SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Toyota Yaris Hybrid-R je malé žihadlo

Pretekársky Yaris s hybridným pohonom chce ohúriť výkonom 420 koní a technikou dostupnou len v hyperšportových hybridoch z dielní McLaren alebo Ferrari.

(Zdroj: Toyota)

BRATISLAVA. Hybridný pohon je ešte stále pomerne mladá technológia – prvá generácia priekopníckeho modelu Toyota Prius sa objavila v roku 1997, teda len pred 16 rokmi. Ako taká má budúcnosť stále pred sebou, pričom jej vývoj sa môže uberať mnohými rôznymi smermi.

Iba nedávno sa hybridná technológia začala objavovať v pretekárskych programoch a ľudia ju ešte stále celkom neberú ako riešenie umožňujúce zvýšiť maximálny výkon.

Yaris Hybrid R je ukážkou športového hybridu

Napíšte nám
o vašom vozidle

Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.

Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.

Čo o svojom aute napísať?


Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

Už sme písali, že hybridná pohonná sústava konceptu Yaris Hybrid R, ktorá vychádza z 3-dverového Yarisu, obsahuje vyladený 1,6-litrový zážihový motor a dva elektromotory.

Predné kolesá poháňa 221 kW (300 k) 1,6-litrový štvorvalcový motor s turbodúchadlom Garett GTR2560R (max. plniaci tlak: 2,5 baru) a priamym vstrekovaním paliva. Agregát vyprodukuje maximálny krútiaci moment 420 Nm.

Každé zadné koleso je samostatne poháňané 44 kW (60 k) elektromotorom – rovnakým ako v štandardnom modeli Yaris Hybrid.

Hybridný pohonný systém dokáže vyvinúť celkový systémový výkon 309 kW (420 k).

Plný výkon (vrátane výkonu elektromotorov – 88 kW (120 k)) je dostupný počas prvých piatich sekúnd zrýchľovania. V cestnom režime sa k výkonu spaľovacieho motora pripojí „elektrický výkon“ 29 kW (40 k) po dobu 10 sekúnd.

Energia získavaná počas brzdenia sa ukladá do superkondenzátora, ktorý je v modeli Yaris Hybrid-R umiestnený pod zadnými sedadlami, kde sa v štandardnom modeli Yaris Hybrid nachádza akumulátor hybridného systému.

Medzi spaľovacím motorom a 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou sa nachádza tretí elektromotor, ktorý pracuje ako generátor v dvoch prípadoch: počas spomaľovania vyrába elektrinu na dobíjanie superkondenzátora a počas zrýchľovania priamo napája zadné elektromotory.

Druhý prípad nastáva len vtedy, keď výkon a krútiaci moment spaľovacieho motora prekračuje záberové schopnosti predných kolies.

Generátor sa správa ako vyspelý systém regulácie trakcie, ktorý namiesto obmedzenia výkonu pri preklzávaní predných kolies presmeruje krútiaci moment vo forme elektrickej energie na zadné kolesá v záujme zlepšenia akceleračnej schopnosti a ovládateľnosti vozidla.

Dizajn neustúpil hybridu

Rozšírené blatníky lemujú kolesá, ktoré majú špeciálne navrhnuté 18-palcové disky TRD a pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 225/40 R18 s asymetrickým dezénom. Drážkované a dierované brzdové kotúče zvierajú vpredu šesťpiestikové a vzadu štvorpiestikové brzdové strmene.

Na zadnom stĺpiku karosérie umiestnené rýchlootváracie veko palivovej nádrže uľahčuje rýchle tankovanie paliva v boxoch.

Dvojfarebné škrupinové sedadlá Recaro, majú bočné oporné vankúše potiahnuté čiernou kožou a zvyšok poťahu tvorí modrá Alcantara. Tá pokrýva časť výplne dverí a palubnej dosky, vďaka čomu interiér pôsobí jednotne a „pretekársky“.

Vysoko a bližšie k pravej ruke vodiča umiestnená radiaca páka sekvenčnej prevodovky umožňuje rýchle radenie na nižšie prevodové stupne potlačením dopredu a radenie nahor potiahnutím páky dozadu.

Z počítačovej hry na pretekársky okruh

Koncept Yaris Hybrid-R využíva rovnaký systém CAN-Gateway ECU, ktorý umožňuje vodičovi kupé GT86 uložiť si na USB kľúč alebo inteligentný telefón jazdné údaje zaznamenané počas jazdy na pretekárskom okruhu.

Takto získané údaje o polohe (pomocou GPS), zrýchlení, uhle zatočenia volantu, radení prevodových stupňov, otáčkach motora, rýchlosti jazdy a dokonca aj o teplote chladiacej kvapaliny sa potom môžu použiť na reprodukovanie podmienok počas reálneho kola na pretekárskom okruhu a na porovnanie s virtuálnym kolom zajazdeným na hracej konzole.

V koncepte Yaris Hybrid-R sa táto technológia posúva ešte o krok dopredu tým, že rovnaký princíp umožňuje využívať obrátene. Údaje z kôl odjazdených na hracej konzole sú poslané do riadiacej jednotky vozidla.

Elektronický riadiaci systém môže predvídať jazdné podmienky na príslušnom okruhu a optimalizovať fázy rekuperácie energie, činnosť systému regulácie trakcie, množstvo energie využívané v jednotlivých fázach a optimalizovať jazdné vlastnosti vozidla prostredníctvom zadných elektromotorov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 192
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 191
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 840
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 249
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 225
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 693
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 037
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 770
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 719
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 583
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

10 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

8 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

13 h