SME
reklama

Nové pravidlá taxíkom dovolili, čo mohli aj doteraz

Poslanci schválili návrh, ktorý taxíkom dovoľuje jazdiť v pruhoch pre autobusy. To však môžu už od dávno.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Pavol Funtál)

Pri minulotýždňovom schvaľovaní novely zákona o cestnej premávke odzneli aj štyri zaujímavé návrhy na úpravu dopravných pravidiel. Predložili ich poslanci Juraj Droba a Michal Chren.

Chceli, aby:

  1. taxíky mohli jazdiť v jazdných pruhoch pre autobusy,
  2. pri odbočovaní vpravo mohli vodiči ignorovať červenú na semafore, ak dajú prednosť v jazde,
  3. pri predchádzaní cyklistu alebo motocykla museli ostatí nechať bočný odstup najmenej 1,5 metra,
  4. sa dalo otáčať v každej križovatke, ak to nezakazuje dopravné značenie.

Poslanci schválili len prvý návrh. Taxíky tak podľa nich môžu od 1. januára 2014 jazdiť beztrestne aj vo vyhradených jazdných pruhoch pre vozidlá MHD, ak ich nebudú obmedzovať.

Taxíky to však smú aj dnes.

1.Taxíky v autobusových pruhoch
Značka
Vyhradený jazdný pruh (č. C 24a)
... označuje jazdný pruh vyhradený napríklad pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy, ako pre autobusy alebo pre trolejbusy a jeho situovanie vo vzťahu k ostatným jazdným pruhom; vyhradený jazdný pruh pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy môžu používať okrem vozidiel pravidelnej verejnej dopravy aj vozidlá taxislužby zriadené na prepravu osôb. Značka č. C 24a sa používa najmä so značkami č. V 1a, č. V 2a alebo so značkou č. V 14 s príslušným nápisom na ceste (BUS).

Nové dopravné pravidlo znie takto: "Vo vyhradenom jazdnom pruhu pre autobusy alebo trolejbusy smú jazdiť aj vozidlá taxislužby, ktoré sú riadne označené. Vozidlo taxislužby pritom nesmie obmedzovať plynulosť jazdy vozidiel, pre ktoré je tento vyhradený jazdný pruh určený."

Predkladatelia návrh zdôvodnili tak, že aj využívanie taxislužieb je jedna z foriem prepravy osôb, ktorá pomáha odľahčiť dopravu v mestách.

Poslanci ale očakávajú, že taxislužby nebudú obmedzovať premávku napríklad zastavovaním, nastupovaním či vystupovaním pasažierov vo vyhradených pruhoch.

Návrh poslancov bol ale zbytočný. Nové pravidlo v podstate kopíruje to, čo taxislužby môžu už dnes.

Definícia dopravnej značky vyhradzuje jazdný pruh pre vozidlá mestskej hromadnej dopravy (pre autobusy a trolejbusy) a zároveň aj pre vozidlá taxislužby. Vyhláška, ktorá to dovoľuje, vznikla ešte v roku 2009.

Okrem toho, ďalšie pravidlá (§ 11, § 12 v zákone) neumožňujú obmedzovať v jazde vo vyhradenom pruhu vozidlá, pre ktorých je jazdný pruh určený.

2.Ignorovanie červenej pri odbočovaní vpravo

Dnešné pravidlá na Slovensku nedovoľujú jazdu na červenú. Ani medzinárodné zmluvy, ktoré sa Slovensko zaviazalo dodržiavať.

Aj keby poslanci dovolili jazdu na červenú pri odbočovaní vľavo, práve pre medzinárodný dohovor o dopravných značkách a signáloch by novinka nemohla platiť.

Pravidlo inšpirované USA

Na červenú sa u nás smie ísť len v situácii, keď:

  • pri plnom červenom svetle svieti na semafore doplnková zelená šípka
  • keď to dovolí policajt a neohrozí tým bezpečnosť premávky

Poslanci sa inšpirovali dopravnými pravidlami v USA, kde smiete na červenú odbočiť vpravo, ak dáte prednosť vozidlám vo voľnom smere.

Navrhli takéto znenie pravidla: "Vodič vchádzajúci do križovatky, ktorý odbočuje vpravo, môže odbočiť a pokračovať v jazde aj napriek svetelnej signalizácii prikazujúcej stáť, pokiaľ neobmedzí a neohrozí ďalších účastníkov cestnej premávky, a to ani v jazde za križovatkou."

Návrh mal zabezpečiť, aby bol prejazd križovatkami plynulejší.

