BRATISLAVA. Hybridný pohon je ešte stále pomerne mladá technológia – prvá generácia priekopníckeho modelu Toyota Prius sa objavila v roku 1997, teda len pred 16 rokmi. Ako taká má budúcnosť stále pred sebou, pričom jej vývoj sa môže uberať mnohými rôznymi smermi.
Iba nedávno sa hybridná technológia začala objavovať v pretekárskych programoch a ľudia ju ešte stále celkom neberú ako riešenie umožňujúce zvýšiť maximálny výkon.
Yaris Hybrid R je ukážkou športového hybridu
Napíšte nám
o vašom vozidle
Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.
Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
Už sme písali, že hybridná pohonná sústava konceptu Yaris Hybrid R, ktorá vychádza z 3-dverového Yarisu, obsahuje vyladený 1,6-litrový zážihový motor a dva elektromotory.
Predné kolesá poháňa 221 kW (300 k) 1,6-litrový štvorvalcový motor s turbodúchadlom Garett GTR2560R (max. plniaci tlak: 2,5 baru) a priamym vstrekovaním paliva. Agregát vyprodukuje maximálny krútiaci moment 420 Nm.
Každé zadné koleso je samostatne poháňané 44 kW (60 k) elektromotorom – rovnakým ako v štandardnom modeli Yaris Hybrid.
Hybridný pohonný systém dokáže vyvinúť celkový systémový výkon 309 kW (420 k).
Plný výkon (vrátane výkonu elektromotorov – 88 kW (120 k)) je dostupný počas prvých piatich sekúnd zrýchľovania. V cestnom režime sa k výkonu spaľovacieho motora pripojí „elektrický výkon“ 29 kW (40 k) po dobu 10 sekúnd.
Energia získavaná počas brzdenia sa ukladá do superkondenzátora, ktorý je v modeli Yaris Hybrid-R umiestnený pod zadnými sedadlami, kde sa v štandardnom modeli Yaris Hybrid nachádza akumulátor hybridného systému.
Medzi spaľovacím motorom a 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou sa nachádza tretí elektromotor, ktorý pracuje ako generátor v dvoch prípadoch: počas spomaľovania vyrába elektrinu na dobíjanie superkondenzátora a počas zrýchľovania priamo napája zadné elektromotory.
Druhý prípad nastáva len vtedy, keď výkon a krútiaci moment spaľovacieho motora prekračuje záberové schopnosti predných kolies.
Generátor sa správa ako vyspelý systém regulácie trakcie, ktorý namiesto obmedzenia výkonu pri preklzávaní predných kolies presmeruje krútiaci moment vo forme elektrickej energie na zadné kolesá v záujme zlepšenia akceleračnej schopnosti a ovládateľnosti vozidla.
Dizajn neustúpil hybridu
Rozšírené blatníky lemujú kolesá, ktoré majú špeciálne navrhnuté 18-palcové disky TRD a pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 225/40 R18 s asymetrickým dezénom. Drážkované a dierované brzdové kotúče zvierajú vpredu šesťpiestikové a vzadu štvorpiestikové brzdové strmene.
Na zadnom stĺpiku karosérie umiestnené rýchlootváracie veko palivovej nádrže uľahčuje rýchle tankovanie paliva v boxoch.
Dvojfarebné škrupinové sedadlá Recaro, majú bočné oporné vankúše potiahnuté čiernou kožou a zvyšok poťahu tvorí modrá Alcantara. Tá pokrýva časť výplne dverí a palubnej dosky, vďaka čomu interiér pôsobí jednotne a „pretekársky“.
Vysoko a bližšie k pravej ruke vodiča umiestnená radiaca páka sekvenčnej prevodovky umožňuje rýchle radenie na nižšie prevodové stupne potlačením dopredu a radenie nahor potiahnutím páky dozadu.
Z počítačovej hry na pretekársky okruh
Koncept Yaris Hybrid-R využíva rovnaký systém CAN-Gateway ECU, ktorý umožňuje vodičovi kupé GT86 uložiť si na USB kľúč alebo inteligentný telefón jazdné údaje zaznamenané počas jazdy na pretekárskom okruhu.
Takto získané údaje o polohe (pomocou GPS), zrýchlení, uhle zatočenia volantu, radení prevodových stupňov, otáčkach motora, rýchlosti jazdy a dokonca aj o teplote chladiacej kvapaliny sa potom môžu použiť na reprodukovanie podmienok počas reálneho kola na pretekárskom okruhu a na porovnanie s virtuálnym kolom zajazdeným na hracej konzole.
V koncepte Yaris Hybrid-R sa táto technológia posúva ešte o krok dopredu tým, že rovnaký princíp umožňuje využívať obrátene. Údaje z kôl odjazdených na hracej konzole sú poslané do riadiacej jednotky vozidla.
Elektronický riadiaci systém môže predvídať jazdné podmienky na príslušnom okruhu a optimalizovať fázy rekuperácie energie, činnosť systému regulácie trakcie, množstvo energie využívané v jednotlivých fázach a optimalizovať jazdné vlastnosti vozidla prostredníctvom zadných elektromotorov.