SME
Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Toyota Yaris Hybrid-R je malé žihadlo

Pretekársky Yaris s hybridným pohonom chce ohúriť výkonom 420 koní a technikou dostupnou len v hyperšportových hybridoch z dielní McLaren alebo Ferrari.

(Zdroj: Toyota)

BRATISLAVA. Hybridný pohon je ešte stále pomerne mladá technológia – prvá generácia priekopníckeho modelu Toyota Prius sa objavila v roku 1997, teda len pred 16 rokmi. Ako taká má budúcnosť stále pred sebou, pričom jej vývoj sa môže uberať mnohými rôznymi smermi.

Iba nedávno sa hybridná technológia začala objavovať v pretekárskych programoch a ľudia ju ešte stále celkom neberú ako riešenie umožňujúce zvýšiť maximálny výkon.

Yaris Hybrid R je ukážkou športového hybridu

Napíšte nám
o vašom vozidle

Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.

Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.

Čo o svojom aute napísať?


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

Už sme písali, že hybridná pohonná sústava konceptu Yaris Hybrid R, ktorá vychádza z 3-dverového Yarisu, obsahuje vyladený 1,6-litrový zážihový motor a dva elektromotory.

Predné kolesá poháňa 221 kW (300 k) 1,6-litrový štvorvalcový motor s turbodúchadlom Garett GTR2560R (max. plniaci tlak: 2,5 baru) a priamym vstrekovaním paliva. Agregát vyprodukuje maximálny krútiaci moment 420 Nm.

Každé zadné koleso je samostatne poháňané 44 kW (60 k) elektromotorom – rovnakým ako v štandardnom modeli Yaris Hybrid.

Hybridný pohonný systém dokáže vyvinúť celkový systémový výkon 309 kW (420 k).

Plný výkon (vrátane výkonu elektromotorov – 88 kW (120 k)) je dostupný počas prvých piatich sekúnd zrýchľovania. V cestnom režime sa k výkonu spaľovacieho motora pripojí „elektrický výkon“ 29 kW (40 k) po dobu 10 sekúnd.

Energia získavaná počas brzdenia sa ukladá do superkondenzátora, ktorý je v modeli Yaris Hybrid-R umiestnený pod zadnými sedadlami, kde sa v štandardnom modeli Yaris Hybrid nachádza akumulátor hybridného systému.

Medzi spaľovacím motorom a 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou sa nachádza tretí elektromotor, ktorý pracuje ako generátor v dvoch prípadoch: počas spomaľovania vyrába elektrinu na dobíjanie superkondenzátora a počas zrýchľovania priamo napája zadné elektromotory.

Druhý prípad nastáva len vtedy, keď výkon a krútiaci moment spaľovacieho motora prekračuje záberové schopnosti predných kolies.

Generátor sa správa ako vyspelý systém regulácie trakcie, ktorý namiesto obmedzenia výkonu pri preklzávaní predných kolies presmeruje krútiaci moment vo forme elektrickej energie na zadné kolesá v záujme zlepšenia akceleračnej schopnosti a ovládateľnosti vozidla.

Dizajn neustúpil hybridu

Rozšírené blatníky lemujú kolesá, ktoré majú špeciálne navrhnuté 18-palcové disky TRD a pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 225/40 R18 s asymetrickým dezénom. Drážkované a dierované brzdové kotúče zvierajú vpredu šesťpiestikové a vzadu štvorpiestikové brzdové strmene.

Na zadnom stĺpiku karosérie umiestnené rýchlootváracie veko palivovej nádrže uľahčuje rýchle tankovanie paliva v boxoch.

Dvojfarebné škrupinové sedadlá Recaro, majú bočné oporné vankúše potiahnuté čiernou kožou a zvyšok poťahu tvorí modrá Alcantara. Tá pokrýva časť výplne dverí a palubnej dosky, vďaka čomu interiér pôsobí jednotne a „pretekársky“.

Vysoko a bližšie k pravej ruke vodiča umiestnená radiaca páka sekvenčnej prevodovky umožňuje rýchle radenie na nižšie prevodové stupne potlačením dopredu a radenie nahor potiahnutím páky dozadu.

Z počítačovej hry na pretekársky okruh

Koncept Yaris Hybrid-R využíva rovnaký systém CAN-Gateway ECU, ktorý umožňuje vodičovi kupé GT86 uložiť si na USB kľúč alebo inteligentný telefón jazdné údaje zaznamenané počas jazdy na pretekárskom okruhu.

Takto získané údaje o polohe (pomocou GPS), zrýchlení, uhle zatočenia volantu, radení prevodových stupňov, otáčkach motora, rýchlosti jazdy a dokonca aj o teplote chladiacej kvapaliny sa potom môžu použiť na reprodukovanie podmienok počas reálneho kola na pretekárskom okruhu a na porovnanie s virtuálnym kolom zajazdeným na hracej konzole.

V koncepte Yaris Hybrid-R sa táto technológia posúva ešte o krok dopredu tým, že rovnaký princíp umožňuje využívať obrátene. Údaje z kôl odjazdených na hracej konzole sú poslané do riadiacej jednotky vozidla.

Elektronický riadiaci systém môže predvídať jazdné podmienky na príslušnom okruhu a optimalizovať fázy rekuperácie energie, činnosť systému regulácie trakcie, množstvo energie využívané v jednotlivých fázach a optimalizovať jazdné vlastnosti vozidla prostredníctvom zadných elektromotorov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  2. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  3. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  4. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  5. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  6. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  7. Zmeny v systéme revíznych postupov
  8. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 14 960
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 919
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 564
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 5 208
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 062
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 356
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 096
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 072
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Správa o stave republiky opozičného politika Róberta Fica.
  2. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  3. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  4. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  5. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  6. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  7. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  8. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 226 984
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 879
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 152
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 947
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 140
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 042
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 036
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 874
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu