Sme za menší motor v Toyote RAV4

Dvojlitrovému motoru by sme dali prednosť pred väčším a hlučnejším agregátom 2.2 D-4D.

(Zdroj: Martin Vosko)

Toyotu RAV4 smer už prevetrali na prvej jazde i počas redakčného testu.

Pred časom však japonská značka začala ponúkať svoje SUV v novej kombinácii vznetového motora so zdvihovým objemom dva litre a pohonom všetkých štyroch kolies.

My sa počas krátkeho testu bližšie pozrieme, čo dokáže nový motor pod kapotou známeho auta a či doplnenie agregátu do ponuky malo zmysel.

Motor dobre ťahá aj vo vyšších otáčkach

Pod kapotou testovacej Toyoty RAV4 pracoval štvorvalcový motor 2.0 D-4D spaľujúci naftu. Už po prvom naštartovaní bolo jasné, že novinka je o triedu kultúrnejšia ako väčší agregát s objemom väčším o 0,2 litra.

Motor disponuje maximálnym výkonom 91 kW (124 k) pri 3.600 ot./min. a ponúkne 310 Nm krútiaceho momentu v rozmedzí otáčok od 1.600 do 2.400 za minútu.

Pohonná jednotka zabezpečí, že vozidlo pokorí hranicu 100 km/h za 10,5 sekundy.

Prvým pozitívnym faktom je nižšia hlučnosť. Motor nebudí dojem malého úžitkového auta tak, ako je to v prípade agregátu 2.2 D-4D. Pri diaľničnom tempe pri rýchlosti 130 km/h a otáčkach 2.400 za minútu, pracujúci motor v podstate nepočuť.

Napriek papierovo slabším dynamickým hodnotám, nový motor ťahá subjektívne ľahšie a nestráca ani pri vyšších otáčkach, keď už turbo nemá taký efektívny tlak. Svoju zásluhu má na tom zrejme aj inak sprevodovaná manuálna šesťstupňová prevodovka.

Takmer o metrák ľahšia

Očakávali sme, že Toyota RAV4 bude s novým motorom o niečo ľahšia, ale informácia o celkovej hmotnosti 2.135 kg nás prekvapila viac. Automobil je podľa technických parametrov ľahší až o 85 kg voči vozidlu s 2,2 litrovým dieselom.

V kombinácii s motorom 2.0 D-4D sme si už nevšimli „kyvotanie“ auta spredu dozadu. Môže to súvisieť práve s nižšou hmotnosťou pohonnej jednotky.

Napriek úbytku hmotnosti sa celková váha prejavila na zle nastavenej alebo poddimenzovanej ručnej brzde. Od vozidla typu SUV prirodzene očakávate využiteľnosť ručnej brzdy aj v strmých svahoch, no v nami testovanom exemplári nesplnila naše očakávania.

Navyše, zatiahnutá ručná brzda trochu prekáža pri zaradení spiatočky.

Nižšia hmotnosť vozidla sa neprejavila ani v nižšej spotrebe. Výrobca uvádza, že motor 2.0 D-4D by mal mať priemernú kombinovanú spotrebu 4,9 litra paliva na 100 km (5,2 v prípade verzie s filtrom pevných častíc).

Počas testovania, kedy sme využívali diaľničné tempo, cestu mestom, fotenie a pod. sme sa dostali na priemernú spotrebu 6,6 l/100 km.

Proaktívne aktívny

Okrem pohonu predných kolies, prišla Toyota RAV4 na trh aj so zdokonaleným pohonom všetkých štyroch kolies AWD, ktorý je voči svojmu predchodcovi opäť o niečo „inteligentnejší“.

Rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy riadi systém AWD v pomere 100:0 v prospech prednej nápravy až po 50:50.

Pri využití systému Sport, putuje na zadnú náprava štandardne 20 percent krútiaceho momentu bez ohľadu na okolnosti.

Systém AWD disponuje aj funkciou uzamknutia v pomere 50:50, ktorá je využiteľná v náročnejšom teréne. Po prekročení rýchlosti 40 km/h je automaticky deaktivovaná.

Viac o práci pohonu 4x4 sme priniesli v teste.

Praktická stránka predbehla dizajn

Pri uvedení novej generácie Toyoty RAV4 sme boli trochu sklamaní, že japonská značka v podstate prišla o kompaktné SUV, ktoré si obľúbili aj ženy pre jeho agilnosť v mestskej džungli.

Nová Toyota RAV4 sa v súčasnosti predáva na celkom svete s jediným rázvorom náprav a v jednej dĺžke. Toyota tým zabila viac múch jednou ranou: znížila náklady na vývoj a výrobu a zväčšením modelu získala dospelé SUV.

Musíme priznať, že miesta je v nej dosť pre všetkých. Pohodlie v druhom rade je skutočne úctyhodné, miesto na nohy prevyšuje očakávania. Komfort vzadu zvýrazňuje operadlo s možnosťou výberu jeho náklonu.

Konečne aj s rezervou

Kufor s objemom 547 litrov je dobre využiteľný. Toyota pripravil aj sieť, ktorá visí z dvoch priečne uchytených hliníkových nosníkov. Je vhodná na menšie nákupy a drobnosti.

Pohľad pod prvú podlahu kufra nás príjemne prekvapil, hoci časť, ktorá je na strane sedadiel už nebola uchytený o jej ďalší prvok. Systém úchytov pod rukami novinárov zrejme povolil.

Späť však k obsahu priestoru pod podlahou: dojazdové rezervné koleso štandardne nahradilo lepiacu sadu, tak ako to predstavitelia Toyoty sľubovali tesne po uvedení na trh. Je to rozhodne pozitívny krok, pretože ak dostanete na tak veľkom kolese defekt, „žuvačka“ nafúknutá do kolesa vám s najväčšou pravdepodobnosťou nepomôže.

Tmavá farba zakryje „dlhonohosť“

Po dizajnovej stránke sa chce model RAV4 viac priblížiť k veľkému terénnemu modelu Land Cruiser. Subjektívne si myslíme, že to neprinieslo celkom želaný výsledok a „ravka“ pôsobí dlhonoho a pri pohľade spredu trochu úzko.

Je to výrazné najmä na svetlých odtieňoch karosérie, ktoré kontrastujú s tmavým plastovým lemovaním blatníkov a prahmi.

Napriek moderným tvarom súčasného modelu, bola podľa nás predchádzajúca Toyota RAV4 krajšia najmä pre svoju kompaktnosť.

Súčasná generácia modelu RAV4 však ponúka viac miesta pre posádku i batožinu, vyššiu svetlú výšku a zdokonalený pohon všetkých štyroch kolies.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 463
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 931
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 651
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 461
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 102
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 094
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 750
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 625
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 170
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 763

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za 2 miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.