Vpravo, aj keď svieti červená

Aj keď parlament s takýmto návrhom nesúhlasil, v praxi sa aj na červenú dá na mnohých križovatkách odbočiť vpravo aj dnes. Nedá sa to ale uplatniť všade bez toho, aby to neohrozilo bezpečnosť premávky.

Buď sa k červenej na semafore pripevňuje Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky, alebo sa križovanie ciest stavebne upraví tak, aby vzniklo prepojenie ciest pre odbočujúcich vpravo. A na takomto prepojení je dopravná značka Daj prednosť v jazde spolu s oranžovým blikajúcim svetlom. Prípadne sa použijú semafory so šípkami.

Doplnková zelená šípka má pre vodičov idúcich v smere tejto šípky (najčastejšie šípka ukazuje vpravo) význam dopravnej značky Daj prednosť v jazde.

3.Predchádzanie cyklistu a motorkára

Ďalšie pravidlo, ktoré poslanci chceli zaviesť do zákona o cestnej premávke, navrhli takto: "Pri predchádzaní cyklistu alebo motocykla je vodič povinný zachovať odstup aspoň 1,5 m od predchádzaného."

Novinku zdôvodnili poslanci potrebou viac chrániť cyklistov a motorkárov pred vodičmi áut, ktorí ich pri predbiehaní ohrozujú tým, že nenechávajú bezpečný odstup medzi autom a cyklistom alebo motorkou.

Zároveň si uvedomujú, že dokazovať 1,5 metra je náročné.

Treba zachovávať bočný odstup

Takéto ustanovenie je podľa nás zbytočné. Zákon dnes prikazuje každému vodičovi, aby dodržiaval od vozidla, ktoré predchádza, dostatočný bočný odstup.

Zároveň sa spoliehať na to, že vodiči, ktorí nedodržiavajú existujúce pravidlá a ohrozujú tak cyklistov alebo motorkárov, budú dodržiavať nové pravidlo, je naivné. Najmä ak preukázať niekomu nedodržanie 1,5 metra odstupu bude veľkým problémom.

Poslanecký návrh je zároveň pre cyklistov aj nebezpečný. Aj motorkár motorkára či cyklista cyklistu by musel predchádzať tak, aby medzi sebou nechali najmenej 1,5 metra. Na cestičkách pre cyklistov by sa teda prakticky nesmeli predbiehať.

Návrh mal vyvolať diskusiu

Juraj Droba vo svojom blogu argumentoval, že návrh mal vyvolať diskusiu o bezpečnosti cyklistov a motorkárov na cestách.

Myslíme si ale, že diskutovať prostredníctvom zákonov nie je najlepší spôsob, ako upozorniť na problém. Ak by sa na Slovensku schvaľovali povinnosti, ktoré nie sú vymožiteľné, zistili by sme, že zmysluplné a vymožiteľné pravidlá by zostali schované v záplave iných. Hrozilo by, že zákony by prestali mať svoj význam.

Možno by 1,5-metrový odstup od cyklistov a motorkárov mal zmysel, keby na to naše cesty boli pripravené. A aj myslenie vodičov. Potom by ale stačila aj súčasná povinnosť nechať bezpečný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

4.Otáčanie v každej križovatke

Poslanci chceli zaviesť aj možnosť otočiť sa v každej križovatke, kde to nezakazuje dopravné značenie.

"Otáčať sa smie vždy, s výnimkou prípadu, ak to zakazuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie," navrhli poslanci.

Takéto pravidlo funguje vo viacerých krajinách. Majú na to ale prispôsobené aj križovatky tak, aby sa v riadených križovatkách nekrižovali prúdy vozidiel s tými, ktoré sa otáčajú do opačného smeru.

Zavedenie novinky do praxe na Slovensku by znamenalo, že by správcovia ciest museli umiestniť veľké množstvo značiek Zákaz otáčania, aby bola zachovaná bezpečnosť a plynulosť premávky v križovatkách. Alebo by museli preprogramovať riadené križovatky.

Zároveň by nové pravidlo vnieslo chaos do križovatiek, kde je v jazdných pruhoch prikázaný smer. Prikázaný smer prejazdu križovatkou by tak vodiči smeli ignorovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 555
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 706
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 032
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 704
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 441
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eduard Šebo (3 ku 2)

Eduard Šebo patrí medzi najbohatších Slovákov.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


Na snímke Adam Obert (Slovensko) počas prípravného medzištátneho futbalového stretnutia Slovensko - Rakúsko.

V oboch zápasoch dostal najvyššie známky.


reklama
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 372
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 470
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 347
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 027
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 344
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 337
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 820
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu