Pozrite sa s nami do vývojového centra Dacia v Rumunsku

Dacia je pod krídlami Renaultu už 15 rokov. Pozreli sme sa na miesta, kde rumunské autá navrhujú, vyrábajú i testujú.

(Zdroj: Dacia)

Pred niekoľkými rokmi sme navštívil továreň Dacie v rumunskom meste Pitesti. Vtedy nás výroba z pohľadu technologického zabezpečenia veľmi nezaujala, čo ale neplatí o finančnej efektivite.

S odstupom času sme do Rumunska prišli opäť. Okrem výrobného závodu sme si pozreli prvý raz aj technologické a vývojové centrum.

Len simulácia práce

Ani automobilka Dacia nie je výnimkou a zamestnáva dizajnérov po celom svete. Jedno z piatich dizajnérskych centier Dacie sa nachádza aj v Bukurešti, kde sme v rámci bežného pracovného dňa nahliadli.

Umiestnenie lokácií nie je náhodné. Dacia tým zohľadňuje rozdielne pohľady na dizajn v rôznych lokalitách sveta. Nemci potrebujú strohejšie vozidlá, vodiči Južnej Ameriky zas veľa chrómu a lesku.

Dopredu sme boli upozornení, že všetko čo uvidíme bude „simulácia“ práce. Dacia si dala záležať, aby upratala všetky dizajnérske projekty, ktoré majú byť pred očami novinárov ukryté.

Historický dom „dizajnu“ ukrytý v jednej z uličiek Bukurešti je moderne vybavený a poskytuje medzinárodnému pracovnému tímu tvoriť a vymýšľať nie len vonkajší dizajn karosérie, ale navrhovať aj najdrobnejšie detaily a vyberať vhodné materiály.

Dotykové obrazovky, na ktoré dizajnéri prenášajú svoje predstavy, nahradili papier. Pero, rovnako ako hlinený model a priamy dotyk s jeho tvarmi, ostali.

Odhalili trochu zo svojho tajomstva

Dacia po prvý raz umožnila novinárom nahliadnuť do technologického a vývojového centra Dacia neďaleko rumunského mesta Titu.

Projekt realizovaný medzi rokmi 2008 – 2010 vyústil do najväčšieho inžinierskeho centra Renault mimo Francúzska. Je jediný svojho druhu vo východnej Európe.

Rumunská automobilka vyvíja svoje autá takmer sama. V špeciálne upravenej miestnosti testuje hlučnosť automobilu a prenos zvuku do interiéru. Vo vedľajšej miestnosti merajú hluk motora.

Medzi zaujímavé procesy patria aj testy vplyvu poveternostných podmienok na materiály vozidla. V špeciálnej miestnosti strieda arktickú zimu extrémne teplo, sucho a silné ultrafialové žiarenie.

Materiály sú vystavené podmienkam, ktorým počas bežnej životnosti auta odolávajú niekoľko rokov.

Na trvácnosti a funkčnosti napríklad dverí a iných častí vozidla, večne podliehajúcim mechanickému namáhaniu, majú svoju zásluhu automatické „bench“ testy.

Robotické ramená otvárajú a zatvárajú okná a dvere bez únavy. Technici tak majú možnosť objaviť skryté vady a nedokonalosť skôr, ako postúpia do výroby. Podobný druh testov využívajú vo viacerých obmenách.

Vývoj motorových častí a vybavenia pohonných jednotiek je samostatná kapitola. Aby bola práca čo najefektívnejšia, Dacia využíva motorový simulátor. Počítač napodobňuje riadiacu jednotku vybraného motora.

Technik následne vyberie komponent, ktorý chce testovať a pripojí ho rovnakými káblami k počítaču, ako keby bol pripojený k pohonnej jednotke.

Výhodou je možnosť simulácie viacerých typov motorov a najrôznejších zaťažení v prostredí laboratória.

Niektoré testy môžu prebiehať aj v extrémnych podmienkach, ktoré by počas reálneho používania vozidla nevznikli.

Medzi zaujímavé časti areálu patrí aj tunel na testovanie vozidla v mimoriadne prašnom a horúcom prostredí.

Dacii chýba len aerodynamický tunel. V prípade potreby využíva tunel materského Renaultu vo Francúzsku.

foto: Google (počas výstavby areálu)

Testovací areál je takmer kópiou toho francúzskeho. V rámci testovania vývojový tím dosiahne rovnaké výsledky v Rumunsku i vo Francúzsku.

Jednotlivé časti testovacieho areálu umožňujú rýchlostné testovanie, testovanie v teréne, rôzne záťažové testy na nápravy a iné časti vozidla. Nechýba zvlnený asfalt, menšie i väčšie vlny na vozovke.

Dacia má k dispozícii 32 km testovacích ciest.

foto: Dacia

Stroje stále celkom nenahradili ľudí

Výsledok práce vývojového centra je vozidlo, ktoré okrem iných tovární vyrába aj výrobný závod v Pitesti.

Továreň zamestnáva vyše 10.000 zamestnancov rozdelených na dve najväčšie pracoviská: výroba vozidiel a výroba motorov. Vďaka fungujúcemu závodu si prácu našlo asi 1.500 dodávateľských subjektov alokovaných v Rumunsku.

Ročná produkcia závodu je 350.000 vozidiel, čo znamená hodinovú kapacitu 65 áut. Na jednej výrobnej linke vznikajú viaceré modely naraz.

Mohutných plnoautomatických strojov tu nie je toľko, ako v ultramoderných továrňach na západe, výsledky však spĺňajú požadované nároky na kvalitu.

Výroba motorov je rozdelená na výrobu samotných blokov motora a kompletovanie agregátov.

Obrovské stroje, ktoré vo svojich útrobách ukrývajú formu na blok motora, spotrebujú ročne 24.000 ton hliníka a pripravia základ pre 930.000 motorov.

Roztavený hliník je vstrekovaný do formy pod vysokým tlakom. Po ochladení, robotické rameno uchopí zodpovedajúci počet oceľových valcov, nahreje ich a nalisuje do hliníkového bloku. Následne, rameno blok vyberie a dopraje mu ochladzovací kúpeľ.

Hala na výrobu pohonných jednotiek je podstatne čistejšia, ako prostredie okolo výrobnej linky s vozidlami. Do pripraveného bloku motora personál montuje zodpovedajúce diely.

O neúnavnú dopravu motorových častí sa starajú automatické vozíky navádzané bielou vodiacou čiarou na zemi.

Tak ako všetky automobilové značky, aj Dacia pod krídlami Renaultu technologicky napreduje.

Aj vďaka návšteve srdca rumunskej automobilky sme pochopili, aké náročné je pripraviť nové vozidlo, splniť potrebné bezpečnostné kritériá, uspokojiť nároky cieľových zákazníkov na kvalitu a pritom udržať predajnú cenu na uzde.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 782
  2. Moskva alebo Petrohrad? 4 962
  3. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 4 606
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 142
  5. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 928
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 557
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 300
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 176
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 517
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 204

Téma: Dacia


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

SVET

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí Ross Hall.

ŠPORT

Prerušenie ligy? Neexistuje na to dôvod, tvrdí Lintner

Kluby si môžu vyskúšať, aké je to hrať bez kľúčových hráčov, hovorí šéf ligy.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.