SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Sme za menší motor v Toyote RAV4

Dvojlitrovému motoru by sme dali prednosť pred väčším a hlučnejším agregátom 2.2 D-4D.

(Zdroj: Martin Vosko)

Toyotu RAV4 smer už prevetrali na prvej jazde i počas redakčného testu.

Pred časom však japonská značka začala ponúkať svoje SUV v novej kombinácii vznetového motora so zdvihovým objemom dva litre a pohonom všetkých štyroch kolies.

My sa počas krátkeho testu bližšie pozrieme, čo dokáže nový motor pod kapotou známeho auta a či doplnenie agregátu do ponuky malo zmysel.

Motor dobre ťahá aj vo vyšších otáčkach

Pod kapotou testovacej Toyoty RAV4 pracoval štvorvalcový motor 2.0 D-4D spaľujúci naftu. Už po prvom naštartovaní bolo jasné, že novinka je o triedu kultúrnejšia ako väčší agregát s objemom väčším o 0,2 litra.

Motor disponuje maximálnym výkonom 91 kW (124 k) pri 3.600 ot./min. a ponúkne 310 Nm krútiaceho momentu v rozmedzí otáčok od 1.600 do 2.400 za minútu.

Pohonná jednotka zabezpečí, že vozidlo pokorí hranicu 100 km/h za 10,5 sekundy.

Prvým pozitívnym faktom je nižšia hlučnosť. Motor nebudí dojem malého úžitkového auta tak, ako je to v prípade agregátu 2.2 D-4D. Pri diaľničnom tempe pri rýchlosti 130 km/h a otáčkach 2.400 za minútu, pracujúci motor v podstate nepočuť.

Napriek papierovo slabším dynamickým hodnotám, nový motor ťahá subjektívne ľahšie a nestráca ani pri vyšších otáčkach, keď už turbo nemá taký efektívny tlak. Svoju zásluhu má na tom zrejme aj inak sprevodovaná manuálna šesťstupňová prevodovka.

Takmer o metrák ľahšia

Očakávali sme, že Toyota RAV4 bude s novým motorom o niečo ľahšia, ale informácia o celkovej hmotnosti 2.135 kg nás prekvapila viac. Automobil je podľa technických parametrov ľahší až o 85 kg voči vozidlu s 2,2 litrovým dieselom.

V kombinácii s motorom 2.0 D-4D sme si už nevšimli „kyvotanie“ auta spredu dozadu. Môže to súvisieť práve s nižšou hmotnosťou pohonnej jednotky.

Napriek úbytku hmotnosti sa celková váha prejavila na zle nastavenej alebo poddimenzovanej ručnej brzde. Od vozidla typu SUV prirodzene očakávate využiteľnosť ručnej brzdy aj v strmých svahoch, no v nami testovanom exemplári nesplnila naše očakávania.

Navyše, zatiahnutá ručná brzda trochu prekáža pri zaradení spiatočky.

Nižšia hmotnosť vozidla sa neprejavila ani v nižšej spotrebe. Výrobca uvádza, že motor 2.0 D-4D by mal mať priemernú kombinovanú spotrebu 4,9 litra paliva na 100 km (5,2 v prípade verzie s filtrom pevných častíc).

Počas testovania, kedy sme využívali diaľničné tempo, cestu mestom, fotenie a pod. sme sa dostali na priemernú spotrebu 6,6 l/100 km.

Proaktívne aktívny

Okrem pohonu predných kolies, prišla Toyota RAV4 na trh aj so zdokonaleným pohonom všetkých štyroch kolies AWD, ktorý je voči svojmu predchodcovi opäť o niečo „inteligentnejší“.

Rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy riadi systém AWD v pomere 100:0 v prospech prednej nápravy až po 50:50.

Pri využití systému Sport, putuje na zadnú náprava štandardne 20 percent krútiaceho momentu bez ohľadu na okolnosti.

Systém AWD disponuje aj funkciou uzamknutia v pomere 50:50, ktorá je využiteľná v náročnejšom teréne. Po prekročení rýchlosti 40 km/h je automaticky deaktivovaná.

Viac o práci pohonu 4x4 sme priniesli v teste.

Praktická stránka predbehla dizajn

Pri uvedení novej generácie Toyoty RAV4 sme boli trochu sklamaní, že japonská značka v podstate prišla o kompaktné SUV, ktoré si obľúbili aj ženy pre jeho agilnosť v mestskej džungli.

Nová Toyota RAV4 sa v súčasnosti predáva na celkom svete s jediným rázvorom náprav a v jednej dĺžke. Toyota tým zabila viac múch jednou ranou: znížila náklady na vývoj a výrobu a zväčšením modelu získala dospelé SUV.

Musíme priznať, že miesta je v nej dosť pre všetkých. Pohodlie v druhom rade je skutočne úctyhodné, miesto na nohy prevyšuje očakávania. Komfort vzadu zvýrazňuje operadlo s možnosťou výberu jeho náklonu.

Konečne aj s rezervou

Kufor s objemom 547 litrov je dobre využiteľný. Toyota pripravil aj sieť, ktorá visí z dvoch priečne uchytených hliníkových nosníkov. Je vhodná na menšie nákupy a drobnosti.

Pohľad pod prvú podlahu kufra nás príjemne prekvapil, hoci časť, ktorá je na strane sedadiel už nebola uchytený o jej ďalší prvok. Systém úchytov pod rukami novinárov zrejme povolil.

Späť však k obsahu priestoru pod podlahou: dojazdové rezervné koleso štandardne nahradilo lepiacu sadu, tak ako to predstavitelia Toyoty sľubovali tesne po uvedení na trh. Je to rozhodne pozitívny krok, pretože ak dostanete na tak veľkom kolese defekt, „žuvačka“ nafúknutá do kolesa vám s najväčšou pravdepodobnosťou nepomôže.

Tmavá farba zakryje „dlhonohosť“

Po dizajnovej stránke sa chce model RAV4 viac priblížiť k veľkému terénnemu modelu Land Cruiser. Subjektívne si myslíme, že to neprinieslo celkom želaný výsledok a „ravka“ pôsobí dlhonoho a pri pohľade spredu trochu úzko.

Je to výrazné najmä na svetlých odtieňoch karosérie, ktoré kontrastujú s tmavým plastovým lemovaním blatníkov a prahmi.

Napriek moderným tvarom súčasného modelu, bola podľa nás predchádzajúca Toyota RAV4 krajšia najmä pre svoju kompaktnosť.

Súčasná generácia modelu RAV4 však ponúka viac miesta pre posádku i batožinu, vyššiu svetlú výšku a zdokonalený pohon všetkých štyroch kolies.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 153
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 830
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 304
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 016
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 597
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 119
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 549
  8. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 468
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 103
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 097
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.