Miloš: "Kúsok za vstupom do našej dediny je radar. Je umiestnený na dobrom mieste, kde aj prípadne neskoro brzdiaci vodič je schopný pribrzdiť na 50, aby ho radar nenameral.
Neraz pri vstupe do dediny nastáva táto situácia: Ja idem štandardne 50 a za mnou v diaľke ide vozidlo približne 70 a dobieha ma. Zrazu radar začne blikať a ukazovať 70.
Moja otázka: Ak jedného dňa bude tento radar vymenený za taký, ktorý posiela priestupky na spracovanie polícii, ako dopadne táto situácia. Kto bude platiť pokutu? Ja, keďže som akurát na dobre odfotiteľnom mieste pre radar alebo vodič za mnou, ktorý je v diaľke a radar ho zameral?
Ako polícia určí, kto spravil priestupok a ako zamedzí tomu, aby pokutu neplatil nevinný? Aké sú pravidlá pre určenie pokutovaného z fotky, na ktorej sú dve autá?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Radar, o ktorom píše Miloš, je informačnou tabuľou, ktorá upozorňuje vodičov na prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti. Nachádza sa na vjazdoch mnohých miest a obcí.
Ukazuje, akou rýchlosťou ide vodič a najčastejšie blikaním upozorňuje na prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti.
Je príkladom prevencie, ktorá pomáha vodičom jazdiť podľa predpisov.
Takéto tabule nie sú zariadením, na základe ktorého by vás smeli pokutovať za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti.
Zmerajú rýchlosť viacerým vozidlám naraz
Radary, ktoré používa polícia na meranie rýchlosti vozidiel, dokážu odlíšiť, ktoré vozidlo prekročilo najvyššiu povolenú rýchlosť. Laserové zariadenia totiž vyhodnocujú nielen rýchlosť, ale ju aj priraďujú konkrétnemu vozidlu v zábere.
Najmodernejšie dokonca vedia zmerať rýchlosť naraz aj niekoľkým vozidlám. Polícia na Slovensku takéto radary používa (informovali sme o ňom napríklad v článku Policajti dostali nepriestrelné radarové auto).
Ak ale policajt nevie, ktoré vozidlo na zábere porušilo najvyššiu povolenú rýchlosť, pokutu nesmie uložiť. Priestupok musí byť konkrétnemu človeku preukázaný bez akýchkoľvek pochybností.
Predpokladá to aj zákon o cestnej premávke v časti, ktorá sa vzťahuje na inštitút objektívnej zodpovednosti.
"Orgán Policajného zboru vec odloží, ak nemožno zistiť držiteľa vozidla alebo bolo nesprávne alebo neúplne vyhodnotené porušenie pravidiel cestnej premávky."
Takáto situácia môže nastať napríklad vtedy, ak je na zábere z radaru nečitateľné evidenčné číslo, ale aj vtedy, ak systém neurčil presne vinníka.
Neprekročili ste rýchlosť? Treba sa brániť
V budúcnosti by cesty mali "strážiť" moderné automatické radary. Priestupky by mali byť automaticky identifikované a pokuta by priestupcovi mala prísť domov bez toho, aby do celého procesu zasiahol policajt.
Je to súčasťou plánu na automatizovanie objektívnej zodpovednosti, v rámci ktorej posiela polícia pokuty poštou držiteľom vozidiel, ktorými bol spáchaný priestupok.
Ak by predsa len prišla pokuta nevinnému, vždy má možnosť brániť sa. Napríklad podaním odporu do 15 dní od doručenia rozkazu na zaplatenie pokuty.