnosť ZF a americká spoločnosť Levant Power spolu predstavili aktívnu tlmiacu jednotku, ktorá je schopná generovať elektrickú energiu.
Základom je aktívny tlmič, ktorý je schopný meniť svoju charakteristiku vďaka malému prídavnému valcu - ventilu, ovládanému elektromagnetom.
Aktívny tlmič slúži v utajení
Napíšte nám
o vašom vozidle
Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.
Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
Elektronicky riadené tlmiče zabezpečia automobilu stabilitu počas rýchlo sa meniacich podmienok na ceste, alebo možnosť nastavenia charakteristiky tlmičov – napr. pre komfortnú, alebo športovú jazdu.
Ak sa automobil pri prejazde zákrutou nakláňa, tlmiče na vonkajšej strane stuhnú, alebo dokonca nepatrne zvýšia svetlú výšku podvozka na zaťaženej strane.
Aktívny podvozok je schopný zvýšiť aj svetlú výšku celého auta v prípadoch, keď šofér potrebuje vyjsť na obrubník, alebo prejsť po nespevnej ceste.
Tlmiče, ovládané riadiacou jednotkou, svoju prácu odvedú aj počas núdzového brzdenia, kedy zabezpečia aby automobil „nekľakol“ na prednú nápravu.
Ventil generuje elektrickú energiu
V novom projekte bol elektricky riadený ventil na tlmičoch vymenený za malý hydromotor s cievkou, cez ktorý preteká kvapalina v tlmičoch.
Pri bežnej práci tlmiča, kvapalina v ňom prúdiaca roztáča motor – generátor a ten produkuje elektrickú energiu.
Samozrejme platí, že napríklad pri športovej jazde v zákrutách, alebo na ceste s veľkým množstvom nerovností, tlmič produkuje viac elektrickej energie. Tá je následné ukladaná v akumulátoroch a využitá na pohon elektrického zariadenia v aute.
Výsledkom je vytúžené zníženie emisií CO2 a samozrejme zníženie spotreby vozidla. Na slovenských cestách by bol podobný systém zvlášť účinný.