SME
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky

Sme za menší motor v Toyote RAV4

Dvojlitrovému motoru by sme dali prednosť pred väčším a hlučnejším agregátom 2.2 D-4D.

(Zdroj: Martin Vosko)

Toyotu RAV4 smer už prevetrali na prvej jazde i počas redakčného testu.

Pred časom však japonská značka začala ponúkať svoje SUV v novej kombinácii vznetového motora so zdvihovým objemom dva litre a pohonom všetkých štyroch kolies.

My sa počas krátkeho testu bližšie pozrieme, čo dokáže nový motor pod kapotou známeho auta a či doplnenie agregátu do ponuky malo zmysel.

Motor dobre ťahá aj vo vyšších otáčkach

Pod kapotou testovacej Toyoty RAV4 pracoval štvorvalcový motor 2.0 D-4D spaľujúci naftu. Už po prvom naštartovaní bolo jasné, že novinka je o triedu kultúrnejšia ako väčší agregát s objemom väčším o 0,2 litra.

Motor disponuje maximálnym výkonom 91 kW (124 k) pri 3.600 ot./min. a ponúkne 310 Nm krútiaceho momentu v rozmedzí otáčok od 1.600 do 2.400 za minútu.

Pohonná jednotka zabezpečí, že vozidlo pokorí hranicu 100 km/h za 10,5 sekundy.

Prvým pozitívnym faktom je nižšia hlučnosť. Motor nebudí dojem malého úžitkového auta tak, ako je to v prípade agregátu 2.2 D-4D. Pri diaľničnom tempe pri rýchlosti 130 km/h a otáčkach 2.400 za minútu, pracujúci motor v podstate nepočuť.

Napriek papierovo slabším dynamickým hodnotám, nový motor ťahá subjektívne ľahšie a nestráca ani pri vyšších otáčkach, keď už turbo nemá taký efektívny tlak. Svoju zásluhu má na tom zrejme aj inak sprevodovaná manuálna šesťstupňová prevodovka.

Takmer o metrák ľahšia

Očakávali sme, že Toyota RAV4 bude s novým motorom o niečo ľahšia, ale informácia o celkovej hmotnosti 2.135 kg nás prekvapila viac. Automobil je podľa technických parametrov ľahší až o 85 kg voči vozidlu s 2,2 litrovým dieselom.

V kombinácii s motorom 2.0 D-4D sme si už nevšimli „kyvotanie“ auta spredu dozadu. Môže to súvisieť práve s nižšou hmotnosťou pohonnej jednotky.

Napriek úbytku hmotnosti sa celková váha prejavila na zle nastavenej alebo poddimenzovanej ručnej brzde. Od vozidla typu SUV prirodzene očakávate využiteľnosť ručnej brzdy aj v strmých svahoch, no v nami testovanom exemplári nesplnila naše očakávania.

Navyše, zatiahnutá ručná brzda trochu prekáža pri zaradení spiatočky.

Nižšia hmotnosť vozidla sa neprejavila ani v nižšej spotrebe. Výrobca uvádza, že motor 2.0 D-4D by mal mať priemernú kombinovanú spotrebu 4,9 litra paliva na 100 km (5,2 v prípade verzie s filtrom pevných častíc).

Počas testovania, kedy sme využívali diaľničné tempo, cestu mestom, fotenie a pod. sme sa dostali na priemernú spotrebu 6,6 l/100 km.

Proaktívne aktívny

Okrem pohonu predných kolies, prišla Toyota RAV4 na trh aj so zdokonaleným pohonom všetkých štyroch kolies AWD, ktorý je voči svojmu predchodcovi opäť o niečo „inteligentnejší“.

Rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy riadi systém AWD v pomere 100:0 v prospech prednej nápravy až po 50:50.

Pri využití systému Sport, putuje na zadnú náprava štandardne 20 percent krútiaceho momentu bez ohľadu na okolnosti.

Systém AWD disponuje aj funkciou uzamknutia v pomere 50:50, ktorá je využiteľná v náročnejšom teréne. Po prekročení rýchlosti 40 km/h je automaticky deaktivovaná.

Viac o práci pohonu 4x4 sme priniesli v teste.

Praktická stránka predbehla dizajn

Pri uvedení novej generácie Toyoty RAV4 sme boli trochu sklamaní, že japonská značka v podstate prišla o kompaktné SUV, ktoré si obľúbili aj ženy pre jeho agilnosť v mestskej džungli.

Nová Toyota RAV4 sa v súčasnosti predáva na celkom svete s jediným rázvorom náprav a v jednej dĺžke. Toyota tým zabila viac múch jednou ranou: znížila náklady na vývoj a výrobu a zväčšením modelu získala dospelé SUV.

Musíme priznať, že miesta je v nej dosť pre všetkých. Pohodlie v druhom rade je skutočne úctyhodné, miesto na nohy prevyšuje očakávania. Komfort vzadu zvýrazňuje operadlo s možnosťou výberu jeho náklonu.

Konečne aj s rezervou

Kufor s objemom 547 litrov je dobre využiteľný. Toyota pripravil aj sieť, ktorá visí z dvoch priečne uchytených hliníkových nosníkov. Je vhodná na menšie nákupy a drobnosti.

Pohľad pod prvú podlahu kufra nás príjemne prekvapil, hoci časť, ktorá je na strane sedadiel už nebola uchytený o jej ďalší prvok. Systém úchytov pod rukami novinárov zrejme povolil.

Späť však k obsahu priestoru pod podlahou: dojazdové rezervné koleso štandardne nahradilo lepiacu sadu, tak ako to predstavitelia Toyoty sľubovali tesne po uvedení na trh. Je to rozhodne pozitívny krok, pretože ak dostanete na tak veľkom kolese defekt, „žuvačka“ nafúknutá do kolesa vám s najväčšou pravdepodobnosťou nepomôže.

Tmavá farba zakryje „dlhonohosť“

Po dizajnovej stránke sa chce model RAV4 viac priblížiť k veľkému terénnemu modelu Land Cruiser. Subjektívne si myslíme, že to neprinieslo celkom želaný výsledok a „ravka“ pôsobí dlhonoho a pri pohľade spredu trochu úzko.

Je to výrazné najmä na svetlých odtieňoch karosérie, ktoré kontrastujú s tmavým plastovým lemovaním blatníkov a prahmi.

Napriek moderným tvarom súčasného modelu, bola podľa nás predchádzajúca Toyota RAV4 krajšia najmä pre svoju kompaktnosť.

Súčasná generácia modelu RAV4 však ponúka viac miesta pre posádku i batožinu, vyššiu svetlú výšku a zdokonalený pohon všetkých štyroch kolies.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  4. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Lenivý brunch s Muchom
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  2. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  6. Lenivý brunch s Muchom
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  9. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 018
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 7 248
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 777
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 297
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 265
  6. Od Česka až po Jadran 3 798
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú 3 566
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 083
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 041
  10. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu 2 117
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľuboš Blaha zo Smeru (vľavo) a Marian Kotleba z ĽSNS prišli podporiť protestujúcich pred budovu Národnej rady.

Toto je rok 2021, toto je najlepší možný výsledok miliónov rokov evolúcie.


25. júl
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Minister Lengvarský má dôveru prezidentky.


a 1 ďalší 23. júl
Nataša Holinová

Požiadavka na generálny štrajk je dôkazom zdevastovaného školstva.


2 h

Neprehliadnite tiež

Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


6 h

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl
Mercedes-Benz C 220 d

Vynovený naftový motor nadchol nízkou spotrebou.


22. júl