Napíšte nám
o vašom vozidle
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
Toyota Motor Corporation oznámila dokončenie vývoja pokrokového systému na podporu riadenia, označovaného AHDA (Automated Highway Driving Assist), ktorý využíva technológiu automatického riadenia v záujme bezpečnejšieho cestovania po rýchlostných komunikáciách.
AHDA spája dve technológie automatického riadenia na podporu bezpečnejšej jazdy a nižšej únavy vodiča.
Kooperatívny adaptívny tempomat, ktorý bezdrôtovo komunikuje s vozidlami vpredu a udržuje od nich bezpečný odstup, a systém na sledovanie jazdných pruhov (Lane Trace Control), ktorý zásahmi do riadenia pomáha udržiavať optimálnu trajektóriu vozidla v rámci jazdného pruhu.
Zodpovednosť ostáva na vodičovi
Na rozdiel od klasického adaptívneho tempomatu, ktorý na detekciu iných vozidiel využíva radar, je kooperatívny adaptívny tempomat postavený na komunikácii medzi vozidlami, pri ktorej sa prenášajú údaje o zrýchľovaní a spomaľovaní vozidiel idúcich vpredu.
Týmto spôsobom je zabezpečené aby vozidlá za nimi mohli upravovať svoju rýchlosť a udržiavať bezpečný odstup. Vďaka odbúravaniu zbytočného zrýchľovania a spomaľovania tento systém údajne zlepšuje spotrebu paliva a napomáha k väčšej plynulosti premávky.
Systém na sledovanie jazdných pruhov s technológiami automatického riadenia využíva kamery, radar pracujúci v pásme milimetrových vĺn a riadiaci softvér na hladké udržiavanie optimálnej trajektórie jazdy pri akejkoľvek rýchlosti.
Zariadenie podľa potreby upravuje uhol natočenia kolies vozidla, hnací moment a brzdnú silu v snahe udržiavať optimálnu trajektóriu v rámci jazdného pruhu.
V kontexte rýchlo starnúcej populácie v budúcich rokoch budú dosiahnuté výsledky využité na vývoj technológií na podporu vodičov aj z radov seniorov.
Nároky na ochranu chodcov sa zvyšujú
Toyota sa pochválila, že okrem systému automatického riadenia že vyvinula aj bezpečnostný systém na predchádzanie kolíziám (PCS), ktorý využíva technológiu automatického riadenia v kombinácii so zvýšeným núdzovým brzdným účinkom a automatickým brzdením, aby napomohla predchádzať stretom s chodcami.
Nový bezpečnostný systém môže pomôcť úplne predísť nehode v prípadoch, keď samotné brzdenie nepostačuje, napríklad keď vozidlo ide príliš rýchlo a chodec nečakane vstúpi do jeho dráhy.
Chodca dokážu detekovať palubné senzory, a ak systém vyhodnotí, že hrozí riziko stretu, pred vodičom sa na palubnej doske okamžite zobrazí optické varovanie.
V prípade, že pravdepodobnosť kolízie rastie, systém reaguje zvukovým aj optickým varovaním, aby vodič ihneď pristúpil k úhybnému manévru, a súčasne sa tiež aktivuje funkcia posilnenia brzdného účinku a automatického brzdenia.
Ak systém vyhodnotí, že stretu sa samotným brzdením už nemožno vyhnúť a v okolí je dosť miesta na manéver, aktivuje sa asistent riadenia, aby vozidlo chodca podľa možnosti minulo.
Systém je tak nápadne podobný len nedávno predstavenému systému spoločnosti Ford, o ktorom sme písali včera.