Pri minulotýždňovom schvaľovaní novely zákona o cestnej premávke odzneli aj štyri zaujímavé návrhy na úpravu dopravných pravidiel. Predložili ich poslanci Juraj Droba a Michal Chren.
Chceli, aby:
- taxíky mohli jazdiť v jazdných pruhoch pre autobusy,
- pri odbočovaní vpravo mohli vodiči ignorovať červenú na semafore, ak dajú prednosť v jazde,
- pri predchádzaní cyklistu alebo motocykla museli ostatí nechať bočný odstup najmenej 1,5 metra,
- sa dalo otáčať v každej križovatke, ak to nezakazuje dopravné značenie.
Poslanci schválili len prvý návrh. Taxíky tak podľa nich môžu od 1. januára 2014 jazdiť beztrestne aj vo vyhradených jazdných pruhoch pre vozidlá MHD, ak ich nebudú obmedzovať.
Taxíky to však smú aj dnes.
1.Taxíky v autobusových pruhoch
Značka
Vyhradený jazdný pruh (č. C 24a)
... označuje jazdný pruh vyhradený napríklad pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy, ako pre autobusy alebo pre trolejbusy a jeho situovanie vo vzťahu k ostatným jazdným pruhom; vyhradený jazdný pruh pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy môžu používať okrem vozidiel pravidelnej verejnej dopravy aj vozidlá taxislužby zriadené na prepravu osôb. Značka č. C 24a sa používa najmä so značkami č. V 1a, č. V 2a alebo so značkou č. V 14 s príslušným nápisom na ceste (BUS).
Nové dopravné pravidlo znie takto: "Vo vyhradenom jazdnom pruhu pre autobusy alebo trolejbusy smú jazdiť aj vozidlá taxislužby, ktoré sú riadne označené. Vozidlo taxislužby pritom nesmie obmedzovať plynulosť jazdy vozidiel, pre ktoré je tento vyhradený jazdný pruh určený."
Predkladatelia návrh zdôvodnili tak, že aj využívanie taxislužieb je jedna z foriem prepravy osôb, ktorá pomáha odľahčiť dopravu v mestách.
Poslanci ale očakávajú, že taxislužby nebudú obmedzovať premávku napríklad zastavovaním, nastupovaním či vystupovaním pasažierov vo vyhradených pruhoch.
Návrh poslancov bol ale zbytočný. Nové pravidlo v podstate kopíruje to, čo taxislužby môžu už dnes.
Definícia dopravnej značky vyhradzuje jazdný pruh pre vozidlá mestskej hromadnej dopravy (pre autobusy a trolejbusy) a zároveň aj pre vozidlá taxislužby. Vyhláška, ktorá to dovoľuje, vznikla ešte v roku 2009.
Okrem toho, ďalšie pravidlá (§ 11, § 12 v zákone) neumožňujú obmedzovať v jazde vo vyhradenom pruhu vozidlá, pre ktorých je jazdný pruh určený.
2.Ignorovanie červenej pri odbočovaní vpravo
Dnešné pravidlá na Slovensku nedovoľujú jazdu na červenú. Ani medzinárodné zmluvy, ktoré sa Slovensko zaviazalo dodržiavať.
Aj keby poslanci dovolili jazdu na červenú pri odbočovaní vľavo, práve pre medzinárodný dohovor o dopravných značkách a signáloch by novinka nemohla platiť.
Pravidlo inšpirované USA
Na červenú sa u nás smie ísť len v situácii, keď:
- pri plnom červenom svetle svieti na semafore doplnková zelená šípka
- keď to dovolí policajt a neohrozí tým bezpečnosť premávky
Poslanci sa inšpirovali dopravnými pravidlami v USA, kde smiete na červenú odbočiť vpravo, ak dáte prednosť vozidlám vo voľnom smere.
Navrhli takéto znenie pravidla: "Vodič vchádzajúci do križovatky, ktorý odbočuje vpravo, môže odbočiť a pokračovať v jazde aj napriek svetelnej signalizácii prikazujúcej stáť, pokiaľ neobmedzí a neohrozí ďalších účastníkov cestnej premávky, a to ani v jazde za križovatkou."
Návrh mal zabezpečiť, aby bol prejazd križovatkami plynulejší.
Vpravo, aj keď svieti červená
Aj keď parlament s takýmto návrhom nesúhlasil, v praxi sa aj na červenú dá na mnohých križovatkách odbočiť vpravo aj dnes. Nedá sa to ale uplatniť všade bez toho, aby to neohrozilo bezpečnosť premávky.
Buď sa k červenej na semafore pripevňuje Doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare šípky, alebo sa križovanie ciest stavebne upraví tak, aby vzniklo prepojenie ciest pre odbočujúcich vpravo. A na takomto prepojení je dopravná značka Daj prednosť v jazde spolu s oranžovým blikajúcim svetlom. Prípadne sa použijú semafory so šípkami.
Doplnková zelená šípka má pre vodičov idúcich v smere tejto šípky (najčastejšie šípka ukazuje vpravo) význam dopravnej značky Daj prednosť v jazde.

3.Predchádzanie cyklistu a motorkára
Ďalšie pravidlo, ktoré poslanci chceli zaviesť do zákona o cestnej premávke, navrhli takto: "Pri predchádzaní cyklistu alebo motocykla je vodič povinný zachovať odstup aspoň 1,5 m od predchádzaného."
Novinku zdôvodnili poslanci potrebou viac chrániť cyklistov a motorkárov pred vodičmi áut, ktorí ich pri predbiehaní ohrozujú tým, že nenechávajú bezpečný odstup medzi autom a cyklistom alebo motorkou.
Zároveň si uvedomujú, že dokazovať 1,5 metra je náročné.
Treba zachovávať bočný odstup
Takéto ustanovenie je podľa nás zbytočné. Zákon dnes prikazuje každému vodičovi, aby dodržiaval od vozidla, ktoré predchádza, dostatočný bočný odstup.
Zároveň sa spoliehať na to, že vodiči, ktorí nedodržiavajú existujúce pravidlá a ohrozujú tak cyklistov alebo motorkárov, budú dodržiavať nové pravidlo, je naivné. Najmä ak preukázať niekomu nedodržanie 1,5 metra odstupu bude veľkým problémom.
Poslanecký návrh je zároveň pre cyklistov aj nebezpečný. Aj motorkár motorkára či cyklista cyklistu by musel predchádzať tak, aby medzi sebou nechali najmenej 1,5 metra. Na cestičkách pre cyklistov by sa teda prakticky nesmeli predbiehať.
Návrh mal vyvolať diskusiu
Juraj Droba vo svojom blogu argumentoval, že návrh mal vyvolať diskusiu o bezpečnosti cyklistov a motorkárov na cestách.
Myslíme si ale, že diskutovať prostredníctvom zákonov nie je najlepší spôsob, ako upozorniť na problém. Ak by sa na Slovensku schvaľovali povinnosti, ktoré nie sú vymožiteľné, zistili by sme, že zmysluplné a vymožiteľné pravidlá by zostali schované v záplave iných. Hrozilo by, že zákony by prestali mať svoj význam.
Možno by 1,5-metrový odstup od cyklistov a motorkárov mal zmysel, keby na to naše cesty boli pripravené. A aj myslenie vodičov. Potom by ale stačila aj súčasná povinnosť nechať bezpečný bočný odstup od predchádzaného vozidla.
4.Otáčanie v každej križovatke
Poslanci chceli zaviesť aj možnosť otočiť sa v každej križovatke, kde to nezakazuje dopravné značenie.
"Otáčať sa smie vždy, s výnimkou prípadu, ak to zakazuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie," navrhli poslanci.
Takéto pravidlo funguje vo viacerých krajinách. Majú na to ale prispôsobené aj križovatky tak, aby sa v riadených križovatkách nekrižovali prúdy vozidiel s tými, ktoré sa otáčajú do opačného smeru.
Zavedenie novinky do praxe na Slovensku by znamenalo, že by správcovia ciest museli umiestniť veľké množstvo značiek Zákaz otáčania, aby bola zachovaná bezpečnosť a plynulosť premávky v križovatkách. Alebo by museli preprogramovať riadené križovatky.
Zároveň by nové pravidlo vnieslo chaos do križovatiek, kde je v jazdných pruhoch prikázaný smer. Prikázaný smer prejazdu križovatkou by tak vodiči smeli ignorovať.