SME

Škoda Octavia RS vyniká precíznym nájazdom do zákruty

Jakub Rejlek prešiel najzaujímavejšie cesty Rumunska, aby zistil, či najrýchlejšia škodovka všetkých čias získa prívlastok športového auta.

Škodovka prichádza s treťou generáciou rýchlej Octavie RS. Teraz ponúka 220 koní, maximálnu rýchlosť 248 km/h a vylepšenú elektronickú uzávierku XDS plus, ktorá má neutralizovať správanie v zákrute.Škodovka prichádza s treťou generáciou rýchlej Octavie RS. Teraz ponúka 220 koní, maximálnu rýchlosť 248 km/h a vylepšenú elektronickú uzávierku XDS plus, ktorá má neutralizovať správanie v zákrute. (Zdroj: Jakub Rejlek)

Škoda Octavia RS dostala opäť k dispozícii dva preplňované motory. Cielene som sa zameral na kombináciu benzínového motora s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou , teda na RS s najväčším šoférskym potenciálom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najlepšie ho preverilo niekoľko druhov asfaltu rumunskej cesty Transfagarasan, ktorú prezývajú Ceausescova diaľnica. V neuveriteľnej scenérii vydala Octavia RS zo seba to najlepšie, čo sa naučila v rukách vývojového oddelenia škodovky.

Nedá sa vyzdvihnúť jednotlivé časti, ale celkové naladenie a ideálnu kombináciu podvozka, motora, bŕzd a elektronických systémov.

SkryťVypnúť reklamu

Čakal som, že do popredia sa dostane komfort, nedotáčavosť a klasický charakter turbomotora. Nič z toho neplatí.

Získala ľahkosť a negatívny odklonNajviac prekvapí ľahkosť, akou sa Octavia RS prenáša cez veľmi nerovný povrch. Neodskakuje, tlmiče dokážu filtrovať nerovnosti, ale zároveň sú dostatočne tuhé na to, aby sa karoséria nenakláňala ako v bežnej Octavii.

Octavia výborne drží v zákrutách, čo dokazujú aj vyjadrenia technikov podvozka, ktorí zásadne zmenili kinematiku zadnej nápravy.

Zadné kolesá majú zhruba o 1,5 stupňa väčší negatívny sklon ako v bežnej verzii. Ešte zaujímavejšie sa Octavia správa na mokrom povrchu.

Na základe prvých kilometrov na najkrajších a šoférsky tiež najťažších cestách Európy súdim, že Octavia RS si konečne zaslúži aj prívlastok športová škodovka.

SkryťVypnúť reklamu

Dostala totiž vylepšenú elektronickú uzávierku XDS Plus, ktorá funguje aj po deaktivovaní trakčnej kontroly a prepnutí stabilizačného systému do režimu ESC Sport.

Netýka sa to výjazdu zo zákruty, tam kolesá v závislosti od množstva plynu prešmykujú, ale správania v nájazde a prejazde zákruty. Ako nepriateľ elektronických pomôcok som musel ostať ticho, lebo tento doplnok funguje slušne.

Ťahá za vnútorné koleso a slušne brzdíS Octaviou RS môžete vojsť do zákruty vysokou rýchlosťou, iba zatočíte volantom a predná časť kopíruje polomer zákruty. Vo volante jemne cítite, akoby vnútri zákruty niekto chytil vnútorné koleso a držal ho.

Systém nezasahuje do výkonu, nekontrolovateľne nepribrzďuje, takže to neovplyvňuje správanie auta. Len drží Octaviu RS v neutrálnom postavení.

SkryťVypnúť reklamu

Za zákrutou už môžete stúpiť agresívne na plyn a kolesá budú držať alebo strácať trakciu podľa podmienok. To neprekáža, pretože tam sa už dá všetko vyriešiť plynom a volantom.

Škoda Octavia RS potešila prepojením schopného podvozka, nadpriemerného riadenia a slušných bŕzd. Tie sú v športom aute rozhodujúce.

Priznávam, nájazd do zákruty mi vyrazil dych. Podľa mňa je to najlepšia vlastnosť Octavie RS. Vďaka tomu s ňou môžete veľmi presne a rýchlo jazdiť po kľukatých horských cestách aj na mokrom povrchu.

Milujem, keď stačí položiť nohu na brzdový pedál a on vám dá jasne najavo, že je pripravený zahryznúť doštičky do kotúčov. Brzdy sú doslova jedovaté.

Navyše brzdový pedál silne tlačí proti nohe a to mám veľmi rád, lebo mám istotu, že sa do niečoho opieram.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Turbodúchadlo nezničilo charakterBenzínový preplňovaný štvorvalec ukázal svoj potenciál už na diaľnici. Papierové údaje nie sú podstatné, jeho charakter áno. "Fúkaný" benzín pripomína skôr atmosférické nasávanie, lebo

Octavia RS nemá typický priebeh turbomotora, teda mierne oneskorenie a potom výrazný kopanec od zrýchlenia. Motor nastupuje jemne a bez dlhej prestávky, ale s menej výrazným vystrelením vpred.

Začína pod hranicou dvoch tisíc otáčok, ale podľa môjho subjektívneho pocitu pokračuje až do šesť tisíc otáčok. Krútiaci moment lineárne zosilňuje a motor ide za plynom až s neprirodzenou ľahkosťou.

Dizajnéri sa našťastie nenechali uniesť prehnanou kreativitou a zachovali štýl športového auta tejto kategórie.

Neunaví sa , ide na jednotke, dvojke, trojke ale aj štvorke a päťke. Neviem, či je to relatívne nízkou hmotnosťou 1425 kg alebo nastavením riadiacej jednotky, určite ma to príjemne prekvapilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Navyše je to prvé auto za posledné roky, ktoré obmedzovač nezastaví v rozlete pred červeným poľom otáčkomera. Ručička pokojne pokračuje hlboko za jeho hranicu až k sedemtisíc otáčok.

S motorom však súvisí i jedno z mála mínusov, ktoré som na Octavii RS našiel.

Robí falošný zvukBohužiaľ už aj Octavia RS dostala Sound generátor, ktorý na základe elektrických vibrácií vyrába zvláštny virtuálny zvuk pripomínajúci niečo medzi starou stodvadsiatkou a boxerom od Subaru.

Zvuk jednoducho nepasuje k charakteru benzínového štvorvalca. Jeho intenzita je vo vyšších rýchlostiach doslova otravná.

Našťastie ho systém umožňuje úplne deaktivovať. Manuálna šesťstupňová prevodovka je štandardom, ktorému niet čo vytknúť. Presne radí, iba dráhy by mohli byť o niečo kratšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Radšej benzín ako dieselNa takmer sto kilometroch som si vyskúšal aj druhú verziu s turbodieselom, ktorý je vyladený na 184 koní a 380 Nm krútiaceho momentu.

Viem, že ide o veľmi žiadanú a najpredávanejšiu verziu, ale ten, kto má rád zákruty, musí skončiť pri benzínovej verzii. Turbodiesel totiž vôbec v ničom neprekvapil.

Ide o klasický prejav s masívnym nástupom záťahu, ktorý po 1250 otáčkach zvädne. Hrubší chod sa prejavuje v celkovom správaní. Aj keď má naftová verzia „iba“ o 45 kilogramov viac, ihneď cítite vo volante tvrdší prejav.

Octavia RS má o palec väčšie brzdy ako nový Golf GTI.

Jednako je viac hmotnosti na predných kolesách. Ako príklad mi stačil deväťkilometrový zjazd. S benzínom som to prešiel niekoľkokrát a ani raz brzdy nezvädli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S turbodieselom stačilo zísť dolu raz a už sa z nich dymilo. Zároveň sa prejavilo iné rozloženie hmotnosti, lebo nám zadná časť chcela niekoľkokrát v zákrute utiecť. Dochádza tu teda k výraznejšiemu prenosu hmotnosti.

Silu vidno navonokOd bežného auta sa RS líši iba decentnými zmenami detailov. Karosériu znížili o 15 mm a na chladič použili vkusnú čiernu lakovanú mriežku, ktorá pasuje hlavne k bielej farbe a netradičnej Steel Grey.

Na fotkách až tak nevynikne, ale reálne pôsobí veľmi sexi. Tradične krikľavých modrých, zelených a červených už máme dosť, ale táto evokuje vojenské špeciály a vyzerá na Octavii skutočne výborne.

Práve na nej vyniknú čierne detaily, červený reflexný pruh na zadnom nárazníku a tiež veľké dvojfarebné 19 palcové kolesá Xtrem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nechýba výrazne prerezávaný predný nárazník s veľkými vstupmi vzduchu doplnený LED diódovými prúžkami, vo verzii kombi zdobí piate dvere strešný spojler, liftback zasa menšie krídlo. Dvojica koncoviek má teraz hranatý tvar.

Vo vnútri urobili decentné zmenyInteriér sa zmenil ešte menej. Dominujú v ňom anatomické sedadlá s integrovanou opierkou, ktoré majú vynikajúcu oporu tela aj keď sú pre mňa prekvapivo príliš vysoko.

Prístroje majú jemne odlišnú grafiku a na stredovom tuneli pred radiacou pákou pribudlo jedno dôležité tlačidlo s logom RS. S ním meníte charakter rýchlej Octavie.

Vybrať si môžete z režimov Normal, Sport, Individual a ECO. Zvyšok poznáme z nedávno predstavenej štandardnej Octavie a Octavie Combi.

Technické parametreZnačka

Škoda

Model

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Octavia RS

Motor

2,0 TSI

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1984

Výkon (kw(k))

162 (220)

Pri otáčkach (ot./min.)

4500-6200

Krútiaci moment (Nm)

350

Pri otáčkach (ot./min)

1500-4400

Prevodovka

man. 6st.

Rázvor náprav (mm)

2680

Dĺžka (mm)

4685

Šírka (mm)

1814

Výška (mm)

1449

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1425

Objem batož. priestoru (l)

590

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

248

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,2-6,4

Cena test. modelu od (eur)

24.690

Prvý dojem Nová Octavia RS ma milo prekvapila a myslím si, že zo všetkých generácií si práve na tejto tretej dali inžinieri najviac záležať.

V dnešnej dobe príjemný paradox. Základná cena je na začiatok predaja nastavená priaznivo, len málo cez 24.690 eur.

Ak škodovka o rok pridá verziu Octavia RS 2,0 TDI 4x4, môže počtom predaných kusov predbehnúť všetky doposiaľ predané Octavie RS.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to dobrá správa, lebo sa šepká, že by mohla prísť verzia Performance podobne ako pri Golfe GTI.

Jakub RejlekAutor: Jakub Rejlek

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 737
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 685
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 366
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 805
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 315
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 075
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 464
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 500
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu