Škoda Octavia RS vyniká precíznym nájazdom do zákruty

Jakub Rejlek prešiel najzaujímavejšie cesty Rumunska, aby zistil, či najrýchlejšia škodovka všetkých čias získa prívlastok športového auta.

Škodovka prichádza s treťou generáciou rýchlej Octavie RS. Teraz ponúka 220 koní, maximálnu rýchlosť 248 km/h a vylepšenú elektronickú uzávierku XDS plus, ktorá má neutralizovať správanie v zákrute.(Zdroj: Jakub Rejlek)

Škoda Octavia RS dostala opäť k dispozícii dva preplňované motory. Cielene som sa zameral na kombináciu benzínového motora s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou , teda na RS s najväčším šoférskym potenciálom.

Najlepšie ho preverilo niekoľko druhov asfaltu rumunskej cesty Transfagarasan, ktorú prezývajú Ceausescova diaľnica. V neuveriteľnej scenérii vydala Octavia RS zo seba to najlepšie, čo sa naučila v rukách vývojového oddelenia škodovky.

Nedá sa vyzdvihnúť jednotlivé časti, ale celkové naladenie a ideálnu kombináciu podvozka, motora, bŕzd a elektronických systémov.

Čakal som, že do popredia sa dostane komfort, nedotáčavosť a klasický charakter turbomotora. Nič z toho neplatí.

Získala ľahkosť a negatívny odklon

Najviac prekvapí ľahkosť, akou sa Octavia RS prenáša cez veľmi nerovný povrch. Neodskakuje, tlmiče dokážu filtrovať nerovnosti, ale zároveň sú dostatočne tuhé na to, aby sa karoséria nenakláňala ako v bežnej Octavii.

Octavia výborne drží v zákrutách, čo dokazujú aj vyjadrenia technikov podvozka, ktorí zásadne zmenili kinematiku zadnej nápravy.

Zadné kolesá majú zhruba o 1,5 stupňa väčší negatívny sklon ako v bežnej verzii. Ešte zaujímavejšie sa Octavia správa na mokrom povrchu.

skoda_cesta_r8531.jpg

Na základe prvých kilometrov na najkrajších a šoférsky tiež najťažších cestách Európy súdim, že Octavia RS si konečne zaslúži aj prívlastok športová škodovka.

Dostala totiž vylepšenú elektronickú uzávierku XDS Plus, ktorá funguje aj po deaktivovaní trakčnej kontroly a prepnutí stabilizačného systému do režimu ESC Sport.

Netýka sa to výjazdu zo zákruty, tam kolesá v závislosti od množstva plynu prešmykujú, ale správania v nájazde a prejazde zákruty. Ako nepriateľ elektronických pomôcok som musel ostať ticho, lebo tento doplnok funguje slušne.

Ťahá za vnútorné koleso a slušne brzdí

S Octaviou RS môžete vojsť do zákruty vysokou rýchlosťou, iba zatočíte volantom a predná časť kopíruje polomer zákruty. Vo volante jemne cítite, akoby vnútri zákruty niekto chytil vnútorné koleso a držal ho.

Systém nezasahuje do výkonu, nekontrolovateľne nepribrzďuje, takže to neovplyvňuje správanie auta. Len drží Octaviu RS v neutrálnom postavení.

Za zákrutou už môžete stúpiť agresívne na plyn a kolesá budú držať alebo strácať trakciu podľa podmienok. To neprekáža, pretože tam sa už dá všetko vyriešiť plynom a volantom.

skodapodvozok_r9406.jpg

Škoda Octavia RS potešila prepojením schopného podvozka, nadpriemerného riadenia a slušných bŕzd. Tie sú v športom aute rozhodujúce.

Priznávam, nájazd do zákruty mi vyrazil dych. Podľa mňa je to najlepšia vlastnosť Octavie RS. Vďaka tomu s ňou môžete veľmi presne a rýchlo jazdiť po kľukatých horských cestách aj na mokrom povrchu.

Milujem, keď stačí položiť nohu na brzdový pedál a on vám dá jasne najavo, že je pripravený zahryznúť doštičky do kotúčov. Brzdy sú doslova jedovaté.

Navyše brzdový pedál silne tlačí proti nohe a to mám veľmi rád, lebo mám istotu, že sa do niečoho opieram.

Turbodúchadlo nezničilo charakter

Benzínový preplňovaný štvorvalec ukázal svoj potenciál už na diaľnici. Papierové údaje nie sú podstatné, jeho charakter áno. "Fúkaný" benzín pripomína skôr atmosférické nasávanie, lebo

Octavia RS nemá typický priebeh turbomotora, teda mierne oneskorenie a potom výrazný kopanec od zrýchlenia. Motor nastupuje jemne a bez dlhej prestávky, ale s menej výrazným vystrelením vpred.

Začína pod hranicou dvoch tisíc otáčok, ale podľa môjho subjektívneho pocitu pokračuje až do šesť tisíc otáčok. Krútiaci moment lineárne zosilňuje a motor ide za plynom až s neprirodzenou ľahkosťou.

skoda_dizajn_r4611.jpg
Dizajnéri sa našťastie nenechali uniesť prehnanou kreativitou a zachovali štýl športového auta tejto kategórie.

Neunaví sa , ide na jednotke, dvojke, trojke ale aj štvorke a päťke. Neviem, či je to relatívne nízkou hmotnosťou 1425 kg alebo nastavením riadiacej jednotky, určite ma to príjemne prekvapilo.

Navyše je to prvé auto za posledné roky, ktoré obmedzovač nezastaví v rozlete pred červeným poľom otáčkomera. Ručička pokojne pokračuje hlboko za jeho hranicu až k sedemtisíc otáčok.

S motorom však súvisí i jedno z mála mínusov, ktoré som na Octavii RS našiel.

Robí falošný zvuk

Bohužiaľ už aj Octavia RS dostala Sound generátor, ktorý na základe elektrických vibrácií vyrába zvláštny virtuálny zvuk pripomínajúci niečo medzi starou stodvadsiatkou a boxerom od Subaru.

Zvuk jednoducho nepasuje k charakteru benzínového štvorvalca. Jeho intenzita je vo vyšších rýchlostiach doslova otravná.

Našťastie ho systém umožňuje úplne deaktivovať. Manuálna šesťstupňová prevodovka je štandardom, ktorému niet čo vytknúť. Presne radí, iba dráhy by mohli byť o niečo kratšie.

Radšej benzín ako diesel

Na takmer sto kilometroch som si vyskúšal aj druhú verziu s turbodieselom, ktorý je vyladený na 184 koní a 380 Nm krútiaceho momentu.

Viem, že ide o veľmi žiadanú a najpredávanejšiu verziu, ale ten, kto má rád zákruty, musí skončiť pri benzínovej verzii. Turbodiesel totiž vôbec v ničom neprekvapil.

Ide o klasický prejav s masívnym nástupom záťahu, ktorý po 1250 otáčkach zvädne. Hrubší chod sa prejavuje v celkovom správaní. Aj keď má naftová verzia „iba“ o 45 kilogramov viac, ihneď cítite vo volante tvrdší prejav.

skoda_brzdy_r2896.jpg

Octavia RS má o palec väčšie brzdy ako nový Golf GTI.

Jednako je viac hmotnosti na predných kolesách. Ako príklad mi stačil deväťkilometrový zjazd. S benzínom som to prešiel niekoľkokrát a ani raz brzdy nezvädli.

S turbodieselom stačilo zísť dolu raz a už sa z nich dymilo. Zároveň sa prejavilo iné rozloženie hmotnosti, lebo nám zadná časť chcela niekoľkokrát v zákrute utiecť. Dochádza tu teda k výraznejšiemu prenosu hmotnosti.

Silu vidno navonok

Od bežného auta sa RS líši iba decentnými zmenami detailov. Karosériu znížili o 15 mm a na chladič použili vkusnú čiernu lakovanú mriežku, ktorá pasuje hlavne k bielej farbe a netradičnej Steel Grey.

Na fotkách až tak nevynikne, ale reálne pôsobí veľmi sexi. Tradične krikľavých modrých, zelených a červených už máme dosť, ale táto evokuje vojenské špeciály a vyzerá na Octavii skutočne výborne.

Práve na nej vyniknú čierne detaily, červený reflexný pruh na zadnom nárazníku a tiež veľké dvojfarebné 19 palcové kolesá Xtrem.

Nechýba výrazne prerezávaný predný nárazník s veľkými vstupmi vzduchu doplnený LED diódovými prúžkami, vo verzii kombi zdobí piate dvere strešný spojler, liftback zasa menšie krídlo. Dvojica koncoviek má teraz hranatý tvar.

Vo vnútri urobili decentné zmeny

Interiér sa zmenil ešte menej. Dominujú v ňom anatomické sedadlá s integrovanou opierkou, ktoré majú vynikajúcu oporu tela aj keď sú pre mňa prekvapivo príliš vysoko.

Prístroje majú jemne odlišnú grafiku a na stredovom tuneli pred radiacou pákou pribudlo jedno dôležité tlačidlo s logom RS. S ním meníte charakter rýchlej Octavie.

Vybrať si môžete z režimov Normal, Sport, Individual a ECO. Zvyšok poznáme z nedávno predstavenej štandardnej Octavie a Octavie Combi.

Technické parametre

Značka

Škoda

Model

Octavia RS

Motor

2,0 TSI

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1984

Výkon (kw(k))

162 (220)

Pri otáčkach (ot./min.)

4500-6200

Krútiaci moment (Nm)

350

Pri otáčkach (ot./min)

1500-4400

Prevodovka

man. 6st.

Rázvor náprav (mm)

2680

Dĺžka (mm)

4685

Šírka (mm)

1814

Výška (mm)

1449

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1425

Objem batož. priestoru (l)

590

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

248

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,2-6,4

Cena test. modelu od (eur)

24.690

ico

Prvý dojem

Nová Octavia RS ma milo prekvapila a myslím si, že zo všetkých generácií si práve na tejto tretej dali inžinieri najviac záležať.

V dnešnej dobe príjemný paradox. Základná cena je na začiatok predaja nastavená priaznivo, len málo cez 24.690 eur.

Ak škodovka o rok pridá verziu Octavia RS 2,0 TDI 4x4, môže počtom predaných kusov predbehnúť všetky doposiaľ predané Octavie RS.

Je to dobrá správa, lebo sa šepká, že by mohla prísť verzia Performance podobne ako pri Golfe GTI.

Jakub Rejlek

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 705
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 429
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 352
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 309
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 882
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 823
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 826
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 700
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 855
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 316

Téma: Škoda


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

Betliar je miesto, kde ožívajú časy Andrássyovcov, hovorí Július Barczi. Vládne tu zmes nostalgie a sentimentu

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

Neprehliadnite tiež

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.