SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Toyota Yaris Hybrid-R je malé žihadlo

Pretekársky Yaris s hybridným pohonom chce ohúriť výkonom 420 koní a technikou dostupnou len v hyperšportových hybridoch z dielní McLaren alebo Ferrari.

(Zdroj: Toyota)

BRATISLAVA. Hybridný pohon je ešte stále pomerne mladá technológia – prvá generácia priekopníckeho modelu Toyota Prius sa objavila v roku 1997, teda len pred 16 rokmi. Ako taká má budúcnosť stále pred sebou, pričom jej vývoj sa môže uberať mnohými rôznymi smermi.

Iba nedávno sa hybridná technológia začala objavovať v pretekárskych programoch a ľudia ju ešte stále celkom neberú ako riešenie umožňujúce zvýšiť maximálny výkon.

Yaris Hybrid R je ukážkou športového hybridu

Napíšte nám
o vašom vozidle

Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.

Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.

Čo o svojom aute napísať?


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

Už sme písali, že hybridná pohonná sústava konceptu Yaris Hybrid R, ktorá vychádza z 3-dverového Yarisu, obsahuje vyladený 1,6-litrový zážihový motor a dva elektromotory.

Predné kolesá poháňa 221 kW (300 k) 1,6-litrový štvorvalcový motor s turbodúchadlom Garett GTR2560R (max. plniaci tlak: 2,5 baru) a priamym vstrekovaním paliva. Agregát vyprodukuje maximálny krútiaci moment 420 Nm.

Každé zadné koleso je samostatne poháňané 44 kW (60 k) elektromotorom – rovnakým ako v štandardnom modeli Yaris Hybrid.

Hybridný pohonný systém dokáže vyvinúť celkový systémový výkon 309 kW (420 k).

Plný výkon (vrátane výkonu elektromotorov – 88 kW (120 k)) je dostupný počas prvých piatich sekúnd zrýchľovania. V cestnom režime sa k výkonu spaľovacieho motora pripojí „elektrický výkon“ 29 kW (40 k) po dobu 10 sekúnd.

Energia získavaná počas brzdenia sa ukladá do superkondenzátora, ktorý je v modeli Yaris Hybrid-R umiestnený pod zadnými sedadlami, kde sa v štandardnom modeli Yaris Hybrid nachádza akumulátor hybridného systému.

Medzi spaľovacím motorom a 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou sa nachádza tretí elektromotor, ktorý pracuje ako generátor v dvoch prípadoch: počas spomaľovania vyrába elektrinu na dobíjanie superkondenzátora a počas zrýchľovania priamo napája zadné elektromotory.

Druhý prípad nastáva len vtedy, keď výkon a krútiaci moment spaľovacieho motora prekračuje záberové schopnosti predných kolies.

Generátor sa správa ako vyspelý systém regulácie trakcie, ktorý namiesto obmedzenia výkonu pri preklzávaní predných kolies presmeruje krútiaci moment vo forme elektrickej energie na zadné kolesá v záujme zlepšenia akceleračnej schopnosti a ovládateľnosti vozidla.

Dizajn neustúpil hybridu

Rozšírené blatníky lemujú kolesá, ktoré majú špeciálne navrhnuté 18-palcové disky TRD a pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 225/40 R18 s asymetrickým dezénom. Drážkované a dierované brzdové kotúče zvierajú vpredu šesťpiestikové a vzadu štvorpiestikové brzdové strmene.

Na zadnom stĺpiku karosérie umiestnené rýchlootváracie veko palivovej nádrže uľahčuje rýchle tankovanie paliva v boxoch.

Dvojfarebné škrupinové sedadlá Recaro, majú bočné oporné vankúše potiahnuté čiernou kožou a zvyšok poťahu tvorí modrá Alcantara. Tá pokrýva časť výplne dverí a palubnej dosky, vďaka čomu interiér pôsobí jednotne a „pretekársky“.

Vysoko a bližšie k pravej ruke vodiča umiestnená radiaca páka sekvenčnej prevodovky umožňuje rýchle radenie na nižšie prevodové stupne potlačením dopredu a radenie nahor potiahnutím páky dozadu.

Z počítačovej hry na pretekársky okruh

Koncept Yaris Hybrid-R využíva rovnaký systém CAN-Gateway ECU, ktorý umožňuje vodičovi kupé GT86 uložiť si na USB kľúč alebo inteligentný telefón jazdné údaje zaznamenané počas jazdy na pretekárskom okruhu.

Takto získané údaje o polohe (pomocou GPS), zrýchlení, uhle zatočenia volantu, radení prevodových stupňov, otáčkach motora, rýchlosti jazdy a dokonca aj o teplote chladiacej kvapaliny sa potom môžu použiť na reprodukovanie podmienok počas reálneho kola na pretekárskom okruhu a na porovnanie s virtuálnym kolom zajazdeným na hracej konzole.

V koncepte Yaris Hybrid-R sa táto technológia posúva ešte o krok dopredu tým, že rovnaký princíp umožňuje využívať obrátene. Údaje z kôl odjazdených na hracej konzole sú poslané do riadiacej jednotky vozidla.

Elektronický riadiaci systém môže predvídať jazdné podmienky na príslušnom okruhu a optimalizovať fázy rekuperácie energie, činnosť systému regulácie trakcie, množstvo energie využívané v jednotlivých fázach a optimalizovať jazdné vlastnosti vozidla prostredníctvom zadných elektromotorov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 26 192
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 645
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 094
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 264
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 911
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 777
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 931
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 713
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 503
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.
Viliam Turan na archívnej fotografii.
Roman Prymula.

Slovensko otestujú celoplošne cez víkend (minúta po minúte)

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.

v popredí vpravo premiér Igor Matovič, v pozadí sprava minister zdravotníctva Marek Krajčí, minister obrany Jaroslav Naď a náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl Daniel Zmeko na brífingu s novinármi počas prestávky zasadnutia Ústredného krízového štábu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.