Sme za menší motor v Toyote RAV4

Dvojlitrovému motoru by sme dali prednosť pred väčším a hlučnejším agregátom 2.2 D-4D.

(Zdroj: Martin Vosko)

Toyotu RAV4 smer už prevetrali na prvej jazde i počas redakčného testu.

Pred časom však japonská značka začala ponúkať svoje SUV v novej kombinácii vznetového motora so zdvihovým objemom dva litre a pohonom všetkých štyroch kolies.

My sa počas krátkeho testu bližšie pozrieme, čo dokáže nový motor pod kapotou známeho auta a či doplnenie agregátu do ponuky malo zmysel.

Motor dobre ťahá aj vo vyšších otáčkach

Pod kapotou testovacej Toyoty RAV4 pracoval štvorvalcový motor 2.0 D-4D spaľujúci naftu. Už po prvom naštartovaní bolo jasné, že novinka je o triedu kultúrnejšia ako väčší agregát s objemom väčším o 0,2 litra.

Motor disponuje maximálnym výkonom 91 kW (124 k) pri 3.600 ot./min. a ponúkne 310 Nm krútiaceho momentu v rozmedzí otáčok od 1.600 do 2.400 za minútu.

Pohonná jednotka zabezpečí, že vozidlo pokorí hranicu 100 km/h za 10,5 sekundy.

Prvým pozitívnym faktom je nižšia hlučnosť. Motor nebudí dojem malého úžitkového auta tak, ako je to v prípade agregátu 2.2 D-4D. Pri diaľničnom tempe pri rýchlosti 130 km/h a otáčkach 2.400 za minútu, pracujúci motor v podstate nepočuť.

Napriek papierovo slabším dynamickým hodnotám, nový motor ťahá subjektívne ľahšie a nestráca ani pri vyšších otáčkach, keď už turbo nemá taký efektívny tlak. Svoju zásluhu má na tom zrejme aj inak sprevodovaná manuálna šesťstupňová prevodovka.

Takmer o metrák ľahšia

Očakávali sme, že Toyota RAV4 bude s novým motorom o niečo ľahšia, ale informácia o celkovej hmotnosti 2.135 kg nás prekvapila viac. Automobil je podľa technických parametrov ľahší až o 85 kg voči vozidlu s 2,2 litrovým dieselom.

V kombinácii s motorom 2.0 D-4D sme si už nevšimli „kyvotanie“ auta spredu dozadu. Môže to súvisieť práve s nižšou hmotnosťou pohonnej jednotky.

Napriek úbytku hmotnosti sa celková váha prejavila na zle nastavenej alebo poddimenzovanej ručnej brzde. Od vozidla typu SUV prirodzene očakávate využiteľnosť ručnej brzdy aj v strmých svahoch, no v nami testovanom exemplári nesplnila naše očakávania.

Navyše, zatiahnutá ručná brzda trochu prekáža pri zaradení spiatočky.

Nižšia hmotnosť vozidla sa neprejavila ani v nižšej spotrebe. Výrobca uvádza, že motor 2.0 D-4D by mal mať priemernú kombinovanú spotrebu 4,9 litra paliva na 100 km (5,2 v prípade verzie s filtrom pevných častíc).

Počas testovania, kedy sme využívali diaľničné tempo, cestu mestom, fotenie a pod. sme sa dostali na priemernú spotrebu 6,6 l/100 km.

Proaktívne aktívny

Okrem pohonu predných kolies, prišla Toyota RAV4 na trh aj so zdokonaleným pohonom všetkých štyroch kolies AWD, ktorý je voči svojmu predchodcovi opäť o niečo „inteligentnejší“.

Rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy riadi systém AWD v pomere 100:0 v prospech prednej nápravy až po 50:50.

Pri využití systému Sport, putuje na zadnú náprava štandardne 20 percent krútiaceho momentu bez ohľadu na okolnosti.

Systém AWD disponuje aj funkciou uzamknutia v pomere 50:50, ktorá je využiteľná v náročnejšom teréne. Po prekročení rýchlosti 40 km/h je automaticky deaktivovaná.

Viac o práci pohonu 4x4 sme priniesli v teste.

Praktická stránka predbehla dizajn

Pri uvedení novej generácie Toyoty RAV4 sme boli trochu sklamaní, že japonská značka v podstate prišla o kompaktné SUV, ktoré si obľúbili aj ženy pre jeho agilnosť v mestskej džungli.

Nová Toyota RAV4 sa v súčasnosti predáva na celkom svete s jediným rázvorom náprav a v jednej dĺžke. Toyota tým zabila viac múch jednou ranou: znížila náklady na vývoj a výrobu a zväčšením modelu získala dospelé SUV.

Musíme priznať, že miesta je v nej dosť pre všetkých. Pohodlie v druhom rade je skutočne úctyhodné, miesto na nohy prevyšuje očakávania. Komfort vzadu zvýrazňuje operadlo s možnosťou výberu jeho náklonu.

Konečne aj s rezervou

Kufor s objemom 547 litrov je dobre využiteľný. Toyota pripravil aj sieť, ktorá visí z dvoch priečne uchytených hliníkových nosníkov. Je vhodná na menšie nákupy a drobnosti.

Pohľad pod prvú podlahu kufra nás príjemne prekvapil, hoci časť, ktorá je na strane sedadiel už nebola uchytený o jej ďalší prvok. Systém úchytov pod rukami novinárov zrejme povolil.

Späť však k obsahu priestoru pod podlahou: dojazdové rezervné koleso štandardne nahradilo lepiacu sadu, tak ako to predstavitelia Toyoty sľubovali tesne po uvedení na trh. Je to rozhodne pozitívny krok, pretože ak dostanete na tak veľkom kolese defekt, „žuvačka“ nafúknutá do kolesa vám s najväčšou pravdepodobnosťou nepomôže.

Tmavá farba zakryje „dlhonohosť“

Po dizajnovej stránke sa chce model RAV4 viac priblížiť k veľkému terénnemu modelu Land Cruiser. Subjektívne si myslíme, že to neprinieslo celkom želaný výsledok a „ravka“ pôsobí dlhonoho a pri pohľade spredu trochu úzko.

Je to výrazné najmä na svetlých odtieňoch karosérie, ktoré kontrastujú s tmavým plastovým lemovaním blatníkov a prahmi.

Napriek moderným tvarom súčasného modelu, bola podľa nás predchádzajúca Toyota RAV4 krajšia najmä pre svoju kompaktnosť.

Súčasná generácia modelu RAV4 však ponúka viac miesta pre posádku i batožinu, vyššiu svetlú výšku a zdokonalený pohon všetkých štyroch kolies.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 718
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 161
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 298
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 161
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 627
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 501
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 786
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 601
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 926
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 2 982

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop