SME
Sobota, 10. jún, 2023 | Meniny má Margaréta
reklama

Škoda Octavia RS vyniká precíznym nájazdom do zákruty

Jakub Rejlek prešiel najzaujímavejšie cesty Rumunska, aby zistil, či najrýchlejšia škodovka všetkých čias získa prívlastok športového auta.

Škodovka prichádza s treťou generáciou rýchlej Octavie RS. Teraz ponúka 220 koní, maximálnu rýchlosť 248 km/h a vylepšenú elektronickú uzávierku XDS plus, ktorá má neutralizovať správanie v zákrute.Škodovka prichádza s treťou generáciou rýchlej Octavie RS. Teraz ponúka 220 koní, maximálnu rýchlosť 248 km/h a vylepšenú elektronickú uzávierku XDS plus, ktorá má neutralizovať správanie v zákrute. (Zdroj: Jakub Rejlek)

Škoda Octavia RS dostala opäť k dispozícii dva preplňované motory. Cielene som sa zameral na kombináciu benzínového motora s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou , teda na RS s najväčším šoférskym potenciálom.

Najlepšie ho preverilo niekoľko druhov asfaltu rumunskej cesty Transfagarasan, ktorú prezývajú Ceausescova diaľnica. V neuveriteľnej scenérii vydala Octavia RS zo seba to najlepšie, čo sa naučila v rukách vývojového oddelenia škodovky.

Nedá sa vyzdvihnúť jednotlivé časti, ale celkové naladenie a ideálnu kombináciu podvozka, motora, bŕzd a elektronických systémov.

Čakal som, že do popredia sa dostane komfort, nedotáčavosť a klasický charakter turbomotora. Nič z toho neplatí.

Získala ľahkosť a negatívny odklon

Najviac prekvapí ľahkosť, akou sa Octavia RS prenáša cez veľmi nerovný povrch. Neodskakuje, tlmiče dokážu filtrovať nerovnosti, ale zároveň sú dostatočne tuhé na to, aby sa karoséria nenakláňala ako v bežnej Octavii.

Octavia výborne drží v zákrutách, čo dokazujú aj vyjadrenia technikov podvozka, ktorí zásadne zmenili kinematiku zadnej nápravy.

Zadné kolesá majú zhruba o 1,5 stupňa väčší negatívny sklon ako v bežnej verzii. Ešte zaujímavejšie sa Octavia správa na mokrom povrchu.

skoda_cesta_r8531.jpg

Na základe prvých kilometrov na najkrajších a šoférsky tiež najťažších cestách Európy súdim, že Octavia RS si konečne zaslúži aj prívlastok športová škodovka.

Dostala totiž vylepšenú elektronickú uzávierku XDS Plus, ktorá funguje aj po deaktivovaní trakčnej kontroly a prepnutí stabilizačného systému do režimu ESC Sport.

Netýka sa to výjazdu zo zákruty, tam kolesá v závislosti od množstva plynu prešmykujú, ale správania v nájazde a prejazde zákruty. Ako nepriateľ elektronických pomôcok som musel ostať ticho, lebo tento doplnok funguje slušne.

Ťahá za vnútorné koleso a slušne brzdí

S Octaviou RS môžete vojsť do zákruty vysokou rýchlosťou, iba zatočíte volantom a predná časť kopíruje polomer zákruty. Vo volante jemne cítite, akoby vnútri zákruty niekto chytil vnútorné koleso a držal ho.

Systém nezasahuje do výkonu, nekontrolovateľne nepribrzďuje, takže to neovplyvňuje správanie auta. Len drží Octaviu RS v neutrálnom postavení.

Za zákrutou už môžete stúpiť agresívne na plyn a kolesá budú držať alebo strácať trakciu podľa podmienok. To neprekáža, pretože tam sa už dá všetko vyriešiť plynom a volantom.

skodapodvozok_r9406.jpg

Škoda Octavia RS potešila prepojením schopného podvozka, nadpriemerného riadenia a slušných bŕzd. Tie sú v športom aute rozhodujúce.

Priznávam, nájazd do zákruty mi vyrazil dych. Podľa mňa je to najlepšia vlastnosť Octavie RS. Vďaka tomu s ňou môžete veľmi presne a rýchlo jazdiť po kľukatých horských cestách aj na mokrom povrchu.

Milujem, keď stačí položiť nohu na brzdový pedál a on vám dá jasne najavo, že je pripravený zahryznúť doštičky do kotúčov. Brzdy sú doslova jedovaté.

Navyše brzdový pedál silne tlačí proti nohe a to mám veľmi rád, lebo mám istotu, že sa do niečoho opieram.

Turbodúchadlo nezničilo charakter

Benzínový preplňovaný štvorvalec ukázal svoj potenciál už na diaľnici. Papierové údaje nie sú podstatné, jeho charakter áno. "Fúkaný" benzín pripomína skôr atmosférické nasávanie, lebo

Octavia RS nemá typický priebeh turbomotora, teda mierne oneskorenie a potom výrazný kopanec od zrýchlenia. Motor nastupuje jemne a bez dlhej prestávky, ale s menej výrazným vystrelením vpred.

Začína pod hranicou dvoch tisíc otáčok, ale podľa môjho subjektívneho pocitu pokračuje až do šesť tisíc otáčok. Krútiaci moment lineárne zosilňuje a motor ide za plynom až s neprirodzenou ľahkosťou.

skoda_dizajn_r4611.jpg
Dizajnéri sa našťastie nenechali uniesť prehnanou kreativitou a zachovali štýl športového auta tejto kategórie.

Neunaví sa , ide na jednotke, dvojke, trojke ale aj štvorke a päťke. Neviem, či je to relatívne nízkou hmotnosťou 1425 kg alebo nastavením riadiacej jednotky, určite ma to príjemne prekvapilo.

Navyše je to prvé auto za posledné roky, ktoré obmedzovač nezastaví v rozlete pred červeným poľom otáčkomera. Ručička pokojne pokračuje hlboko za jeho hranicu až k sedemtisíc otáčok.

S motorom však súvisí i jedno z mála mínusov, ktoré som na Octavii RS našiel.

Robí falošný zvuk

Bohužiaľ už aj Octavia RS dostala Sound generátor, ktorý na základe elektrických vibrácií vyrába zvláštny virtuálny zvuk pripomínajúci niečo medzi starou stodvadsiatkou a boxerom od Subaru.

Zvuk jednoducho nepasuje k charakteru benzínového štvorvalca. Jeho intenzita je vo vyšších rýchlostiach doslova otravná.

Našťastie ho systém umožňuje úplne deaktivovať. Manuálna šesťstupňová prevodovka je štandardom, ktorému niet čo vytknúť. Presne radí, iba dráhy by mohli byť o niečo kratšie.

Radšej benzín ako diesel

Na takmer sto kilometroch som si vyskúšal aj druhú verziu s turbodieselom, ktorý je vyladený na 184 koní a 380 Nm krútiaceho momentu.

Viem, že ide o veľmi žiadanú a najpredávanejšiu verziu, ale ten, kto má rád zákruty, musí skončiť pri benzínovej verzii. Turbodiesel totiž vôbec v ničom neprekvapil.

Ide o klasický prejav s masívnym nástupom záťahu, ktorý po 1250 otáčkach zvädne. Hrubší chod sa prejavuje v celkovom správaní. Aj keď má naftová verzia „iba“ o 45 kilogramov viac, ihneď cítite vo volante tvrdší prejav.

skoda_brzdy_r2896.jpg

Octavia RS má o palec väčšie brzdy ako nový Golf GTI.

Jednako je viac hmotnosti na predných kolesách. Ako príklad mi stačil deväťkilometrový zjazd. S benzínom som to prešiel niekoľkokrát a ani raz brzdy nezvädli.

S turbodieselom stačilo zísť dolu raz a už sa z nich dymilo. Zároveň sa prejavilo iné rozloženie hmotnosti, lebo nám zadná časť chcela niekoľkokrát v zákrute utiecť. Dochádza tu teda k výraznejšiemu prenosu hmotnosti.

Silu vidno navonok

Od bežného auta sa RS líši iba decentnými zmenami detailov. Karosériu znížili o 15 mm a na chladič použili vkusnú čiernu lakovanú mriežku, ktorá pasuje hlavne k bielej farbe a netradičnej Steel Grey.

Na fotkách až tak nevynikne, ale reálne pôsobí veľmi sexi. Tradične krikľavých modrých, zelených a červených už máme dosť, ale táto evokuje vojenské špeciály a vyzerá na Octavii skutočne výborne.

Práve na nej vyniknú čierne detaily, červený reflexný pruh na zadnom nárazníku a tiež veľké dvojfarebné 19 palcové kolesá Xtrem.

Nechýba výrazne prerezávaný predný nárazník s veľkými vstupmi vzduchu doplnený LED diódovými prúžkami, vo verzii kombi zdobí piate dvere strešný spojler, liftback zasa menšie krídlo. Dvojica koncoviek má teraz hranatý tvar.

Vo vnútri urobili decentné zmeny

Interiér sa zmenil ešte menej. Dominujú v ňom anatomické sedadlá s integrovanou opierkou, ktoré majú vynikajúcu oporu tela aj keď sú pre mňa prekvapivo príliš vysoko.

Prístroje majú jemne odlišnú grafiku a na stredovom tuneli pred radiacou pákou pribudlo jedno dôležité tlačidlo s logom RS. S ním meníte charakter rýchlej Octavie.

Vybrať si môžete z režimov Normal, Sport, Individual a ECO. Zvyšok poznáme z nedávno predstavenej štandardnej Octavie a Octavie Combi.

Technické parametre

Značka

Škoda

Model

Octavia RS

Motor

2,0 TSI

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1984

Výkon (kw(k))

162 (220)

Pri otáčkach (ot./min.)

4500-6200

Krútiaci moment (Nm)

350

Pri otáčkach (ot./min)

1500-4400

Prevodovka

man. 6st.

Rázvor náprav (mm)

2680

Dĺžka (mm)

4685

Šírka (mm)

1814

Výška (mm)

1449

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1425

Objem batož. priestoru (l)

590

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

248

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,2-6,4

Cena test. modelu od (eur)

24.690

ico

Prvý dojem

Nová Octavia RS ma milo prekvapila a myslím si, že zo všetkých generácií si práve na tejto tretej dali inžinieri najviac záležať.

V dnešnej dobe príjemný paradox. Základná cena je na začiatok predaja nastavená priaznivo, len málo cez 24.690 eur.

Ak škodovka o rok pridá verziu Octavia RS 2,0 TDI 4x4, môže počtom predaných kusov predbehnúť všetky doposiaľ predané Octavie RS.

Je to dobrá správa, lebo sa šepká, že by mohla prísť verzia Performance podobne ako pri Golfe GTI.

Jakub Rejlek

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  3. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  4. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  5. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  8. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  1. Blúdia parazity aj vo vašom tele?
  2. Hráči získali päťtisíc eur a stretnú sa s Ronaldom
  3. Ojazdených elektromobilov je v SR 3x viac než pred covidom
  4. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  5. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  6. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  7. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  8. Super zábava, super deň
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 917
  2. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 755
  3. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 6 443
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 653
  5. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 158
  6. Ako znížiť vysoký cholesterol? 4 881
  7. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 551
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 540
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sucho má vplyv aj na úrodu.

Tento rok prší viac ako vlani.


8. jún
Zničené mesto Buča po ústupe ruských vojakov.

Ak ich nezastavíme, vrátia sa znova.


Visegrad Insight a 1 ďalší 17 h
Erling Haaland a Lautaro Martínez.

V sobotu sa hrá finále Ligy majstrov 2022/2023 medzi Manchestrom City a Interom Miláno.


16 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


7 h
reklama

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Kto skutočne vládne Rusku? 1. časť.
  2. Peter Svoreň: Slováci takmer vôbec neinvestujú. Aj to je dôvod nízkeho finančného majetku
  3. Jakub Konečný: Do práce na bicykli? Táto krajina stále nemyslí na ekologickú dopravu
  4. Irena Šimuneková: Tajchy Štiavnických hôr 3.
  5. Rastislav Puchala: Missis Russko
  6. Roman Kebísek: Gauguin s priateľmi vyzdobil maľbami hostinec, v ktorom v r. 1889/90 žili. Je múzeom
  7. Ľudmila Križanovská: Šikanovanie ukrajinského dievčatka. Prečo ma sklamala známa exmoderátorka?
  8. Lukáš Reich: Invázna armáda RF
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 21 507
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 10 366
  3. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 8 812
  4. Vlasta Sedláková: Ako je to s naším štátnym dlhom? Je nižší ako za čias Fica a Pellegriniho. 7 234
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 675
  6. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 455
  7. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 4 926
  8. Rastislav Puchala: Zakázať Bibliu? 4 557
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu