SME
Nedeľa, 24. október, 2021 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Nové pravidlá taxíkom dovolili, čo mohli aj doteraz

Poslanci schválili návrh, ktorý taxíkom dovoľuje jazdiť v pruhoch pre autobusy. To však môžu už od dávno.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Pavol Funtál)

Pri minulotýždňovom schvaľovaní novely zákona o cestnej premávke odzneli aj štyri zaujímavé návrhy na úpravu dopravných pravidiel. Predložili ich poslanci Juraj Droba a Michal Chren.

Chceli, aby:

  1. taxíky mohli jazdiť v jazdných pruhoch pre autobusy,
  2. pri odbočovaní vpravo mohli vodiči ignorovať červenú na semafore, ak dajú prednosť v jazde,
  3. pri predchádzaní cyklistu alebo motocykla museli ostatí nechať bočný odstup najmenej 1,5 metra,
  4. sa dalo otáčať v každej križovatke, ak to nezakazuje dopravné značenie.

Poslanci schválili len prvý návrh. Taxíky tak podľa nich môžu od 1. januára 2014 jazdiť beztrestne aj vo vyhradených jazdných pruhoch pre vozidlá MHD, ak ich nebudú obmedzovať.

Taxíky to však smú aj dnes.

1.Taxíky v autobusových pruhoch
Značka
Vyhradený jazdný pruh (č. C 24a)
... označuje jazdný pruh vyhradený napríklad pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy, ako pre autobusy alebo pre trolejbusy a jeho situovanie vo vzťahu k ostatným jazdným pruhom; vyhradený jazdný pruh pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy môžu používať okrem vozidiel pravidelnej verejnej dopravy aj vozidlá taxislužby zriadené na prepravu osôb. Značka č. C 24a sa používa najmä so značkami č. V 1a, č. V 2a alebo so značkou č. V 14 s príslušným nápisom na ceste (BUS).

Nové dopravné pravidlo znie takto: "Vo vyhradenom jazdnom pruhu pre autobusy alebo trolejbusy smú jazdiť aj vozidlá taxislužby, ktoré sú riadne označené. Vozidlo taxislužby pritom nesmie obmedzovať plynulosť jazdy vozidiel, pre ktoré je tento vyhradený jazdný pruh určený."

Predkladatelia návrh zdôvodnili tak, že aj využívanie taxislužieb je jedna z foriem prepravy osôb, ktorá pomáha odľahčiť dopravu v mestách.

Poslanci ale očakávajú, že taxislužby nebudú obmedzovať premávku napríklad zastavovaním, nastupovaním či vystupovaním pasažierov vo vyhradených pruhoch.

Návrh poslancov bol ale zbytočný. Nové pravidlo v podstate kopíruje to, čo taxislužby môžu už dnes.

Definícia dopravnej značky vyhradzuje jazdný pruh pre vozidlá mestskej hromadnej dopravy (pre autobusy a trolejbusy) a zároveň aj pre vozidlá taxislužby. Vyhláška, ktorá to dovoľuje, vznikla ešte v roku 2009.

Okrem toho, ďalšie pravidlá (§ 11, § 12 v zákone) neumožňujú obmedzovať v jazde vo vyhradenom pruhu vozidlá, pre ktorých je jazdný pruh určený.

2.Ignorovanie červenej pri odbočovaní vpravo

Dnešné pravidlá na Slovensku nedovoľujú jazdu na červenú. Ani medzinárodné zmluvy, ktoré sa Slovensko zaviazalo dodržiavať.

Aj keby poslanci dovolili jazdu na červenú pri odbočovaní vľavo, práve pre medzinárodný dohovor o dopravných značkách a signáloch by novinka nemohla platiť.

Pravidlo inšpirované USA

Na červenú sa u nás smie ísť len v situácii, keď:

  • pri plnom červenom svetle svieti na semafore doplnková zelená šípka
  • keď to dovolí policajt a neohrozí tým bezpečnosť premávky

Poslanci sa inšpirovali dopravnými pravidlami v USA, kde smiete na červenú odbočiť vpravo, ak dáte prednosť vozidlám vo voľnom smere.

Navrhli takéto znenie pravidla: "Vodič vchádzajúci do križovatky, ktorý odbočuje vpravo, môže odbočiť a pokračovať v jazde aj napriek svetelnej signalizácii prikazujúcej stáť, pokiaľ neobmedzí a neohrozí ďalších účastníkov cestnej premávky, a to ani v jazde za križovatkou."

Návrh mal zabezpečiť, aby bol prejazd križovatkami plynulejší.

Vpravo, aj keď svieti červená

Aj keď parlament s takýmto návrhom nesúhlasil, v praxi sa aj na červenú dá na mnohých križovatkách odbočiť vpravo aj dnes. Nedá sa to ale uplatniť všade bez toho, aby to neohrozilo bezpečnosť premávky.

Buď sa k červenej na semafore pripevňuje Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky, alebo sa križovanie ciest stavebne upraví tak, aby vzniklo prepojenie ciest pre odbočujúcich vpravo. A na takomto prepojení je dopravná značka Daj prednosť v jazde spolu s oranžovým blikajúcim svetlom. Prípadne sa použijú semafory so šípkami.

Doplnková zelená šípka má pre vodičov idúcich v smere tejto šípky (najčastejšie šípka ukazuje vpravo) význam dopravnej značky Daj prednosť v jazde.

3.Predchádzanie cyklistu a motorkára

Ďalšie pravidlo, ktoré poslanci chceli zaviesť do zákona o cestnej premávke, navrhli takto: "Pri predchádzaní cyklistu alebo motocykla je vodič povinný zachovať odstup aspoň 1,5 m od predchádzaného."

Novinku zdôvodnili poslanci potrebou viac chrániť cyklistov a motorkárov pred vodičmi áut, ktorí ich pri predbiehaní ohrozujú tým, že nenechávajú bezpečný odstup medzi autom a cyklistom alebo motorkou.

Zároveň si uvedomujú, že dokazovať 1,5 metra je náročné.

Treba zachovávať bočný odstup

Takéto ustanovenie je podľa nás zbytočné. Zákon dnes prikazuje každému vodičovi, aby dodržiaval od vozidla, ktoré predchádza, dostatočný bočný odstup.

Zároveň sa spoliehať na to, že vodiči, ktorí nedodržiavajú existujúce pravidlá a ohrozujú tak cyklistov alebo motorkárov, budú dodržiavať nové pravidlo, je naivné. Najmä ak preukázať niekomu nedodržanie 1,5 metra odstupu bude veľkým problémom.

Poslanecký návrh je zároveň pre cyklistov aj nebezpečný. Aj motorkár motorkára či cyklista cyklistu by musel predchádzať tak, aby medzi sebou nechali najmenej 1,5 metra. Na cestičkách pre cyklistov by sa teda prakticky nesmeli predbiehať.

Návrh mal vyvolať diskusiu

Juraj Droba vo svojom blogu argumentoval, že návrh mal vyvolať diskusiu o bezpečnosti cyklistov a motorkárov na cestách.

Myslíme si ale, že diskutovať prostredníctvom zákonov nie je najlepší spôsob, ako upozorniť na problém. Ak by sa na Slovensku schvaľovali povinnosti, ktoré nie sú vymožiteľné, zistili by sme, že zmysluplné a vymožiteľné pravidlá by zostali schované v záplave iných. Hrozilo by, že zákony by prestali mať svoj význam.

Možno by 1,5-metrový odstup od cyklistov a motorkárov mal zmysel, keby na to naše cesty boli pripravené. A aj myslenie vodičov. Potom by ale stačila aj súčasná povinnosť nechať bezpečný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

4.Otáčanie v každej križovatke

Poslanci chceli zaviesť aj možnosť otočiť sa v každej križovatke, kde to nezakazuje dopravné značenie.

"Otáčať sa smie vždy, s výnimkou prípadu, ak to zakazuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie," navrhli poslanci.

Takéto pravidlo funguje vo viacerých krajinách. Majú na to ale prispôsobené aj križovatky tak, aby sa v riadených križovatkách nekrižovali prúdy vozidiel s tými, ktoré sa otáčajú do opačného smeru.

Zavedenie novinky do praxe na Slovensku by znamenalo, že by správcovia ciest museli umiestniť veľké množstvo značiek Zákaz otáčania, aby bola zachovaná bezpečnosť a plynulosť premávky v križovatkách. Alebo by museli preprogramovať riadené križovatky.

Zároveň by nové pravidlo vnieslo chaos do križovatiek, kde je v jazdných pruhoch prikázaný smer. Prikázaný smer prejazdu križovatkou by tak vodiči smeli ignorovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  3. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  6. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  7. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  8. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 946
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 7 710
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 285
  4. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 4 809
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 595
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 391
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 331
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 801
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 789
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 472
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka.

Na zrušenie obvinenia opäť použil paragraf 363.


1 h
Protestov proti reforme národných parkov sa zúčastňujú extrémisti, poľovníci, lesníci aj nespokojní občania.

Vezú sa na vlne nenávisti a strachu a zbierajú nové hlasy.


22. okt
Peter Schut.

Merkelová mohla ostať doma.


6 h
Barbora Jakobsen

Barbora Jakobsen je psychoterapeutkou v Nórsku.


19. okt

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Technicky (cenzúrou) mi pán správca už temer 2 hodiny nedovolí publikovať článok "Je legitimná zmena volieb zmenou Ústavy?" (čas 16.50 h. 24.10.)
  2. Lubomir Zahora: 10 trikov ako oklamať zákazníka
  3. Ladislav Halász: Najstarší slovenský greenwashing
  4. Šťastná domácnosť: O jeseni, o susedoch, o tekvici
  5. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: ako som to prežila
  6. Július Kovács: Adrian Jenčo šéf verejnej štátnej správy, poskok Kaliňáka a dnes poskok Mikulca
  7. Štefan Vidlár: The Last Yesterday Evening Folk Song
  8. Miroslava Moncmanová: Exotické leto Gauguina - láska, múza, tajný život,...
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 592
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 071
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 11 374
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 674
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 121
  6. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 5 395
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 4 986
  8. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora) 4 743
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu