Napíšte nám
o vašom vozidle
Pochváľte sa s ním na najnavštevovanejšom internetovom motoristickom magazíne na Slovensku, na AUTOsme.sk.
Predstavte svoju motorku alebo auto, ako sa oň staráte, ako ho servisujete, ... a odfoťte ho.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
BRATISLAVA. Nárazové testy Euro NCAP tvoria bernú mincu v prípade posudzovania bezpečnosti automobilov.
Nie je tajomstvom, že jednotlivé automobilky v snahe získať čo najlepšie hodnotenie, prispôsobujú bezpečnostné prvky vozidla tak, aby normovanými výsledkami testov prešli čo najlepšie.
To však nič nemení na tom, že „päťhviezdičkové“ autá v dnešnej dobe ponúkajú nepomerne vyššiu úroveň bezpečnosti v porovnaní s vozidlami z pred desiatich a viac rokov.
Na mimoriadne vysokom štandardne bezpečnosti majú svoju zásluhu aj stále častejšie využívané, elektronické a bezpečnostné systémy.
Posúvajú sa stále do nižších tried automobilov a tak je bežné, že aj vozidlo nižšej strednej triedy je vybavené napr. systémom na kontrolu neželaného opustenia jazdného pruhu, systémom na stráženie tzv. mŕtveho uhla alebo predkolíznym systémom s automatickým núdzovým brzdením.
Jedným z ocenených pomocníkov, vyvinutý koncernom Volkswagen, je napríklad aj kolízna brzda, ktorá brzdí vozidlo aj po prípadnej havárii a zamedzí tak jeho nekontrolovanému pohybu.
Päť hviezdičiek pre japoncov
Organizácia Euro NCAP si v posledných testoch do parády zobrala päť vozidiel: Lexus IS 300h, Mazda 6, Mitsubishi Space Star, Opel Adam a Toyota Corrola.
Aj tentoraz posudzovala vozidlá v štyroch základných kategóriách: ochrana dospelých cestujúcich, ochrana detí, ochrana chodcov a elektronické bezpečnostné systémy.
Lexus IS 300h
Najvyššie priemerné hodnotenie z posledných testov získal Lexus IS 300h a potvrdil tak triedu do ktorej právom patrí. Vysoké čísla v prvých troch kategóriách „kazí“ relatívne nízke hodnotenie bezpečnostných systémov vo vozidle – len na úrovni 66 %, čo má zrejme na svedomí absencia limitéra rýchlosti.
Porotcovia nezabudli pochváliť aktívnu kapotu vozidla. Automobil je schopný vyhodnotiť náraz s chodcom, nadvihnúť kapotu a lepšie rozložiť prípadný náraz hlavy na kapotu.
Toyota Corolla
Nová generácia jedného z najpredávanejších modelov auta na svete, Toyota Corolla obstála v nárazových testoch Euro NCAP veľmi podobne ako vyššie spomenutý model luxusnej divízie automobilky – Lexus.
Toyota v ochrane posádky dokonca o tri percentuálne body Lexus prekonáva. Nižšie (voči Lexusu), no napriek tomu slušné hodnotenie získala Corolla aj za ochranu chodcov.
Obe značky „koncernu“ – Toyota aj Lexus ochránia detskú posádku mimoriadne spoľahlivo.
Aj v prípade Toyoty Corolly chýba elektronický obmedzovač rýchlosti, čo sa prejavilo na hodnotení v kategórii Elektronické asistenčné systémy.
Mazda 6
Automobil z dielní Mazda je tretím zo štvorice japonských značiek, ktoré posledné testy Euro NCAP ovládli. Ani Mazda nepokazila vysoké hodnotenia pre japonské vozidlá a získala plný počet hviezdičiek.
Výrazne sa vyznamenala v kategórii Elektronických asistenčných systémov, kde získala až 81 percentuálnych bodov.
Dizajn novej Mazdy 6 hodnotíme ako vydarený, no porotcom sa „nepáči“ hrana kapoty motora, ktorá nemá potrebný deformačný účinok. Body stratené za hranu kapoty v kategórii Ochrana chodcov, získala Mazda späť za vyhotovenie predného nárazníka.
Mitsubishi Space Star
Posledným Japoncom je Mitsubishi so svojim „hviezdnym“ modelom. Napriek svojmu menu Space Star nezískal plný počet hviezdičiek. V kategórii malých automobil sú ale aj štyri hviezdy veľmi dobré hodnotenie.
Ochrana dospelých cestujúcich je na úrovni oveľa väčších a dospelejších automobilov.
Myslíme si, že Mitsubishi by získalo aj plný počet hviezdičiek, ak by ponúkalo rovnakú „elektronickú“ ochranu ako jeho väčší protihráči. V ochrane chodcov dokonca takmer všetkých, naposledy testovaných, prekonáva.
Opel Adam
Štýlový Opel Adam sa popasoval s nárazovými testami so cťou. Deti ochráni rovnako dobre ako Mazda 6.
V porovnaní so zvyšnými testovanými, dobre obstál v ponuke elektronických bezpečnostných prvkov. Body sa mu podarilo získať elektronickým obmedzovačom rýchlosti, na ktorého absenciu doplatili Lexus aj Toyota.