SME

Farba čiar na ceste spresňuje ich význam

Vodorovné dopravné značenie nemusí byť len biele. Modrou sa vyznačujú platené parkovacie miesta.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Vladimír Šimíček)

Vlasto: "Je môj postreh správny? Je vodorovné značenie oranžovou farbou v poriadku? Vo vyhláške je vodorovné značenie, pokiaľ som niečo neprehliadol, len bielou farbou. Zaujíma ma konkrétne diaľnica od Trnavy do Bratislavy."

Jaroslav: "V Nitre na Mostnej ulici. naproti divadlu, premaľovali bielu prerušovanú čiaru značiacu okraj vozovky na modrú. Za ňou, ako bolo predtým, je platené parkovisko. Včera tam boli tri policajné autá a policajti fotili "odušu". Keďže som zistil, že mám medzeru vo vedomostiach, hľadal som význam modrej prerušovanej čiary na webe, ale nedopátral som sa jej významu. Čo znamená?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vodorovné dopravné značky môžu mať aj inú farbu ako bielu. Dokonca smú byť nielen namaľované, ale aj vytvorené iným stavebným materiálom tak, aby bolo jasné, že je to vodorovné dopravné značenie.

Ak sú čiary na ceste modré, označujú parkovacie miesta s plateným alebo regulovaným státím. Môžu tiež oddeľovať parkovací pruh s plateným alebo regulovaným státím od jazdného pruhu (na fotke).

Policajti tam mohli rozdávať pokuty za parkovanie na platenom mieste vodičom, ktorí za parkovanie nezaplatili.

ciara.jpg

Zelená sa využíva na vyznačenie cyklistických trás a ich priechodov. Na vyznačenie zákazu státia, zákazu zastavenia, alebo na vyznačenie zastávky vozidiel pravidelnej dopravy osôb sa používa žltá.

Oranžová farba na vozovke znamená, že vodorovné značenie je dočasné. Rekonštrukcia diaľnice D1 medzi Trnavou a Bratislavou bola zatiaľ len čiastočná. Preto sú tam na vozovke oranžové čiary a rýchlosť je obmedzená počas dňa na 110 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Po úplnej rekonštrukcii by mal mať povrch diaľničného úseku betónový povrch a odstavné pruhy. Zároveň by pri D1-ke mali po oboch stranách pribudnúť aj súbežné cesty.

V roku 2009 sa hovorilo o dokončení rekonštrukcie v roku 2015 (viac v článku TU >>). Aktuálne sa začiatok prác plánuje podľa stránok NDS v roku 2016 s dokončením v roku 2018 (viac TU >>).

Vodorovné dopravné značky

§ 6, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(1) Vodorovné dopravné značky (č. V 1a až V 17) sú značky zobrazené ako čiary, šípky, nápisy, symboly alebo významové symboly na ceste a jej súčastiach, samostatne alebo v spojení so zvislými dopravnými značkami, prípadne s dopravnými zariadeniami, ktorých význam zdôrazňujú alebo spresňujú.

(2) Vodorovná trvalá dopravná značka je značka zhotovená na povrchu cesty, parkoviska alebo na inej dopravnej ploche aplikovaním náterových látok, termoplastických materiálov, materiálov tvrdnúcich za studena, vopred pripravených materiálov, prípadne inými prostriedkami alebo iným dobre viditeľným a zrozumiteľným spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu

(3) Na vodorovné trvalé dopravné značky a doplňujúce nápisy sa používa biela farba, prípadne modrá farba na označenie parkovacích miest s plateným alebo regulovaným státím alebo na oddelenie parkovacieho pruhu s plateným alebo regulovaným státím od jazdného pruhu, na vodorovné dopravné značky vyznačujúce zákaz státia alebo zákaz zastavenia sa používa žltá farba, na vyznačenie zastávky vozidiel pravidelnej dopravy osôb sa používa žltá farba, prípadne biela farba, na vyznačenie cyklistických trás a ich priechodov sa používa zelená farba, prípadne biela farba a na zvýraznenie viditeľnosti cyklistických trás a ich priechodov sa používa zelená farba alebo biela farba na farebnom zelenom alebo červenom podklade. Tvar a farba symbolov, ktoré na povrchu cesty, parkoviska alebo na inej dopravnej ploche vyobrazujú zvislé dopravné značky, zodpovedá požiadavke na príslušné zvislé dopravné značky vyobrazené v prílohe č. 1 časti I bodoch 1až 6, prípadne sa symbol alebo významový symbol zvislej dopravnej značky vyhotoví v bielej farbe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(4) Dočasná zmena úpravy cestnej premávky sa vyznačuje vodorovnými dopravnými značkami (č. V 1a až V 17) v oranžovej farbe v retroreflexnej úprave.

(5) Dočasná vodorovná dopravná značka je retroreflexná vodorovná dopravná značka oranžovej farby aplikovaná na účely prechodného vedenia dopravy pri dočasnej zmene organizácie miestnej úpravy cestnej premávky; je nadradená trvalej vodorovnej dopravnej značke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 874
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 669
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 548
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 334
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 043
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 715
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 690
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 153
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  2. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  3. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  4. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  5. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  6. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  7. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  8. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 17 003
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 565
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 909
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 671
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 116
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 964
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 148
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 5 596
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu